Mikä on paras tapa jakaa vainajan omaisuus rintaperillisten kesken?
Surullisen kuolemantapauksen jälkeen ei haluaisi mitään riitaa m, vaan mahdollisimman oikeudenmukaisen ja reilun pesänjaon. En nyt niinkään puhu rahasta, senhän voi vaan jakaa, mutta taulut/huonekalut/astiat ja sen sellaiset. Olisin kiitollinen, jos kertoisitte kokemuksistanne.
Kommentit (23)
No minun kokemus (3 kuolinpesää) ja monen muunkin on se, ettei kukaan halua juurikaan mitään, ja otetaan aika nopeasti ammattimainen kuolinpesän tyhjentäjä, jolle yhdessä maksetaan n 600-1000 euroa jotta päästään kaikesta roinasta eroon. Tämä on monen keski-ikäisen kokemus, kun iäkkäät vanhemmat menehtyvät, keski-ikäisten kämppä on jo täynnä tavaraa, eikä nuoriso (keski-ikäisten lapset) jotka ihannoivat minimalismia eivätkä halua juurikaan mitään. Tämä on helpoin tapa, jos joku haluaa jotain, niin siinähän vie. Harva työssäkäyvä jaksaa mitään kirppariroinaa itse alkaa myymään. Jopa facebookin roskalava aiheuttaa kaikenlaisia pyyntöä että otan jos tuotte. Sori ei ole aikaa, eli kaatopaikalle vaan.Jonkin verran on viety kunnollisia huonekaluja yms. SPr_ään ja Konttiin, mutta kyllä siellä ollaan tosi tarkkoja, mitä huolitaan. Keräämöön (entinen Kierrätyskeskus) voi itse viedä mutta siitäkin joutuu maksamaan noin 20 eur/kuorma esim sohva ja patjat yms. , Ennen vanhaan kierratyskeskus saattoi myydä esim vanhoja urheiluvälineitä, suksia yms. mutta joku nykyinen laki kieltää tämän. Viimeksi kun vietiin ihan toimivia televisioita, pesukone, hyväkuntoisia sohvia yms. niin siellä oli lavat täynnä vastaavanlaista tavaraa. Ihmettelen tätä, koska sieltä voisi huono-osaisemmat saada halvalla ilmaiseksi hyvää tavaraa, mutta kun se ei ole nykyään jostakin syystä sallittua. Kerrämö on nykyään sama kuin kaatopaikka, ja molemmissa joutuu maksamaan kun vie sinne tavaraa. Tämäkin on hyvä tiedostaa,
ättämöön (entinen Kierrätyskeskus)
Kuka haluaa kotiinsa ylimääräisiä kodinkoneita? Pelkästään kuljetus maksaa maltaita plus lisämaksut
siitä, että jokin taho otaa ne vastaan (kaatopaikka, sorttiasema tms).