Miksi sairaseläkkeellä olevan ihmisen pitäisi saada syödä ahventa?
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
En taas ymmärrä näitä ihmisiä. Onko köyhät kaikki samanlaisia? Pitäisi saada luksusta ja sit itketään kun siihen ei ole varaa?
Itse olen työssäkäyvä ihminen, en pidä itseäni köyhänä, vaikka ostankin sitä halvinta kalaa.
Kommentit (86)
Onpa täällä empatiakyvytöntä porukkaa. Ainut, mistä olen samaa mieltä, on tuo, että ahveniahan saa ilmaiseksi järvestä vaikka pilkkiongella. En ole ikinä kuullut, että kukaan ostaisi ahvenia kaupasta, siksi se tuntuu kummalliselta.
Jos muuttaa maalle, kannattaisi tutustua muihin ihmisiin siellä. Ainakin täällä päin ihmiset tuntevat toisensa ja jos joku kalamies saa reilummin saalista, yleensä vie ilmaiseksi tutuille ja naapureille. Muutenkin naapuriapu toimii aidosti, ja joku varmasti käyttäisi kaupassa heitäkin kulkiessaan tai kyselisi vähän mitä kuuluu, jos asuisivat täällä päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näilläkin taas ihan turhaa itkua. Ei syödä sitä ja ei syödä tätä ja itketään ettei raha riitä. Menisivät töihin, niin saa rahaa snobbailuun. Pienemmilläkin rahoilla on tultava toimeen.
Kun ovat työkyvyttömyyden vuoksi eläkkeellä, eivät voi mennä töihin. Muuten ihan toimiva idea.
Saa eläkkeellä töitä tehdä. Heillä on 2000€ kuussa netto ja raha ei riitä rapuihin. Toisessa lauseessa luki, etteivät syö punaista lihaa, joten ihan turhaa persuilua koko tarina.
Voiko Ap tarjota listan asioista, joita sairaseläkkeellä oleva saa syödä ja joita ei saa syödä? Se voisi sitten helpottaa elämää, jos sattuisi joutumaan/jäämään sairaseläkkeelle.
Miksi ihmeessä eivät käy ongella
ahvenia saa varmasti ja enemmän kuin kaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näilläkin taas ihan turhaa itkua. Ei syödä sitä ja ei syödä tätä ja itketään ettei raha riitä. Menisivät töihin, niin saa rahaa snobbailuun. Pienemmilläkin rahoilla on tultava toimeen.
Kun ovat työkyvyttömyyden vuoksi eläkkeellä, eivät voi mennä töihin. Muuten ihan toimiva idea.
Saa eläkkeellä töitä tehdä. Heillä on 2000€ kuussa netto ja raha ei riitä rapuihin. Toisessa lauseessa luki, etteivät syö punaista lihaa, joten ihan turhaa persuilua koko tarina.
Saahan sitä tehdä, mutta jos ei ole TYÖKYKYÄ niin on aika paha tehdä, vaikka kuinka saisi.
Kaksi ahventa 12 euroo. Taitaa olla enemmän elämänhallinta kysymys tuo rahojen riittämättömyys.
En lukenut juttua enkä juuri ahvenen välttämättömyyteen ota kantaa, mutta monipuolinen ja maistuva ruokavalio tukee terveyttä ja hyvinvointia.
On pitkällä aikavälillä koko yhteiskunnalle huono juttu, jos merkittävällä osalla ihmisistä ei ole varaa kuin yksipuoliseen ja tympeään ruokaan.
Itse toki priorisoin menoja siten, että jätän muita, vähemmän tärkeitä asioita ostamatta, että saan hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mitä luksusta ahven sitten on. En syö ahvenia vaikka saisin niitä ilmaiseksi. Sairaseläkkeellä oleva henkilö pilkkiin pelkkiä ahvenia ja valitteli, että pakkasessa on yli 100 kiloa perattua ahventa ja valitteli ettei enempää mahdu, niin sanoin ettei kannata ainakaan minulle niitä tyrkyttää.
Ööh... Kuka hullu ostaa ahventa väenvängällä? Ihan hyvä kala, mutta esim. muikkua saat kilon kahden ahvenen hinnalla ja maku on ainakin omasta mielestä samanlainen ellei parempi. Myös esim. siikaa saa ihan savustettuna valmiina todella halvalla välillä. Kirjolohikin oli vasta 9,99 kg fileerattuna citymarketissa.
"Pari muutti reilu vuosi sitten suureen maalaistaloon Tenholaan. Sitä ennen he asuivat Karolan omistamassa kaksiossa Helsingissä, mutta koska Petterin kolme lasta kävivät isällään kylässä joka toinen viikonloppu, neliöt alkoivat tuntua pieniltä."
Minä en kritisoi heidän toivettaan paremmasta ruoasta, vaan tuota asumiskuviota:
Mikä järki muuttaa kustannuksiltaan kalliiseen taloon asumaan tuossa tilanteessa? Oletan, että mies on suunnilleen kuusikymppinen ja lapset tuskin ovat mitään päiväkoti-ikäisiä enää. Lapset eivät mene siitä rikki, vaikka olisivat teinivuosinaan käyneet jokusen vuoden viikonloppukylässä kaksiossa. Tuon asuntoasian ymmärtäisi paremmin, jos yökylätarve olisi viikoittaista, mutta kyse on vain kahdesta viikonlopusta kuussa. Tuossa asumiskuviossa tulee paljon kuluja: lasten matkakulut maalle ja takaisin, kaupassa käynnistä koituvat kulut, kalliit lämmityskulut jne.
Halvemmaksi tulisi asua kaupunkikaksiossa jossain palveluiden äärellä. Monissa pienemmissä kaupungeissa asuminen ei ole niin kallista kuin Helsingissä. Jos tuo asuminen olisi mietitty järkevämmin, jäisi ruokaankin paremmin rahaa.
Kaikki tuntemani eläkeläiset syö kyllä kalaa - itse pyydettyä
Outoa. Yleenä ahven mielletään köyhien maalaisten ruuaksi.
Kaksi ihmistä jolla säännölliset kuukausitulot eläkkeistä. Omistavat talon eivätkä ole vuokralla niinkuin moni muu. Mihin se raha oikein menee..
Ahven on parasta ja kaikkien saatavilla, jopa pyörätuolilla liikkuville. Vaatii kyllä osaamista, mutta sen saa hankittua, kun aikaa on.
Pitäiskö sun keskittyä johonkin mukavampaan kun selkeesti tuottaa pahaa oloa sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ahventa 12 euroo. Taitaa olla enemmän elämänhallinta kysymys tuo rahojen riittämättömyys.
Ahvenethan ostettiin maksusitoumuksella.
Mutta nyt ostettiin omalla rahalla SUKLAALEVY (3,15€) ja vielä patukkaa (0,99€) päälle. Sieltä kalliista lähikaupasta...katsoin noi hinnat omasta K-marketista.
Pöydällä oli omena, paprika ja joku kurpitsantapainen, kulhossa chili ja joku vaalea vihannes.
Jos köyhyyttä itkee, ei kannata laittaa tuollaista kuvausrekvisiittaa.
No, itse olen sairaseläkkeellä. Tykkään myös ahvenesta.
Ja ei, en osta. Käyn kuitenkin pilkillä ja ongella, kun on kivuttomampaa joskus. Ne reissut ovat laatuaikaa perheen kanssa. Puoliso ja lapset putsaavat kalat ja yhdessä tehdään ruoka.
Hyvältä maistuu ahven näin sairaseläkeläisen suussa, vaikka vähällä rahalla elämme muutenkin.
Haiskahti hölmöläisten touhulta. Kuuskymppisen kuben lapsiako tuossa vain ajateltiin. Käyttikö naista hyväkseen.
Saahan sitä ostaa mitä tahansa mutta kuukauden ruokaraha on 260 euroa pariskunnalla. Se asettaa paljon rajoituksia jos haluaa joka päivä syödä. 12 euroa kahteen ahveneen olisi silloin järjetöntä mutta nehän oli hankittu ylimääräisellä rahalla. Toisaalta järjetöntä niiden osto tuolla hinnalla on siltikin.
Me olemme kaksi työssäkäyvää ja ahventa tai kuhaa esimerkiksi syömme vain kun vaimon veli tai isä on saanut saalista ja saamme heiltä kalaa. Ovat ostaen niin kallista ettei vain raaski ostaa normaalisti. Näin jouluksi ostamme sentään graavisiikaa esimerkiksi mutta emme normaalisti. Normaalisti kalat ovat ostaen niitä edullisimpia vaihtoehtoja mistä syötävääkin riittää.
Inhottavaa haukkumista tämäkin ketju! Suurin osa ei edes ole lukenut juttua, kun jo aletaan huudella ja öyhöttää.
Kyseessä on 40v. työuran tehnyt eläkeläinen ja toinen on sairaslomalla. Ei siinä kuule isoja ne tulot ole, ja kyse oli nimenomaan siitä, että naisen pitäisi syödä terveellisesti sairautensa takia.
Toivottavasti kaikki täällä huutelijat itse kokevat sairauden ja köyhyyden - katsotaan riittääkö silloin paukkuja pilkata muita.