Ahdistaa niin paljon työttömyys ja tulevaisuus
Oon amkista valmistunut, mutten ole vielä saanut työtä. Hävettää olla työtön ja rahaton ja ahdistaa tukien leikkaukset. Opintolaina kasvaa korkoa 700e vuosi. Siihen meneekin opintolainahyvitys. Turhaa valmistuin ajallaan, oisin voinut tehdä opinnot ja olla opiskelija työttömän sijaan, ainakin häpeä olisi poissa.
En oo saanut oman alan töitä enkä "paskaduuneja" koska niihin oon liian korkeastikoulutettu ja työnantaja tietää, että lähtisin heti pois, kun paremman työn saisin.
Ahdistaa ja olo on niin epätoivoinen. Häpeä on pahin, tunnen olevani ihan toisen luokan kansalainen, pohjasakkaa.
Kommentit (54)
Tervetuloa kerhoon. kieltämättä oli paljon helpompaa kertoa olevansa vähävarainen opiskelija kuin kertoa olevansa työtön maisteri. - Moni muu opiskelija oli yhtälailla vähävareinen ja kamppaili taloudellsien toimeentulon kans. Nyt "valmistuneena" olet vain "opiskellut väärää alaa" ja on vain oma vikasi että olet köyhä ja työtön. Kun hei saunan takana olis tota risusavottaa ja köyden päässä lenkkiä minulle tarjolla..(.) Mutta mitäpä minä ulsiemaan on varmaan mennyt maisteriutemi ksuen lailla hattuuni.
T. Työtön maisteri.
Sama juttu täällä. Opintolainan korko nousi just viiteen prosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt hakea alasi töitä eri paikkakunnilta?
Olen.
Yritä olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti. Ajat ovat hankalat ja nykyhallitus pahentaa tilannetta idioottimaisella politiikallaan. Olet opiskellut ja yrittänyt saada töitä, se on arvostettavaa. Ei tämä nykytilanne ole sinun vikasi eikä se että ei ole rahaa, ole ihmisarvon mitta. Tässä vaiheessa on lisäksi hankala tietää mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Ei tämä tilanne kuitenkaan ikuisesti kestä. Olisiko sinun mahdollista opiskella jotain lisää?
Vierailija kirjoitti:
Huokasu. - Kyllä olen. Useammankin kerran. - On onni ettei tarvitse ajatella kuin itseäni kun olen sinkku. - Suhteellsiesti on toki kalleinta elää sinkkuna mutta ainakaan muuttamista ei estä se, että pitäisi ajatella saisiko samalta alueelta toisellekin mielekkään paikan.
T. Työtön maisteri,
Olet aika taitavaksi kehittynyt näitten tarkoitushakuisten provojen tekemisessä kuitenkin. Vai, että on oikein pskaduunejakin, jotka ei herralle kelpaa ja kuitenkin häpeät. Höpöhöpö taas.
Suosittelen ulottamaan työnhaun ulkomaille jos elämäntilanne mitenkään sallii ja on mahdollisuus lähteä. Itselleni muutto oli suorastaan lottovoitto pelkästään jo ammatillisen itseluottamuksen takia :)
Laman aikana kannattaa opiskella yamk-tutkinto. Tai pyri yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen.
Ei ole mitään maisterin alaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen.
Ei ole mitään maisterin alaa
Miten niin ei ole? Vai meinaatko, että historiaa opiskellut vaikkapa pätevä fysiikan opettaja? - Totta tietysti on, että moneen paikkaan vaaditaan soveltuva korkeakoulu tai yliopisto -tutkinto, joka taas antaa useammaltakin alalta mahdollsiuuden hakeutua ja päästä ao tehtävään. - Joskus taas tuntuu sille, että riittää kun on oikean puolueen jäsenkirja, niin mahdollisuudet on jo aika hyvät, vaikka opinnot olisivat jääneet suorittamatta mutta useammin kouluttautumattomana on ollut parempi edetä yksityisellä puolella kuin niissä paikoissa ja toimisssa, jotka ksuannetaan verovaroin ja joissa käytetään julkiista (ja poliittista) suoraa tai epäsuoraa valtaa.
Nelikymppisenä lakkaa häpeämästä. Muilla on muiden elämä. Minulla omani. Olen töissä mutta toivon mukaan kohta taas työtön niin pääsee tekemään ihan oikeita töitä tämän toimistolusmyilyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä lakkaa häpeämästä. Muilla on muiden elämä. Minulla omani. Olen töissä mutta toivon mukaan kohta taas työtön niin pääsee tekemään ihan oikeita töitä tämän toimistolusmyilyn sijaan.
Olen erimieltä.
Vierailija kirjoitti:
Yritä olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti. Ajat ovat hankalat ja nykyhallitus pahentaa tilannetta idioottimaisella politiikallaan. Olet opiskellut ja yrittänyt saada töitä, se on arvostettavaa. Ei tämä nykytilanne ole sinun vikasi eikä se että ei ole rahaa, ole ihmisarvon mitta. Tässä vaiheessa on lisäksi hankala tietää mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Ei tämä tilanne kuitenkaan ikuisesti kestä. Olisiko sinun mahdollista opiskella jotain lisää?
Mulla on opintotukikuukausia jonkin verran jäljellä, ja oon kyllä miettinyt vielä yliopistoon hakemista alalle, joka on aika lähellä nykyistä alaa ja ainakin jotain opintoja saisin hyväksiluettua.
En vaan haluis heti "luovuttaa" ja mennä opiskelemaan, ja voi olla etten ees pääsis yliopistoon. Haetaanko sinne amkin papereilla? Haluisin pari vuotta tehdä tän alan töitä ja saada rahaa säästöön.
Yliopisto ois myös eri kaupungissa ja tota alaa voi (luultavasti) opiskella vaan yhdessä yliopistossa. Myös amk oli aika vaikeeta välillä, niin en tiedä miten jaksaisin kaikki yliopiston tentit ja kandin&gradun :D
Ja huom ap on amkista valmistunut, työtön maisteri on muu kuin ap
-ap
Vierailija kirjoitti:
Huutia nykyhallituksen syyttämiselle. Suomi on ollut taantumassa noin vuodesta 2007 saakka. Velkaa ollaan otettu ja toivottu että uusi Nokia tulisi jostakin, ja täyttäisi vajeen, mutta toistaiseksi tänne tuodut kultamu-nat eivät ole vielä kuoriutuneet halutulla tavalla.
En suosittele mitään uusia tutkintoja, pitkittää vaan työnsaantia. Ellei mene johonkin hoiva alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintotukikuukausia jonkin verran jäljellä, ja oon kyllä miettinyt vielä yliopistoon hakemista alalle, joka on aika lähellä nykyistä alaa ja ainakin jotain opintoja saisin hyväksiluettua.
En vaan haluis heti "luovuttaa" ja mennä opiskelemaan, ja voi olla etten ees pääsis yliopistoon. Haetaanko sinne amkin papereilla? Haluisin pari vuotta tehdä tän alan töitä ja saada rahaa säästöön.&n
Kannattaa ottaa selvää yliopistoon pyrkimisestä. Lama-aikana on hyödyllistä opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutia nykyhallituksen syyttämiselle. Suomi on ollut taantumassa noin vuodesta 2007 saakka. Velkaa ollaan otettu ja toivottu että uusi Nokia tulisi jostakin, ja täyttäisi vajeen, mutta toistaiseksi tänne tuodut kultamu-nat eivät ole vielä kuoriutuneet halutulla tavalla.
Ei ne kultamunat toivomalla kuoriudu. Hallituksen pitäisi satsata tutkimukseen ja koulutukseen. Valtio tuki aikoinaan Nokiaa ja tulokset tulivat koko kansakunnan hyödyksi telekommunikaatioiden muodossa. Nyt hallitus leikkaa koulutuksesta. Sillä ei talous nouse.