Akkuteknologia kehittyy nyt sellaisella nopeudella, että voi olla, että fossiilisista luopuminen ei tule edes olemaan vaikeaa
Kiinassa on kehitetty jo niin huimaa akkuteknologiaa (Geely erityisesti, myös Byd ja CATL), että öljyn kysyntä voi oikeasti lähteä selvään laskuun jo 10 vuoden päästä. Kiina satsaa aivan hurjia summia akkuteknologian kehitykseen ja tulokset alkavat nyt näkyä. Ekat täysin uuden sukupolven akustoilla varustetut autot ovat Euroopassakin myynnissä jo 2024 (Ainakin Zeekr 007). Euroopasta ei vain toistaiseksi löydy niin tehokkaita latausasemia, että pystyisivät täysin hyödyntämään edes noiden akustojen latauskykyä. Noita akustoja ei käytönnössä myöskään pysty sytyttämään palamaan vaikka yrittäisi.
Muutaman vuoden päästä sähköautoon pystyy lataamaan muutamassa minuutissa monta sataa kilometriä lisää matkaa.
Kiina rakentaa myös valtavia uusiutuvan energian hankkeita. Olen varma, että he haluavat merkittävästi vähentää öljyriippuvuuttaan.
Huonoja uutisia esim. Venäjälle, jonka talous nojaa lähes täysin vain öljyyn ja kaasuun ja joka on energiamurroksessa ihan kehitysmaa.
Myös Ruotsin Skellefteåssa on akkufirma, jolla on omaa huipputeknologiaa ja nyt heillä on siellä jo valtava tehdas. Tuosta voi tulla maailmanluokan jättiyritys.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä akkuläpimurtoja on uutisoitu varmaan 20 vuoden ajan joka viikko.
En kauhean innokkaasti odottaisi.
On raportoitu. Mutta viimeisten kymmenen vuoden aikana panostus on muuttunut aivan eri tasollle kuin mitä se oli 20 vuotta sitten. Vähintäänkin sata kertaistunut, luultavasi vielä paljon enemmän. Kun panostetaan, syntyy myös tuloksia.
Ei synny silloin, kun vastassa ovat fysiikan lait. Niille ei edes kiinalainen mahda mitään.
Parempia aikoja odotellessa lataan vanhaan ja halpaan bensiiniautooni 950 km rangea (800 talvella) 225 kW:n pikalatausasemalla, joita on Suomessa satoja.
Ihan kiinnostuksesta kysyn että kuinka usein ihan välttämättä tarvitset tuota bensa-autosi rangea? Siis niin että matka olisi mahdoton jos et voisi ajaa 800-950 km putkeen pysähtymättä?
Muutaman kerran vuodessa ihan pidempää matkaa ajaessa. Ja on kätevää, kun voi lähteä joulun alla täydellä tankilla Tampereelta Kuopioon, ajella siellä hieman ympäriinsä, ja tankata seuraavan kerran vasta ensi vuonna takaisin Tampereella. Ei tarvitse kertaakaan miettiä, mihin tolpan nokkaan auton laittaisi seuraavaksi. Mökillä ei edes ole saatavana kuin vanha ja heikko yksivaihesähkö ja ne vähät ampeerit tarvitaan ihan valoihin ja sen sellaiseen.
Autossa on vielä kolmella matkustajalla melkein kahden kuutiometrin kokoinen tavaratila, mikä nyt joulun aikana tulee ihan tarpeeseen, kun vastataan koko suvun joulusta. Yhtään sähköautoa en tiedä, jossa tilaa olisi lähellekään tuota, tai muunneltavuutta kahden ja seitsemän istumapaikan välillä. Enkä ainakaan alle kymppitonnilla.
Lisään vielä tuohon edelliseen sen, että minun mielestäni tekniikka on palvelemassa minua, enkä minä tekniikkaa. Jos haluan ajaa, niin auto tottelee. Sellainen auto, joka alkaa muutaman tunnin ajon jälkeen mankua ettei sitä huvita, ei ole minun autoni.
En yritä tässä sanoa, että sähköauto olisi kategorisesti huono eikä kelpaa mihinkään. Etenkin toistuvassa kaupunkiajossa se saattaa olla oikein pätevä peli. Jos isolla tavaratilalla varustettuja hybrideitä saisi halvalla, minulla olisi sellainen, koska minunkin kilometreistä tehdään suurin osa Tampereen ja Pirkkalan alueella, ja tavallinen päivittäinen ajomatka on 20-50 km. Hyvin menisi suurimmaksi osaksi sähköllä. Mutta, tuollaisia ei minun budjetillani saa. Se kaksi kuutiometriä tavaratilaa on minulla useinkin käytössä, kun aina joku pyytää jotain raahaamaan, kun ei pikkuautolla kulje.
Vierailija kirjoitti:
Täsmennys: 50 rekan latausasema, koska sen verran niitä siinä on yhtä aikaa puolen yön aikoihin sitten lataamassa.
Tupakkia palaa ainakin :D
Näytä mulle Konginkankaalta 50 rekkaa yhtäaikaa lakisääteisellä tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku käytännön ropleema kymmenien ja satojen rekkojen lataamisessa keskellä keskisuomen yötä yhtäaikaa mutta palataan 2060 luvulla asiaan kun siellä on ydinvoimala pystytetty sitä varten
Osaatko laittaa tuota ongelmaasi vaikka ihan todellisiksi numeroiksi? Paljonko niitä rekkoja oikeasti sielä on lataamassa, paljonko tarvitaan tehoa? Onko ongelmaa edes muualla kuin pääsi sisällä?
Mun ei tarvitse eikä asia ole minun ongelma. Voit mennä nelostien varteen laskemaan rekkoja jos haluat.
Sitten jos näen että sähkörekat ajaa rahtia kesät talvet Hki-Oulu välillä niin nyökyttelen tyytyväisenä ja sanon että vau.
Siihen asti voin hekotella täällä naivistisille yltiöpositiivisille teknologia uskovaisille.
Ihan pelkällä positiivisella ajattelulla tuo ei tule toteutumaan meid
Vitutsä mitään nyökyttele ja vau'uttele vaan käännät työnantajan pelikirjasta seuraavan sivun ja alat paasata rokotevastaisuutta 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vielä jos tekisivät sähköautoja joissa ei olisi unohdettu vuosikymmenten kokemusta polttomoottoriautoista. Valtaosa sähköautoista on ylifuturistisia leluja, joissa on unohdettu käytännöllisyys. Heikosti tavaratilaa, kaikki säätimet kosketusnäytön takana, latausluukku paikassa jossa lumi ja jää tukkii sen, käyttölogiikassa käsittämättömiä kömmähdyksiä jne.
Kai se on liikaa vaadittu jos haluan sähköauton jossa on esim. farmarikori, fyysiset napit lämmityslaitteelle ym. toiminnoille, pyyhkijät nostettavissa ylös perusasennostaan, tavalliset ovenkahvat, latausluukku kyljessä eikä keulassa, oikeat peilit eikä mitään kameroita, mittaristo ratin takana, ym. asioita jotka ovat ennen olleet itsestään selvyyksiä.
Turhaa hömpötystä nuo kaipaamasi ominaisuudet. Riittää että hevonen hirnuu ja paskoo, tosimiehen kulkupeli.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tuohon edelliseen sen, että minun mielestäni tekniikka on palvelemassa minua, enkä minä tekniikkaa. Jos haluan ajaa, niin auto tottelee. Sellainen auto, joka alkaa muutaman tunnin ajon jälkeen mankua ettei sitä huvita, ei ole minun autoni.
En yritä tässä sanoa, että sähköauto olisi kategorisesti huono eikä kelpaa mihinkään. Etenkin toistuvassa kaupunkiajossa se saattaa olla oikein pätevä peli. Jos isolla tavaratilalla varustettuja hybrideitä saisi halvalla, minulla olisi sellainen, koska minunkin kilometreistä tehdään suurin osa Tampereen ja Pirkkalan alueella, ja tavallinen päivittäinen ajomatka on 20-50 km. Hyvin menisi suurimmaksi osaksi sähköllä. Mutta, tuollaisia ei minun budjetillani saa. Se kaksi kuutiometriä tavaratilaa on minulla useinkin käytössä, kun aina joku pyytää jotain raahaamaan, kun ei pikkuautolla kulje.
Mennyjovittuun nussimaan kahta kuutiotasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä jos tekisivät sähköautoja joissa ei olisi unohdettu vuosikymmenten kokemusta polttomoottoriautoista. Valtaosa sähköautoista on ylifuturistisia leluja, joissa on unohdettu käytännöllisyys. Heikosti tavaratilaa, kaikki säätimet kosketusnäytön takana, latausluukku paikassa jossa lumi ja jää tukkii sen, käyttölogiikassa käsittämättömiä kömmähdyksiä jne.
Kai se on liikaa vaadittu jos haluan sähköauton jossa on esim. farmarikori, fyysiset napit lämmityslaitteelle ym. toiminnoille, pyyhkijät nostettavissa ylös perusasennostaan, tavalliset ovenkahvat, latausluukku kyljessä eikä keulassa, oikeat peilit eikä mitään kameroita, mittaristo ratin takana, ym. asioita jotka ovat ennen olleet itsestään selvyyksiä.
Kustannusten takia ne käytännölliset napit häviää. On halvempaa kirjoittaa napin koodi ja käyttää sitä kuin teettää fyysinen nappi satoihin tuhansi
Kävin istumassa uuden range rover velarin ratim takana. Ei yhtään fyysistä nappia kojelaudassa. Äkkiä ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmennys: 50 rekan latausasema, koska sen verran niitä siinä on yhtä aikaa puolen yön aikoihin sitten lataamassa.
Ei se toteudu vasta kun sitten kun dieselin myynti kielletään ja kaikki rekat lataa akkujaan samalla parkkiksella.
Kohta varmaan lanseerataan haptiset kosketusnäytöt. Voi napin kuvan lisäksi ohjelmoida siihen kohtaan klikkaustuntuman. Teslan uusissa rateissa on värinävaste vaikka ovat hipaisukytkimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se toteudu vasta kun sitten kun dieselin myynti kielletään ja kaikki rekat lataa akkujaan samalla parkkiksella.
Miksi ne olisi juuri samalla parkkiksella samaan aikaan kun eivät nytkään ole?
Vierailija kirjoitti:
Akuilla ajeltiin aika suuria sukellusveneitä jo 85 vuotta sitten ihan kybällä tunti täysillä. Sen jälkeen ei ole juuri sanottavampaa kehitystä tapahtunut, paitsi koossa.
On sitä pientä edistystä ollut, Japanissa on jo litumakuilla varustetut sukellusveneet käytössä.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry%C5%AB-class_submarine
Kukas nämä miljoonat huono akkuiset yli kalliit jo valmistetut lapsityövoimalla kyhätyt rottelot ostaa?
Kiinan akkuteollisuuden kehitystyö on se, että se lakkaa ehkä käyttämästä viisi vuotiaita lapsia mineraalien kaivamiseen ja keskittyy sen sijaan Saimaan rannalle luonnonsuojelualueelle ja norpan pesille kaivamaan mineraalia ilmaiseksi.
Suomalainen sähköautoilija hymyilee onnellisena pelastaessaan sen viisi vuotiaan lapsen orjuudelta
Hyvä, hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne olisi juuri samalla parkkiksella samaan aikaan kun eivät nytkään ole?
Koska öyhöti öyh vöyh.
Vierailija kirjoitti:
Kukas nämä miljoonat huono akkuiset yli kalliit jo valmistetut lapsityövoimalla kyhätyt rottelot ostaa?
Eipä niitä vielä kovin monta miljoonaa ole. Akun heikentyessä auton hinta laskee niin, että se kelpaa jollekin. Ja sitten kun se ei kelpaa kenellekään, auto paaliin ja kierrätykseen. Ihan samalla tavalla kuin polttiksetkin, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:Mennyjovittuun nussimaan kahta kuutiotasi
Että sellainen narsistin raivopurkaus tuli sitten tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akuilla ajeltiin aika suuria sukellusveneitä jo 85 vuotta sitten ihan kybällä tunti täysillä. Sen jälkeen ei ole juuri sanottavampaa kehitystä tapahtunut, paitsi koossa.
On sitä pientä edistystä ollut, Japanissa on jo litumakuilla varustetut sukellusveneet käytössä.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry%C5%AB-class_submarine
Ja akkuja ladataan dieselmoottorilla.
Vierailija kirjoitti:
Teslan akkumateriaalit louhitaan lapsityövoimalla 👍
Madagascarilla 11000 lasta työskentelee kiinalaisomisteisessa kaivoksessa jotta vihervasu saa Teslansa. Ilmastoahdistus vaivaa muttei lapsityövoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä vielä kovin monta miljoonaa ole. Akun heikentyessä auton hinta laskee niin, että se kelpaa jollekin. Ja sitten kun se ei kelpaa kenellekään, auto paaliin ja kierrätykseen. Ihan samalla tavalla kuin polttiksetkin, vai mitä?
Polttisauton "range" ei kuitenkaan laske yhtään vaikka autolla olisi ikää 30 vuotta. Sähköauton akut kestävät 8 -10 vuotta, jos ei käytä runsaasti pikalatausta.
No nimenomaan pitää unohtaa suurin osa polttisteknologian asettamista suunnittelun rajoitteista. Suurin osa noista mainitsemistasi asioista ei muutenkaan liity mitenkään sähköautoihin, vaan ovat ihan yleisesti tämän päivän trendi autoissa, käyttövoimasta riippumatta.