Haudoilla käyminen vähenee
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010063811.html
Suurissa kaupungeissa haudoilla käydään vähemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla, mutta suurimpia ovat maakuntakohtaiset erot. Uudellamaalla vain 40 prosenttia kävi haudoilla pyhäinpäivänä, kun esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla vastaava luku oli 73. Jouluna vähintään toisinaan haudoilla vieraili 80 prosenttia uusimaalaisista, kun Etelä-Pohjanmaalla vastaava luku oli 95.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä johtuu siitäkin, että nykyään elämänpiiri on yleisesti laajempi kuin aiemmin. Kaikkia ei haudata sille samalle kotipaikkakunnan hautausmaalle, ja muutenkin. Esimerkiksi minulla toisten isovanhempien haudat on kokonaan toisessa maassa. Täälläkin mummon haudalle on matkaa yli 100 km.
Muutenkin, ei minulle hauta ole se paikka missä haluan käydä. Muistelen läheistä mieluummin esimerkiksi katselemalla valokuvia ja puhumalla läheisestä jonkun kanssa. Myös kynttilän voi sytyttää muistoksi missä tahansa. Siskoni tuhkat on siroteltu vanhempien kodin puutarhaan, mutta harvemmin sielläkään tulee vartavasten käytyä.
Ei ehkö koske sinua, mutta todellisuudessahan suurin osa näistä jotka eivät käy haudoilla, eivät myöskään erityisemmin muistele niitä kuolleita läheisiään. Ovat ihmisiä joille läheiset on kertakäyttötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käynyt isän haudalla, isä kuoli kun olin lapsi. Sen tiedän että tuhkattiin, mutta en oikeastaan edes tiedä mitä hänen tuhkilleen tapahtui. Eipä sillä oikeastaan ole mitään merkitystäkää.
Totta, ei asialla ole merkitystä.
JOS haluaisit selvittää asiaa, niin aika paljon tietoa (ev.lut) hautausmaista on nykyisin nettisivustolla hautahaku.fi. Jos haluat voit hakea tietoa onko isäsi "hauta"paikka rekisteröity sinne.
Katsoin huvikseni ja isäni (eronnut kirkosta) muistolehdon sijainti löytyy (nimilaatta on siellä). Jopa tätini (eronnut kirkosta) tuhkan sijaintipaikka löytyy, vaikka tuhka on laitettu nimettömään muistolehtoon (ei mitään laattoja tms.).
En usko että löytyy koska isä ei asunut Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni kuoli 10 vuotta sitten, en ole hänen (ja ukin) haudalla käynyt sen jälkeen. Ei minulla ole ko. paikkakunnalla mitään käyntiä, matkaa on n.500 km.
jouluna on käyty puolison isovanhempien haudoilla, jos puolisoni vanhemmat ovat menossa ja lähdetään mukaan. Toissa jouluna taidettiin viimeksi käydä.
Minun sukulaisten (kauimmaiset pikkuserkkuja) haudoilla käynti tarkoittaa noin 800km:n lenkkiä jos kerralla käy. Käyn vähintään kaksi kertaa vuodessa kaikilla haudoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä johtuu siitäkin, että nykyään elämänpiiri on yleisesti laajempi kuin aiemmin. Kaikkia ei haudata sille samalle kotipaikkakunnan hautausmaalle, ja muutenkin. Esimerkiksi minulla toisten isovanhempien haudat on kokonaan toisessa maassa. Täälläkin mummon haudalle on matkaa yli 100 km.
Muutenkin, ei minulle hauta ole se paikka missä haluan käydä. Muistelen läheistä mieluummin esimerkiksi katselemalla valokuvia ja puhumalla läheisestä jonkun kanssa. Myös kynttilän voi sytyttää muistoksi missä tahansa. Siskoni tuhkat on siroteltu vanhempien kodin puutarhaan, mutta harvemmin sielläkään tulee vartavasten käytyä.
Ei ehkö koske sinua, mutta todellisuudessahan suurin osa näistä jotka eivät käy haudoilla, eivät myöskään erityisemmin muistele niitä kuolleita läheisiään. Ovat ihmisiä joille läheiset on kertakäyttötavaraa.
Mistä sinä tiedät muisteleeko joku läheistään vai ei?
Sen muistelun kun voi tehdä jopa ihan ilman niitä kynttilöitäkin, ihan vaan vaikka omassa mielessään.
Olin lapsi 50- luvulla ja haudoilla käytiin vain kirkkomatkalla jonkun kerran vuodessa ja joskus kesällä, jos oli sinnepäin asiaa tai ajeltiin. Jouluna ei olisi tullut mieleenkään lähteä talvikelillä 20 km päähän vain haudalle. Autoja oli harvoilla, meillä vuodesta -59. Huvittaa nämä perinne-jutut. Kuinka pitkä perinne ja missä. Kirkonkyläläiset varmaan kävivätkin. Ei ollut ns. askareita eli jokapäiväisiä navettatöitä.
Mä olen läheisilleni sanonut, että mitään hautaa ei mulle sitten tarvitse, minkä hoitamisesta, käymisestä, kukittamisesta ja kynttelöinnistä pitäisi huolehtia ja pyhinä ravata.
Vierailija kirjoitti:
Tollanen perinne on vaan stressi ja rasite huonojalkaiselle autottomalle ihmiselle. En käy enää ja ihan hyvä omatunto on.
Eihän sinne huonojalkaisen ihmisen tietenkään tarvitse mennä, eikä itse asiassa kenenkään, jos ei tunne halua mennä.
Tämä on niitä asioita, joita jotkut haluaa pitää perinteenään ja sehän on heidän asiansa. Se ei tarkoita sitä, että muittenkin pitäisi niin tehdä.
Me ihmiset ollaan erilaisia. Turha siitä on alkaa inkuttaa, että miksi pitää mennä, tai että miksi ei tarvitse mennä. Älkää tehkö tällaisesta riidan aihetta. Meillä on kullakin erilaiset tarpeet.
Kuoleminen on yliarvostettua.
Vain luuserit (eli ne samat jotka eivät saa töitäkään ja loisivat meidän piikkiin) kuolevat. Synnyin yli 2000 vuotta sitten että nykyisellä elinajanodotteella mulla olisi ollut 25 kertaa hautajaiset mutta käytännössä toki useammin.
Eli pian ne nostaa hautapaikkojen hintaa 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellehan ne haudat on myös sellainen näytönpaikka, että kyllä me Tuulikki-mummoa kaivataan, aina on kynttilät ja kukat niin laitettu! Pelätään, että vähintäänkin ne (hauta)naapurit jotain ajattelee, jos ei ole perikunta velvollisuuttaan hoitanut.
Biologinen isäni oli australialainen ja hänen tuhkansa siroteltiin mereen. Eipä ole koskaan tullut käytyä haudalla.
Jos asuu samalla paikkakunnalla, jonne läheinen on haudattu, eikä ole logistisia tai terveydellisiä esteitä käydä läheisen haudalla, miksi ei joskus kävisi? Laittaisi kesällä kukat ja talvella kynttilät. Ei sen haudan tarvitse aina vimpan päälle olla, mutta täysin hoitamaton hauta viittaa siihen, ettei omaisia ole/ asu lähistöllä eikä kukaan huolehdi. Muistella voi muuallakin, eikä tarvitse erikseen toitottaa, että läheinen on tuhkattu eikä ole hautapaikkaa. Tämä ketju koskee hautoja.
Mummoni kuoli 10 vuotta sitten, en ole hänen (ja ukin) haudalla käynyt sen jälkeen. Ei minulla ole ko. paikkakunnalla mitään käyntiä, matkaa on n.500 km.
jouluna on käyty puolison isovanhempien haudoilla, jos puolisoni vanhemmat ovat menossa ja lähdetään mukaan. Toissa jouluna taidettiin viimeksi käydä.