Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet minusta, tv - sarja

Vierailija
20.12.2023 |

Onpa hyvä sarja.

toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.

Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.

Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .

Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää. 

Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..

Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.

suosittelen katsomaan 10+

https://areena.yle.fi/1-66874402

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1122)

Vierailija
41/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitty Wells - A woman half my age

Vierailija
42/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia? 

Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.

Tuli mieleen, olisiko velipuolensa ollut omia mörköjä kaapissa, joiden pelkäsi paljastuvan.

Tai sitten silkka tietämättömyystapausta ja pelot. Nyt kuitenkin isän kudosnäytteestä otetaan testi , eli kannattiko.

En ole sarjaa pahemmin katsonut, mutta tuo JP kuulostaa kyllä todella itse

Jos et katsonut, et tiedä kaikkia käänteitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa nuo dna-testailijat ymmärtäisi että kenelläkään "sukulaisella" ei ole mitään velvollisuutta suostua niihin testeihin vain jonkun halun vuoksi selvittää jotain omaa asiaansa.

Ja sukututkijat ne vasta rasittavia on. Itse mietin jo rikosilmoituksen tekoa. Olen sanonut että en anna dna-näytettäni humpuukifirman testattavaksi eikä minulla ole mitään muutakaan annettavaa tutkimukselle. Silti stalkataan ja käydään utelemassa niissä paikoissa joista minut netistä saatujen tietojen perusteella voisi tavoittaa.

Olen vihdoinkin saanut itseni ehjäksi karun lapsuuden jälkeen ja olen tyytyväinen elämääni. Muistin pahimmat yksityiskodat lapsuudestani vasta yli 50-vuotiaana ja sain käytyä terapiassa ne läpi. Myöhemmin tuli tuollainen yhteydenotto. Minulla ei ole mitään resursseja ruveta muistelemaan isääni eikä minulla ole hänestä mitään kerrottavaa kun en ole häntä aikuisena näynyt montakaan kertaa. Tuolla isäänsä etsivällä on varmasti ollut onnellisempi lapsuus ja nuoruus omassa perheessään kun siinä ei ole ollut ko. biologista isä-epäiltyä.

Järkyttäviä tuollaiset yhteydenotot. En ihmettele vaikka joku sairastusi psyykkisesti kun tuollainen yhteydenotto tulee ihan pystymetsästä.

Vierailija
44/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut hienoa jos myös jp olisi saanut varmuuden juuristaan, mutta samaan aikaan hänen oletetuilla sukulaisillaan on jokaisella täysi oikeus kieltäytyä testeistä perustelematta sitä kenellekään. Syitä voimme vain arvailla mutta vaihtoehtoj on paljon eikä suinkaan voida olettaa että taustalla on silkka välinpitämättömyys ja/tai pelko rahallisesta tappiosta perintöön liittyen. Sukulaisuussuhteet ovat hyvin henkilökohtainen ja arkakin asia monelle. Ehkä JPn oletettu velipuoli esimerkiksi ei halunnut ottaa riskiä, että testissä paljastuisi hänen omien vanhempien olevan muuta kuin on olettanut? Tai ehkä hän tiesikin ettei virallinen tieto vanhemmistaan ole sama kuin biologinen totuus? Tai pelkäsi että lähisuvusta muuten voisi paljastua jotain mikä rikkoisi ihmisten välejä tullessaan päivänvaloon? Samaan aikaan nämäkin testit teetettiin jollain kaupallisella yrityksellä, joihin moni ei luota niin että antaisi dna:nsa näiden käyttöön.

Omassakin suvussani on ollut eripuraa dna-testeistä ja itsekään en ole testiä tehnyt vaikka minulta on sitä toivottu. Tilanne on sikäli erilainen että toivoja ei ole ollut selvittämässä omaa taustaansa vaan hakenut varmistusta sille onko oma vanhempani hänen sisaruspuolensa kuten väitetään. Koska vanhempani ei ole tähän selvitykseen halunnut lähteä kunnioituksesta äitinsä kertomaa totuutta kohtaan, en ole minäkään testiin suostunut. Kenenkään perintö ei meidän testeissä olisi mihinkään muuttunut eikä kenelläkään ole muutenkaan mitään hyötymistarkoitusta tässä asiassa voinut olla ja silti vaan ollaan ihmisinä keskenään eri mieltä testaamisen tarpeellisuudesta. Eri ihmiset ovat uteliaita eri asioiden suhteen.

Jokaisella on oikeus selvittää sukujuuriaan mutta jokaisella on oikeus myös olla selvittämättä omiaan ja olla antamatta omaa dna:taan kenenkään käytettäväksi.

Vierailija
45/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä testiä saa olla haluamattakin?

Itse en haluaisi dna-testiä, koska en ole ollut missään yhteydessä siihen niin sanottuun biologiseen isään sen jälkeen kun olin 6v. Biologinen isä uhkaili mm. henkeni kun olin lapsi. Jos nyt sattuisi että hänellä olisi lisää lapsia jotka vaatisivat dna-testausta, niin en kyllä näe mitään syytä suostua. Mitä yhteistä meillä olisi? Ei mitään. 

Olisihan teillä osin (puolet) yhteistä DNA ta, DNA ei valehtele. Eikä teillä muuta yhteistä tarvitsisi ollakaan.

Minusta testit on tärkeitä jo esim periytyvien sairauksien vuoksi.

Sinulla on nyt ihan väärä tietoa. Täyssisaruksilla on yhteistä dna:ta noin 37-60 %.Yhteisen perimän määrä vaihtelee koska sen periytyminen on satunnaista. Puolisisaruksilla yhteisen perimän määrä on paljon pienempi, noin 15-30 %.

Mutta mitä sitten vaikka sitä yhteistä perimää olisikin? Mitä se merkitsee? Ei pelkkä yhteinen perimä tee kenestäkään sukulaista.

Vierailija
46/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tämä on menossa vielä järkyttävämmäksi kun lahjamunasolujen käyttö on hyväksyttyä eli lapsen synnyttänyt nainen eli välttämättä ole lapsen biologinen äiti. Onneksi sentään sijaissynnytys on Suomessa kielletty, mutta lahjamunasolujen käyttö kuitenkin on sallittua kunhan lapsi sitten on käytännössä sen synnyttäjänsä lapsi. Itse hyväksyn vain ns. mukimenetelmän ja lahjasiittijöiden käytön, jotka eivät sinällään edes vaadi mitään hoitoja tai lääketieteellisiä toimenpiteitä, vaan tuollainen onnistuu ihan kotikonsteinkin. Kyllä lapsen synnyttävän naisen pitää sentään olla lapsen biologinen äiti.

Vierailija
47/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä testiä saa olla haluamattakin?

Itse en haluaisi dna-testiä, koska en ole ollut missään yhteydessä siihen niin sanottuun biologiseen isään sen jälkeen kun olin 6v. Biologinen isä uhkaili mm. henkeni kun olin lapsi. Jos nyt sattuisi että hänellä olisi lisää lapsia jotka vaatisivat dna-testausta, niin en kyllä näe mitään syytä suostua. Mitä yhteistä meillä olisi? Ei mitään. 

Olisihan teillä osin (puolet) yhteistä DNA ta, DNA ei valehtele. Eikä teillä muuta yhteistä tarvitsisi ollakaan.

Minusta testit on tärkeitä jo esim periytyvien sairauksien vuoksi.

Sisaruspuolilla on keskimäärin neljäsosa yhteistä perimää, ei puolet. Sisaruksilla on puolet. Identtisillä kaksosilla periaatteessa sama perimä.

Vierailija
48/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisellä ei saisi olla oikeutta selvittää biologisia juuriaan? 

On jokaisella oikeus. Mutta kukaan ei voi automaattisesti olettaa, että joku lähtee häntä auttamaan ja antaa tuon näytteen. Itse olen ollut siinä tilanteessa, että olen esittänyt näytteen ottoa. Se on hyvin hienovaraista puuhaa, ja luonnollisestikin asia esitettiin niin, että en voi tällaista pyytää, mutta jos haluatte niin... jne jne. 

Jokaisella on myös oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
49/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänisuunnittelijat ovat mokanneet pahasti mielenkiintoisen sarjan. Kerrankin Yle teki jotain uutta, mutta äänisuunnittelijoissa sitten säästettiin. Puheen taustalla on hirveä pimputus, joka rakastaa korviaan. Muutaman minuutin kestin katsoa ja piti lopettaa kun alkoi päätä särkeä. (Finnair käyttää tuotasamaa pimputusta matkustajien kiduttamiseen.)

Laitoin volumit nollaan ja ohjelmatekstityksen päälle, mutta siinäkin oli säästetty, konekäännös oli tosi kökkö, päätin jäädä odottamaan josko Yle uusisi sarja uudelleen miksattuna.

Samoin tutkijoiden äänet raastoivat korvia. En voinut kuunnella kuulokkeilla tätä sarjaa.

Vierailija
50/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä sarja, katsoin yhdeltä istumalta koko satsin. Paljon ajateltavaa antoi, puolesta ja vastaan.

Ja sarja oli jännittävä ja hienosti oli kuvitettu salaperäisen jännä-äidin elämää. 

Vierailija
51/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän tämä on menossa vielä järkyttävämmäksi kun lahjamunasolujen käyttö on hyväksyttyä eli lapsen synnyttänyt nainen eli välttämättä ole lapsen biologinen äiti. Onneksi sentään sijaissynnytys on Suomessa kielletty, mutta lahjamunasolujen käyttö kuitenkin on sallittua kunhan lapsi sitten on käytännössä sen synnyttäjänsä lapsi. Itse hyväksyn vain ns. mukimenetelmän ja lahjasiittijöiden käytön, jotka eivät sinällään edes vaadi mitään hoitoja tai lääketieteellisiä toimenpiteitä, vaan tuollainen onnistuu ihan kotikonsteinkin. Kyllä lapsen synnyttävän naisen pitää sentään olla lapsen biologinen äiti.

Lahjanunasoluja on kyllä käytetty jo kauan aikaa. Ja mikä ihme niin ero sillä on että lahjamunasolut on niin eri asia kuin lahjasiittiöt?

Vierailija
52/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasolujen ja siittiöiden lahjoitus ja käyttö on mielestäni ihan ok. Siitä ajatuksesta en vaan pidä, että salaisuudet paljastuu noilla testeillä.  Jos olisin joskus luovuttanut nimettömänä,  en haluaisi ketään ovelleni tai soittamaan. 

Vierailija
53/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse luovuttanut munasoluja ollessani nuori aikuinen ja siihen aikaan anonyymi luovuttaminen oli mahdollista. En tietenkään tiedä onko munasoluja koskaan käytetty. On tai ei. Vaikka olisi, en koe olevani kenenkään muun kuin omien lasteni äiti. Vanhemmuus on jotain ihan muuta kuin biologiaa.

Vierailija
54/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse luovuttanut munasoluja ollessani nuori aikuinen ja siihen aikaan anonyymi luovuttaminen oli mahdollista. En tietenkään tiedä onko munasoluja koskaan käytetty. On tai ei. Vaikka olisi, en koe olevani kenenkään muun kuin omien lasteni äiti. Vanhemmuus on jotain ihan muuta kuin biologiaa.

Juuri näin. En silti haluaisi,  että minuun ottaisi yhteyttä kukaan, joka olisi jollain tasolla  "äitiä etsimässä", koska silloin aikoinaan on sovittu nimettömyydestä.

Vierailija
55/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. En silti haluaisi,  että minuun ottaisi yhteyttä kukaan, joka olisi jollain tasolla  "äitiä etsimässä", koska silloin aikoinaan on sovittu nimettömyydestä.

Sun täytyy sitten toivoa ettei kukaan sukulaisesi tee dna-testiä eikä sukusoluistasi syntynyt lapsi

Vierailija
56/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun täytyy sitten toivoa ettei kukaan sukulaisesi tee dna-testiä eikä sukusoluistasi syntynyt lapsi

En ole luovuttanut.  Tämä on vain pohdintaa ja jatkoa aiheelle "jos olisin joskus" jne. Läheiseni on kyllä testin tehnyt ja se tarkkuus on kyllä hämmästyttävää. 

Vierailija
57/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten vaikka tekisikin?

Ei se dna-testi mitään muuta ja esimerkiksi vanhempi lapseni tietää että olen luovuttanut aikoinaan munasoluja.

t. se munasoluja luovuttanut

Vierailija
58/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se dna-testi mitään muuta ja esimerkiksi vanhempi lapseni tietää että olen luovuttanut aikoinaan munasoluja.

t. s

Se muuttaa tilanteen niin että lapsi saa tietää kuka on biologinen vanhempi. Saa tietää kenen geenejä kantaa. 

Vierailija
59/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. s

Olen se, joka aloitti tämän keskustelun aiheesta "En haluaisi että". Jos olisin itse lupautunut täysin anonyymiin prosessiin, en haluaisi että asiat tulevat tietoon testin avulla. Joillekin tuo nimettömyys on nimenomaan se syy, joka on motivoinut koko luovutukseen. 

Vierailija
60/1122 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se dna-testi mitään muuta ja esimerkiksi vanhempi lapseni tietää että o

Se muuttaa tilanteen niin että lapsi saa tietää kuka on biologinen vanhempi. Saa tietää kenen geenejä kantaa.

Ja mitä sitten?

Ei se silti muuta mitään sen munasoluja luovuttaneen ja luovutetuista munasoluista syntyneen välillä. Ei se tietokaan tee kenestäkään vanhempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi