Ahdistaa niin paljon työttömyys ja tulevaisuus
Oon amkista valmistunut, mutten ole vielä saanut työtä. Hävettää olla työtön ja rahaton ja ahdistaa tukien leikkaukset. Opintolaina kasvaa korkoa 700e vuosi. Siihen meneekin opintolainahyvitys. Turhaa valmistuin ajallaan, oisin voinut tehdä opinnot ja olla opiskelija työttömän sijaan, ainakin häpeä olisi poissa.
En oo saanut oman alan töitä enkä "paskaduuneja" koska niihin oon liian korkeastikoulutettu ja työnantaja tietää, että lähtisin heti pois, kun paremman työn saisin.
Ahdistaa ja olo on niin epätoivoinen. Häpeä on pahin, tunnen olevani ihan toisen luokan kansalainen, pohjasakkaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. kieltämättä oli paljon helpompaa kertoa olevansa vähävarainen opiskelija kuin kertoa olevansa työtön maisteri. - Moni muu opiskelija oli yhtälailla vähävareinen ja kamppaili taloudellsien toimeentulon kans. Nyt "valmistuneena" olet vain "opiskellut väärää alaa" ja on vain oma vikasi että olet köyhä ja työtön. Kun hei saunan takana olis tota risusavottaa ja köyden päässä lenkkiä minulle tarjolla..(.) Mutta mitäpä minä ulsiemaan on varmaan mennyt maisteriutemi ksuen lailla hattuuni.
T. Työtön maisteri.
En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruokaan ja bilettämiseen opiskelijana jos vain teki opiskelun ohessa töitä ja tämä kaikki asuessa yksin kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. kieltämättä oli paljon helpompaa kertoa olevansa vähävarainen opiskelija kuin kertoa olevansa työtön maisteri. - Moni muu opiskelija oli yhtälailla vähävareinen ja kamppaili taloudellsien toimeentulon kans. Nyt "valmistuneena" olet vain "opiskellut väärää alaa" ja on vain oma vikasi että olet köyhä ja työtön. Kun hei saunan takana olis tota risusavottaa ja köyden päässä lenkkiä minulle tarjolla..(.) Mutta mitäpä minä ulsiemaan on varmaan mennyt maisteriutemi ksuen lailla hattuuni.
T. Työtön maisteri.
En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruokaan ja bilettämiseen opiskelijana jos vain teki opiskelun ohessa töitä ja tämä kaikki asuessa yksin kaksiossa.
Eli teit töitä ja rahaa oli enemmän kuin työttömällä? Heureka! Pitäiskö työttömänkin tehdä tällä logiikalla enemmän töitä?
Miten tällä palstalla on tämän tason juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti. Ajat ovat hankalat ja nykyhallitus pahentaa tilannetta idioottimaisella politiikallaan. Olet opiskellut ja yrittänyt saada töitä, se on arvostettavaa. Ei tämä nykytilanne ole sinun vikasi eikä se että ei ole rahaa, ole ihmisarvon mitta. Tässä vaiheessa on lisäksi hankala tietää mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Ei tämä tilanne kuitenkaan ikuisesti kestä. Olisiko sinun mahdollista opiskella jotain lisää?
Mulla on opintotukikuukausia jonkin verran jäljellä, ja oon kyllä miettinyt vielä yliopistoon hakemista alalle, joka on aika lähellä nykyistä alaa ja ainakin jotain opintoja saisin hyväksiluettua.
En vaan haluis heti "luovuttaa" ja mennä opiskelemaan, ja voi olla etten ees pääsis yliopistoon. Haetaanko sinne amkin papereilla? Haluisin pari vuotta teh
En opiskele valtio-oppia enkä historiaa enkä halua enää opettajaksi. 90-luvulla ja 2000-luvun alussa kyllä, nykyään ei. Ajat on muuttuneet ja niin on myös ihminenkin. Mennyttä aikaa ei saa enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön maisteri.
En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruokaan ja bilettämiseen opiskelijana jos vain teki opiskelun ohessa töitä ja tämä kaikki asuessa yksin
Nostamalla opintolainaa ja tekemällä opiskelun ohessa osa-aikatöitä sallitun euromäärän rahat kyllä riitti. Ennen se raja oli vielä pienempi kuin nykyään. Jos ei rahat riitä niin sitten ei nosta opintolainaa eikä käy osa-aikatöissä.
Vierailija kirjoitti:
hyppää suosiolla kuorkin alle
V ttu sä olet luuseri. Jos omalla elämälläsi ei ole muuta tarkoitusta kuin raataminen niin älä sentään oleta sellaista toisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön maisteri.
En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruokaan ja bilettämiseen opiskelijana jos vain teki opi
Hyvin tulee toimeen, kun kasvattaa opintolainataakkaansa? Ihan sellainen uutinen, että nykyopiskelijat ovat jo ennen leikkauksia velkaantuneempia kuin koskaan. Opintolainakanta ei ole ikinä ollut yhtä suuri kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele mitään uusia tutkintoja, pitkittää vaan työnsaantia. Ellei mene johonkin hoiva alalle.
Hoitoalalle vaan, jos työt kiinnostavat.
Nimim. Pari tutkintoa siltä alalta ja pari sataa työtuntia nyt joulukuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön maisteri.
En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruokaan ja bilettämiseen opiskelijana jos vain teki opi
Jatkossa vähäinenkin työ opiskelijalla leikkaa välittömästi asumistukea, joten opiskelijalle ei kovin paljoa käteen jää mistään osa-aikatöistä.
Tämäkin hallituksen neronleimauksia, jolla halutaan kannustaa ihmiset kokopäivätyöhön. Ihan kuin kokopäivätyö olisi opiskelijalle yleensä vaihtoehto, jos haluaa valmistua ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti. Ajat ovat hankalat ja nykyhallitus pahentaa tilannetta idioottimaisella politiikallaan. Olet opiskellut ja yrittänyt saada töitä, se on arvostettavaa. Ei tämä nykytilanne ole sinun vikasi eikä se että ei ole rahaa, ole ihmisarvon mitta. Tässä vaiheessa on lisäksi hankala tietää mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Ei tämä tilanne kuitenkaan ikuisesti kestä. Olisiko sinun mahdollista opiskella jotain lisää?
Huutia nykyhallituksen syyttämiselle. Suomi on ollut taantumassa noin vuodesta 2007 saakka. Velkaa ollaan otettu ja toivottu että uusi Nokia tulisi jostakin, ja täyttäisi vajeen, mutta toistaiseksi tänne tuodut kultamu-nat eivät ole vielä kuoriutuneet halutulla tavalla.
Huutia sinulle, riemuidari. Tynnyrissäkö elät? Etkö oikeasti ole selvillä sitä mitä hallitus on tälle maalle tekemässä?
Mun ihmisarvoani ei ainakaan määrittele työllisyystilanteeni, tämän maan hallituksen toimet ja paskanjauhannat jne. En suostu tuntemaan alemmuutta ikinä, enkä missään tilanteessa. Nauran vaan paskaisesti, jos joku elämäntapatyöttömienvihaaja länkyttää. Mä en ole ketään alempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön maisteri.
Miksei työtön sitten käy töissä, niin rahat riittäisi oikein hyvin?
Hei AP! Mitä töitä teit opiskeluaikana esim. Kesätöinä? Etkö voi hakeutua niihin samoihin töihin?
Ainakin pikkupaikkakunnilla on työvoimapula, jos sulle kelpaa myös matalapalkkatyöt
Vierailija kirjoitti:
Mun ihmisarvoani ei ainakaan määrittele työllisyystilanteeni, tämän maan hallituksen toimet ja paskanjauhannat jne. En suostu tuntemaan alemmuutta ikinä, enkä missään tilanteessa. Nauran vaan paskaisesti, jos joku elämäntapatyöttömienvihaaja länkyttää. Mä en ole ketään alempana.
Hear, hear!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön maisteri.
En ymmärrä miksi opiskelija olisi vähävarainen. Tein töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin oli sallittu ja rahaa jäi enemmön kuin työttömällä. Rahaa siis jäi runsaasti ruok
Turha alapeukuttaa. Aloituksen tehnyt on valmistunut ja suree työttömyyttään. Täällä hoetaan, kuinka opiskelijalla on asiat hienosti, kun vaan tekee töitä. Pienehkö ristiriita?
Miten niitä töitä ei ole valmistuneelle, mutta opiskelija voi ilmeisesti paiskia niitä duuneja juuri sen verran, kun vain ikinä haluaa?
Hoiva-alalle vain. Kyllä tässä maassa työhaluinen pärjää.
Itse tällä hetkellä opiskelen amk:ssa ja todella toivon että työllistyn joko ennen valmistumista tai heti valmistumisen jälkeen. Vaikka saisin ansiosidonnaista (tällä hetkellä osa-aikatöissä ja liittoon kuulun) niin ei hyvä kuitenkaan heiluisi kun siitäkin leikataan! Ja tavoite on työllistyä omalle alalle mahdollisimman pian, kotiin en kuulu luuraamaan päivät pitkät
Vaikka olen vakitöissä tällä hetkellä, itseäni huolestuttaa työttömyyden mahdollisuus. On aika karua, että ansiosidonnaista leikataan jo 2 kk työttömyyden jälkeen. Ei ole helppoa juuri valmistuneilla tulla työmarkkinoille.
Olen 49 vuotias ja opiskelen uutta alaa, jolla varma työpaikka valmistuttuani. Olen tosi tiukoilla koska elätettävänä 2 lasta ja asun Helsingissä, olen vuoden verran yrittänyt hakea osa-aikatyötä hampurilaispaikoista, kaupoista hyllyttäjänä tai kassana, keikka työntekijänä ravintola-alalta esim tiskarina tai tarjoilijana. En ole saanut yhden yhtäkään keikkatyötä koska ikä ja liian hyvä aikaisempi koulutus alalta jossa YT;ssä sain potkut. Ja olen terve ja valmis opintojen lisäksi saamaan osa-aika työtä ihan mitä työtä vain.
Mutta ei minua palkata. Joten se siitä opintojen kanssa työskentelystä
"Eli teit töitä ja rahaa oli enemmän kuin työttömällä? Heureka! Pitäiskö työttömänkin tehdä tällä logiikalla enemmän töitä?"
Itse asiassa pitää. Sitähän tämä työssäolovelvoitehan käytännössä tarkoittaa. Jos esim. saat karenssin, jossa on työssäolovelvoite, saat sen poikki vain työskentelemällä. Joskus sanotaan myös ikikarenssiksi, osaat varmaan päätellä, miksi.
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA