Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Haluaisin teettää koiralleni dna-testin, jotta saisin tietää mitä rotuja siinä mahdollisesti on. Sen alkuperästä ei tiedetä mitään muuta kuin löytöpaikka.
Suunnilleen satasen maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raiskaajamiehen lapsia harmittaa jos ei saakaan isänsä raiskaamankaan naisen tyttärestä uutta siskoa. Kuvottavaa.
Juuri näin. Yhteinen perimä sitäpaitsi vähenee huimasti koko ajan. Toisen ja kolmannen sukupolven jälkeen yhteinen perimä on enää vain marginaalisia sattumia.
Ei nyt aivan. Perinnölliset sairaudet esimerkiksi voivat siirtyä vaikka miten monen sukupolven päähän. Jotkut perinnölliset sairaudet jopa muuttuvat sukupolvien myötä aina vain vaikeammiksi.
Kai käsität miten harvinaisia sellaiset perinnölliset sairaudet ovat?
Kukaan suku ei myöskään, ainakaan toivottavasti, lisäänny vaan keskenään vaan joka sukupolvessa mukaan tulee saman verran uutta perimää. Tämä estää usein esimerkiksi geenivirhesairauksia jatkumasta sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologinen sukulaisuus täysin mitätöntä??? No kaikkea muuta.
Geenit tulee sieltä biologisesta suvusta, ihan jokaiselle. Ja sitä myöten piirteet (myös luonteen-), synnynnäiset lahjakkuudet, heikkoudet ja usein jopa mielenkiinnon kohteet. Ja viimeistään sitten kun mennään perinnöllisiin sairauksiin, on vankkumattomimmankin biologian kieltäjän pakko kohdata se tosiasia, että biologia on kaikkea muuta kuin mitätöntä.
Biologinen isäni on kuollut kun olin lapsi. Hänellä oli lukuisia ongelmia mm. päihteiden kanssa ja elämäntyyli sellainen että kuolema alle neljäkymppisenä ei ollut mikään yllätys.
Väitätkö nyt ihan tosissaan, että tällä henkilöllä, joka ei ole kuulunut elämäni millään tavalla tällä vuosituhannella ja aiemminkin ihan satunnaisesti, olisi ollut merkittävääkin vaikutusta luonteenpiirteisiini, lahjakkuuksiini, mielenkiinnonkohte
Totta kai on! Et kai itse luule, että vauvat ovat kaikki samanlaisia syntyessään, ja että vain ympäristö ja kasvatus määrää, millaisia heistä tulee???
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi aivan kammottava ajatus että joku alkaisi vaatia dna-testiä minulta esittäytyen vaikka veli- tai siskopuolekseni. Mielestäni en ole kenellekään velvollinen osallistumaan sellaiseen.
Mulle tuo olis unelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit tulee sieltä biologisesta suvusta, ihan jokaiselle. Ja sitä myöten piirteet (myös luonteen-), synnynnäiset lahjakkuudet, heikkoudet ja usein jopa mielenkiinnon kohteet. Ja viimeistään sitten kun mennään perinnöllisiin sairauksiin, on vankkumattomimmankin biologian kieltäjän pakko kohdata se tosiasia, että biologia on kaikkea muuta kuin mitätöntä.
Biologinen isäni on kuollut kun olin lapsi. Hänellä oli lukuisia ongelmia mm. päihteiden kanssa ja elämäntyyli sellainen että kuolema alle neljäkymppisenä ei ollut mikään yllätys.
Väitätkö nyt ihan tosissaan, että tällä henkilöllä, joka ei ole kuulunut elämäni millään tavalla tällä vuosituhannella ja aiemminkin ihan satunnaisesti, olisi ollut merkittävääkin vaikutusta luonteenpiirteisiini, lahjakkuuksiini, mielenkiinnonkohte
En ole tuo keltä kysyit. Mutta kyllähän esim riippuvuussairaudet ovat joidenkin väitteiden mukaan periytyviä. Joka ei tietenkään tarkoita että sinusta tulisi automaattisesti päihdeongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raiskaajamiehen lapsia harmittaa jos ei saakaan isänsä raiskaamankaan naisen tyttärestä uutta siskoa. Kuvottavaa.
Juuri näin. Yhteinen perimä sitäpaitsi vähenee huimasti koko ajan. Toisen ja kolmannen sukupolven jälkeen yhteinen perimä on enää vain marginaalisia sattumia.
Ei nyt aivan. Perinnölliset sairaudet esimerkiksi voivat siirtyä vaikka miten monen sukupolven päähän. Jotkut perinnölliset sairaudet jopa muuttuvat sukupolvien myötä aina vain vaikeammiksi.
Kai käsität miten harvinaisia sellaiset perinnölliset sairaudet ovat?
Kukaan suku ei myöskään, ainakaan toivottavasti, lisäänny vaan keskenään vaan joka sukupolvessa mukaan tulee saman verran uutta perimää. Tämä estää usein esimerkiksi geenivirhesair
Voi kuule, ilman sukurutsaakin siirtyviä perinnöllisiä sairauksia on todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi aivan kammottava ajatus että joku alkaisi vaatia dna-testiä minulta esittäytyen vaikka veli- tai siskopuolekseni. Mielestäni en ole kenellekään velvollinen osallistumaan sellaiseen.
Mulle tuo olis unelma.
Sama! Olisi todella mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:.
Niistä näytellyistä videopätkistä "äidistä" ym en pitänyt yhtään. Ne olivat jotenkin todella halventavia ja stereotyyppisiä. Varmaan oli yritetty saada jotain katsojia koukuttavaa draaman tynkää mukaan ohjelmaan, mutta epäonnistuttu kyllä täysin. En ymmärrä mitä noiden tekijöiden päässä on oikein liikkunut, mutta ne olisi pitänyt jättää pois ja keksiä tilalle jotain ihan muuta.
Videopätkistä sai kuvan, että kaikki maailmassa adoptioon päätyvät lapset ovat aina saaneet alkunsa epämääräisissä, olosuhteissa päihteitä käyttäviltä, moraalittomilta, kevytkenkäisltä ja huonoilta naislta. Käyttämäni kuvaukset ovat kuin vanhoista Suomi-filmeistä, joita videoklipeissäkin kopioidaan. Videoklippit olivat nöyryyttäviä, leimaavia ja antoi kliseisen kuvan. Adoptioon päätymiseen on paljon muitakin sy
Arvelen, ettei tarkoiteta varmastikaan kiusatuksi tämän ohjelman takia: ennen vanhaan ajattelemattomien aikuisten puheita kotona, joita lapset lallallattelivat kiusaten pihalla ja koulussa. Kiusaamista ei kiusaaja aina miellä kiusaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö nyt ihan tosissaan, että tällä henkilöllä, joka ei ole kuulunut elämäni millään tavalla tällä vuosituhannella ja aiemminkin ihan satunnaisesti, olisi ollut merkittävääkin vaikutusta luont
Totta kai on! Et kai itse luule, että vauvat ovat kaikki samanlaisia syntyessään, ja että vain ympäristö ja kasvatus määrää, millaisia heistä tulee???
Kerro toki, että millä tavalla?
Itse uskallan väittää että ympäristö, vanhemmat, tarjolla olevat virikkeet, kannustus ja mahdollisuudet vaikuttaa näihin asioihin enemmän kuin pelkkä perimä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos hän kerran on biologinen vanhempasi.
Outoja tämmöset dnaan metsästäjät pitäis olla laki joka kieltäis tämmöset hommat mikä hinku nykyään on näit kaivella itse en suostuis jos joku tuntematon kyselis testeihin itsee ei kiinnosta suvun juuret kun kaikki suku on kuollut itse oon miun suvun viimone elossa oleva ja miul ei ole perillisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön mitä luikuria. Luonteenpiirteisiin vaikuttaa kyllä ympäristö ja henkilön oma persoonallisuus paljon enemmän kuin mitkään yhden biologisen vanhemman geenit. Mielenkiinnonkohteet ei tosiaan kulje geeneissä, varsinkaan.
Mitä perinnöllisiin sairauksiin tulee, niin niitä on ihan turhaa jossitella etukäteen ellei nyt ole tiedossa vaikka jotain jncl-geeniä. Tosin siinäkin on paljon suurempi mahdollisuus saada terveitä lapsia kunh
Geenit ratkaisevat aivan kaiken. Älykkyys, musikaalisuus, jne. periytyy voimakkaasti. Tiedän parikin perhettä jossa yksi lapsista ottolapsi ja hän kaikkein tyhmin muiden ollessa menestyneitä. Persoonallisuus tulee geeneistä. Ainahan adoptiovanhemmat sanovat esim. latinalaisesta Amerikasta tai Afrikasta adoptoidun lapsen olevan erityisen rytmitajuisen tai vilkkaan juurikin geeniensä vuoksi.
Tuossa ohjelmassa mainittiin, että voi tilata jonkun sukulaisen perunkirjan. Olisin kiinnostunut isoisäni perunkirjasta. Hän on kuollut kauan ennen syntymääni. Mistä perunkirjan voi tilata?
Mun sedät ja heidän isänsä (siis isoisäni) olivat eläessään varsinaisia häntäveikkoja.
Tiedän, että heillä oli (isoisä kuollut 50-luvulla) lapsia. Isoisä oli talollinen ja piikoja talossa.
Minulla on serkkupuoli, jonka kanssa jutellaan ja tiedetään sukulaisuussuhde. Paria henkilöä suvun naapurista on myös vahvasti epäily serkkupuoliksi.
Sitten on serkku, joka ei ole serkku. Eli sedän vaimokin kävi naapurissa...
Suvun salat...
Olen jo monta vuotta miettinyt, että koskahan tulee ensimmäinen DNA:n pyytäjä.
Sen tulevat kyllä saamaan, en ole vastuussa sukuni teoista ja haluan, että ihmiset saa tietää juurensa. En minä mitään uusia sukulaisia kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Sinulla on puolet hänen geeneistä. Ainakin omassa suvussa on ihan selvästi joitain suvussa kulkevia ominaisuuksia ja lahjoja, joita ei voi pelkän ympäristön ja opiskelun kautta saavuttaa. Esim. me serkukset olemme kasvaneet kaikki eri puolella Suomea ja erilaisella kasvatuksella ja silti on paljon yhdistäviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tässä vielä kaikki 🤨
Ylelle oli tullut ohjelma liittyen geeneihin. Esittely jakso on seuraavanlainen ~
Tanskalainen Lea oli 17-vuotias kuullessaan, että hänellä saattaa olla harvinainen, kuolemaan johtava geneettinen sairaus. Perinnöllinen alttius tautiin on todennäköisesti peräisin hänen biologiselta isältään, joka on ollut spermanluovuttaja. Kun Lealle selviää, että hänellä on spermanluovutuksen kautta 68 sisarusta, hän päättää etsiä sisarukset käsiinsä ja varoittaa heitä.
eli, pelastakaa kaikki 68 sisarusta !
Tämä kaksi osainen sarja jäi jotenkin kesken, ilmaan roikkumaan. Kuinka siinä sitten kävi.
mutta jotka pelottelevat, että dna tietoja käytetään väärin, niin turha pelko.
Vaikka tässä tietoa olisi tarvittu ja se olisi ollut saatavilla,
Tanskan terveysviranomaiset eivät halunneet s
Tässäkin Lea teki geenitestin löytääkseen muita lapsia, jotka olisivat hänen puolisisaruksia.
Ei löytynyt, harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön mitä luikuria. Luonteenpiirteisiin vaikuttaa kyllä ympäristö ja henkilön oma persoonallisuus paljon enemmän kuin mitkään yhden biologisen vanhemman geenit. Mielenkiinnonkohteet ei tosiaan kulje geeneissä, varsinkaan.
Mitä perinnöllisiin sairauksiin tulee, niin niitä on ihan turhaa jossitella etukäteen ellei nyt ole tiedossa vaikka jotain jncl-geeniä. Tosin siinäkin on palj
Geenit ratkaisevat aivan kaiken. Älykkyys, musikaalisuus, jne. periytyy voimakkaasti. Tiedän parikin perhettä jossa yksi lapsista ottolapsi ja hän kaikkein tyhmin muiden ollessa menestyneitä. Persoonallisuus tulee geeneistä. Ainahan adoptiovanhemmat sanovat esim. latinalaisesta Amerikasta tai Afrikasta adoptoidun lapsen olevan erityisen rytmitajuisen tai vilkkaan juurikin geeniensä vuoksi.
No johan on olettamuksia. Niin, niitä nimenomaan. Tuskin lapsen adoptoineet voi tietää biologisten vanhempien rytmitajusta tai vilkkaudesta, varsinkin jos biologiset vanhemmat on tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö nyt ihan tosissaan, että tällä henkilöllä, joka ei ole kuulunut elämäni millään tavalla tällä vuosituhannella ja aiemminkin ihan satunnaisesti, olisi ollut merkittävääkin vaikutusta luont
Totta kai. Sinulla on puolet hänen geeneistä. Ainakin omassa suvussa on ihan selvästi joitain suvussa kulkevia ominaisuuksia ja lahjoja, joita ei voi pelkän ympäristön ja opiskelun kautta saavuttaa. Esim. me serkukset olemme kasvaneet kaikki eri puolella Suomea ja erilaisella kasvatuksella ja silti on paljon yhdistäviä asioita
Kerrotko sitten vielä sen, että miten tämä näkyy? Varsinkin se kiinnostaa, että miten erottelet ympäristön ja geenien vaikutusosuuden näissä luonteenpiirteissä, osaamisessa, lahjakkuudessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Outoja tämmöset dnaan metsästäjät pitäis olla laki joka kieltäis tämmöset hommat mikä hinku nykyään on näit kaivella itse en suostuis jos joku tuntematon kyselis testeihin itsee ei kiinnosta suvun juuret kun kaikki suku on kuollut itse oon miun suvun viimone elossa oleva ja miul ei ole perillisiä
Ihmiset on erilaisia. Olen järkyttynyt kuinka moni suhtautuu näin kielteisesti siihen, että joku haluaa selvittää juuriaan. Itse suostuisin dna-testeihin, jos joku epäilisi että on minulle lähisukua tai jos voisin häntä auttaa tutkimuksessa eteenpäin. Toki se vaatisi sulattelua hetken enkä olisi valmis käymään asiaa läpi telkkarissa. Voin kuitenkin kuvitella miten paljon ihmiseen vaikuttaa juurettomuus ja hylkäämisen kokemukset. Onneksi noita testejä saa tehtyä sitten oikeudenkin kautta, kun tämä on tällainen itsekkäiden jääräpäiden maa.
Väitätkö nyt ihan tosissaan, että tällä henkilöllä, joka ei ole kuulunut elämäni millään tavalla tällä vuosituhannella ja aiemminkin ihan satunnaisesti, olisi ollut merkittävääkin vaikutusta luonteenpiirteisiini, lahjakkuuksiini, mielenkiinnonkohteisiink jne.?