Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyllisesti tyhmä (?) lapsi

Vierailija
20.12.2023 |

Mistä tietää, ovatko lapsen ongelmat vähäisestä älystä johtuvia eivätkä esim. nepsyjutuista? Meillä on koululainen, jonka erikoisuudet olen pistänyt mm. hahmotushäiriön ja milloin minkäkin mahdollisen nepsyjutun piikkiin, mutta olen hiljattain alkanut miettimään, voisiko kyse olla ihan vaan tyhmyydestä?

Koulussa pärjää lukuaineissa ihan hyvin, mutta mitkään soveltamista vaativat tehtävät eivät onnistu koska lapsi ei ymmärrä, mitä siinä haetaan. Luovat työt ovat tuskaa, käsityöt eivät onnistu kunnolla, inhoaa keskustelua ja puhumisen kuuntelua. Ei kuitenkaan häiriköi tunneilla ja muistaa ainakin suurimman osan oppimastaan. On kovin joustamaton rutiineissaan. 

Tänään paketoitiin lahjoja, ja lapsen oli vaikea ymmärtää, mihin kohtaan laitettiin teippiä. Kun kirjoitti aiemmin joulupukille, ei tiennyt miten aloittaa tai lopettaa kirjettä, oman nimensä taivutti väärin. Joka vuosi sama juttu. Muut luokkalaiset eivät enää usko pukkiin. 

Lapsen arvoa ei mahdollinen tyhmyys vähennä, vaan selittäisi paljon mm. lukuseuloissa epäonnistumisia ja yleistä tiedonjanon puutetta. Ei kiinnosta häntä lukeminen, ikätasoinen keskustelu maailmasta tms., katsoo vaan piirrettyjä (samat jaksot toistolla) ja keinuttelee itseään sohvalla. Tuntuu että aihe on vähintään tabu, opettajakin vain selittelee seulojen heikkoja tuloksia. 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteleeko ap tosiaan, että kouluikäisen ikää ei tartte mainita? Hänenkö mielestä yläkoululainen ja ekaluokkalainen on sama asia? 

Jos et ap:n tekstistä ymmärtänyt onko kyse ylä- vai alakoululaisesta niin ei sinulla ole mitään annettavaa tähän keskusteluun. Takaisin vaan sinne tosi-tv-keskusteluihin joihin älylliset taidot riittää, heihei. Minulle ainakin hahmottui ihan hyvin minkä ikäisestä koululaisesta on suunnilleen kysymys.

Ap, en usko että kyse on pelkästään älykkyyden määrästä, tai sitten sen puutteeseen on jokin syy. Ymmärrän jos yksityiseen ei ole varaa, mutta julkisella sitä hoitoa joutuu joskus suorastaan vaatimaan, joten terhistä itsesi ja pyri saamaan aika lääkärille jossa vaadit tarkempia tutkimuksia. Tsemppaa itsesi etukäteen äläkä yhtään vähättele ongelmaa, vaan kerro selkeästi kaikki pahimmat vaikeudet. Ja pidä se linja että tutkimuksia tarvitaan. Se on tärkeää ettei lapsesi putoa kyydistä ja syrjäydy. Mitä pikemmin esim koulussa osataan ottaa erityistarpeet huomioon, sen parempi. Tsemppiä!

Vierailija
22/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa autistilta, tuo heijaaminen ja samojen jaksojen katsominen jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älyllisesti tyhmä" ... ajatelkaa vähän, mitä kirjoitatte. Miten voi olla älyllisesti tyhmä? Ollaan tyhmiä, mutta silleen älyllisesti. Eli niinkuin salafiksu? Onko tämä jokin fiinimpi tyhmyyden laji, vai jotain ihan muuta? Tiedän, että jotkut nyt ärsyyntyvät kommentistani, mutta onko suomen kielen pahoinpitely sitten kovin fiksua? Minusta ei.

Vierailija
24/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella a f r i k k a l a i n e n isä?

Vierailija
25/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mullekin kuulostaa nepsyltä ja hahmotushäiriöltä. Selittäisi sosiaalisen toiminnan vaikeuden ja hankaluudet nähdä mihin teippiä laitetaan, itsensä keinuttelun ja nuorempien kanssa ystävystymisen yms. Ainoa tyhmyyteen viittaava asia tässä oli soveltamisen vaikeudet koulutehtävissä, mutta sekin voi johtua aspergerin tavasta tulkita asioita kirjaimellisesti.

Kehitysvammaa lapsella ei ole, silloin ei pärjäisi lukuaineissa "ihan hyvin" ilman helpotuksia. Vaikka olisi ns normaalilla tavalla tavistyhmä, hänen vaikeutensa eivät selity sillä, koska älykkyys ei selvästikään ole niin alhaalla että se aiheuttaisi itsessään vaikeuksia.

Vierailija
26/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko samanlaiselta kuin minä. 

Minulla on hahmotushäiriö, ADHD ja asperger (diagnosoitu ennen kuin nimikkeestä tuli autisminkirjon häiriö). 

Kaikki käsillä tekeminen on hyvin vastenmielistä ja hankalaa, inhosin käsitöitä niin paljon että lopulta käsityönopettajani soitti äidilleni onko minua pakko opettaa ja sain vapautuksen. Katselen vieläkin lastenohjelmia ja toistan kaikista ohjelmista samoja jaksoja ja saatan jumittaa johonkin tiettyyn sarjaan ja katsoa vain sitä vaikkapa vuoden verran kerrallaan. Olen kuitenkin ihan normaaliälyinen, koulussa pärjäsin ihan keskitasoisesti ja nykyään olen ihan tavallinen veronmaksaja. 

Aikuisena ongelmat näkyy edelleen käden ja silmän yhteistyön puutteena, kuormitun helposti sosiaalisissa tilanteissa ja mieluiten olen yksin. Ihmissuhteita ei juurikaan työelämän ulkopuolella ole mutta en varsinaisesti sellaista edes osaa kaivata.

N24

Vierailija
27/27 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samantapaista että hahmottaminen ei aina onnistu, käsityötaidot välttävät ja katselen mielelläni piirrettyjä.

Älyllinen puoli ihan normaali (olen käynyt peruskoulun, ammattikoulun ja olen yo). Ikää 40