Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet minusta, tv - sarja

Vierailija
20.12.2023 |

Onpa hyvä sarja.

toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.

Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.

Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .

Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää. 

Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..

Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.

suosittelen katsomaan 10+

https://areena.yle.fi/1-66874402

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1122)

Vierailija
741/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesteristen laulu on kyllä ihana! <3

Vierailija
742/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologinen sukulaisuus täysin mitätöntä??? No kaikkea muuta.

Geenit tulee sieltä biologisesta suvusta, ihan jokaiselle. Ja sitä myöten piirteet (myös luonteen-), synnynnäiset lahjakkuudet, heikkoudet ja usein jopa mielenkiinnon kohteet. Ja viimeistään sitten kun mennään perinnöllisiin sairauksiin, on vankkumattomimmankin biologian kieltäjän pakko kohdata se tosiasia, että biologia on kaikkea muuta kuin mitätöntä. 

Biologinen isäni on kuollut kun olin lapsi. Hänellä oli lukuisia ongelmia mm. päihteiden kanssa ja elämäntyyli sellainen että kuolema alle neljäkymppisenä ei ollut mikään yllätys.

Väitätkö nyt ihan tosissaan, että tällä henkilöllä, joka ei ole kuulunut elämäni millään tavalla tällä vuosituhannella ja aiemminkin ihan satunnaisesti, olisi ollut merkittävääkin vaikutusta luont

Olen eri, mutta kyllä väitän. Varsinkin vanhemmiten alamme kummasti muittamaan vanhempiamme, vaikka ennen olisi heitä koskaan nähneet. Ilmeet ja eleet saattavt olla ihan samanlaiset. Mutta ei se toki niin mene, että sinustakin tulee juoppo, koska isäsiokin oli. Et sinä hänen 100% kopio ole ole vaikka paljon olet häneltä perinytkin. 

Et varmaan tarkkaan tiedä isäsi mielenkiinnon kohteita, mutta voi olla , että isäsi oli kiinnostunut ihan samoista asioista, kuin sinäkin nyt.

Ihmettelen suuresti, kun ihmiset luulee, että he ovat jotain uniikkeja lumihiutaleita ja saaneet kaikki ominaisuutensa jostain ties mistä, mutta eivät usko, että ihmisen perimä vaikuttaa heihin.

Olisiko vaikka sillä vaikutusta millaisissa olosuhteissa ihminen on elänyt? Millainen kasvuympäristö on ollut ja millaisia mahdollisuuksia on ollut tarjolla.

Olen soittanut pianoa 6-vuotiaasta lähtien ja tiedän että biologinen isä oli myös kiinnostunut musiikista. Enemmän kuitenkin musiikkiharrastukseeni on vaikuttanut se että sekä äitini että isäni ovat kiinnostuneita musiikista ja isä on myös tehnyt työtä kusiikin parissa. Toisin sanoen kotona on aina ollut soittimia ja pianotunteihin oli mahdollisuus. En siis näe suurtakaan merkitystä musiikkikiinnostukseni suhteen sillä että biologinen isä oli kiinnostunut musiikista joskus 80-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettekö kertomaan Josef Frizlin tyttärelle miten tämä muistuttaa luonteeltaan hyvin paljon isäänsä ja että heillä on varmasti yhteisiä mielenkiinnonkohteita?

Vierailija
744/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin ketjun alkupuolelta tekstin turhaan, enkä enää sitä löytänyt, mutta.

Oma mummoni oli minulle yksi rakkaimmista ihmisistä, äärettömän tärkeä ja samoin minä hänelle. Hän oli esikuvani, niin lämmin, luotettava, ihana ihminen josta kaikki pitivät tosi paljon. Olen lapsesta saakka ajatellut, että haluan olla ja tehdä kuin mummo, kaikessa. Hän oli ihan täydellinen ihminen mielestäni. Ja hänellä oli 6 lasta yhdessä paapan kanssa. Paappa kuoli jo keski-ikäisenä, oli alkoholisoitunut ja vihainen mies.

Ja sitten mummon kuoleman jälkeen yhtäkkiä levisi tieto, että yksi lapsista ei olekaan paapan lapsi. Kuulemma sen oli moni ulkopuolinen tiennyt, mutta kukaan ei ollut sitä meille aiemmin kertonut. Ja mummo oli salannut kaiken, kaikilta, 70 vuoden ajan.

On herättänyt valtavasti tunteita ja ajatuksia. Hän on siis pettänyt miestään, se täydellinen ihminen. Tekikö hän sen, koska oma mies oli väkivaltainen alkoholisti? Vai tuliko paapasta väkivaltainen, kun tiesi mitä vaimonsa on tehnyt eikä kestänyt sitä? Yhtäkkiä olikin vain iso kysymysmerkki. Jos tiedot saisi helposti, voisin asiaa selvittää, jotta ymmärtäisin mitä on tapahtunut. Mutta tuskinpa tietoja saa, en ainakaan ole selvitellyt, enkä aiokaan. Asia jää minulle mysteeriksi.

Vierailija
745/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kopioin ketjun alkupuolelta tekstin turhaan, enkä enää sitä löytänyt, mutta.

Oma mummoni oli minulle yksi rakkaimmista ihmisistä, äärettömän tärkeä ja samoin minä hänelle. Hän oli esikuvani, niin lämmin, luotettava, ihana ihminen josta kaikki pitivät tosi paljon. Olen lapsesta saakka ajatellut, että haluan olla ja tehdä kuin mummo, kaikessa. Hän oli ihan täydellinen ihminen mielestäni. Ja hänellä oli 6 lasta yhdessä paapan kanssa. Paappa kuoli jo keski-ikäisenä, oli alkoholisoitunut ja vihainen mies.

Ja sitten mummon kuoleman jälkeen yhtäkkiä levisi tieto, että yksi lapsista ei olekaan paapan lapsi. Kuulemma sen oli moni ulkopuolinen tiennyt, mutta kukaan ei ollut sitä meille aiemmin kertonut. Ja mummo oli salannut kaiken, kaikilta, 70 vuoden ajan.

On herättänyt valtavasti tunteita ja ajatuksia. Hän on siis pettänyt miestään, se täydellinen ihminen. Tekikö hän sen, koska oma mies oli väkivaltainen alkoholisti?

Mistä nämä muut sen tiesi ja onko asia varmasti edes totta? Toisen käden tieto on aina toisen käden tietoa. Henkilöiden itsensä pitäisi olla asiat kertomassa.

Eikä kyse ole välttämättä edes pettämisestä, vaan on voinut olla esimerkiksi ihan yhteinen sopimus että pappa kasvattaa lapsen omanaan, vaikka olisi myöhemmin päätöstään katunutkin.

Vierailija
746/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sukusolujaan anonyymisti luovuttaneet "paljastuvat" ennemmin tai myöhemmin. Datan määrä kasvaa ja joku läheltä tekee oman testin. 

Olen itse aikoinaan luovuttanut munasoluja aanonyymisti. En ole tehnyt DNA-testiä. Olen kyllä miettinyt, että joku jossain saattaa etsiä biologisia juuriaan. Olen myös ymmärtänyt, että tiedonpuute juurista voi olla todella kipeä asti. Ihminen, jolle biologiset juuret ovat itsestäänselviä, eivät joudu asiaa omalla kohdalla miettimään. 

Vaikka en testiä tekisi, niin jos joku lähisukulaiseni tekee testin, niin "äiti" eli minä olen pääteltävissä. Olen omille lapsilleni kertonut, että olen luovuttanut munasoluja. Jos he joskus tekevät testin tai joku lähestyy heitä pyynnöllä tehdä testi, niin he tietävät, että biologisia puolisisaria voi tulla vastaan.

Vierailija
747/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä nämä muut sen tiesi ja onko asia varmasti edes totta? Toisen käden tieto on aina toisen käden tietoa. Henkilöiden itsensä pitäisi olla asiat kertomassa.

Eikä kyse ole välttämättä edes pettämisestä, vaan on voinut olla esimerkiksi ihan yhteinen sopimus että pappa kasvattaa lapsen omanaan, vaikka olisi myöhemmin päätöstään katunutkin."

No asia on 99,9% varmuudella totta. Ja pettäminen selvää, koska tapahtunut heidän avioliittonsa aikana. Asiasta on jotkut tienneet koko ajan, kyseinen lapsi itse joutui kiusatuksi koulussa jo asian takia ja sisarukset sen kuulleet, sitä ihmetelleet jokainen. Vanhemmat silti vaienneet, joten lapset ajatelleet ettei ole totta. Asia tullut kuitenkin aina aika ajoin esille, ettei tämä yksi missään "tietenkään ole samanlainen kuin muut".

Ja kun näistä kuulin niin selvähän se, hän näyttääkin täysin erilaiselle kuin muut. Siis täysin. Mutta täsmälleen siltä mieheltä, joka kuulemma on hänen isänsä.

Vierailija
748/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JP:n puolella voi olla pohjalaiset metsäomaisuudet sun muut yrityskuviot, joihin hän olisi lain mukaan ollut perillinen. Perinnöt ja tilat jaettu. Eivät halua lähtä aukomaan niitä. Mutta tuossakin tapauksessa olisivat voineet jonkun suvun pöydän ja valokuvat antaa JP:lle, ihan vaan muistoksi.

Onko sinulla parempaa tietoa milloin isä on kuollut? Eihän vanhoja perintöjä enää uudelleen jaeta. 

Voidaan jakaakin jos kuolinpesään tullut uusi osakas vaatii ja vainajan kuolemasta on alle 10 v

Olen sen verran ahne, itsekäs ja järkevä, että en suostuisi mihinkään dna-tikkutestiin selvittääkseni, onko minulla puolisisarus vai ei. Olen perinyt vanhemmiltani omaisuuden, joka on arvon lisäksi myös minun ja perheeni työ ja toimeentulo. Siinäpä olisi sitten kiva alkaa jakamaan neljännestä jonkun tuntemattoman kanssa, joka olisi esim. se ennen 1980-lukua adoptoitu puolisisarus. Arvostaisin, että muukaan suku ei jakelisi dna:taan harkitsemattomasti.

Vierailija
749/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan yksi lapsettomuuden hoitotapa oli katsoa kylältä saman näköinen isäntä, kuin itse on, ja tehdä herrasmiessopimus että saadaan vaimo raskaaksi. Ja nykypäivänä täällä sitten ihmetellään kun suvun dna:t ei täsmää ja jp:n kaltaiset hylätyt ihmiset soittelevat että tarttis vähän dna:ta. 

Vierailija
750/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelin, miksi Helin kohdalla niin nopeasti hylättiin se Turku. Ja niin kovin hepposin perustein, ettei se isä nyt muka sieltä voi olla ja tai siellä tavattu. Ei siinä ollut mun mielestä oikein mitään tolkkua... menee vähän usko koko ohjelmaan ja testeihin tuossa.

Ja ottiko Heli itsekään koskaan puheeksi sitä Turkua sen dna-isänsä kanssa? Kun sehän kyseli sitä paikkakuntaa ja milloin Heli oli saanut alkunsa jne. Ja sitten oli helpottunut, että juu, eihän hän siellä Kajaanissa(?) ollut niihin aikoihin liikkunut. Kerrottiinkin hänelle koskaan sitä Turun vaihtoehtoa? Ja jos ei, niin todella hölmöä, että ei.

Vierailija
751/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JP:n puolella voi olla pohjalaiset metsäomaisuudet sun muut yrityskuviot, joihin hän olisi lain mukaan ollut perillinen. Perinnöt ja tilat jaettu. Eivät halua lähtä aukomaan niitä. Mutta tuossakin tapauksessa olisivat voineet jonkun suvun pöydän ja valokuvat antaa JP:lle, ihan vaan muistoksi.

Onko sinulla parempaa tietoa milloin isä on kuollut? Eihän vanhoja perintöjä enää uudelleen jaeta. 

Voidaan jakaakin jos kuolinpesään tullut uusi osakas vaatii ja vainajan kuolemasta on alle 10 v

Olen sen verran ahne, itsekäs ja järkevä, että en suostuisi mihinkään dna-tikkutestiin selvittääkseni, onko minulla puolisisarus vai ei. Olen perinyt vanhemmiltani omaisuuden, joka on arvon lisäksi myös minun ja perheeni työ ja toimeentulo. Si

749:lle. Joillekin se raha on maailman tärkein asia. Niitä ei kuoppaan mukaan saa.

Vierailija
752/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joillekin se raha on maailman tärkein asia. Niitä ei kuoppaan mukaan saa."

Meinannet siis näitä biologisen sukunsa etsijöitä...

Vierailija
753/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis se raha ja työ mitä voi tehdä elääkseen, jää mun lapsille, joilla he sitten taas elättävät lapsensa. Ja meinaatko, että se mahdollinen jälkikäteen perintöä vaativa ei päätyisi kuoppaan? Parhaassa tapauksessa sillä olisi sitten taskussaan perintö adoptiovanhemmilta, sekä neljännes meidän perheyrityksestä. 

Vierailija
754/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en haluaisi antaa näytettä jollekkin jenkkifirmalle, mutta jos olisi joku tapa tehdä tämä vaikka julkisessa terveydenhuollossa, niin siitä vaan.

Vierailija
755/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis se raha ja työ mitä voi tehdä elääkseen, jää mun lapsille, joilla he sitten taas elättävät lapsensa. Ja meinaatko, että se mahdollinen jälkikäteen perintöä vaativa ei päätyisi kuoppaan? Parhaassa tapauksessa sillä olisi sitten taskussaan perintö adoptiovanhemmilta, sekä neljännes meidän perheyrityksestä. 

Niin, eikä sinne kuoppaan kyllä mitään muutakaan saa, esimerkiksi niitä biologisia vanhempiaan.

Vierailija
756/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassa mainittiin, että voi tilata jonkun sukulaisen perunkirjan. Olisin kiinnostunut isoisäni perunkirjasta. Hän on kuollut kauan ennen syntymääni. Mistä perunkirjan voi tilata?  

Kysypä isoisäsi kuolinalueen maakunta-arkistosta tai ensin kuolinpaikan käräjäkunnan arkistosta

Vierailija
757/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sitten, miten on mahdollista että identtiset kaksoset ovat erilaisia luonteeltaan ja käytökseltään, heillä on erilaiset mielenkiinnonkohteet ja he on lahjakkaita erilaisissa asioissa? Heillähän on sama perimä, joten logiikallasi heidän pitäisi olla ainakin suunnilleen samanlaisia.

Identtiset kaksoset ovat muuten useimmiten, oikeastaan aina, hämmästyttävän samankaltaisia ja harrastavat samoja asioita. Tuo mitä kirjoitat ei pidä ollenkaan paikkaansa tai sitten et tiedä mitä on identtinen kaksosuus.

Vierailija
758/1122 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sitten, miten on mahdollista että identtiset kaksoset ovat erilaisia luonteeltaan ja käytökseltään, heillä on erilaiset mielenkiinnonkohteet ja he on lahjakkaita erilaisissa asioissa? Heillähän on sama perimä, joten logiikallasi heidän pitäisi olla ainakin suunnilleen samanlaisia.

Identtiset kaksoset ovat muuten useimmiten, oikeastaan aina, hämmästyttävän samankaltaisia ja harrastavat samoja asioita. Tuo mitä kirjoitat ei pidä ollenkaan paikkaansa tai sitten et tiedä mitä on identtinen kaksosuus.

Sinä se et taida tietää.

Minä ja siskoni olemme identtisiä kaksosia. Meillä ei ole koskaan ollut samoja harrastuksia, lukuunottamatta sitä että molemmat kävimme hetken samaan aikaan ratsastustunneilla. Minä pidin koulussa matemaattis-luonnontieteellisistä aineista, sisko taas piti äidinkielestä ja historia ja oli hyvä niissä. Minä olin hyvä liikunnallisesti, sisko taiteellisesti. Jos luonnetta verrataan, sisko on selkeästi yritteliäämpi ja kärsivällisempi kuin minä.

Jopa ulkonäössämme on eroja, esimerkiksi korvan muoto, pienet erot kaavonpiirteissä sekä noin viiden sentin pituusero.

Vierailija
759/1122 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinannet siis näitä biologisen sukunsa etsijöitä...

Tuskinpa ainakaan sarjan henkilöt, jos olisivat niin olisivat alkaneet etsiä isäänsä aikaisemmin että ainakin olisi elossa. Vanhemmalla iällä haetaan silkkaa uteliaisuutta ja moni haluaa tietää juurensa.

Vierailija
760/1122 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät ole. Paitsi ehkä jossain sarjakuvissa ja stereotypioissa. Identtiset kaksosetkin ovat kaksi erillistä henkilöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi