Erosin kirkosta, miten kummius?
Erosin kirkosta, sillä en usko jumalaan, enkä halua olla tapauskovainenkaan. Minulla on yksi kummilapsi, miten käy kummiuden? Emme ole läheisiä tai juurikaan tekemisissä..
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävä on opettaa raamattua. Tämä ei enää päde jos eroaa kristinuskosta.
Kristus ei opettanut mitään ev. Lut. jäsenmaksuista. Uskonto tai uskonnottomuus ei muutu millään jäsenrekisterissä ololla tai siitä eroamisella. Ja haloo, moniko kummi on edes hoitanut tuota hommaansa?
Kristus opetti sellaisia asioita mitä kristinusko ei edes tunnusta. kuitenkin ev,lut. on omat tapansa ja niihin kuuluu myös kummin tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Kummius ei ole virallista jos sinä ja/tai kummilapsi ette kuulu kirkkoon
Ei ole kirkkoon kuulumallakaan virallista sillä kummius ei sido laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku tekopyhä tapakristitty mesoo ja kiukuttelee. SITÄKÖ SE JEESUS KÄSKI TEHDÄ, KOMMENTOIJA 1,5 ja 9?
1,5 ja 9 on selkeästi perehtyneet asiaan kuten siihen että jeesus oli juutalainen ja kristinusko syntyi hänen kuolemansa jälkeen. Voit itse selvittää mikä on kummin tehtävä niin ehkä pääset uskonnon kulma kiveen eli sivistykseen kiinni.
Itse jatkoin kummiutta samaan tapaan eli uskonnottomasta kasvatuksesta huolehtimista. Kerroin esim parodia kirkosta Lentävän spagetti monsterin kirkosta. Googlailtiin sitä yhdessä ja naurettiin vedet silmissä! Hän teki siitä esitelmän koulussa.
kummilapselle on tärkeintä että muistat hänet. Välillä kyselen kuulumisia whatsupilla. Synttärit ja joulun muistan pikku lahjalla mobilePaylla. Lähinnä haluan olla kummilapsille se erityinen aikuinen, josta tulee kerta vuoteen hyvö mieli minulle ja hänelle. Eipä siinä muuta.
yhdelle kummilapsella oli vaikeaa koulussa ja masentui. Piristyi kovasti kun vein hänet kahvilaan ja juteltiin mukavia.
Kummius on täysin virallista vaikka eroaa kirkosta. Sitä ei poisteta kirkon toimesta eikä omastakaan tahdosta. Eri asia on miten itse käyttäytyy eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jatka kummiutta entiseen tapaan jos haluat. Ei ole pakko. Kummi ottaa lapsen kontolleen jos vanhemmat kuolevat tai joku sukulainen. Luin kummitus ensin.
Tule jo tälle vuosituhannelle, kummi ei todellakaan ota lasta kontolleen mikäli vanhemmat kuolee. Sellaista ei ole koskaan edes kummeilta vaadittu.
Kummi (venäjän sanasta kum, ven. , , lat. sponsor) on kristillisessä perinteessä kasteessa kirkkoon liitettävän hengellinen ohjaaja, hengellinen vanhempi, jonka tulee pääsääntöisesti kuulua samaan kirkkokuntaan kastettavan kanssa. Kummiuden tarkoitus on toisin sanoen kummilapsen uskonnollisesta kasvatuksesta huolehtiminen.