Miksi sairaseläkkeellä olevan ihmisen pitäisi saada syödä ahventa?
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
En taas ymmärrä näitä ihmisiä. Onko köyhät kaikki samanlaisia? Pitäisi saada luksusta ja sit itketään kun siihen ei ole varaa?
Itse olen työssäkäyvä ihminen, en pidä itseäni köyhänä, vaikka ostankin sitä halvinta kalaa.
Kommentit (86)
En ymmärrä, miksi ovat muuttaneet pois kaksiosta Helsingissä kalliiseen omakotitaloon. Vääriä valintoja. Nainen on ihan varakaskin ja eläisi ja söisi hyvin ilman tuota miestään.
Miehellä on kolme lasta. Elämä on valintoja. Miksi on pitänyt hankkia ne kolme lasta, jos on taloudellisesti tiukkaa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ovat muuttaneet pois kaksiosta Helsingissä kalliiseen omakotitaloon. Vääriä valintoja. Nainen on ihan varakaskin ja eläisi ja söisi hyvin ilman tuota miestään.
Miehellä on kolme lasta. Elämä on valintoja. Miksi on pitänyt hankkia ne kolme lasta, jos on taloudellisesti tiukkaa?
No sanos muuta. Lapset lopetettavaksi jos vanhempi tai vanhemmat sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin pieni eläke vaikka 40 vuotta hoitoalalla?
Onkohan tehnyt vaan esim puolipäiväistä työaikaa?
Ei siltikään, sillä tuo eläke on juuri takuueläkkeen suuruinen, jos ei ole käynyt töissä lainkaan. Tai ei nyt tiedä, onko tuosta verot jo vähennetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tehnyt vaan esim puolipäiväistä työaikaa?Ei siltikään, sillä tuo eläke on juuri takuueläkkeen suuruinen, jos ei ole käynyt töissä lainkaan. Tai ei nyt tiedä, onko tuosta verot jo vähennetty.
Takuueläkehän nimenomaan takaa että saat vähintään sen, jos muut saamasi eläkkeet jäävät sen alle. Eli sillä ei sinänsä ole väliä, onko kertymä 0 tai 600e, takuueläkkeellä tasataan siihen minimiin. Mutta nettojahan nuo tosiaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Yleenä ahven mielletään köyhien maalaisten ruuaksi.
Outo luulo sinulla. Minulla työssäkäyvänä kaupunkilaisena ei tulisi mieleenikään ostaa ahvenfilettä kaupasta: 39.90€.
Kesäisin mökillä tulee ongittua.
Varakkailta vaikuttavat. Päihittää oman elintasoni mennen tullen ja olen ihan kokopäivätyössä, työhistoriaa takana parikymmentä vuotta. Heillä on iso omistusasunto, varmaan sähköllä lämmittävätkin, auto, ja ruoka monipuolista. Tervetuloa vaan tänne 40 neliön vuokrakaksioon jossa nukun retkisängyssä pää kiinni jääkaapin ovessa että teini saa olla omassa pienessä huoneessaan. Mitenköhän sitä sitten eläkkeellä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tehnyt vaan esim puolipäiväistä työaikaa?Ei siltikään, sillä tuo eläke on juuri takuueläkkeen suuruinen, jos ei ole käynyt töissä lainkaan. Tai ei nyt tiedä, onko tuosta verot jo vähennetty.
Takuueläkehän nimenomaan takaa että saat vähintään sen, jos muut saamasi eläkkeet jäävät sen alle. Eli sillä ei sinänsä ole väliä, onko kertymä 0 tai 600e, takuueläkkeellä tasataan siihen minimiin. Mutta nettojahan nuo tosiaan oli.
Jep, ja takuueläke varhennetulla eläkkeellä on pienempi kuin se 920e/kk
Kyllä ahvenet ovat ainakin meidän lähikaupassa tosi kalliita. Voisin joskus ostaa, mutta niin monta kertaa on pettynyt, kun sen tiskin kalat eivät ole olleet tuoreita, niin ostan mieluummin seitä. Siitä yhdestä paketista saa kaksi kala-ateriaa kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
Tuon rouvan työeläkekin on kyllä aika pieni, jos on käynyt 40 vuotta hoitotyössä, eihän tuo ole kuin takuueläkkeen suuruinen?
Rouva on varhennetulla, mahdollisesti 50%. pääsee "kokonaiselle" työeläkkeelle ( miinus 0,4% jokaiselta varhennetun kuukaudelta) kun tulee siihen ikään.
Itse jäin varhennetulle n. vuosi ennen täyttä eläkeikää, "täysi" eläke muistaakseni tippui vajaan 20€.
Minäkin olisin voinut köyhyyttäni iltapäivälehdissä itkeä kun sain eläkettä himpun verran yli 600€/kk. Eihän tuolla elänyt, ei. Tai eli hyvinkin, vastikkeen maksoin säästöistä (perintörahoista)
Pitäisi olla joku neuvontapalvelu ihmisille, jotka aikovat tehdä suuren elämänmuutoksen. Joku taho, joka osaisi laskea kaikki ylimääräiset kulut, mitkä esimerkiksi kaukana palveluista asuminen tulee maksamaan.
Ei silti, etteikö olisi itsekin tehnyt vääriä valintoja, mutta ei sentään noin hintaviksi tulleita.
Mä olen jotenkin ajatellut, että se harkinnanvarainen toimeentulotuki ruokaan myönnetään, kun ihmisellä ei ole enää yhtään rahaa ruokaan ja seuraavaan tulon maksuun on aikaa. Että silloin ostettaisiin edullista ja pitkäksi ajaksi riittävää ruokaa eikä jotain kalliita pikkukaloja kalatiskiltä.
Mutta ei kai heillä sitten sellaista varsinaista tarvetta ollutkaan, vaan saivat ekstrarahaa ostaa jotain vähän kalliimpaa yhdelle aterialle. Tälläkö tavalla systeemiä käytetään oikeasti?
Tänäänkin olisin voinut pilkkiä ahvenia auringon paisteessa, mutta en tykkää juurikaan ahvenista ja mökin rannasta ei saa muuta kuin ahvenia.
Meilläpä kerran tuli eräs henkilö kauppaan ja osti Kelan 60 euron maksusitoumuksella Vichyä, kävi kaatamassa ne pihalle ja palautti pullot ja sitten tuli ostamaan kaljaa. Että sellasta.
T. Myyjä
Koska ravitsemussuositukset neuvovat syömään kalaa 2-3 kertaa viikossa KALALAJEJA vaihdellen. Ei aina tee mieli syödä lohta, tonnikalaa, seitiä ja muikkua. Joskus olisi mukavaa syödä myös ahventa ja kuhaa.
Niitä saa ilmaiseksi järvestä. Mato-onginta ja pilkkiminen eivät edes vaadi kalastuslupaa
Näin. Käytännössä Karola ottaa taloudellisesti takkiin rakkaudesta. Mies mielenterveyshaasteiden halvaannuttama, surullista toki, mutta jos olisivat pitäneet hynttyyt erillään, naisella olisi helpompaa.
Ottakaa kaikki oppia.
Olipa erikoinen juttu. Pariskunta asuu isoa omakotitaloa ja ilmeisesti remppaavatkin sitä, mies ulosotossa ja samalla ollaan rahapulassa. On tosi kurjaa olla tuossa rahatilanteessa, mutta on nuo tainneet joskus tehdä vääriä valintojakin. Eikä sillä, niin olen minäkin, mutta onneksi mulla on vielä työkykyä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla joku neuvontapalvelu ihmisille, jotka aikovat tehdä suuren elämänmuutoksen. Joku taho, joka osaisi laskea kaikki ylimääräiset kulut, mitkä esimerkiksi kaukana palveluista asuminen tulee maksamaan.
Ei silti, etteikö olisi itsekin tehnyt vääriä valintoja, mutta ei sentään noin hintaviksi tulleita.
Yleissivistys on se mitä tarvitaan. Vanhat ihmiset eivät osaa pitää huolta perusasioista, niin ei se ole yhteiskunnan syy.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä kerran tuli eräs henkilö kauppaan ja osti Kelan 60 euron maksusitoumuksella Vichyä, kävi kaatamassa ne pihalle ja palautti pullot ja sitten tuli ostamaan kaljaa. Että sellasta.
T. Myyjä
Voisi kyllä sossu ja Kela laittaa jonkin rajoituksen, ettei maksusitoumuksella voi ostaa pantillisia tuotteita. Koska ne nyt ei ensinäkään ole mitenkään välttämättömiä elintarvikkeita.
Maaseudulla on ehkä joku järvi aika lähellä, jossa voi pitää katiskaa. Riittäisi sitä luksusherkkua ainakin keväällä kutuaikaan.