Näin kaupungilla hirveää lapsen kohtelua.
Kävelytiellä vastaan tuli aika nopeasti kävelevä pariskunta, mies ja nainen, työntäen vauvaa vaunuissa. Itse menin vastakkaiseen suuntaan ja jatkoin matkaani heidän ohitseen. 20-30 metriä kauempana juoksi pieni lapsi, ehkä 3- tai 4-vuotias, aivan punaisena ja huohottavana. Hän huusi keuhkojensa täydestä väsynyttä hätähuutoa: "Äiti! Äiti odota! Isi! Odottakaa! Odottakaa mua!"
Se lapsi oli juossut itsensä aivan henkihieveriin, mutta vanhempia ei näkynyt ollenkaan kiinnostavan. Porhalsivat siellä pitkän matkaa edessä päin vauvansa kanssa, eivätkä näkyneet edes tietävän, että toinen lapsi taistelee parhaillaan fyysisen suorituskykynsä äärirajoilla pitääkseen itsensä turvassa vanhempien kanssa, välttääkseen joutumasta hylätyksi.
Lähdin seuraamaankin lasta, kun ajattelin, että ei tuo pariskunta voi olla hänen vanhempansa, mutta lähimailla ei ollut muitakaan aikuisia. Mutta ennen kuin ehdin saavuttaa lapsen, niin hän juoksikin sen pariskunnan kiinni ja he näyttivät sitten olevankin hänen perheensä. Mahtoi vanhempia harmittaa, että joutuivat pysähtymään liikennevaloihin, eivätkä päässeet hylkäämään lastaan niiden toiselle puolelle >:(
Tuli niin paha mieli sen pienen lapsiraukan puolesta. Miten pelottavaa se onkaan, kun joutuu pelkäämään eksyvänsä vanhemmistaan - eivätkä nämä reagoi avunhuutoihisi millään tavalla. Olisi pitänyt sanoa niille ääliöille jotain, mutta koko tilanne meni niin nopeasti ohi, etten ehtinyt edes miettiä, mitä noin hirveästä käytöksestä voisikaan sanoa.
Kommentit (84)
Voi lapsiparkaa ;(
Kiitos, kun välitit, seurasit ja olisit puuttunut tilanteeseen, jos lapsi olisi jäänyt yksin. Noin pieni lapsi ei olisi tajunnut pysähtyä valoihin, vaan olisi mennyt punaisia päin ;(
Jonkinlainen kina lienee tuossa ollut takana.
oho. minä olisin juossut vanhemmat kiinni ja piessyt punaiseksi. vanhemmat kuuluu aina piestä, vaikkeivat mitään olisikaan tehneet. varmasti aikovat jotakin, niin ennaltaehkäisy on aina hyvä asia.
Vanhemmat eivät ehkä sitä tajua että lapsi joutuu ottamaan paljon enemmän askelia kuin aikuiset pysyäkseen vauhdissa mukana. Olen sortunut itsekin tähän joskus lasten kanssa liikkuessa. Tuo asia pitää ajatella. Tottakai tuossa olisi pitänyt aikuisten hidastaa vauhtia ja odottaa lasta. Olisiko ollut tilanne että on ollut kova kiire jonnekin?
Tai sitten lapselle on sanottu aiemmin 27 kertaa, että pitää lähteä, mutta ei ole totellut. Ja lopulta vanhemmat lähteneet, odottaen että lapsi tulee perässä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lapselle on sanottu aiemmin 27 kertaa, että pitää lähteä, mutta ei ole totellut. Ja lopulta vanhemmat lähteneet, odottaen että lapsi tulee perässä.
Jep. Tai nähnyt jotain kiinnostavaa matkan varrella, eikä millään suostu jatkamaan matkaa. Ilmeisesti tuo oli kevyen liikenteen väylä, ei mikään ajotien reuna. Eiköhän ne vanhemmat ihan kartalla olleet.
Vierailija kirjoitti:
Olettaen, ei kuitenkaan odottaen.
Näitä vanhempia näkee aika useinkin. Sellaisia, jotka rakastavat porhaltaa sinne tänne ja tietävät, että lapsi juoksee henkihieverissä ja äitiä huutaen perässä. Hylätyksi tulemisen pelolla leikkiviä tolloja.
Oli tilanne mikä oli, noin pientä ei kouluteta jättämällä hänet yksin juoksemaan kohti ilmeisen isoa risteystä, jos siinä valo-ohjauskin on. Lasta kasvatetaan niin, ettei siitä aiheudu hänelle hengenvaaraa ja mahdollisesti ikuista traumaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli tilanne mikä oli, noin pientä ei kouluteta jättämällä hänet yksin juoksemaan kohti ilmeisen isoa risteystä, jos siinä valo-ohjauskin on. Lasta kasvatetaan niin, ettei siitä aiheudu hänelle hengenvaaraa ja mahdollisesti ikuista traumaa.
Mistä sä päättelet että vanhemmat olisi ylittäneet tien ilman lasta?
Ja oikein itsekkäistä minäminä-lapsia kasvatetaan sillä kun vanhemmat vaan lässyttää vieressä kun uhmis päättää yhtäkkiä rakentaa lumiukon tien varteen kesken matkan. Ei haittaa vaikka ei ehditäkään ajoissa perille kunhan 3 v vaan saa tahtonsa läpi.
Meillä oli myös tuollaista ysärillä. Vanhemmat duunareita eikä kokemusta ennen lapsia mistään mikä vaatisi kärsivällisyyttä ja vaivannäköä eikä sitä yhtäkkiä siitessä löydy. Onneksi aikuisena voi vihdoin valita seuransa.
Varmaan oli kiire porsimaan lisää liikakansoitusta.
muistan kun teininä jouduin hakemaan pikkusiskoa päiväkodista ja aina se oli enemmän tai vähemmän kiukuttelua. Kerran ei suostunut millään istumaan pulkassa, muttei jaksanut kävelläkään, joten jäi jalkakäytävälle makaamaan X muotoisena ja huutamaan. Yritin houkutella pulkan kyytiin ja lopulta paloi vaan proppu ja lähdin kävelemään. Eipä mennyt aikaakaan kun takaa alkoi kuulua kuomien läpsyttelyä ja hengästynyttä itkuista tursaamista. Loppumatkaksi pulkka kelpasi kun oli ensin juossut itsensä hengähdyksiin. Kivitä nyt ap.
Tuollaista näkee täälläpäin jatkuvasti missä vain on vanhempi menossa alle kouluikäisen kanssa kotia.
Itsellänikin on jääräpäinen lapsi ja aina ei auta muu kuin "nyt minä menen, tule perässä" muuten jää johonkin tienreunaan leikkimään lumella enkä jaksa isoa lasta enää kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mullakin tuli mieleen. On aika tehokas keino, jos lapsi vastustaa kotiin lähtöä. Itse kävelen kyllä lapsen näköpiirissä ja hidastan, kun hän vihdoin lähtee tulemaan perääni. Mutta ymmärrän, että joskus saattaa mennä hermo uhmaavan lapsen kanssa.
3-4v lapsi 20-30 metriä kauempana?
No voi kauheaa. Kävikö mielessä, että se lapsi oli jämähtänyt sinne kiukuttelemaan ja lapsen kanssa on väännetty jo minuuttikaupalla siitä että nyt pitää mennä. Sitten itse lähdetty ja lapsi ottanut itse aikuiset kiinni.
Täytyy ymmärtää aikuista. Ei hän samoilla tavoin vielä hillitse tunteitaan kuten ei lapsikaan.
Jos tuollainen uhmaikäinen on saanut raivarit niin minä olisin tehnyt samaa! EVVK silloin kun mikään ei mennyt perille, mitään ohjeita ei voinut noudattaa ja suu kävi kuin Runebergilla, sai jäädä mun puolesta! t. kolmen äiti
Just.🤣