Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Varmasti niillä sukulaisilla oli pelko että uusi veli haluaa "osingoille".
Toivottavasti JP saa asiasta selvyyden vielä joskus :). Oli symppis tyyppi!
Vierailija kirjoitti:
J P hän aikoi viedä asian oikeuteen. Kuinka helpommalla olisi testattava päässyt, kun olisi vain antanut näytteen. Pelkäsi selvästi jotain, mutta mitä paljastuvan.
Vaikka olisi ollutkin velipuoli, JP lle olisi riitänyt tieto isästä. Ei se olisi velvoittanut yhtään mihinkään.
Pelkäävät perinnön uusjakoa?
Minulle olisi aivan kammottava ajatus että joku alkaisi vaatia dna-testiä minulta esittäytyen vaikka veli- tai siskopuolekseni. Mielestäni en ole kenellekään velvollinen osallistumaan sellaiseen.
JP:n suku nyt sattui olemaan mulkeroa porukkaa, samasta puusta veistettyjä. Se oletetun velipuolen tekstari oli aggressiivinen, olisi voinut kauniimminkin asian ilmaista. Enkä usko että ohjelman tekijät on laittanu kaksikkoa täysin kylmiltään soittelemaan ihmisille, vaan siihen on annettu neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi aivan kammottava ajatus että joku alkaisi vaatia dna-testiä minulta esittäytyen vaikka veli- tai siskopuolekseni. Mielestäni en ole kenellekään velvollinen osallistumaan sellaiseen.
Vaikka olen kiinnostunut testeistä, en haluaisi ainakaan telkkariin.
Kunpa nuo dna-testailijat ymmärtäisi että kenelläkään "sukulaisella" ei ole mitään velvollisuutta suostua niihin testeihin vain jonkun halun vuoksi selvittää jotain omaa asiaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä testiä saa olla haluamattakin?
Itse en haluaisi dna-testiä, koska en ole ollut missään yhteydessä siihen niin sanottuun biologiseen isään sen jälkeen kun olin 6v. Biologinen isä uhkaili mm. henkeni kun olin lapsi. Jos nyt sattuisi että hänellä olisi lisää lapsia jotka vaatisivat dna-testausta, niin en kyllä näe mitään syytä suostua. Mitä yhteistä meillä olisi? Ei mitään.
Olisihan teillä osin (puolet) yhteistä DNA ta, DNA ei valehtele. Eikä teillä muuta yhteistä tarvitsisi ollakaan.
Minusta testit on tärkeitä jo esim periytyvien sairauksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ohjelma on jotenkin karmiva. Tässä pitäisi miettiä eettisiäkin asioita kaikista näkökulmista ja sitä, että sinällään viattomia ei pitäisi laittaa tällä tavoin vastuuseen sukulaistensa teoista.
Eihän siinä laiteta vastuuseen ketään, jos se DNA isä / äiti / sukulainen löytyy, niin on hänen asiansa haluaako jättää asian siihen.
En minäkään ole kaikkien sukulaisteni kanssa missään tekemisissä, vaikka olen iätajat tiennyt heistä ja he minusta.
dna on oma asia ja oikea perhe on erikseen.
Sitä, en ymmärrä miksi pää pitäisi laittaa pensaaseen, mitä ihmiset pelkää ??
Vierailija kirjoitti:
"Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin."
Mitä helkutin väliä sillä on??
No on siinä sen verran väliä, että tietyt sairaudet periytyvät tietyllä alueella enemmän kuin toisella esimerkkinä Pohjois-Karjala.
Tai itselleni oli mielenkiintoista nähdä etninen taustani. ( joka oli kylläkin tuiki suomalainen).
Mutta jos ei sinua kiinnosta, niin hienoa sinulle.
Toiset vain on kiinnostuneita sukututkimuksesta. Itse tiedän juureni tuonne 1600 luvulle.
- Ja toinen puoli on ihan genetiikka, johon olen tutustunut lapseni harvinaisen geenivirheen vuoksi.
Silloin käytiin hyvin tarkasti sukuni henkilöitä läpi - varsinkin jos tiedettiin olevan jotain poikkeavaa. Tutkittiin keneltä voisi/ olisi tarpeellista saada kudosnäyte Esim kuollut nuorena, erikoisia sairastelua yms.
Minun mielestä kaikilta voitaisiin ottaa dna näyte.
Vierailija kirjoitti:
JP n olis kannattanut samanlailla lähestyä mahdollisia sukulaisiaan kuin sisarpuolensakin.
Eli, kirjoittaa paperille ensin mitä on sanottavaa, ja sitten soittaa vasta vento vieraalle .
Kyllä minäkin säikähtäisin , jos minulle soittaisi joku jokseenkin sekavia puhuva mies.
kaikella rakkaudella JP llä oli hiukka sekava ulostuonti.
Näin juuri.
olisi varmasti saanut paremman lopputuloksen. Toisaalta asia lähes selvisi, vaikkakin vaikeimman kautta.
Sukunimen vaihtoa en oikein ymmärtänyt miksi. No, kai se oli päätepiste kaikella.
Enpä itse tietäsi mitä mielessä liikkuisi, jos omat juureni olisivat tuntemattomia.
Minulle ilmestyi aikuisena enopuoli, mietin hetken sisarusteni kanssa otanko yhteyttä.
Mutta jätimme asian silleen, ihan jo siksi, että asia oli äidillemme hieman hankala. Asia tiedetään , muttei siitä puhuta.
Tuli mieleen Kalle Päätalon tapaus. Hänellä oli avioton poika joka kuollut. Tämän pojat haluaisivat varmistaa sukulaisuuden mutta Kallen tytär ei suostu dnatestiin jolla asia varmistuisi.
Miksi ihmisellä ei saisi olla oikeutta selvittää biologisia juuriaan?
En tiennytkään että kuolleista on olemassa kudosrekisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni rauhoittuu sillä kun vakuuttaa, ettei ole vaatimassa rahaa eikä vaatimassa mitään muutakaan.
Tosiaan, voisiko tämä olla vastustuksen syynä: "Kaikki ennen vuotta 1980 adoptoidut lapset siis edelleen perivät biologiset vanhempansa." (minilex.fi)
Eikö näillä lapsilla ole siihen myös täysi oikeus? Tuskin näillä vanhemmilla, joilta lapset on otettu huostaan, edes on mitään omaisuutta, mitä periä, koska kyse on yleensä päihdeongelmaisista ihmisistä, jotka tuksin ovat elättäneet edes itseään, saatika, että jättäisivät perintöä.
Toki on silti hyvä ilmoittaa, että mitään vailla ei olla, mutta tuskin tälläisilta vanhemmilta mitään muuta jääkään, kuin ehkä juomatta jäänyt viinapullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin."
Mitä helkutin väliä sillä on??
No on siinä sen verran väliä, että tietyt sairaudet periytyvät tietyllä alueella enemmän kuin toisella esimerkkinä Pohjois-Karjala.
Tai itselleni oli mielenkiintoista nähdä etninen taustani. ( joka oli kylläkin tuiki suomalainen).
Mutta jos ei sinua kiinnosta, niin hienoa sinulle.
Toiset vain on kiinnostuneita sukututkimuksesta. Itse tiedän juureni tuonne 1600 luvulle.- Ja toinen puoli on ihan genetiikka, johon olen tutustunut lapseni harvinaisen geenivirheen vuoksi.
Silloin käytiin hyvin tarkasti sukuni henkilöitä läpi - varsinkin jos tiedettiin olevan jotain poikkeavaa. Tutkittiin keneltä voisi/ olisi tarpeellista saada kudosnäyte Esim kuollut nuorena, erikoisia sa
Meillä on menossa sukututkimus ja dna:itten metsästys jotta saataisiin kiinni harvinaista tautia sairastavat. Hyötyisivät ne testin antajat itsekin ja meidän sukuun mahtuu kyllä. Tervetulleita olette!
Vierailija kirjoitti:
On voinut eläessään antaa näytteen tieteellisiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On voinut eläessään antaa näytteen tieteellisiin tutkimuksiin.
Ja kuinka ironista, että sitten isyys selviää sen avulla
Äänisuunnittelijat ovat mokanneet pahasti mielenkiintoisen sarjan. Kerrankin Yle teki jotain uutta, mutta äänisuunnittelijoissa sitten säästettiin. Puheen taustalla on hirveä pimputus, joka rakastaa korviaan. Muutaman minuutin kestin katsoa ja piti lopettaa kun alkoi päätä särkeä. (Finnair käyttää tuotasamaa pimputusta matkustajien kiduttamiseen.)
Laitoin volumit nollaan ja ohjelmatekstityksen päälle, mutta siinäkin oli säästetty, konekäännös oli tosi kökkö, päätin jäädä odottamaan josko Yle uusisi sarja uudelleen miksattuna.
Sinä sentään tiedät keitä sinun vanhempasi ovat. Ohjelman J-P halusi vaan saada tietää kuka on hänen biologinen isä.
En ole sarjaa pahemmin katsonut, mutta tuo JP kuulostaa kyllä todella itsekkäältä ihmiseltä. Joskus pitää vaan hyväksyä tosiasiat, käsitellä ne. Se kuulosti niissä puheluissakin ihan puhelinmyyjältä, joten en yhtään ihmettele, että tuli luuria korvaan.
En minäkään antaisi dna-näytteitäni mihinkään, jos joku ventovieras soittelisi ja kyselisi. "Nyt tarviis lisää näitä näytteitä..." No siinäpähän tarviit.