Selittäkää tämä! Kuume paransi ihottuman, miten voi olla mahdollista?
Krooninen silmänympärysihottuma parani kuumeisen flunssan aikana enkä ymmärrä minkä takia. Ihottuma oli joku autoimmuunireaktio ja kun elimistö keskittyi flunssaviruksen häätämiseen, niin ei ollut enää aikaa järjestää mitään turhia ihottumia?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sattumaakin. Todella usein ihmiset tekevät virheellisiä johtopäätöksiä ("kun tapahtui asia x, siitä täytyi seurata asia y.")
Ei vaikuta sattumalta. Ihottuma pysyi muuttumattomana lähes 3 kk ja flunssan aikana parani. Joku yhteys näillä oli.
Ap
Etkö pidä siis edes mahdollisena vaihtoehtoa että ihottumasi olisi lähtenyt paranemaan ilman flunssaa?
En. Ihottumaan ei ole tehonnut mikään hoito tai hoitamattomuus tähän mennessä ja sen syy on ollut täysi mysteeri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla krooninen eturauhastulehdus on hellittänyt sekä myyräkuumeessa että influenssassa.
Kuumeen tarkoitus on poistaa tulehdus! Missä te olette olleet biologian ja terveystiedon tunneilla?
Kuumeen merkitystä ei vielä tunneta. Kuume itsessään ei poista tulehdusta, muutenhan esim. saunominenkin vaikuttaisi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla krooninen eturauhastulehdus on hellittänyt sekä myyräkuumeessa että influenssassa.
Kuumeen tarkoitus on poistaa tulehdus! Missä te olette olleet biologian ja terveystiedon tunneilla?
Tässä vielä faktaa: https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201701032200048650
Vierailija kirjoitti:
"Kuume on tuttu kokemus useimmille meistä. Samalla se on arvoitus, jopa lääketieteelle.
Tuskinpa kuume olisi säilynyt evoluutiossa, ellei sillä olisi mitään merkitystä. Luultavasti se saa immuunijärjestelmän toimimaan paremmin. Täysin varmuudella kukaan ei silti tiedä, miksi kuume nousee, sanoo professori Bruce Beutler Texasin yliopistosta."
No ei ole arvoitus huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumeen merkitystä ei vielä tunneta. Kuume itsessään ei poista tulehdusta, muutenhan esim. saunominenkin vaikuttaisi samalla tavalla.
Saunominen toivottavasti ei nosta sisälämpötilaasi asteella tai parilla 😬 muuten olet todellisessa hengen vaarassa, sillä elimistösi lämpötasapaino olisi vakavasti häiriintynyt (et hikoilisi). Kyllä sitä kuumetta esiintyy seuduilla, missä ulkolämpötila on 40c tienoilla ihan päivittäin, ihmiset eivät siis ole jatkuvasti 40-asteen kuumeessa. Ihminen on siis tasalämpöinen toisin kuin monet hyönteiset.
Kuume tappoi sen pöpön joka aiheutti ihottuman
Vierailija kirjoitti:
Kuume tappoi sen pöpön joka aiheutti ihottuman
Ihottuma ei ollut "pöpön" aiheuttama. Mikä edes on pöpö?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sattumaakin. Todella usein ihmiset tekevät virheellisiä johtopäätöksiä ("kun tapahtui asia x, siitä täytyi seurata asia y.")
Ei vaikuta sattumalta. Ihottuma pysyi muuttumattomana lähes 3 kk ja flunssan aikana parani. Joku yhteys näillä oli.
Ap
Etkö pidä siis edes mahdollisena vaihtoehtoa että ihottumasi olisi lähtenyt paranemaan ilman flunssaa?
Tällä palstalla kannattaa kuule heittää tieteellinen ajattelu suosiolla romukoppaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Jeesus paransi.
Just joo 😂
Plasebo auttaa tutkimutenkin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuume on apu moniin vaivoihin, sen takia ihmiset yleensä tekee pahimman virheen just niin että syö itsenä täyteen pillereitä välttääkseen kuumeen kun se tulee.
Se on kirjaimellisesti elimistön oma tapa sammuttaa kaikki muu ja keskittyä tietyn alueen parantamiseen.
Tällä logiikallahan ihottuman olisi pitänyt villiintyä kunnolla, kun elimistö keskittyy flunssavirukseen?
Ap
Juurihan kirjoitit että ihottumasi on autoimmuunireaktio. Sun immuunijärjestelmä sai oikeaa työtä joten ihottuma lieveni.
Senköhän takia oma pitkään ollut pikkuihottumani katosi.. Olen ollut paljon flunssissa viime aikoina, ja jossain tällä välillä se ihottuma katosi lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Plasebo auttaa tutkimutenkin mukaan?
Mutta se toimii vaan, jos ajattelee saaneensa lääkettä. Minä en ajatellut flunssan aikana koko ihottumaa kuin vasta sitten, kun huomasin sen hävinneen.
Ap
Mulla katosi sydänsuruista johtunut ahdistus vatsataudin myötä. Ehkä kroppa vaan keskittyi hoitamaan "vaaraa" pois, niin ei ollut enää tilaa pitää ahdistusta yllä, mutta oli kyllä jännä fiilis, kun kuumeen laskettua ja olon tasoituttua tajusi, että enää ei kourista sydämestä. Ihan kuin olisi jotkut myrkyt puristuneet pois kaiken muun mukana.
Mulla on autoimmuunisairauksia parikin, iholla ja suolistossa, ja sama on tullut vuosien aikana huomattua. Kun flunssa tai jokin muu ns. oikea vaiva koettelee, niin autoimmuunisairaus paranee siksi aikaa.
Monesti suorastaan vihastuttaa, että pitää olla niin tyhmä ja keskenkaivuinen immuunipuolustus, että se alkaa tekemisen puutteessa järsimään terveitä kudoksia. Näen koko systeemin mielessäni kuin jonakin dramaattisen teinin hahmona!
Jotkut antavat systeemille tekemistä avantouinnilla, kylmillä suihkuilla, hengityksen pidättämistä sisältävillä harjoituksilla ym. arkisilla shokkihoidoilla, ja kokevat sen rauhoittavan autoimmuunisairauksiaan. Tavallaan uskon, että voi toimiakin, mutten ole itse löytänyt omaa ratkaisua.
Oletko normaalisti töissä tai harrastuksessa? Nyt vain kotona? Onko jokin ulkoinen ärsytys muuttunut?
Itselläni yli 20 vuotta vaivannut ihottuma parani viikossa keliakia-diagnoosin jälkeen.
Ihottumasi aiheutti jokin mikrobi. Kuume tuhosi ne mikrobit. Simple as that. Ei ole olemassa mitään satunnaista autoimmuunireaktiota ilman sen reaktion aiheuttajaa. Jokin vierasaine, myrkky, kemikaali tai mikrobi laukaisee ai-reaktion.
Söin, mutta olen syönyt niitä muutenkin kuin flunssaan.
Ap