Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus saa minut välillä kirjaimellisesti raivon partaalle

Vierailija
21.12.2023 |

Osansa tekee myös PMS. Mutta olen niin v!tun täynnä toistuvaa unettomuutta, kun pitäisi mennä esim. töihin aamulla. Kun se uni ei vain yksinkertaisesti tule. Se ei V!TTU SOIKOON TULE!!!!!!!!!!!!!!!

ja kun jotkut rekrytoijat ovat niin v!tun !diootteja, että lupailevat iltavuoroja, ja myöhemmin työnhakija saakin sitten tietää, ettei mitään iltavuoroja ole mahdollista tehdä koko paikassa.

Triggeröidyn (joo epäsana) niin pahasti ihmisistä, jotka ovat poikkeuksetta ajoissa töissä aamuvarhain ja tekevät työt reippaasti. Minua v!tuttaa. Minä en kykene siihen, koska en ikinä saa tarpeeksi lepoa, kun olen töissä. En ikinä. Silloin kun saan nukuttua 8 h yhteen putkeen (kun en ole töissä), tajuan kuinka hel.......vetin väsynyt olen 99,9 % ajasta. 

Hyvähän se on olla ajoissa siellä sun täällä ja tehdä töitä kuin mikäkin hel........vetin unelma-alainen, jos saa levättyä yöt. Jotkut "lepäävät" 0-5 tuntia ja yrittävät sitten väkisin toimia samoin kuin he, jotka nukkuvat säännöllisesti tarvitsemansa ajan eivätkä tiedä tuon taivaallista unettomuudesta.

Vi.tut.taa niin vi.tus.ti.

Eilen olin aivan räjähdyspisteessä v...tuksen takia ja itkin, koska olin niin raivona. Johtuu PMS:stä sekä unettomuudesta. Pelkkä sanakin alkaa v..ttamaan. Aina vain samaa. Unettomuus unettomuus unettomuus unettomuus, aina se v...n saa...nan UNETTOMUUS. Eikä KUKAAN TAJUA MILTÄ SE OIKEASTI TUNTUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Unettomuudesta olen kärsinyt pienen ikäni (olen 30v.) ja käynyt tutkimuksissakin asti. Ei-elimellistä unettomuutta sairastavan arki on aika synkkää. Pitäisi jaksaa pitkät työvuorot, urheilla ja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Normipäivänä jaksan vain yhtä näistä. Nukahtamisongelmien lisäksi herään joka yö vähintään viisi kertaa. En edes muista milloin olisin nukkunut sikeästi vähintään seitsemän tuntia heräämättä ja herännyt virkeänä. 

Unettomuus aiheuttaa ahdistuneisuutta ja aineenvaihdunnan toimintahäiriöitä päivisin. Kokoajan tuntuu olevan ylirasituksen partaalla. Jaksan noin kaksi viikkoa heppoisilla 3-5 tunnin unilla ja sitten tulee stoppi. En siis kuitenkaan nuku vaikka miten väsyttäisi ja olisi levollinen mieli.

Melatoniini aiheuttaa kamalia painajaisia, nukahtamislääkkeet toki auttavat nukahtamaan, mutta herään aina tunnin-kahden päästä niiden ottamisesta "virkeänä" ja unta on vaikea sen

Heip. Oon toi jolla mm melatoniini zopinox, triptyl ja se satunnainen bentso.

Mullakin on kokeiltu kaikki väsyttävät antihistamiinit ja masennus- ja mielialalääkkeet,antipsykootit tähän unettomuuteen. Esim ketipinor laittoi kyllä nukkumaan, ihan liikaakin ja aiheutti ahdistuksen ja epätodellisuuden tunteen lisääntymistä, sydämen muljahteluita. En myöskään jaksanut urheilla, juoksulenkit muuttui laahustamiseksi vaikka sitkeästi jatkoin sitä pari kuukautta. Mirtazapin, voi luoja mikä määrä makeaa mahtuu pieneen naiseen eikä se siihen uneenkaan auttanut. 

Sain kaverilta sit tuota triptyliä ja aika epäileväinen olin sen suhteen mutta sehän laittoikin väsyttämään enkä huomaa ainakaan ihmeempiä sivuoireita. Pieni ummetus, mutta siihenkin auttaa illalla tupla annos magnesiumia.

Zopinoxissa mulla on toleranssi noussut jo siihen, että saatan nukahtaa vasta kolmannella tabletilla (mulla painoa n 50 kiloa, jotkut paljon raavaammat kuulemma nukahtaa jo puolikkaalla).

Jos et ole tota triptyliä kokeillut, niin kokeile ihmeessä. Itse sain reseptin ihan vaan sanomalla että olen kaverilta saanut ja ne laittoi nukkumaan hyvin (saispa bentsoja yhtä helposti).

Vierailija
42/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Melatoniini ei toimi. Mielipidelääkkeet eivät toimi. Ketiapiini on itse saatanasta; murusesta on 2 vrk täysin zombiena. Zolpideemi (Imovane, Zopinox 0.5 - 1.5 kpl yöksi) + Sirdalud 4 mg yöksi, päivällä Xanor 1 mg x 3, tai Diapam 5 mg x 3, erästä öljyä vielä 5 tippaa yöksi. Näillä saa nukuttua n. 5 h ja olen aamulla tolkuissani. Lääkitykseen päädyttiin alunperin n. 20 v. sitten, kun olin valvonut lähes 2 vkoa ja näin jo hallusinaatioita. Eikä uni vaan tullut, ei edes ns. mikrouni (tutkimukset tehtiin). Käy nyt helkkarissa pyytämässä Zopinoxia unettomuuteen ja Sirdaludia (tässä valitat lihasten jumiutumista, ettet pysty tekemään töitä - muista!!! Mutta ota lääke siis illalla 20 min ennen nukkumaanmenoa. Sen jälkeen älä lähde petistä, voipi vähän huipata.) t. Jo lapsena unettomuudesta kärsinyt N60+

Miten ihmeessä noin vahvat

Eläkeikäisille määrätään bentsoja paljon helpommin kuin nuoremmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidatte oiretta vahvoilla lääkkeillä. Mikä on unettomuuden syy? Se pitäisi selvittää ensin, muuten lääkintä on pelkkää puoskarointia.

Vierailija
44/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, työ on parasta unta ja lepoa ihmisille. 

Sananlaskujen kirjasta: Työmiehen uni on makea, oli hän syönyt vähän tai paljon.

Vierailija
45/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän sanon vaan sen että 

A: samaistuttavaa, uniongelmia täälläkin

B: MÄ EN LEPÄÄ ennenkuin mun unettomuuteen löytyy ratkaisu. (I will not rest until i find a cure for my anxiety).

Vierailija
46/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidatte oiretta vahvoilla lääkkeillä. Mikä on unettomuuden syy? Se pitäisi selvittää ensin, muuten lääkintä on pelkkää puoskarointia.

Sitä en tiedä, mikä se oli lapsena ja teininä, mutta aikuis-iässä papereissa lukee "ei-elimellinen unettomuus". Varmasti masennus, ahdistus ja mm väkivallan takia tapahtunut PTSD. Olen yliherkkä, on epäilty mm autismia ja ADHDtä, ajattelen liikaa. Kyllä mä olen suorittanut kaikki huolihetket, hengitysharjoitukset, paino, liikunta ja ruokavalio on kunnossa, mun pää käy kierroksilla eikä sitä muuten saa sammumaan vaikka kuinka meditoisi ja harrastaisi mindfullnessia. Mulla on ollut myös unihalvauksia ja yökauhuja.

Nykyään, jo kuukausia sit päästyäni väkivaltaisesta suhteesta mä olen alkanut heräilemään AINA siinä kolmen pintaan olemattomaan ovikellon sointiin tai oveen koputukseen. Oon myös mm herännyt siihen, kun tää ex potkaisee mua kaikella voimalla rintakehään tai lyö poskelle vaikka nukun yksin ja ne on todellakin ihan fyysisiä voimakkaita tunteita. Mun päässä tapahtuu jotain, mikä ei ole mun käsissä.

Mitenkäs hoidan ilman lääkkeitä, kun en mä mitään muuta apua tähän saa ja itse kyllä teen kaiken kaikkien oppikirjojen mukaan? Monen mukaan mulla pitäis olla vielä tujummat lääkkeet,mulla on myös paniikki- ja dissositiahäiriö.

Sano nyt vielä että tuuleta huone ja laita vaan pää tyynyyn. Mitäs nyt? Ei ne mua mihinkään unitutkimuksiin tai terapiaan ota, terapian puolesta mun ongelmat on jo niin pahoja, että niitä pitäis parannella yksin ensin.

Vierailija
47/64 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini auttaa kyllä, mutta isolla annoksella, ei mitään Suomen 1,9 vaan 4-5 x 1,9. Tajusin tämän kun ymmärsin miksi jenkeissä myydään paljon vahvempaa melatoniinia kuin täällä, 10 mg.

Mutta tosiaan melatoniini voi aiheuttaa painajaisia. Jos ei ole stressiä ja olo on levollinen, niin melatoniini yleensä aiheuttaa vain vilkkaita unia, ei painajaisia.

Vierailija
48/64 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut huonouninen, pyörin yöllä sängyssä, levoton olo jne. ja pisteenä iin päälle teen vielä kolmivuorotyötä.

Vuosia jaksoin, mutta sitten alkoi menemään nuppi sekaisin. Kokeilin vaikka mitä koska en missään nimessä halunnut alkaa käyttämään melatoniinia tai unilääkkeitä.

Muutaman sattuman kautta löysin aikanaan artikkelin tai uutisen painopeitoista ja niiden eduista. Hommasin semmoisen ja melkein saman tien loppui turha pyöriminen ja kyljen vaihto.

Etsin sitten vielä muita mahdollisia ei-lääkinnällisiä uniapuja ja päädyin lukemaan vartalo-/halityynyistä. Yksin kun asustelee niin aivan sama, hommasin semmoisen ja siihen loppuivat loputkin ongelmat nukkuessa. Nyt nukun sikeästi tyyny halausotteessa ja jalkojen välissä ja mukava peitto päällä.

Harvemmin tulee enää nukuttua huonosti ja sekin johtuu työn vuorokierrosta ja miten on valmistautunut seuraavaan viikkoon, joten osittain oma vika ja välillä nyt vaan menee silleen. Minkäs sille voi.

Vierailija
49/64 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meidät tarkoitettu nukkumaan puhvelintaljan alla, jos painopeitto on noin toimiva? Aika virneessä kirjoitan tätä, ostin nimittäin sellaisen eilen ja mietin, onko siitä etua. Mä olisin varmaan aivan kaaoksessa nukkumiseni kanssa, mutta se ei haittaa, koska olen vapaa ihminen ja voin tehdä työni milloin vain. Tosi moni uneton varmasti pärjäisi ihan toisella tapaa, jos saisi elämäänsä enemmän vapautta. 

Tai no, sitten toisaalta voi käydä niin, että nukkuu silloin kun muut kukkuu ja päin vastoin. Jotenkin eläkeläisiä pidetään muistisairaina jos elävät niin, ja se on kyllä vähän väärin sitten myös. Jos ihminen on sinnitellyt vuosikymmenet ja lopulta eläkkeellä nukkuu juuri silloin kun nukuttaa, niin prenikanhan se ansaitsisi sitkeydestään. Mutta ei kun aletaan taas pakottaa ihmisten tavoille niin kuin tuhmaa lasta. 

Kyllä taitaisi olla vielä paljon tehtävää tässä asiassa. Kaikkitietävät kurinpitäjät pitäisi viedä silloin tällöin viikoksi jonnekin leiriolosuhteisiin, jossa ei annettaisi nukkua. Kertoo sitten, miltä tuntuu ja miten pitää käyttäytyä. Kyllä se taistele tai pakene jossain vaiheessa löytyy jokaiselta kun riittävästi kaivetaan.

Vierailija
50/64 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko meidät tarkoitettu nukkumaan puhvelintaljan alla, jos painopeitto on noin toimiva? Aika virneessä kirjoitan tätä, ostin nimittäin sellaisen eilen ja mietin, onko siitä etua. Mä olisin varmaan aivan kaaoksessa nukkumiseni kanssa, mutta se ei haittaa, koska olen vapaa ihminen ja voin tehdä työni milloin vain. Tosi moni uneton varmasti pärjäisi ihan toisella tapaa, jos saisi elämäänsä enemmän vapautta. 

Tai no, sitten toisaalta voi käydä niin, että nukkuu silloin kun muut kukkuu ja päin vastoin. Jotenkin eläkeläisiä pidetään muistisairaina jos elävät niin, ja se on kyllä vähän väärin sitten myös. Jos ihminen on sinnitellyt vuosikymmenet ja lopulta eläkkeellä nukkuu juuri silloin kun nukuttaa, niin prenikanhan se ansaitsisi sitkeydestään. Mutta ei kun aletaan taas pakottaa ihmisten tavoille niin kuin tuhmaa lasta. 

Kyllä taitaisi olla vielä paljon tehtävää tässä asiassa. Kaikkitietävät kurinpitäjät pitäi

Omalla kohdalla miksi painopeitto ja vartalotyyny toimivat, ja tämä on oma päätelmä, oli hyvin etäisten ja kylmien vanhempien takia. En muista kertaakaan että olisivat halanneet, silittäneet, paijanneet tai ylipäätänsä koskettaneet lapsena. Kai tästä jäi jokin mikä lie tunnelukko tai psykologinen vamma koska kavahdan tänä päivänäkin kosketuksia.

Kun tuon peiton ja tyynyn hommasin oli niiden kanssa hankaluuksia alkuun, koska se tuntui niin uudelta ja oudolta - että jokin koskettaa ja aiheuttaa lievää paineen tunnetta kehossa ja saa itsekin vapaasti koskea, silittää ja halata tyynyä. Mutta muutaman yön jälkeen se vaihtui lämpimäksi ja rauhalliseksi oloksi. Tuntui kuin jotain olisi tippunut pois ja tilalle tuli turvallinen olo.

Vierailija
51/64 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voih. Kyllä me tiedetään (no jotkut ei, mutta useat tietää).

Itse en varmaan eläisi ilman unilääkettä. Olen ollut lapsesta asti uniongelmainen, yläasteella ja ammattikoulussa se räjähti käsiin, mutta eihän tuon ikäistä oteta vakavasti. Jäi sit se ammattiin suorittamatta kun EN VAAN NUKKUNUT!!

Et sanonut oletko hakenut apua tuohon vai onko kaikki mahdollinen kokeiltu?

Miten pitkät unet saat lääkkeillä? Eikö unilääkkeet juuri haittaa unen laatua, jopa niin että uni voi olla lähes yhtä surkeaa kuin unettomuus? Nukahtamislääkkeet voi auttaa nukahtamaan, mutta uni voi jäädä muutamaan tuntiin, jos herää kesken.

Nukahtamislääkkeillä saa ihanan pitkät unet eikä aamulla mitään tokkuraa. Mitkään melatoniinit ei hyvää unta tuo.

Vierailija
52/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en varmaan eläisi ilman unilääkettä. Olen ollut lapsesta asti uniongelmainen, yläasteella ja ammattikoulussa se räjähti käsiin, mutta eihän tuon ikäistä oteta vakavasti. Jäi sit se ammattiin suorittamatta kun EN VAAN NUKKUNUT!!

Miten pitkät unet saat lääkkeillä? Eikö unilääkkeet juuri haittaa unen laatua, jopa niin että uni voi olla lähes yhtä surkeaa kuin unettomuus? Nukahtamislääkkeet voi auttaa nukahtamaan, mutta uni voi jäädä muutamaan tuntiin, jos herää kesken.

Nukahtamislääkkeillä saa ihanan pitkät unet eikä aamulla mitään tokkuraa. Mitkään melatoniinit ei hyvää unta tuo.

Itselläni ollut eräs nukahtamislääke käytössä 5 vuotta. Kyllä, unen sillä saa alkuun, mutta herään kesken lähes aina. Eli älä yleistä pitkistä unista. Jokaisella on omat ongelmat. Sekä psyykkiset että fyysiset. Melatoniinista olen samaa mieltä. Käytin sitä vuoden putkeen. Kun lopetin sen, en huomaa mitään eroa. Vuosi lienee riittävän pitkä käytännön kokeilu.

Vierailija
53/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini auttaa kyllä, mutta isolla annoksella, ei mitään Suomen 1,9 vaan 4-5 x 1,9. Tajusin tämän kun ymmärsin miksi jenkeissä myydään paljon vahvempaa melatoniinia kuin täällä, 10 mg.

Mutta tosiaan melatoniini voi aiheuttaa painajaisia. Jos ei ole stressiä ja olo on levollinen, niin melatoniini yleensä aiheuttaa vain vilkkaita unia, ei painajaisia.

Mulla alkaa jatkuvat heräilyt ja aamuyöllä nouseminen jo 3mg, pienempi annos sopii paljon paremmin

Vierailija
54/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni on tosi tärkeää kyllä

Vierailija
55/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän sanon vaan sen että 

A: samaistuttavaa, uniongelmia täälläkin

B: MÄ EN LEPÄÄ ennenkuin mun unettomuuteen löytyy ratkaisu. (I will not rest until i find a cure for my anxiety).

A: samaistun mäkin uniongelmiin. Keksin jo lapsena samoja kikkakolmosia, joita myöhemmin löysin uni- jne. kirjoista. 

B: sama. Tämä vain saa osan raivon partaalle. Esim. koska plasebon pitäisi kelvata.

Vierailija
56/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Melatoniini ei toimi. Mielipidelääkkeet eivät toimi. Ketiapiini on itse saatanasta; murusesta on 2 vrk täysin zombiena. Zolpideemi (Imovane, Zopinox 0.5 - 1.5 kpl yöksi) + Sirdalud 4 mg yöksi, päivällä Xanor 1 mg x 3, tai Diapam 5 mg x 3, erästä öljyä vielä 5 tippaa yöksi. Näillä saa nukuttua n. 5 h ja olen aamulla tolkuissani. Lääkitykseen päädyttiin alunperin n. 20 v. sitten, kun olin valvonut lähes 2 vkoa ja näin jo hallusinaatioita. Eikä uni vaan tullut, ei edes ns. mikrouni (tutkimukset tehtiin). Käy nyt helkkarissa pyytämässä Zopinoxia unettomuuteen ja Sirdaludia (tässä valitat lihasten jumiutumista, ettet pysty tekemään töitä - muista!!! Mutta ota lääke siis illalla 20 min ennen nukkumaanmenoa. Sen jälkeen älä lähde petistä, voipi vähän huipata.) t. Jo lapsena unettomuudesta kärsinyt N60+

Eli heidän paapomisensa voitaisiin lopettaa ja laittaa menemään sen seitsemättä kertaa samaa lääkettä. Kuten nuoremmilla tehdään.

Vierailija
57/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaihtelee, kun vaihtelen lääkkeitä kun,mutta tosiaan huomaan eron olenko nukkunut lääkkeillä vai ilman.

Tiedän vaikut

Tämä yleistys on hauska. Jos jaksaa käydä töissä ja liikkua unilääkkeellä, niin se on vaarallista. Jos ei jaksa noita ilman lääkettä, se on tavoitetila. 

Fun fact, näen unia todennäköisemmin uni- tai rauhoittavilla lääkkeillä kuin omalla unella tai jollakin toisella lääkkeellä.

Unien näkijät unohtavat kätevästi sen, että ne ovat yksi terveen unen merkki. Unettomat tietävät, että unien näkeminen on kuin lottovoitto, jota he eivät ehkä saa kokea kuin joskus kerran vuodessa jos silloinkaan. 

Vierailija
58/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistakaa myös hemoglobiini ja jos on alhaalla niin rautakuuri. Jostakin luin tai jotain, että vähäinen happi veressä saa elimistön kuvittelemaan, että happi loppuu yöllä, kun verenkierto rauhoittuu. Ja sen takia herää.

En suosittele noita unilääkkeitä pidemmäksi aikaa käyttöön. Mulla oli vähän aikaa Imovane käytössä ja meinasin nukahtaa auton rattiin. Jotenkin se lääke siis saattoi jäädä vaikuttamaan ja vaikka olikin nukkunut ja käynyt aamulla töissä niin joskus iltapäivällä neljän aikoihin tuli kauhea väsymys.

Puoliintumisajat voi jokainen katsoa netistä ihan ilmaiseksi. 

Väittäisin sinulla olleen vain vajaa yö tai öitä. Laadulla on myös väliä, ei pelkällä pituusella. Etkä sitä voi tietää kuin ehkä ennen seuraava nukkumaanmenoa.

Vierailija
59/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitse tunteesi ja opettele käytöstavat ja muiden arvostuksen. Ei sinulla ole oikeutta oksentaa omaa pahaa mieltä muiden niskaan heidän ongelmaksi. Hoida itse ongelmasi

Valvo kaksi viikkoa putkeen (ei päivöunia jne huijauksia), ja tule sen jälkeen takaisin kertomaan, mitä mieltä sitten olet.

Vierailija
60/64 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutu sille rekrytoijalle joka valehteli sulle!

Oppiipahan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan