Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet minusta, tv - sarja

Vierailija
20.12.2023 |

Onpa hyvä sarja.

toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.

Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.

Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .

Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää. 

Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..

Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.

suosittelen katsomaan 10+

https://areena.yle.fi/1-66874402

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1122)

Vierailija
481/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella että jokainen saa selville biologisen vanhemman. Olipa sitten taustalla anonyymi luovuttaja tai ei

Ennemmin tai myöhemmin tulee ihan varmasti aika jolloin halutaan tietää kuka minä olen ja mistä tulen, keitä olivat ihmiset, jotka antoivat minulle elämän.

Minä taas olisin melko varmasti kuollut jos olisin elänyt biologisten vanhempien kanssa. Että se siitä elämän antamisesta.

Vierailija
482/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JP itse kertoi, kuinka pitää koko ajan päällä suojamuuria. Mielestäni tämä välittyi aika hyvin koko ajan ohjelman ajan, ei ollut niin helposti lähestyttävän oloinen. Usein traumatisoituneet ihmiset käyttäytyvät tuolla tavalla (minä itse mukaan lukien..)

Tämä oli vaikeaa JP:lle, että hänen biologinen suku tyrmäsi hänet kokonaan.

JP kertoi, että on sitä itkenytkin.

Älä selittele, ne suojamuurithan oli jo tukevasti pystyssä ennen niitä yhteydenottojakin. Näinhän hän itsekin kertoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä JP:n suku on esim. lestadiolaisia, jolloin tieto aviottomasta lapsesta, saatika seksuaalivähemistöön kuuluvasta, voisi aiheuttaa tuollaisen totaaliblokkauksen. Se selittäisi myös sen, miten suku pitää niin tiiviisti yhteyttä toisiinsa, että saavat tuollaisen totaaliblokkauksen ylipäätään sovittua -ja ovat siitä samaa mieltä. Muuten luulisi, että edes joku ko. suvusta olisi kiinnostunut kuulemaan hänen tarinansa.

Vierailija
484/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmettelit, miten homous tähån liittyy. No täten: jos Jp on lähettämässään kirjeessä tai sähköpostissa maininnut kumppanistaan (miehen nimi) tai lähettänyt heistä esim. hääkuvan, yllättävän moni voi kaikota sellaisessa tilanteessa, eikä halua ainakaan omaan sukuun liitettävän sellaista. Se on pelkoa ja suvaitsemattomuutta. Tilannetta voidaan myös epäillä ties miksi pilailuksi edelleen."

Aivan turhaa ja perätöntä spekulaatiota. 

Vierailija
485/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kenekään ei ole velvollisuus osallistua mihinkään tutkimuksiin tai pitää yhteyttä biologisten sukulaisten kanssa. Ja tähän riittää perusteeksi ihan vaan ettei halua.

T:sukututkijana 30v

Useimmiten halutaan,  yleensä sukuun kuuluvaa ei torjuta, vaan otetaan avosylin vastaan.

Moni saa olla ylpeä, että on edes pieni määrä sukua, kaikilla ei juurikaan ole sukua.

Vierailija
486/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä JP:n suku on esim. lestadiolaisia, jolloin tieto aviottomasta lapsesta, saatika seksuaalivähemistöön kuuluvasta, voisi aiheuttaa tuollaisen totaaliblokkauksen. Se selittäisi myös sen, miten suku pitää niin tiiviisti yhteyttä toisiinsa, että saavat tuollaisen totaaliblokkauksen ylipäätään sovittua -ja ovat siitä samaa mieltä. Muuten luulisi, että edes joku ko. suvusta olisi kiinnostunut kuulemaan hänen tarinansa.

🙄🥱🥱

Vierailija
487/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos asia kerta on sinulle ihan luonnollinen, niin mitä merkitystä sillä sitten sinulle on? Luulisi, että silloin ei kiinnosta se onko joku ulkopuolinen hetero vai vähemmistön edustaja. Varsinkin, kun se ei tähän ohjelman aiheeseen liity millään tavalla."

Kyllähän se liittyy ja paljon. Kysehän on geeneistä, DNA:stä, suvusta, suvun historiasta. Ja myös siitä, mitä raskauksien aikana tai ennen niitä on tapahtunut ja vaikuttanut hormonaalisesti jo kohdussa. Kaikkiinhan meihin vaikuttaa moni asia hedelmöitysvaiheessa, ja jopa paljon ennen sitä vanhempiemme DNA-perimän kautta.

Vierailija
488/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää enemmän se miksi ihmiset niin kovasti yrittää etsiä tietoa niistä biologista sukua olevista ihmisistä. Ne on kuitenkin ihan vieraita ihmisiä.

Ketäpä  ei kiinnostaisi. Ei ehkä ihan nuorena kiinnosta, mutta uskokaa tai älkää, kun ikää tulee ja tuleehan sitä, niin kyllä se suku, edesmennytkin rupeaa kiinnostamaan.

No ei minua vielä viisikymppisenäkään kiinnosta. Ennemmin yhä enemmän vain on alkanut ihmetyttämään "veri on vettä sakeampaa"-ajattelutapa. Sillä aikuisella, joka sinut on kasvattanut ja hoitanut ja huolehtinut ei olekaan enää arvoa, kun jossain on se OIKEA vanhempi. Sanoisin, että kunnia sille, jolle kunnia käytännössä kuuluu. Samaan liittyen en ole ikinä ymmärtänyt sitä, kun eron jälkeen vaikka isä ei halua lastaan tavata tai muuttelee aina aikoja ym. itsekästä, niin sitten lapsen etu mukamas olisi mukautua isän oikkuihin, koska onhan hän Pyhä Isä. Jos joku on k*sipää, hän on sitä, vaikka olisi miten samoja geenejä, sellaisista kannattaa pysyä kaukana. Omassakin suvussani on käytännössä epäselvää, oliko isäni isä sitä oikeasti, mutta mitä väliä? Hän oli minulle aika vieras ihminen, se mahdollinen oikea isäni isä olisi (ollut) vielä vieraampi. Panostan ennemmin ihmissuhteiden laatuun ja on ihan sama, onko joku rakas ihminen sukua vai ei.

Vierailija
489/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän olikin,se nainen ainakin. Hänhän kertoi, että itselläkin on epäselvyyttä eli taitaa olla kyse jostakin muusta kuin lestadiolaisuudesta.

Vierailija
490/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kenekään ei ole velvollisuus osallistua mihinkään tutkimuksiin tai pitää yhteyttä biologisten sukulaisten kanssa. Ja tähän riittää perusteeksi ihan vaan ettei halua.

T:sukututkijana 30v

Useimmiten halutaan,  yleensä sukuun kuuluvaa ei torjuta, vaan otetaan avosylin vastaan.

Moni saa olla ylpeä, että on edes pieni määrä sukua, kaikilla ei juurikaan ole sukua.

Höpönlöpö. Pelkkää oman mutuilun perusteella yleistämistä.

Kaikilla on sukua, mutta se, että joillakin "ei juurikaan ole sukua" johtuu yleensä nimenomaan siitä, että suku ei syystä tai toisesta ole kiinnostunut pitämään yhteyttä. Ei todellakaan kaikki ole mitään sukurakkaita ihmisiä! 

Vierailija
491/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JP itse kertoi, kuinka pitää koko ajan päällä suojamuuria. Mielestäni tämä välittyi aika hyvin koko ajan ohjelman ajan, ei ollut niin helposti lähestyttävän oloinen. Usein traumatisoituneet ihmiset käyttäytyvät tuolla tavalla (minä itse mukaan lukien..)

Tämä oli vaikeaa JP:lle, että hänen biologinen suku tyrmäsi hänet kokonaan.

JP kertoi, että on sitä itkenytkin. Velipuoli ei halunnut itselleen veljeä. Aika hurjaa, meitä on moneksi. Luulivat varmaan, ettei sitä saa selvitettyä ilman heitä, mutta kyllä se onnistuu.

Vierailija
492/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika selvää, että biologisena isänäni pitämä myös on se biologinen isäni, enkä haluaisi tietää koskaan, jos näin ei olisi. Tämä siitäkin huolimatta, että välimme ovat huonot. En myöskään ymmärrä tällaista veren kerjäämistä nenästä ja vanhojen haavojen aukaisemista tarkoituksella. Ihminen ei voi vaikuttaa niihin olosuhteisiin, joihin syntyy ja on vastuussa vain omista teoistaan. Itse en halua tehdä sukututkimusta ja antaa DNA-näytettä mihinkään tällaiseen. Jos poliisi johonkin on DNA-näytettä itseltäni vaatimassa niin tietysti annan, mutta se onkin sitten eri juttu. Jos itselläni on jossakin salattuja biologisia puolisisaruksia niin sitten on, mutta en halua olla näiden kanssa tekemisissä, sillä en ole vastuussa näistä. Moni on kokenut ikäviä asioita elämässään, mutta tällaisissa DNA-tutkimuksissa ollaan oikeasti vaarallisilla v

Toki terveystietoja on harvemmin saatavilla kenestäkään koska niitä ei luovuteta helposti kenellekään. Mutta ihmisillä on muistinvaraista tietoa aina heillä jotka ovat tunteneet edesmenneen. He voivat kertoa mm luonteesta ja persoonasta, millainen ihminen on ollut eläissään. Moni saa tietoa sitä kautta mm vaikka nepsypiirteistä ja hoksaa että nyt tiedän mistä olen itse saanut sitä tai tuota. Tai lapseni on saanut. Noin on monet ihmiset kertoneet kun heillä on ollut tilaisuus päästä tietämään lähisuvun ihmisistä ja heidän edesottamuksistaan.

Vierailija
493/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sentään tiedät keitä sinun vanhempasi ovat. Ohjelman J-P halusi vaan saada tietää kuka on hänen biologinen isä.

Kyllä halusi, mutta haukkui täysin viattoman ilkeäksi ja itsekkääksi ihmiseksi, ainoastaan sen takia, että hän EI halunnut selvittää asiaa. Minäkään en haluaisi jo valmiiksi sekavaan elämääni yhtään tuntematonta DNA:n kärkkyjää.

Kyllähän se tekstiviesti hieman töykeästi oli muotoiltu. Todennäköisesti puheluissakin samaa tyyliä. 

JP ei kyllä ollut puhumisessa yhtä taitava kuin siskonsa ja jännitys nosti ääntä välillä kovin korkealle. Olisin itse epäillyt kovasti olevani pilasoittojen uhri. Siksi kirje kuvien kera voi olla parempi lähestymistapa. Homouden e

Olen iloinen, että isän suvun nuiva suhtautuminen ei lannistanut, vaan että tämä mies vie asian maaliin oikeuden kautta. Oikeastaan olen vahingoniloinen näille kieltäytyjille.

Vierailija
494/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että tämän kaltaiset aiemmat kommentit on poistettu. Nykyään kun ei voi sanoa ääneen ilmiselviäkään asioita.

Tuntuuko kenestäkään muista oudolta yhteensattumalta, että saman äidin eri isiltä syntyneet lapset ovat seksuaalivähemmistön edustajia? Onko vain sattumaa, vai voiko äidin geenit, tai varhainen hylkääminen vaikuttaa asiaan? 

Raskauden aikainen (tai kova raskauksia edeltävä) päihteidenkäyttö voi vaikuttaa sikiön hormonipitoisuuksiin muovaten hormoniroimintaa ja aivoja sen mukaan. 

Eikös Helillä ollut lapsia ja ainakin yksi lapsenlapsi.

Vierailija
495/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kieltäytyminen pitkään auta, kun hän vie asian eteenpäin, nähdään oikeudessa! Aiheuttivat vaan toiselle rahan menetystä, ihan turhaan.

Vierailija
496/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika selvää, että biologisena isänäni pitämä myös on se biologinen isäni, enkä haluaisi tietää koskaan, jos näin ei olisi. Tämä siitäkin huolimatta, että välimme ovat huonot. En myöskään ymmärrä tällaista veren kerjäämistä nenästä ja vanhojen haavojen aukaisemista tarkoituksella. Ihminen ei voi vaikuttaa niihin olosuhteisiin, joihin syntyy ja on vastuussa vain omista teoistaan. Itse en halua tehdä sukututkimusta ja antaa DNA-näytettä mihinkään tällaiseen. Jos poliisi johonkin on DNA-näytettä itseltäni vaatimassa niin tietysti annan, mutta se onkin sitten eri juttu. Jos itselläni on jossakin salattuja biologisia puolisisaruksia niin sitten on, mutta en halua olla näiden kanssa tekemisissä, sillä en ole vastuussa näistä. Moni on kokenut ikäviä asioita elämässään, mutta tällaisis

Toki terveystietoja on harvemmin saatavilla kenestäkään koska niitä ei luovuteta helposti kenellekään. Mutta ihmisillä on muistinvaraista tietoa aina heillä jotka ovat tunteneet edesmenneen. He voivat kertoa mm luonteesta ja persoonasta, millainen ihminen on ollut eläissään. Moni saa tietoa sitä kautta mm vaikka nepsypiirteistä ja hoksaa että nyt tiedän mistä olen itse saanut sitä tai tuota. Tai lapseni on saanut. Noin on monet ihmiset kertoneet kun heillä on ollut tilaisuus päästä tietämään lähisuvun ihmisistä ja heidän edesottamuksistaan.

Tuollainen on aina toisen käden tietoa, mitkä on hyvinkin kaukaisten muistikuvien ja oman käsityksen varassa. Tuttavien käsitykset ihmisestä voi olla hyvinkin kaukana todellisuudesta, joten en ihan lähtisi luottamaan niiden varaan.

Vierailija
497/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lukenut näitä spekulaatioita ja mielipiteitä ja arvailuja täällä niin itse ainakin huokaisisin helpotuksesta jos olisin kieltäytynyt vastaavassa tilanteessa. Mitä se sitten olisikaan tv-ohjelman jälkeen. Täällä tuntemattomat, ainakin osin, tuntuvat tietävän miten asiat olisi pitänyt mennä ja miten olisi pitänyt kenenkin käyttäytyä, on haukuttu tunteettomaksi ja epäempaattiseksi ihan oman tuntemuksen mukaan. Todellista tilannetta ei monikaan tiedä eikä sitä miksi osa kieltäytyy. Eikä tämä ole ainoa palsta missä spekuloidaan, näitä somen uhreja on tullut esiin aika monta.

Vierailija
498/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kieltäytyminen pitkään auta, kun hän vie asian eteenpäin, nähdään oikeudessa! Aiheuttivat vaan toiselle rahan menetystä, ihan turhaan.

Kuinka kauan sä aiot jatkaa noita sun itkupotkuraivareita? Eiköhän olisi pikkuhiljaa jo aika siirtyä eteenpäin. 

Vierailija
499/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silloin niitä velipuolia ja serkkuja olisi hieman useampi kuin yksi per perhe. Kyllä tuossa on kyse ihan normi suomalaisesta tavasta olla tyly. 

Vierailija
500/1122 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi dna-tietojani jenkkifirman omaisuudeksi, vaikka sukutaustat kiinnostaisivatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan