Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kaupungilla hirveää lapsen kohtelua.

Vierailija
18.12.2023 |

Kävelytiellä vastaan tuli aika nopeasti kävelevä pariskunta, mies ja nainen, työntäen vauvaa vaunuissa. Itse menin vastakkaiseen suuntaan ja jatkoin matkaani heidän ohitseen. 20-30 metriä kauempana juoksi pieni lapsi, ehkä 3- tai 4-vuotias, aivan punaisena ja huohottavana. Hän huusi keuhkojensa täydestä väsynyttä hätähuutoa: "Äiti! Äiti odota! Isi! Odottakaa! Odottakaa mua!"

Se lapsi oli juossut itsensä aivan henkihieveriin, mutta vanhempia ei näkynyt ollenkaan kiinnostavan. Porhalsivat siellä pitkän matkaa edessä päin vauvansa kanssa, eivätkä näkyneet edes tietävän, että toinen lapsi taistelee parhaillaan fyysisen suorituskykynsä äärirajoilla pitääkseen itsensä turvassa vanhempien kanssa, välttääkseen joutumasta hylätyksi.

Lähdin seuraamaankin lasta, kun ajattelin, että ei tuo pariskunta voi olla hänen vanhempansa, mutta lähimailla ei ollut muitakaan aikuisia. Mutta ennen kuin ehdin saavuttaa lapsen, niin hän juoksikin sen pariskunnan kiinni ja he näyttivät sitten olevankin hänen perheensä. Mahtoi vanhempia harmittaa, että joutuivat pysähtymään liikennevaloihin, eivätkä päässeet hylkäämään lastaan niiden toiselle puolelle >:(

Tuli niin paha mieli sen pienen lapsiraukan puolesta. Miten pelottavaa se onkaan, kun joutuu pelkäämään eksyvänsä vanhemmistaan - eivätkä nämä reagoi avunhuutoihisi millään tavalla. Olisi pitänyt sanoa niille ääliöille jotain, mutta koko tilanne meni niin nopeasti ohi, etten ehtinyt edes miettiä, mitä noin hirveästä käytöksestä voisikaan sanoa.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi ollut vaihtoehto? Että lapsi saa tahtonsa läpi joka kerta kun päättää jäädä makaamaan lumihankeen kadunvarteen? Että vanhemmat sitten vauvan kanssa odottaa siinä tunnin koska 4v tahtoo nyt tehdä näin? Ja 4v oppii että kaikki tekee kaiken hänen ehdoillaan.

Vierailija
22/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten lapselle on sanottu aiemmin 27 kertaa, että pitää lähteä, mutta ei ole totellut. Ja lopulta vanhemmat lähteneet, odottaen että lapsi tulee perässä.

Silloin lapsi otetaan kainaloon ja kannetaan. Olen itse joutunut tekemään sen monta kertaa. Jopa kaksosille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten lapselle on sanottu aiemmin 27 kertaa, että pitää lähteä, mutta ei ole totellut. Ja lopulta vanhemmat lähteneet, odottaen että lapsi tulee perässä.

Silloin lapsi otetaan kainaloon ja kannetaan. Olen itse joutunut tekemään sen monta kertaa. Jopa kaksosille. 

Ai joku 15-20 kg 4-vuotias?

Ja lapsi oppii että kiukuttelulla pääsee kannettavaksi. Jeaah.

Vierailija
24/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmaikäinen vasta opettelee tunteita ja niiden nälviminen opastamisen sijaan ei vaadi sen enempää kypsyyttä kuin uhmaikäiselläkään on tarjota, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
25/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo aikuinen painaa 40kg ja 4-vuotias 20kg.

Vierailija
26/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan ne tulevaisuuden nuorisorikolliset ja psyykkisesti oireilevat pitää saada.

Varmaan ylisukupolvinen kasvatusmenetelmä, joka jo lasten vanhempien kohdalla oli hyväksi havaittu, ja nämä sitten tyhmyyksissään hyödynsivät opittua. Eivät vanhemmat ehkä siinä julkisesti kehdanneet kuitenkaan hakata sähköjohdon pätkällä?

Vierailija
27/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisi pitänyt tehdä? Niin kuin se 3-4v tahtoo?

Vierailija
28/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä 6 vuotiaan kanssa joskus vastaava tilanne. Suuttuu lähtiessä ja 30 kertaa matkallakin sanottu ettei joka risua ja kiveä poimita keräämään kun on kiire. Sitten juoksee huutaen perässä että odota....

Vierailija
29/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän samaa usein uloslähtiessä kun lapsen pukeminen menee ihan sirkukseksi. Puen vauvan ja taaperon sekä omat vaatteet ja pohdin ääneen, että nyt taitaakin sitten Aleksi saada ajella rattikelkalla koko ulkoilun ajan kun Eemeli ei taida ehtiä ollenkaan ulos meidän kanssa. Kyllä se 4v saa siinä vaiheessa ne vaatteet päälleen ja äkkiä sittenkin.

Vierailija
30/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin joskus 45v miehen kanssa sama tilanne. Ei suostu lähtemään hiphoppiin joten kaasutan menemään ja hän saa tallustella sitten omia menojaan sen 20km minne meneekään jos ei seura kelpaa.

Vierailija
31/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät ehkä sitä tajua että lapsi joutuu ottamaan paljon enemmän askelia kuin aikuiset pysyäkseen vauhdissa mukana. Olen sortunut itsekin tähän joskus lasten kanssa liikkuessa. Tuo asia pitää ajatella. Tottakai tuossa olisi pitänyt aikuisten hidastaa vauhtia ja odottaa lasta. Olisiko ollut tilanne että on ollut kova kiire jonnekin?

Yleensä noissa tilanteissa on kyse siitä, että lapsi on ensin perseillyt, rääkynyt ja kieltäytynyt kävelemästä. Joten vanhemmat sanovat, että heippa, me mennään jää sää tähän.

Vahtivat kyllä, että lapsi ei jää liian kauas taakse.

Hyvin yleistä käytöstä uhmaikäisten kanssa, olen usein sellaista nähnyt. Jopa tarhan tädit tekevät samaa, muu joukko vaan jatkaa matkaa ja rääkyjä saa tulla perässä miten parhaiten taitaa. Asun päiväkodin vieressä niin olen nähnyt.

Vierailija
32/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 TAI 4v luki aloituksessa. Ja yksikään kiukutteleva muksu ei tykkää kantamisesta (kun varmaankin juuri olisi halunnut jäädä muualle tai mennä eri reittiä tms.), joten se ei ole pääsemistä vaan joutumista. Mutta eipä aiheuta vaaratilannetta liikenteessä. Oma 3v esim lähti usein väärään suuntaan tahallaan, olisi mennyt ihan yksinäänkin. Kantaminen ainoa vaihtoehto. Ja erittäin ärsyttävä lapsen kannalta.

Vierailija
33/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin joskus 45v miehen kanssa sama tilanne. Ei suostu lähtemään hiphoppiin joten kaasutan menemään ja hän saa tallustella sitten omia menojaan sen 20km minne meneekään jos ei seura kelpaa.

Revi sitä hiuksista ja/tai parrasta!

Vierailija
34/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et ole oikeasti sitä mieltä, että et aikuisena naisena jaksaisi kantaa 20 kg lasta muutamaa sataa metriä?

Ei kukaan voi olla noin heikko, eihän?

Vierailija
35/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 TAI 4v luki aloituksessa. Ja yksikään kiukutteleva muksu ei tykkää kantamisesta (kun varmaankin juuri olisi halunnut jäädä muualle tai mennä eri reittiä tms.), joten se ei ole pääsemistä vaan joutumista. Mutta eipä aiheuta vaaratilannetta liikenteessä. Oma 3v esim lähti usein väärään suuntaan tahallaan, olisi mennyt ihan yksinäänkin. Kantaminen ainoa v

Mitä vaaratilannetta siinä on että lapsi kävelee jalkakäytävällä joku 20 metriä vanhemmistaan jäljessä. 3-4v ei ole enää mikään vauva eikä edes taapero vaan jo isompi lapsi.

Vierailija
36/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kauheaa, lapsi sai vähän liikuntaa.

Vierailija
37/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et ole oikeasti sitä mieltä, että et aikuisena naisena jaksaisi kantaa 20 kg lasta muutamaa sataa metriä?

Tai miehenä, kun tässä oli vaihtoehtona molemmat vanhemmat.

Vierailija
38/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en raskaana olevana 160 cm naisena pystyisi kantamaan edes paljon pienempää lasta. Eikä minulla edes ole selkäongelmia tai muuta. Lapsen kanniskelu tuossa tilanteessa on ihan turhaa toki muutenkin.

Vierailija
39/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ottanut kiukuttalevan lapsen kainalooni ja kantanut pois tilanteesta. Nämä lapsen hylkääjät kantavat seuraukset sitten reilun 10 vuoden kuluttua. Ovat kyllä niin tyhmiä, että eivät sittenkään ymmärrä vastuutaan.

Vierailija
40/84 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en raskaana olevana 160 cm naisena pystyisi kantamaan edes paljon pienempää lasta. Eikä minulla edes ole selkäongelmi

Lapsen kanniskelu on toki turhaa ja haitallista tilanteessasikin, kun ihmisiä on jo liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme