Mies ei tahdo kosia
Onko jonkun parisuhde loppunut kun mies ei ole kosinut ja onko mies katunut sitä jälkeenpäin? Tai onko ylipäätään muuttunut huonommaksi. Voiko pitkän odotuksen jälkeen enää iloita kosinnasta tai naimisiinmenosta.
Olen tuonut ilmi suhteen alusta alkaen painostamatta, mitä kihlaus merkitsee minulle. Erityisesti se, että mies kosii (ei tarvitse olla unelmien kosinta), koska se merkitsee sitoutumista. Sitoutuminen minulle merkitsee sitä, että ei jää odottelemaan parempaa ja uskaltaa päättää olevansa yhdessä. Toki tähän tarvitaan se tahto ja halu olla yhdessä aina. Ensimmäisen vuoden aikana en puhunut aiheesta kuin kerran, mutta painokkaasti kerroin mitä suhteelta ylipäätään haluan. En halua olla ihan hyvässä suhteessa vaan sellaisessa, jossa ollaan 100%.
Meille on tullut maksimissaan nyt 5 kertaa puheeksi asia. Keskustelut olleet vakavia ja mies vakuuttanut että on sotoutunut muutenkin. Mies tietää tasan kuinka paljon tämä vaikuttaa henkisesti minuun. Silti ei kosi.
Ihan kuin hän tahallaan testaisi suhdettamme, että onko se riittävä tai kestääkö se kosimattomuutta. Että jos ei kosi ja en kestä sitä, ei suhde olisikaan ollut kosimisen arvoinen. Vaikka tällä hän vaan itse etäännyttää meidät.
Joka kuukausi suhde kevenee puolestani henkisesti, vaikka en tätä todellakaan halua. Yritän päivittäin uskotella syitä hönen passiivisuudelleen. Jos Mies ei ole varma minusta (väittää että on), niin miten minun psyykkeeni pitäisi pystyä olemaan varma meistä ja itsestäni. Jos on varma niin miksei kosi.
Avioehto on puhuttu ja selkeä. Siitä ei ole kiinni.
En ole henkisesti niin vahva, etteikö tällainen vaikuttaisi. Mies tietää myös sen. On kaikin muin tavoin täydellinen, ihan kuin yrittäisi kompensoidakin tätä asiaa. Kunhan ei tarvitsisi kosia. On niin ristiriitaista.
Joku ehdottaa varmaan että jutelkaa. Asiasta on juteltu, mutta en halua jutella enempää koska sitten menee painostukseksi. Silloin kosiminen ei merkitse mitään enää, jos tulee minun painostuksesta. Itsehän voisin kysyä samantien, mutta pointti ei ole vain mennä naimisiin vaan tuntea se tunne että hän haluaa minut täydestä sydämestä ja uskaltaa ja TAHTOO täysin sitoutua minuun.
Ilman tätä tunnetta suhde ei vaan voi olla niin hyvä, vaikka muuten sitoutuminen onkin vahvaa meillä. En pysty antamaan itsestäni henkisesti enempää kun mies ei etene.
Kommentit (91)
Yleensä se kosinta tapahtuu sulhasen ja naisen isän välisissä neuvotteluissa, joissa siis kaksi tasavertaista, korkean tason neuvottelukumppania. Eihän noin merkittävää päätöstä voida antaa jonkun alempiarvoisen naisihmisen tehtäväksi. Tytön isä sitten yksinkertaisesti ilmoittaa päätöksestään tyttärelleen, joka laitetaan pakettiin ja maykaan. Homma on sitä myöten taputeltu.
Mä ymmärrän ap:ta, sillä olin aikoinani samanlaisessa tilanteessa.
Se tunne oli raastava, eikä kukaan muu voi sitä ymmärtää, ellei ole kokenut vastaavaa.
Minä sitten kosin, useampaankin otteeseen, kunnes suostui. Noh, sanomattakin selvää, ettei siitä sitten mitään tullut. Hän hommasi jossain kohtaa avioliittoa salarakkaan ja jätti minut.
En voi muuta neuvoksi sanoa, kuin että jos mies ei ole innoissaan sinusta alussa ja vitkastelee naimisiinmenossa, ei hän ole yhtään sen innoissaan, vaikka saisitkin miehen raahattua vihille.
Osta feikki raskaustesti ja sano sille että oot raskaana. Sit miehen pitäs kosia ja nopee. Jos ei halua kosia, pyydä siltä rahaa aborttiin ja eroa.
Vierailija kirjoitti:
Terve parisuhde ei tarvitse ulkopuolisia hömpötyksiä kuten sormusta saatika papin aamenta todistuksekseen. Kyllä sen hyvässä suhteessa tietää/tuntee, kun toinen on sitoutunut.
No, mutta ap ei tunne olevansa hyvässä ja sitoutuneessa suhteessa, koska tämä asia häntä niin paljon riivaa. Kyllä se niin on, että jos mies tässä asiassa hankaa vastaan ilman mitään järjellistä selitystä, niin se selitys sille on sellainen, jota ei ääneen voi sanoa. Mutta mä voin sanoa sen ääneen: mies haluaa pitää takaporttia auki, varmuuden vuoksi.
Sanonpa vaan, että äläpä luovuta nyt. Ties mitä suunnittelee jo jouluaatoksi.
Vierailija kirjoitti:
Terve parisuhde ei tarvitse ulkopuolisia hömpötyksiä kuten sormusta saatika papin aamenta todistuksekseen. Kyllä sen hyvässä suhteessa tietää/tuntee, kub toinen on sitoutunut.
Tämä. Mutta yleensä suhteeseen on sekoitettava valtio, koska se ei pysy omin voimin kasassa. Avoliitosta on paljon helpompi erota, joten siihen jääminen osoittaa suurempaa sitoumusta kuin avioliitto.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se kosinta tapahtuu sulhasen ja naisen isän välisissä neuvotteluissa, joissa siis kaksi tasavertaista, korkean tason neuvottelukumppania. Eihän noin merkittävää päätöstä voida antaa jonkun alempiarvoisen naisihmisen tehtäväksi. Tytön isä sitten yksinkertaisesti ilmoittaa päätöksestään tyttärelleen, joka laitetaan pakettiin ja maykaan. Homma on sitä myöten taputeltu.
:D hauska kirjoitus, selkeästikin kieli poskessa kirjoitettu.
mun mielestä mies ei ole kauhean ihastunut/rakastunut naiseen jos ei kosi..
Miksi juuri miehen pitää kosia? Kosi itse, jos noin pakonomaisesti haluat naimisiin.
Ja eikö tämmöisen YHTEISEN sitoutumisen voi keskustelemalla sopia, ja mennä sitten vain naimisiin.
Vaikka kun/jos menette kihloihin ja naimisiin, suhteenne on silti täysin sama kuin ilman avioliitoa. Ihmettelen harhaa, joka monilla (etenkin naisilla) on, että avioliitto tekisi suhteesta jotenkin ihmellisemmän/erilaisen/korjaisia taianomaisesti siinä olevat ongelmat. 🙄
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä mies ei ole kauhean ihastunut/rakastunut naiseen jos ei kosi..
mun mielestä nainen ei ole kauhean ihastunut/rakastunut mieheen jos ei kosi..
Onneksi olen selvinnyt naimisiinmenolta jo 20v. Ei siihen kaikki pysty.
Sulla on kyllä ap erikoisen jäykät odotukset. Mun mielestä se, joka tahtoo avioliittoa, voi sitä ehdottaa. Jos toinen vastas ei, voi päättää suhteen.
Mutta outo tuollainen sukupuolittunut kosintapeli!
Kuka nyt enää nykyään mitään kosii. No tietty sit, kun pullat uunissa. Täs on nykyään menty vähän takas vanhoihin aikoihin. Naisethan oli sillon melki järjestään raskaana, kun ne alttarille meni.
Vierailija kirjoitti:
Terve parisuhde ei tarvitse ulkopuolisia hömpötyksiä kuten sormusta saatika papin aamenta todistuksekseen. Kyllä sen hyvässä suhteessa tietää/tuntee, kub toinen on sitoutunut.
Tämä.
Ne, jotka pakonomaisesti tätä tarvitsevat ovat mielestäni henkisesti epätasapainossa. Sormus ei tietenkään takaa suhteen onnistumista tai onnea.
Alkuhuuma kestää ensimmäiset 3v. Sen biologinen tarkoitus on saada naaras astutettua. Tyypillisesti tällöin naaraalle herää ajatus naimisiinmenosta ja sikiämisestä ja hän aloittaa niistä mankumisen.
Keski-iässä on avioeropiikki, jolloin vaihdetaan nuorempaan poljettavaan ne ketkä voivat. Lisääntyvien miesten määrä on pienempi kuin lisääntyvien naisten määrä.
Vierailija kirjoitti:
Osta feikki raskaustesti ja sano sille että oot raskaana. Sit miehen pitäs kosia ja nopee. Jos ei halua kosia, pyydä siltä rahaa aborttiin ja eroa.
Tuo on vaarallista. Tiineys on yksi yleisimmistä murhamotiiveista.
Mikä pirun virka sillä kihloilla ja sormuksella edes on? Sinkkumiehenä sanon, että tuli joskus tehtyä ihan piruuttaan moista, että (vaikka sinkku olinkin) pistin sormuksen nimettömään baariin läksiessäni. Ikinä en ole niin paljon naisseuraa löytänyt ja päätyyn asti päässyt. Naiset tuntuu haluavan sitä, mikä jo jollenkkin toiselle kelpaa. Samaa teen nykypäivänäkin. Parhaiten menee vielä läpi kun se joku sovittu, gamer-kaveri (,joka on aina yöt valveilla, ja kenen nimen oot tallentanu puhelimeen nimellä "Kulta ") soittaa kesken iltaa ja jätät sen huomiotta. Kertaakaan ei ole tarvinu lähteä yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
On kuin minun kirjoittamani. Kesti kymmenen vuotta, että mies kosi (miten olis tänä kesänä?). Oli minulle tärkeä asia, joten kyllä söi suhdetta mutta mitään syytä en saanut vitkuttelulle. Lapset oli tehty eikä ollut suhteeseen tyytymätön. Ei vaan voi ymmärtää.
Se selitys löytyy toiseksi viimeisestä virkkeestä. Menit tekemään lapsia miehen kanssa, joka ei tarkoituksella halunnut sitoutua sinuun, vaikka tiesi asian olevan sinulle tärkeä. Kymmenen vuoden kuluttua tajusi, ettei enää taida saada ketään muutakaan, joten antoi sitten periksi.
Ap: jos haluat kosinnan, älä ikinä ala lasten tekoon ennen kuin vihkiminen on hoidettu.
Joo en voi ymmärtää mikset voi kosia vaan makaat lahnana odottamassa että joku muu sen hoitaa.