Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haudoilla käyminen vähenee

Vierailija
17.12.2023 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010063811.html

Suurissa kaupungeissa haudoilla käydään vähemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla, mutta suurimpia ovat maakuntakohtaiset erot. Uudellamaalla vain 40 prosenttia kävi haudoilla pyhäinpäivänä, kun esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla vastaava luku oli 73. Jouluna vähintään toisinaan haudoilla vieraili 80 prosenttia uusimaalaisista, kun Etelä-Pohjanmaalla vastaava luku oli 95.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Minä asun pk-seudulla ja käyn kyllä haudalla aina pyhäinpäivänä ja jouluna. Käyn myös itsenäisyyspäivänä ja alkukesästä. Tosin olen Pohjanmaalta kotoisin.

Vierailija
2/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haudalla pitäisi käydä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palvo luita.

Käyn haudoilla
4/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema on vieraannutettu laitoksiin, menehtyneitä läheisiä ei haluta hyvästellä ennen siunausta (tai muuta toimitusta) eikä viedä kynttilöitä haudoille. Tapa on kaunis ja tunnelma hautausmaalla on lähes maaginen satojen kynttilöiden palaessa. Mutta kukin tyylillään. Ei ole yhtä ainoaa ja/tai oikeaa tapaa muistaa poissaolevia. 🕯

Vierailija
5/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistamassa omaa kuolevaisuuttaan. Sinne me olemme menossa itsekin.

Vierailija
6/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn talvella haudoilla ja vien kynttilän pyhäinpäivänä, itsenäisyyspäivänä, jouluaattona, uudenvuodenaattona, loppiaisena ja muuten aina kun tuntuu, että haluan käydä.

Vierailija
7/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisenä, pyhäinpäivänä ja jouluna käyn haudoilla.

Vierailija
8/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavat muuttuu. Ei tarvita muuta...

Vierailija
9/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn haudoilla aina kun käväisen kotiseudullani. Se on ihan selviö, vien äitini haudalle kynttilän ja kesäisin istutan kesäkukat. Ihana perinne, ja itselleni tärkeää.

Vierailija
10/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vähenee, kun elossa olevien sukupolvien koko kutistuu.

Vierailija
11/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, en ole käyny ikinä!

Olen kohta 70v.

Vierailija
12/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jolllet tajua, niin ole menemättä.

Vierailija
13/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jolllet tajua, niin ole menemättä.

Miksi noin aggressiivinen vastaus vilpittömään kysymykseen? Eikö täällä pitäisi voida keskustella asiasta?

Vierailija
14/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen perinne on vaan stressi ja rasite huonojalkaiselle autottomalle ihmiselle. En käy enää ja ihan hyvä omatunto on.

Vierailija
15/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä johtuu siitäkin, että nykyään elämänpiiri on yleisesti laajempi kuin aiemmin. Kaikkia ei haudata sille samalle kotipaikkakunnan hautausmaalle, ja muutenkin. Esimerkiksi minulla toisten isovanhempien haudat on kokonaan toisessa maassa. Täälläkin mummon haudalle on matkaa yli 100 km.

Muutenkin, ei minulle hauta ole se paikka missä haluan käydä. Muistelen läheistä mieluummin esimerkiksi katselemalla valokuvia ja puhumalla läheisestä jonkun kanssa. Myös kynttilän voi sytyttää muistoksi missä tahansa. Siskoni tuhkat on siroteltu vanhempien kodin puutarhaan, mutta harvemmin sielläkään tulee vartavasten käytyä.

16/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut koko elämäni pääkaupunkiseudulla eikä ketään sukulaisistani ole haudattu pääkaupunkiseudulle. Paikkakunnilla, joihin mun sukuani on haudattu, ei ole mulle enää mitään. Ei yhtäkäään elossa olevaa sukulaista siellä. Joten ei tule käytyä. Mun vanhempani tullaan hautaamaan meidän sukuhautaan, mutta en mä heidän hautajaistensa jälkeen tule koskaan käymään heidän haudallaan. Ihan älyttömän matkan päässä autottomalle. Jos pääsisikin edes yhdellä kaukojunalla sinne, mutta kun ei pääse vaan Tampereella pitäisi vaihtaa taajamajunaan. Ja niitä taajamajunia kulkee niin harvoin, että pitäisi yöpöyä hotellissa eikä tietenkään sillä pikkupaikkakunnalla ole ainuttakaan  hotellia. 

Vierailija
17/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt isän haudalla, isä kuoli kun olin lapsi. Sen tiedän että tuhkattiin, mutta en oikeastaan edes tiedä mitä hänen tuhkilleen tapahtui. Eipä sillä oikeastaan ole mitään merkitystäkää.

Vierailija
18/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle haudoilla käynti on tärkeää. Tulee lämmin ja levollinen, hyvä olo, kun on vienyt kukkia ja/tai kynttilän, katsonut nimiä ja päivämääriä kivessä, surua nostaa ajoittain myös, haikeutta. Kynttilän liekki on kuin rukous, joka palaa siinä, vaikka itse lähden. Hautausmaalla on oma tunnelmansa, aika pysähtyy.

Vierailija
19/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä käynyt isän haudalla, isä kuoli kun olin lapsi. Sen tiedän että tuhkattiin, mutta en oikeastaan edes tiedä mitä hänen tuhkilleen tapahtui. Eipä sillä oikeastaan ole mitään merkitystäkää.

Totta, ei asialla ole merkitystä.

JOS haluaisit selvittää asiaa, niin aika paljon tietoa (ev.lut) hautausmaista on nykyisin nettisivustolla hautahaku.fi. Jos haluat voit hakea tietoa onko isäsi "hauta"paikka rekisteröity sinne.

Katsoin huvikseni ja isäni (eronnut kirkosta) muistolehdon sijainti löytyy (nimilaatta on siellä). Jopa tätini (eronnut kirkosta) tuhkan sijaintipaikka löytyy, vaikka tuhka on laitettu nimettömään muistolehtoon (ei mitään laattoja tms.).

Vierailija
20/33 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt vanhempien haudalla varmaan 10 vuoteen. Ei aavistusta, että viekä joku sinne kukkia.