Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikkien keski-ikäisten pitkät parisuhteet oikeasti näin hirveitä?

Vierailija
18.12.2023 |

Olen alle viisikymppinen. Erosin pitkän harkinnan jälkeen viime keväänä liitosta, joka oli ollut käytännössä täysin kuollut ja kylmä jo muutaman vuoden.

Eron jälkeen ja siitä kerrottuani ja puhuttuani on paljastunut, että ilmeisesti todella monen _ siis tekisi mieli sanoa, että lähes kaikkien_ keski-ikäisten vuosikymmeniä jatkuneet liitot ovat onnettomia. Ihmiset ilmeisesti avautuvat jotenkin nyt eronneelle helpommin myös omista parisuhteensa vaikeuksista. Naapurin varakkaan lääkäriperheen rouva melkein purskahti itkuun kertoessaan, kuinka harkitsee eroa ja kuinka paljon heillä riidellään. Ystäväni, jonka liittoa olin oikeasti pitänyt onnellisena ja paria toisilleen sopivana, kertoi pettävänsä puolisoaan useiden kumppanien kanssa ihan sumeilematta - koska vain kaipaa jotakin vaihtelua, huomiota ja ihastuksen huumaa. Yksi pitkään naimisissa oleva, juuri eläkkeelle jäänyt sukulainen lähes itki avioliittonsa tilaa ruotiessaan - ei haluaisi asua enää yhdessä. Todella monet ystävät, työkaverit ja tutut ovat kertoneet miettivänsä eroa.

Olen jotenkin ihan järkyttynyt tästä. Nämä ovat ihmisiä,  jotka eivät koskaan kertoneet vaikeuksistaan silloin, kun minä itse olin vielä naimisissa. En olisi koskaan uskonut heistä tällaisia asioita.

Alan kääntymään oikeasti sille kannalle, että yli 20 vuotta kestävä onnellinen liitto on mahdottomuus. Ihmiset kyllästyvät, leipiintyvät, seksi ja hellyys katoavat. Onko ihmistä edes tarkoitettu elämään yksiavioisessa liitossa koko elämänsä? Ehkä ei. 

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on varaa elää yksin ja leveästi.

Vierailija
102/104 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat olleet  naimisissa nyt yli 60 vuotta. En muista yhtään kunnollista riitaa heidän välillään. Toki joskus ovat neuvotelleet vähän kärkkäämminkin jostain asiasta mutta aina on sopu löytynyt. Heillä oli vielä yhteinen yrityskin niin ovat eläneet elämänsä oikeasti yhdessä. Ihan onnellisilta vaikuttavat vieläkin.

Itse olen ollut naimisissa reilun 20 vuotta. Lapsien kanssa oli todella rankkaa kun meillä on monta lasta pienellä ikäerolla ja kaikilla oli sairauksia jotka aiheuttivat paljon ongelmia normaali arjessa ja työllistivät meitä vanhempia. Mutta siitäkin ajasta selvittiin yhdessä toisiamme tukien. Suhde on edelleen hyvä. Riitoja on harvoin. Viimeksi tänään kävimme treffeillä. 

Kaikki kolme sisarustani on myös olet naimisissa noin 30 vuotta kukin tahollaan. Tiedän että kaikilla on ollut välillä vaikeitakin aikoja mutta tahto olla yhdess

Nuo kokemuksien hakijat eivät ole vakaita mieleltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet liitoista päättyy eroon. Joten ei ole kovin vaikeaa löytyy huonoissa suhteissa olevia ihmisiä. Mutta se ei tarkoita että se toinen puoli ei olisi oikeinkin onnellisia.

Ensimmäisistä liitoista eroon päätyy 40 prosenttiä, toisista ja sitä useammista liitoista eroon päätyy useampi, mutta en nyt muista niiden prosentteja. Joka tapauksessa puolet liitoista ei pääty eroon, vaan suurin osa ensimmäisistä liitoista kestää. Toisten ja kolmansien liittojen purkautumisprosentti on korkeampi eli avioerot kasaantuvat samoille ihmisille.

Googlaamalla löytyy helposti faktaa tästä asiasta. 

Tämä on totta. Myös uskottomuus ja pitkäaikaiset salasuhteet kasaantuvat samoille ihmisille. Kerran pettäjä, aina pettäjä sanonta saa vahvaa tukea tutkimustuloksista aiheesta. Tiedemyönteisyys näissäkin asioissa on aina hyvästä.

Vierailija
104/104 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksi on tärkeä osa elämää, ainakin monelle ihmiselle. Ei se välttämättä kaikille ole yhtä tärkeää, mutta ongelmahan siitä tulee juuri silloin, jos osapuolten tarpeet eivät parisuhteessa kohtaa. Itse ajattelen myös niin, että parempi lähteä seksittömästä parisuhteesta.

Joo, mutta toisaalta elämässä on myös jaksoja jolloin ei seksi kiinnosta niin paljon, kuin muulloin. On aika karua, jos sen takia heti puoliso jättää. Ja saattaahan olla että se jättäjä onkin se, jolle iskee uudessa parisuhteessa se haluton kausi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan