Unettomuus saa minut välillä kirjaimellisesti raivon partaalle
Osansa tekee myös PMS. Mutta olen niin v!tun täynnä toistuvaa unettomuutta, kun pitäisi mennä esim. töihin aamulla. Kun se uni ei vain yksinkertaisesti tule. Se ei V!TTU SOIKOON TULE!!!!!!!!!!!!!!!
ja kun jotkut rekrytoijat ovat niin v!tun !diootteja, että lupailevat iltavuoroja, ja myöhemmin työnhakija saakin sitten tietää, ettei mitään iltavuoroja ole mahdollista tehdä koko paikassa.
Triggeröidyn (joo epäsana) niin pahasti ihmisistä, jotka ovat poikkeuksetta ajoissa töissä aamuvarhain ja tekevät työt reippaasti. Minua v!tuttaa. Minä en kykene siihen, koska en ikinä saa tarpeeksi lepoa, kun olen töissä. En ikinä. Silloin kun saan nukuttua 8 h yhteen putkeen (kun en ole töissä), tajuan kuinka hel.......vetin väsynyt olen 99,9 % ajasta.
Hyvähän se on olla ajoissa siellä sun täällä ja tehdä töitä kuin mikäkin hel........vetin unelma-alainen, jos saa levättyä yöt. Jotkut "lepäävät" 0-5 tuntia ja yrittävät sitten väkisin toimia samoin kuin he, jotka nukkuvat säännöllisesti tarvitsemansa ajan eivätkä tiedä tuon taivaallista unettomuudesta.
Vi.tut.taa niin vi.tus.ti.
Eilen olin aivan räjähdyspisteessä v...tuksen takia ja itkin, koska olin niin raivona. Johtuu PMS:stä sekä unettomuudesta. Pelkkä sanakin alkaa v..ttamaan. Aina vain samaa. Unettomuus unettomuus unettomuus unettomuus, aina se v...n saa...nan UNETTOMUUS. Eikä KUKAAN TAJUA MILTÄ SE OIKEASTI TUNTUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden aiheuttamat tunteet on hallittavissa. Vaikutat lähinnä kiukkuiselta, et toimintakyvyttömältä. Ongelmasi on asenne.
Ja kyllä, olen kärsinyt unettomuudesta reilut 20 vuotta.
No kerros nyt, minkälaisesta unettomuudesta olet kärsinyt? Ei tuossa ap:lla liene tunteiden hallinta ongelma, vaan UNETTOMUUS.
Olen kärsinyt sekä yöllisestä valvomisesta (noin klo 1-5 tyypillisesti), jatkuvasta heräilystä (kymmeniä kertoja yön aikana) että nukahtamisvaikeuksista. Kaksi kertaa reilun 20 vuoden aikana olen ollut täysin nukkumatta viikon - siinä vaiheessa vasta olen ollut toimintakyvytön ja sairaslomalla.
Muistan aikuisiältä yhden yön kun olen mennyt illalla nukkumaan ja herännyt aamulla. Olin ollut leikkauksessa edellisenä päivänä.
Unettomuuden aiheuttamia tunteita voi hallita. En ole koskaan raivonnut muille univaikeuksieni vuoksi.
Mulla samaa kuin ap:lla mut tiedän että johtuu huonoista elämäntavoista. Melatoonit yms ei auta. Mut pitää vaan jaksaa yölläkin herään sen 2- 3 kertaa vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voih. Kyllä me tiedetään (no jotkut ei, mutta useat tietää).
Itse en varmaan eläisi ilman unilääkettä. Olen ollut lapsesta asti uniongelmainen, yläasteella ja ammattikoulussa se räjähti käsiin, mutta eihän tuon ikäistä oteta vakavasti. Jäi sit se ammattiin suorittamatta kun EN VAAN NUKKUNUT!!
Et sanonut oletko hakenut apua tuohon vai onko kaikki mahdollinen kokeiltu?
Miten pitkät unet saat lääkkeillä? Eikö unilääkkeet juuri haittaa unen laatua, jopa niin että uni voi olla lähes yhtä surkeaa kuin unettomuus? Nukahtamislääkkeet voi auttaa nukahtamaan, mutta uni voi jäädä muutamaan tuntiin, jos herää kesken.
Vähän vaihtelee, kun vaihtelen lääkkeitä kun,mutta tosiaan huomaan eron olenko nukkunut lääkkeillä vai ilman.
Tiedän vaikutuksesta unireseptoreihin, mahdollisista muistihäiriöistä ja tiedän että lääkkeillä jää muka oliko syvin univaihe pois?
Voi ollakin, mutta mä olen mieluummin vaikka sit vähän hölmö ja huonomuistinen mutta hiton jaksava, kuin uneton neljän seinän sisällä vakavasti masentuneena itkien sitä miksi ei tätäkään osaa. Miten mä urheilen, käyn töissä, harrastan tai yhtään mitään jos uni jää jatkuvasti pariin tuntiin yössä?
Itse unettomuuskin aiheuttaa kaikenlaista fyysistä ja psyykkistä haittaa ja vaikuttaa muistiin.
Muistan joskus ammattikoulussa viikon valvoneena kun katsoin kelloa seinällä, enkä millään vaan tajunnut että paljonko se on. Miten tuommoisesta on eläjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, työ on parasta unta ja lepoa ihmisille.
Ai kamala 😂
(Terveisin itse myös uneton)
Nyt käy nainen niin kovilla kierroksilla, että tekis mieli syöttää pari diapamia. Otan osaa.
Niin oletko lääkkeitä kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden aiheuttamat tunteet on hallittavissa. Vaikutat lähinnä kiukkuiselta, et toimintakyvyttömältä. Ongelmasi on asenne.
No kerros nyt, minkälaisesta unettomuudesta olet kärsinyt? Ei tuossa ap:lla liene tunteiden hallinta ongelma, vaan UNETTOMUUS.
Olen kärsinyt sekä yöllisestä valvomisesta (noin klo 1-5 tyypillisesti), jatkuvasta heräilystä (kymmeniä kertoja yön aikana) että nukahtamisvaikeuksista. Kaksi kertaa reilun 20 vuoden aikana olen ollut täysin nukkumatta viikon - siinä vaiheessa vasta olen ollut toimintakyvytön ja sairaslomalla.
Muistan aikuisiältä yhden yön kun olen mennyt illalla nukkumaan ja herännyt aamulla. Olin ollut leikkauksessa edellisenä päivänä.
Unettomuuden aiheuttamia tunteita voi hallita. En ole koskaan raivonnut muille univaikeuksieni vuoksi.
Jos on parikin yötä putkeen kokonaan nukkumatta, niin onhan aivan hirveä olotila olla esim töissä. Jos on ajattelutyötä, niin pää käy todella hitaalla ja nolottaa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jos on fyysistä työtä, on elimistö heikko ja epävakaa. Siinä vaiheessa on normaalia olla aivan vi t t uuntunut, eikä pysty/jaksa harrastamaan mitään. Jos sitten menee koko viikko putkeen nukkumatta, niin siinä vaiheessa pitäisi olla jo ollut päiviä sitten sairaslomalla.
Jos herää yöllä, mutta saa uudelleen unta pääsääntöisesti esim. parin tunnin päästä, ja unen kokonaismäärä ei jää esim. jatkuvasti johonkin 4 tuntiin yössä, niin sitä kutsuisin huonounisuudeksi, mutta en unettomuudeksi. Unen tarve toki on yksilöllistä. Joillain on 6h ihan passeli ja joillain vasta 9h.
Jos itse nukkuisin joka yö esim. klo 22-01, sitten olisin hereillä viiteen, ja siitä nukkuisin 05-07, niin en pystyisi jatkamaan noin pitkään. Jotain täytyisi tehdä asialle, eikä tyytyä tunteisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voih. Kyllä me tiedetään (no jotkut ei, mutta useat tietää).
Itse en varmaan eläisi ilman unilääkettä. Olen ollut lapsesta asti uniongelmainen, yläasteella ja ammattikoulussa se räjähti käsiin, mutta eihän tuon ikäistä oteta vakavasti. Jäi sit se ammattiin suorittamatta kun EN VAAN NUKKUNUT!!
Et sanonut oletko hakenut apua tuohon vai onko kaikki mahdollinen kokeiltu?
Miten pitkät unet saat lääkkeillä? Eikö unilääkkeet juuri haittaa unen laatua, jopa niin että uni voi olla lähes yhtä surkeaa kuin unettomuus? Nukahtamislääkkeet voi auttaa nukahtamaan, mutta uni voi jäädä muutamaan tuntiin, jos herää kesken.
Vähän vaihtelee, kun vaihtelen lääkkeitä kun,mutta tosiaan huomaan eron olenko nukkunut lääkkeillä vai ilman.
Tiedän vaikutuksesta unireseptoreihin, mahdollisista muistihäiriöistä ja tiedän että lääkkeillä jää muka oliko syvin univaihe pois?
Voi ollakin, mutta mä olen mieluummin vaikka sit vähän hölmö ja huonomuistinen mutta hiton jaksava, kuin uneton neljän seinän sisällä vakavasti masentuneena itkien sitä miksi ei tätäkään osaa. Miten mä urheilen, käyn töissä, harrastan tai yhtään mitään jos uni jää jatkuvasti pariin tuntiin yössä?
Itse unettomuuskin aiheuttaa kaikenlaista fyysistä ja psyykkistä haittaa ja vaikuttaa muistiin.
Muistan joskus ammattikoulussa viikon valvoneena kun katsoin kelloa seinällä, enkä millään vaan tajunnut että paljonko se on. Miten tuommoisesta on eläjäksi?
Toki, jos tunnet jaksavasi, tuntuu levänneeltä ja jaksat urheilla, niin sittenhän ne lääkkeet näyttää toimivan hyvin.
Melatoniini ei toimi. Mielipidelääkkeet eivät toimi. Ketiapiini on itse saatanasta; murusesta on 2 vrk täysin zombiena. Zolpideemi (Imovane, Zopinox 0.5 - 1.5 kpl yöksi) + Sirdalud 4 mg yöksi, päivällä Xanor 1 mg x 3, tai Diapam 5 mg x 3, erästä öljyä vielä 5 tippaa yöksi. Näillä saa nukuttua n. 5 h ja olen aamulla tolkuissani. Lääkitykseen päädyttiin alunperin n. 20 v. sitten, kun olin valvonut lähes 2 vkoa ja näin jo hallusinaatioita. Eikä uni vaan tullut, ei edes ns. mikrouni (tutkimukset tehtiin).
Käy nyt helkkarissa pyytämässä Zopinoxia unettomuuteen ja Sirdaludia (tässä valitat lihasten jumiutumista, ettet pysty tekemään töitä - muista!!! Mutta ota lääke siis illalla 20 min ennen nukkumaanmenoa. Sen jälkeen älä lähde petistä, voipi vähän huipata.)
t. Jo lapsena unettomuudesta kärsinyt N60+
Jos olen väsynyt niin en kyllä edes jaksaisi raivota. Raivoaminen vaatii paljon enemmän energiaa kuin tyynenä oleminen.
Vierailija kirjoitti: Melatoniini ei toimi. Mielipidelääkkeet eivät toimi. Ketiapiini on itse saatanasta; murusesta on 2 vrk täysin zombiena. Zolpideemi (Imovane, Zopinox 0.5 - 1.5 kpl yöksi) + Sirdalud 4 mg yöksi, päivällä Xanor 1 mg x 3, tai Diapam 5 mg x 3, erästä öljyä vielä 5 tippaa yöksi. Näillä saa nukuttua n. 5 h ja olen aamulla tolkuissani. Lääkitykseen päädyttiin alunperin n. 20 v. sitten, kun olin valvonut lähes 2 vkoa ja näin jo hallusinaatioita. Eikä uni vaan tullut, ei edes ns. mikrouni (tutkimukset tehtiin). Käy nyt helkkarissa pyytämässä Zopinoxia unettomuuteen ja Sirdaludia (tässä valitat lihasten jumiutumista, ettet pysty tekemään töitä - muista!!! Mutta ota lääke siis illalla 20 min ennen nukkumaanmenoa. Sen jälkeen älä lähde petistä, voipi vähän huipata.) t. Jo lapsena unettomuudesta kärsinyt N60+
Miten ihmeessä noin vahvat bentsot kun ei niitä tunnu annettavan kenellekään enää?
Ja mä en ole saanut edes sitä sirdaludia vaikka on ollut paikat jumissa ja hyvin kivuliaana.
Zopinoxia ei yleensä todellakaan anneta ensimmäisenä, ensin juurikin ketipinor jne psssska.
Parinkymmenen vuoden unettomuuskokemuksella neuvon että lääkäriin ja tutkimuksiin. Uniapnea tekee unesta katkonaista, melatoniini tekee unesta katkonaista pitkään käytettynä vaikka auttaakin nukahtamaan. Erilaiset sairaudet aiheuttaa unettomuutta. Itselläni esimerkiksi uniapnea kilpirauhasen vajiksen ohessa tullut ja nyt todettu ruoka-aineallergioita jotka turvottavat nenää ja nielun joten apnea pahempi. Ja nämä voi tulla ihan nuorelle perusterveelle laihalle ihmiselle. Rakenteelliset ongelmat suussa, purennassa, nielussa aiheuttaa unikatkoksia. Joillakin liika urheilu ja kiireinen työpäivä saavat olon ylivirittyneeksi ja uni ei tule. Minulle lääkäri sanoi että ei kannata illalla käydä lenkillä jos yöunet menee moneksi yöksi. Ensimmäisenä vaatisin tutkimuksia ennen kuin unilääkettä suostuisin syömään. Nekään eivät ole ihan harmittomia pillereitä, eivätkä korjaa ongelmaa. Lisäksi unilääkkeitä tai rauhoittavia käyttävät usein mielletään mielenterveysongelmiksi joten kohtelu on sen mukaista terveyskeskuksessa.
Ymmärrän täysin tuon raivon tunteen. Itse olen jo siinä vaiheessa että työkyvytön ja alistunut, en jaksa edes raivota.
Joulurauhaa aplle!
Vierailija kirjoitti:
Mulla samaa kuin ap:lla mut tiedän että johtuu huonoista elämäntavoista. Melatoonit yms ei auta. Mut pitää vaan jaksaa yölläkin herään sen 2- 3 kertaa vessaan.
Jos yöllä pissattaa noin usein, kannattaa mainita lääkärille. Eri sairaudet oireilee noin. Turha kärsiä kun apua on saatavilla.
Sama juttu. Unettomuudesta olen kärsinyt pienen ikäni (olen 30v.) ja käynyt tutkimuksissakin asti. Ei-elimellistä unettomuutta sairastavan arki on aika synkkää. Pitäisi jaksaa pitkät työvuorot, urheilla ja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Normipäivänä jaksan vain yhtä näistä. Nukahtamisongelmien lisäksi herään joka yö vähintään viisi kertaa. En edes muista milloin olisin nukkunut sikeästi vähintään seitsemän tuntia heräämättä ja herännyt virkeänä.
Unettomuus aiheuttaa ahdistuneisuutta ja aineenvaihdunnan toimintahäiriöitä päivisin. Kokoajan tuntuu olevan ylirasituksen partaalla. Jaksan noin kaksi viikkoa heppoisilla 3-5 tunnin unilla ja sitten tulee stoppi. En siis kuitenkaan nuku vaikka miten väsyttäisi ja olisi levollinen mieli.
Melatoniini aiheuttaa kamalia painajaisia, nukahtamislääkkeet toki auttavat nukahtamaan, mutta herään aina tunnin-kahden päästä niiden ottamisesta "virkeänä" ja unta on vaikea sen jälkeen enää saada. Mitään mielialalääkkeitä en halua unettomuuteen ottaa, aiheuttavat järkyttävät sivuvaikutukset ja zombimaisen olon koko päiväksi.
Syöttekö magnesiumia? Univaikeuksien taustalla voi magnesiumin puute. Vaikka magnesium auttaa solujen energian tuotannossa, sillä on myös unen laatua parantava vaikutus. Siksi magnesium kannattaa ottaa juuri iltaisin. Magnesium tukee myös stressihormoni kortisolin poistumista kehosta, joka sekin osaltaan parantaa unta. Itse syön iltamagnesiumia ja melatoniinia, jossa on rauhoittavia yrttejä. Suurin vaikutus on kuitenkin ollut Astangajoogan aloituksella, ekana joogakerran jälkeen nukuin 10 tuntia putkeen, mitä ei ole tapahtunut pariinkymmenen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on myös vuosien unettomuus takana. Silloin kun olen aivan puhki, ei ole energiaa edes olla kiukkuinen. On vain zombie.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vaikeata saada unilääkeresepti. Monet lääkärit kirjoittavat mielummin mitä tahansa muuta lääkettä unettomuuteen. Kun kerran löytyy täsmälääkkeitä, miksi niitä sitten ei voi määrätä? Lääkärihän märää annostuksen ja reseptin uusimisvälin, eikä potilas näin pysty käyttämään liikaa lääkettä edes.
e - reseptien myötä ei potilas pysty myöskään edes hakemaan unilääkkeitä useasta paikasta.
Mä ymmärsin miksi lääkärit ei mielellään määrää unilääkkeitä, kun luin mitä bentsot (myös Imovane) tekee aivoille. Sitä paitsi niillekin kehittyy vastustuskyky eikä kohta nekään enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vaikeata saada unilääkeresepti. Monet lääkärit kirjoittavat mielummin mitä tahansa muuta lääkettä unettomuuteen. Kun kerran löytyy täsmälääkkeitä, miksi niitä sitten ei voi määrätä? Lääkärihän märää annostuksen ja reseptin uusimisvälin, eikä potilas näin pysty käyttämään liikaa lääkettä edes.
e - reseptien myötä ei potilas pysty myöskään edes hakemaan unilääkkeitä useasta paikasta.
Mä ymmärsin miksi lääkärit ei mielellään määrää unilääkkeitä, kun luin mitä bentsot (myös Imovane) tekee aivoille. Sitä paitsi niillekin kehittyy vastustuskyky eikä kohta nekään enää riitä.
Neuroleptit sitten ovatkin turvallisia aivoille...
Tarkistakaa myös hemoglobiini ja jos on alhaalla niin rautakuuri. Jostakin luin tai jotain, että vähäinen happi veressä saa elimistön kuvittelemaan, että happi loppuu yöllä, kun verenkierto rauhoittuu. Ja sen takia herää.
En suosittele noita unilääkkeitä pidemmäksi aikaa käyttöön. Mulla oli vähän aikaa Imovane käytössä ja meinasin nukahtaa auton rattiin. Jotenkin se lääke siis saattoi jäädä vaikuttamaan ja vaikka olikin nukkunut ja käynyt aamulla töissä niin joskus iltapäivällä neljän aikoihin tuli kauhea väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaa myös hemoglobiini ja jos on alhaalla niin rautakuuri. Jostakin luin tai jotain, että vähäinen happi veressä saa elimistön kuvittelemaan, että happi loppuu yöllä, kun verenkierto rauhoittuu. Ja sen takia herää.
En suosittele noita unilääkkeitä pidemmäksi aikaa käyttöön. Mulla oli vähän aikaa Imovane käytössä ja meinasin nukahtaa auton rattiin. Jotenkin se lääke siis saattoi jäädä vaikuttamaan ja vaikka olikin nukkunut ja käynyt aamulla töissä niin joskus iltapäivällä neljän aikoihin tuli kauhea väsymys.
Ja ei ne edes auttaneet nukkumaan koko yötä. Auttoi ehkä nukahtamaan, mutta samalla tavalla sitä heräsi parin tai neljän tunnin päästä uudelleen.
Kannattaa siis
1. tarkistaa hemoglobiini
2. käydä illalla jossain kuntoilemassa ja siitä sitten suihkuun tai uimassa ja saunaan
3. välttää kahvia, alkoholia, tupakkaa
4. ei syödä liian raskaasti
5. makuhuoneen ilma viileä
Ja mitä vielä? Nää on auttaneet mulle.
Sitten muutama uneton yö on vaan hyväksyttävä ja valvottava. Ja nukuttava joku toinen päivä sitten.
Itse teen niin, että arkena valvon, jos ei vaan uni tuu. Ja jos on tosi paljon univelkaa, niin vapaapäiviä vasten otan 2x2mg melatonia ja koitan sillä saada nukuttua pitkään.
Itselläni on viivästynyt unijakso eli nukahdan vasta 2.00-3.00 maissa. Jotenkin ihmeen kaupalla sain työn joka alkaa vasta joka arkipäivä 12.00.