Tunnin juna paskotaan lopullisesti: Ei luotijunia, ei edes toista raidetta
Länsiradan eli Turun tunnin junan hinnaksi arvioitiin alunperin noin neljä miljardia euroa.
Turun ja Helsingin välinen uusi yhteys on kuitenkin mahdollista rakentaa yli miljardi euroa edullisemmin muuttamalla Salon ja Lohjan välinen osuus yksiraiteiseksi.
Lähes yhtä suuri säästö on mahdollista saavuttaa, kun junien nopeutta pudotetaan aiotusta 300 kilometrin tuntinopeudesta.
https://yle.fi/a/74-20066089?origin=rss
Merkillistä. Koko hanketta on 70-luvulta lähtien ajettu nimenomaan toisen raideparin lisäämiseksi ja nyt sitä ei olla toteuttamassa. Liikenne ei kulje, jos ei ole kuin yksi raide, minkä tyhmempikin ehkä ymmärtää. Junien nopeus on sinänsä sivuseikka, jos ei ole raiteita, joilla kulkea.
Kommentit (4)
Suomen budjetista käytetään asevarusteluun jatkossa 10-15%, löysivät Suomen höveleistä päätöksentekijöista uuden kultasuonen. Ne pelaa meidän verovaroilla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa rakentaa kahta raidetta ja saavuttaa edes tavoiteltua 300km nopeutta. Voi koko hankkeen yhtä hyvin haudata.
Niin? Mitä tässä tehdään? Satoja miljoonia hassataan suunnitteluun, jonka tarkoitus on säilyttää nykytila. Mikään eri tule muuttumaan. Ihan oikeasti en ymmärrä.
Pari tuntia junassa menee nopeasti mun mielestä. Ei se pitkä aika sekään ole. Yli parin tunnin junamatkat alkaa olla pitkiä. Eihän parin tunnin junamatkalla ehdi edes nukkumaan kunnon nokosia.
Jos ei ole varaa rakentaa kahta raidetta ja saavuttaa edes tavoiteltua 300km nopeutta. Voi koko hankkeen yhtä hyvin haudata.