Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Ei sukusoluja luovuttaneella ole mitään velvollisuutta eikä usein varsinkaan halua tavata luovutetuista sukusoluistasi syntynyttä toisten ihmisten lasta.
Se lapsi voi hakea oikeuden kautta luvan saada dnanäyte
Toivottavasti luovutettuja sukusoluja käyttäneet ovat myös kertoneet lapselle totuuden. Ettei sitten mahdolliset testit tuo yllätyksiä.
Tylsä sarja. Venytetty turhaan 8 osaan. Varmaan joku 6 jaksoa olis riittäny. Katsoin jaksot kelaamalla
Hyvä tuo 70- luvun "kuvaus": yksi nainen kolmen miehen seurassa kaljottelemassa autossa, 'huono nainen hauskan pidos'. Tupakka käryää, kuten tuolloin lähes kaikilla.
Traumatausta näkyy: toinen miesmäinen nainen ja toinen vähän naismainen mies. Hoitamaton trauma jättää oman persoonallisuuden hauraaksi. Nainen selkeästi ottanut roolin: ei tartte auttaa, äijämeininki.
Tekisi mieli tehdä mutta mies pelottelee että ei tiedetä mihin dnatiedot kerätään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sukusoluja luovuttaneella ole mitään velvollisuutta eikä usein varsinkaan halua tavata luovutetuista sukusoluistasi syntynyttä toisten ihmisten lasta.
Ei tietenkään ole. Mutta jotain luovuttajaa saattaa häiritä ihan vaan se, että asia on paljastunut.
Itselle on löytynyt lähisukulainen testin avulla. Sekin tuntui jotenkin väärältä. Asianosaiset eivät halunneet aikoinaan asiaa kertoa ja nyt se kuitenkin kaivettiin esiin nykytekniikan avulla. Kaikkien asioiden ei ole tarkoituskaan tulla julki.
Mutta palataan tähän sarjaan :)
Minua ihmetyttää enemmän se miksi ihmiset niin kovasti yrittää etsiä tietoa niistä biologista sukua olevista ihmisistä. Ne on kuitenkin ihan vieraita ihmisiä.
Hoitamattomat Traumat oikein huutaen tulee auki tässä sarjassa. Nuoret tutkijat heittelee aika roisejsa oletuksia.
Kadonneet perijät, samantyyppinen ohjelma, pohjoismaisia useampia samantyyppisiä ohjelmia - ovat paljon parempia ja paremmin tehtyjä!
En minäkään antaisi vapaaehtoisesti omaa DNAtani kaupallisille yrityksille, kuten esim Israeliin. En ikinä.
Mutta voisin yrittää auttaa joillain muilla keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää enemmän se miksi ihmiset niin kovasti yrittää etsiä tietoa niistä biologista sukua olevista ihmisistä. Ne on kuitenkin ihan vieraita ihmisiä.
Itse en ollut niinkään kiinnostunut tuloksista ja mahdollisista uusista henkilöistä. Halusimme tietää mitä tuolloin vuosikymmeniä sitten oli tapahtunut. Oliko kyse seksuaalirikoksesta, hyväksikäytöstä tai ihan vaan hauskanpidosta tms. Itselle oli jostain syystä tärkeätä tietää, liittyikö tarinaan hyviä vai pahoja ihmisiä. En osaa selittää sitä tämän paremmin enkä halua avautua enempää. Näitä on hankala kuvailla ihmiselle, joka ei itse ole ollut samassa tilanteessa eikä tunne juuri näitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut niinkään kiinnostunut tuloksista ja mahdollisista uusista henkilöistä. Halusimme tietää mitä tuolloin vuosikymmeniä sitten oli tapahtunut. Oliko kyse seksuaalirikoksesta, hyväksikäytöstä tai ihan vaan hauskanpidosta tms. Itselle oli jostain syystä tärkeätä tietää, liittyikö tarinaan hyviä vai pahoja ihmisiä. En osaa selittää sitä tämän paremmin enkä halua avautua enempää. Näitä on hankala kuvailla ihmiselle, joka ei itse ole ollut samassa tilanteessa eikä tunne juuri näitä ihmisiä.
Dna testihän ei anna mitään vastausta noihin kysymyksiin. Se ei millään tavalla kerro, mistä on ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dna testihän ei anna mitään vastausta noihin kysymyksiin. Se ei millään tavalla kerro, mistä on ollut kyse.
En tiedä miksi pidät minua noin hölmönä kun en edes avannut asiaa tarkemmin. Toki asiaa on tutkittu muutenkin, eli tavattu uusia sukulaisia, jotka ovat osanneet kertoa sen ajan tapahtumista lisää.
Se varmasti vaikuttaa miten vanhemmat ja muut läheiset suhtautuu adoptioon. Isäni ei ole biologinen isäni ja olen aina tiennyt sen. Tiedän biologisesta isästä jonkin verran, mutta ei minua oikeastaan ole koskaan edes kiinnostanut tietää asiasta enempää. En ole halunnut olla tekemisissä biologisen isän sukulaisten kanssa, koska he on minulle vieraita ihmisiä eikä minulla ole heihin mitään suhdetta.r
Netti se on ihmeellinen maailma, tutkin tuon poikatytön taustan. Hyvin samanlainen kuin lapsena.
Se JPn viestitylyttäjä on varmaan yks ex-deitti. Tyyli sama.🤣
Ja aivan samannäköinen ja tyylinen hemmo kuin tuo JP. Siis se ex-deitti. Puhe, ulkonäkö jopa hampaat!
Ja se ex-deitti, mahdollinen JPn velipuoli on myös hulivili lapsensa äidille jättänyt. Joo sukuvika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse luovuttanut munasoluja ollessani nuori aikuinen ja siihen aikaan anonyymi luovuttaminen oli mahdollista. En tietenkään tiedä onko munasoluja koskaan käytetty. On tai ei. Vaikka olisi, en koe olevani kenenkään muun kuin omien lasteni äiti. Vanhemmuus on jotain ihan muuta kuin biologiaa.
Juuri näin. En silti haluaisi, että minuun ottaisi yhteyttä kukaan, joka olisi jollain tasolla "äitiä etsimässä", koska silloin aikoinaan on sovittu nimettömyydestä.
Sun täytyy sitten toivoa ettei kukaan sukulaisesi tee dna-testiä eikä sukusoluistasi syntynyt lapsi
Mitä sitten vaikka tekisikin?
Ei se dna-testi mitään muuta ja esimerkiksi vanhempi lapseni tietää että o
Onneksi nykyinen laki lähtee lapsen oikeudesta tietoon. Kenenkään ei ole pakko luovuttaa solujaan.
JP: llä onneksi ihana Heli- sisko, sekä ne Jari ja Sari. Toivon, että saa vastauksia ja isän henkilöllisyyden. Pääsee käymään haudalla ja toivottavasti joku suvusta kertoo asioita isän elämästä.
Itselläni vähän erityyppinen tapaus, isäni ollut tiedossa, mutta alkoholi vei ja oli "poissa" jo eläessään.