Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa niin paljon työttömyys ja tulevaisuus

Vierailija
19.12.2023 |

Oon amkista valmistunut, mutten ole vielä saanut työtä. Hävettää olla työtön ja rahaton ja ahdistaa tukien leikkaukset. Opintolaina kasvaa korkoa 700e vuosi. Siihen meneekin opintolainahyvitys. Turhaa valmistuin ajallaan, oisin voinut tehdä opinnot ja olla opiskelija työttömän sijaan, ainakin häpeä olisi poissa.

En oo saanut oman alan töitä enkä "paskaduuneja" koska niihin oon liian korkeastikoulutettu ja työnantaja tietää, että lähtisin heti pois, kun paremman työn saisin. 

Ahdistaa ja olo on niin epätoivoinen. Häpeä on pahin, tunnen olevani ihan toisen luokan kansalainen, pohjasakkaa. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan koet alemmuuden tunnetta koska ajat on mitä on ja työllistyminen on TODELLA vaikeaa. Työpaikkoihin liittyy myös iso paradoksi - sen ensimmäisen työpaikan saaminen on yleensä vaikeinta, mutta sen jälkeen työllistyminen toiseen paikkaan on yleensä huomattavasti helpompaa vaikkei työkokemusta olisi edes omalta alalta. Sen perusteella yrittäisin jollakin tavalla työllistyä ihan mihin tahansa, kuinka lyhyeen sopimukseen tahansa jotta saat sen ensimmäisen paikan :) Tsemppiä!

Vierailija
42/54 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kerhoon.  kieltämättä oli paljon helpompaa kertoa olevansa vähävarainen opiskelija kuin kertoa olevansa työtön maisteri. - Moni muu opiskelija oli yhtälailla vähävareinen ja kamppaili taloudellsien toimeentulon kans. Nyt "valmistuneena" olet vain "opiskellut väärää alaa" ja on vain oma vikasi että olet köyhä ja työtön. Kun hei saunan takana olis tota risusavottaa ja köyden päässä lenkkiä minulle tarjolla..(.) Mutta mitäpä minä ulsiemaan on varmaan mennyt maisteriutemi ksuen lailla hattuuni. 

T. Työtön maisteri.

En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruokaan ja bilettämiseen opiskelijana jos vain teki opiskelun ohessa töitä ja tämä kaikki asuessa yksin kaksiossa.

Olit kuitenkin ni-in vähävarainen, että sinullekin tiet kelpasi? - Totta on, että moni Suomessa yliopistossa / korkeakoulussa opiskeleva on globalisti arvioiden hyvin etuoikeutetussa asemassa; saaden niin opintotukea ja asumistukea sekä joukon erilaisia alennuksia ja tuettuja palveluita ja mikä merkittävintä vapauden valita sen tai ne alat, joita haluaa opiskella(!)

Mutta silti huomautus siitä, ettei ymmärrä, opiskelijoiden vähävaraisuutta saa aikaan tunteen siitä, että joku on ja on pahasti vieraantunut todellisuudesta.

Mutta, mutta. Totta on, että eivät sen paremmin opiskelijat kuin työttömät, työsopimussuhteessa elävistä/ olevista puhumattakaan ole yhtenäisiä joukkoja / samaa massaa. on oikeasti opiskelijoita joilla rahaa enemmän käytettävissään kuin osalla työsopimusken omaavilla - Syynä kyllä tällaiseen on kyllä usein hyvät tukijoukot (varakkaat vanhemmat) ja heidän avokätisyys   kuin siinä, että opiskelija itse ol aina tienaisi tai olisi tienannut kaikki tai edes suurimman osan käytössään olevista rahoista/ varallisuudesta

Ja tämän tästä kiistellään siitä, että pitäsikö opiskelijoiden saada yhtä paljon sosiaalisia tulonsiirtoja kuin työttömät, joita luonnehditaan sanomalla, että koska eivät työttöminä tekisi mitään; kun taas opiskelija sentään opiskelee ja tekee näin jotain hyödyllistä. Toisaalta osa työttömistä saa enemmän ansiosidonnaista nauttiessaaan enemmän tuloa kuin osa samassa ajassa kokopäivätyöstä..... 

Yliopisto-opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneena itsellä meni aika tarkkaan vuosi, ennen kuin sain työpaikan. Sekin oli 6kk mittainen, mutta otin sen ja nyt on työpaikka jo vaihtunut ja vakituinen työsuhde.

Lähetä kattavat avoimet hakemukset firmoihin mihin haluat, äläkä katso ainostaan  työkkärisivun työpaikkoja.

Vierailija
44/54 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua AP hyvin. Itselläni todennäköisesti sama edessä. Amk:ssa siis opiskelen. Opiskelukaveri just kertoi, ettei saa mistään edes harkkapaikkaa. Oma veli ollut monta kuukautta työttömänä, sama ala kyseessä. Hirveä opintolainataakka painaa olalla, ei uskalla lähteä opiskelemaan enää uutta alaa ja velkaantumaan vielä lisää.

Te ketkä huutelette että hakekaa hoiva-alalle - hakekaa itse!

Vierailija
45/54 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hoitoalalle en oo missään nimessä hakemassa. 

Ap

Vierailija
46/54 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hoitoalalle en oo missään nimessä hakemassa. 

Ap

Itse olin samassa jamassa, tosin sain pätkätöitä mutten vakitöitä valmistuttuani. Hain sitten hoitoalalle ja nyt on vakityöt paljon paremmalla palkalla kuin ne pätkät mitä tein. Kyllä tämä kotonamakaamisen voittaa (nyt lomalla niin ennätän palstailla).

Vierailija
47/54 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin pummi niin loppuu ahdistus

Vierailija
48/54 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää. KokPers-hallitus on luvannut ainakin 100000 työpaikkaa ihan pian. 

Vierailija
49/54 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan koet alemmuuden tunnetta koska ajat on mitä on ja työllistyminen on TODELLA vaikeaa. Työpaikkoihin liittyy myös iso paradoksi - sen ensimmäisen työpaikan saaminen on yleensä vaikeinta, mutta sen jälkeen työllistyminen toiseen paikkaan on yleensä huomattavasti helpompaa vaikkei työkokemusta olisi edes omalta alalta. Sen perusteella yrittäisin jollakin tavalla työllistyä ihan mihin tahansa, kuinka lyhyeen sopimukseen tahansa jotta saat sen ensimmäisen paikan :) Tsemppiä!

Meillä ei olisi läheskään niin paljon työttömiä kuin nyt on, jos ensimmäinen työpaikka takaisi aina seuraavan työpaikan. 

Vierailija
50/54 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystytte jotenkin, kun olette noin nuoriakin vielä, niin ulkomaille vaan muutto. Muut pohjoismaat, saksa, hollanti, itävalta tms. Suomella ei ole mitään tulevaisuutta.

Itse olen jo 50 -vuotias, mutta aion muuttaa Saksaan, koska olen saanut Suomesta tarpeekseni. Onneksi ole opiskellut saksaa viime vuosina kansalaisopistossa. Kaikkein eniten ärsyttää Suomen media, sekä yleinen aivan älytön valtiokeskeisyys tässä maassa. Myös kaiken kieltäminen, vedoten mm. valheellisesti lasten terveyteen. Aivan viime vuosina olen menettänyt täysin toivoni, että Suomessa voitaisiin säästöjä tehdä vaikka jättimäisestä byrokratiasta, eikä aina välttämättömyyksist, koulutus, sairaanhoito jne.. Edes media ei näköjään korjaa tätä asiaa, vaan laulaa poliitikkojen laulua suojellen heidän poliittisia suojatyöpaikkojaan. Lisäksi Suomen ilmasto on asia, johon haluan muutosta muuttamalla edes sitten Saksaan.

Vierailija
51/54 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan viime vuosina olen menettänyt täysin toivoni, että Suomessa voitaisiin säästöjä tehdä vaikka jättimäisestä byrokratiasta, eikä aina välttämättömyyksist, koulutus, sairaanhoito jne.. Edes media ei näköjään korjaa tätä asiaa, vaan laulaa poliitikkojen laulua suojellen heidän poliittisia suojatyöpaikkojaan. "

Tuo onkin sellainen asia, että jos tosiaan on niin, että jättimäisesti hallinnosta ei aiota leikata, koska tarkoituksena on loppuun asti pitää kiinni saavutetuista eduista, eikä media vaadi oikeutta, niin se tarkoittaa, että aina kun tulee leikkauksia, ne kohdistuu sinne minne ei saisi. Lopuksi voi olla tilanne, jossa suomalaislapset menevät kengittä kouluun nähden nälkää.

Vierailija
52/54 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kerhoon.  kieltämättä oli paljon helpompaa kertoa olevansa vähävarainen opiskelija kuin kertoa olevansa työtön maisteri. - Moni muu opiskelija oli yhtälailla vähävareinen ja kamppaili taloudellsien toimeentulon kans. Nyt "valmistuneena" olet vain "opiskellut väärää alaa" ja on vain oma vikasi että olet köyhä ja työtön. Kun hei saunan takana olis tota risusavottaa ja köyden päässä lenkkiä minulle tarjolla..(.) Mutta mitäpä minä ulsiemaan on varmaan mennyt maisteriutemi ksuen lailla hattuuni. 

T. Työtön maisteri.

En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruok

Kelan sivuilla sanotaan suoraan, että leikkauksen tarkoitus on kannustaa ihmisiä kokopäivätöihin TAI ottamaan toinen työ entisen rinnalle.

TOISEN työn? Tässä työllisyystilanteessa?? 0.5 miljoonalle ei ole sitä ensimmäistäkään työtä.

Vierailija
53/54 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Kannattaa lopettaa haaveilu ja tulevan ajattelu. Ottaa hyvän vastaan, jos sellaista tulee, mutta muuten hyväksyy vain tilanteensa. 

Minäkin tiedän, että koko elämän työttömyyden jälkeen en ikinä esimerkiksi tule ostamaan omaa asuntoa, autoa, käymään lomalla tai mitään muutakaan mitä normaaliin elämään kuuluu. En voi tuota kuitenkaan ajatella, koska se vain pahentaisi tilannetta. Olen vain ja hyväksyn tilanteen.

Vierailija
54/54 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kysynyt työkaverilta onko se ollut vankilassa?