Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi useimmiten äiti pitää perhevapaat

Vierailija
17.12.2023 |

Siis lähespä aina. Luulisi suomen olevan liian moderni tällaiseen

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tällä hetkellä esikoisen kanssa kotona ja palaan töihin, kun lapsi on vuoden vanha. Silloin lapsen isä jää puoleksi vuodeksi kotiin. Tämä oli ihan isän oma toive. Laskimme Kelan laskurilla, että vaikutukset nettotuloihin ovat todella pienet, vaikka miehellä onkin parempi palkka.

Kaikkein suurin ongelma tuntuu olevan mieheni isällä, joka ei aikoinaan ole vaihtanut lapsiltaan edes yhden yhtä vaippaa. Kun mies kertoi ottavansa tämän pitemmän vapaan, ensimmäinen kommentti oli pilkallisesti naurettu miksi?. Joka kerta, kun miehen vanhempainvapaa tulee puheeksi, hän maanittelee, mitenköhän tämä tulee vaikuttamaan mieheni uraan. Minun urallani ei näköjään hänen silmissään ole mitään väliä.

Tämä juuri. Usein vedotaan siihen, että miehellä on paremmat tulot, ei kannata jäädä, mutta usein tulisi taloudellisesti kannatavammaksi, että se pienituloisempi menisi töihin sen sijaan, että olisi kotihoidontuella. Suurempituloisella on korkeammat vanhempainpäivärahat. Myös monet ihan nuoret naiset vetoavat siihen, että ei, ei mies voi jäädä, häneltä voi jäädä ylennys saamatta! Ei ihme, että työelämässä on vieläkin tasa-arvon kanssa tekemistä, jos kolmekymppiset naiset ajattelevat näin.

Vierailija
122/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska biologia. Naiset on lapsen hoivaajia ja miehet enemmän uraorientoituneita ja tuovat ns leivän pöytään. Minäkin olin parikymppisenä vahva tasa-arvon kannattaja mutta nyt kolmikymppisenä olen hyväksynyt sen että naiset ja miehet vaan ovat erilaisia. Ei minulla ole mitään kiirettä töihin, mies taas on raatanut että saa viimein uransa nousuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska biologia. Naiset on lapsen hoivaajia ja miehet enemmän uraorientoituneita ja tuovat ns leivän pöytään. Minäkin olin parikymppisenä vahva tasa-arvon kannattaja mutta nyt kolmikymppisenä olen hyväksynyt sen että naiset ja miehet vaan ovat erilaisia. Ei minulla ole mitään kiirettä töihin, mies taas on raatanut että saa viimein uransa nousuun. 

No kappas, pitäisiköhän sitä käydä testauttamassa omat estrogeeni- ja testosteronitasot, vaikka ihan onnistuneesti olen synnyttänyt lapsen. Olen tällä hetkellä vauvan kanssa kotona, ja ajoittain olen laskenut kuukausia siihen, että pääsen takaisin töihin. Olen myös kokenut hurjaa katkeruutta miestä kohtaan, kun hän saa paeta vauva-arkea töihin. Vauvan kanssa olo on ihan mukavaa, mutta kyllä rehellisesti sanottuna työympäristö muiden aikuisten kanssa on paljon stimuloivampaa ja palkitsevampaa kuin pikkuvauvan kanssa hengailu.

Jos unohdettaisiin tämä biologiahöpötys ja todettaisiin, että kyseessä on yhteiskunnan asettamat odotukset eri sukupuolille. Kuinka monta miestä tunnette, joka olisi teininä joutunut nuorempien sisarusten tai sukulaisten lapsenvahdiksi? Niinpä. Ja sitten ihmetellään, miksi hoivaus muka tulee naisilta luonnostaan. Ihan lapsesta asti opittua se on, mutta pojille sitä el opeteta.

Vierailija
124/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kappas, pitäisiköhän sitä käydä testauttamassa omat estrogeeni- ja testosteronitasot, vaikka ihan onnistuneesti olen synnyttänyt lapsen. Olen tällä hetkellä vauvan kanssa kotona, ja ajoittain olen laskenut kuukausia siihen, että pääsen takaisin töihin. Olen myös kokenut hurjaa katkeruutta miestä kohtaan, kun hän saa paeta vauva-arkea töihin. Vauvan kanssa olo on ihan mukavaa, mutta kyllä rehellisesti sanottuna työympäristö muiden aikuisten kanssa on paljon stimuloivampaa ja palkitsevampaa kuin pikkuvauvan kanssa hengailu

Eli olet lapsen kanssa kotona sinäkin. Mikset sitten ole töissä, jos mies voi yhtä hyvin olla kotona eikä biologia erota sukupuolia muutenkaan?

Vierailija
125/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kappas, pitäisiköhän sitä käydä testauttamassa omat estrogeeni- ja testosteronitasot, vaikka ihan onnistuneesti olen synnyttänyt lapsen. Olen tällä hetkellä vauvan kanssa kotona, ja ajoittain olen laskenut kuukausia siihen, että pääsen takaisin töihin. Olen myös kokenut hurjaa katkeruutta miestä kohtaan, kun hän saa paeta vauva-arkea töihin. Vauvan kanssa olo on ihan mukavaa, mutta kyllä rehellisesti sanottuna työympäristö muiden aikuisten kanssa on paljon stimuloivampaa ja palkitsevampaa kuin pikkuvauvan kanssa hengailu

Miksi sinä olet kotona eikä miehesi? Siksikö, että hoidit lapsena pikkusisaruksia ja miehesi ei?

Vierailija
126/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa aina toisten hössötys toisten valinnoista. Tai jos valinta vähön oudompi ymmärrän hössötyksen, mutta perinteisen mallin ihmettelyä en ymmärrä. 

Vierailija
127/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tällä hetkellä esikoisen kanssa kotona ja palaan töihin, kun lapsi on vuoden vanha. Silloin lapsen isä jää puoleksi vuodeksi kotiin. Tämä oli ihan isän oma toive. Laskimme Kelan laskurilla, että vaikutukset nettotuloihin ovat todella pienet, vaikka miehellä onkin parempi palkka.

Kaikkein suurin ongelma tuntuu olevan mieheni isällä, joka ei aikoinaan ole vaihtanut lapsiltaan edes yhden yhtä vaippaa. Kun mies kertoi ottavansa tämän pitemmän vapaan, ensimmäinen kommentti oli pilkallisesti naurettu miksi?. Joka kerta, kun miehen vanhempainvapaa tulee puheeksi, hän maanittelee, mitenköhän tämä tulee vaikuttamaan mieheni uraan. Minun urallani ei näköjään hänen silmissään ole mitään väliä.

Tämä juuri. Usein vedotaan siihen, että miehellä on paremmat tulot, ei kannata jäädä, mutta usein tulisi taloudellisesti kannatavammaksi, että se pienituloisempi me

Uudessa perhevapaamallissa isä ei edes pysty luovuttamaan kaikkia vanhempainvapaapäiviään äidille. Turha on enää jatkossa vedota, että olisi muka taloudellisesti kannattavampaa, että mies käy töissä ja nainen kituuttaa muutaman satasen kotihoidontuella. Useimmiten on kyse siitä, ettei olla edes selvitetty, mitä miehen kotiin jääminen tarkoittaisi taloudellisesti.

Vierailija
128/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis meille oli ihan ok että mies ei halunnut jäädä perhevapaille. Jotenkin ihmeellisesti se näytti olevan muiden ongelma. Mies saa vapauden perhejutuista, lasten houdosta, ei meillä riitoja tai jos on niin se on jotain vähån idari meininkiä mieheltä, kuten on itse luvannut edellisenä päivänä jotain yhteistä menoa lasten kanssa, mutta sitten seuraavana päivänä se ei olekaan enää OK, tai ei jaksa nousta sohvalta, kun lapset riitelee vieressä. Mutta vapaus taloudellisesta vastuusta siihen päälle on jo vähän liikaa. 

Vierailija
129/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä äidillä että isällä on yhtäläinen mahdollisuus käyttää perhevapaita. Se miten ihmiset sitten vapaat päättävät käyttää on minusta ihmisten oma asia. 

Vierailija
130/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keskusteltiin asiasta ja vaimo halusi hoitaa lapsia kotona noin kaksivuotiaaksi asti. Minulle tämä sopi, joten olin isyysvapaalla vain sen isälle korvamerkityn jakson. Olisin voinut olla pidempäänkin, jos vaimo olisi halunnut takaisin töihin aiemmin.

Vierailija
131/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus, synnytys ja imetys on voimia vievää, mutta ei se kyllä selitä täysin. Nainen voisi hyvinkin mennä töihin.. sanotaan 8kk päästä.

Vierailija
132/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän varmaan ideaali tilanne ole kenellekään se, että lasten hoito olisi kokonaan naisen vastuulla, mutta jotenkin vähän ihmettelen sitä, että tasa-arvoa pitäisi viedä eteenpäin tyylillä, jossa nainen menee töihin heti 3 kk jälkeen ja pumppaa maidot miehelle kotiin ja kaikki pitää olla 50/50.

Jos oikeasti se mies ei tunne olevansa koti-isä tyyppiä niin miksi pitäisi jäädä yhtä pitkäksi aikaa kun se äiti. Eihän kaikki äiditkään halua jäädä kotiäidiksi pidemmäksi aikaa kun vuodeksi. 

Enemmänkin tasa-arvo kysymyksiä on mitä tapahtuu silloin kun ja jos kummatkin töissä vanhempainvapaan jälkeen ja miten kaikki jaetaan.

Ei ole mitään tiettyä tyyppiä äitiydessä tai isyydessä, mitä jotkut toiset vieraat ihmiset saa odottaa toisilta. On tietenkin huonompia ja parempia vanhemmuus tapoja, mutta niihin puuttuminen äimistelyllä ja jopa konkreettisesti haittaa tekemällä, kun ärsyttää, on kyllä aika inhottavaa. 

Vierailija
133/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin lapset kotona vauva-ajan ja muutaman kuukauden siihen päälle ihan siitä syystä, että ensinnäkin täysimetin lapsiani suositellut 6kk, jonka jälkeen olen jatkanut osittaisimettämistä vielä lasten 2-vuotissynttäreihin saakka. En pumppaa maitoa pulloihin, eikä meillä tuttipulloja ole käytetty muutenkaan koskaan.

Mieheni pää sekoaa siitä, jos hän joutuu heräämään öisin, minun taas ei. Siksi on ollut selvää, että minä hoidan lapset sekä päivällä, että yöllä. Myös perhesopu on pysynyt hyvänä, koska mieheni saa nukkua, ja jaksaa käydä töissä. Hän myös tykkää kovasti siitä, ettei hänen tarvitse siivota eikä laittaa ruokaa, kun minä ehdin sen päivisin hoitamaan.

Itse olen palannut töihin noin 12-13kk synnytyksen jälkeen. Nykyään teen töitä kotoa käsin ja vain sen ajan, kun lapset ovat hoidossa ja koulussa. Meillä on 4 lasta. 

Vierailija
134/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus, synnytys ja imetys on voimia vievää, mutta ei se kyllä selitä täysin. Nainen voisi hyvinkin mennä töihin.. sanotaan 8kk päästä.

Hyshys on täysin kiellettyä sanoa, että äiti voi olla työkykyinen muutaman kuukauden päästä synnytyksestä. Tosiäidillä alapää repsottaa auki ja vuotaa vielä kaksi vuotta synnytyksen jälkeen.

Vierailija
135/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän moni meneekin, jos ei pidä hoitovapaata. Suurin osa lapsista on nykyään 1-vuotiaana päivähoidossa. Äidin ansiosidonnaiset vapaat päättyy lapsen ollessa 8-9 kk, vaikka mies luovuttaisi kaikki mahdolliset luovutettavat päivät naiselle.

Vaikka isä pitäisi omat kiintiövapaat siihen päälle, lapsi on alle 1-vuotias hoitoon mennessään jos ei ole varaa hoitovapaaseen.

Vierailija
136/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meeppä tuonne "kyllästyin passaamaan perhettä - menin lakkoon" -ketjuun lukemaan millaisia avuttomia mieslapsia monet kaksilahkeisista on. Jos ei itsen-isesti osaa edes käydä kaupassa täydentämässä ruokakaappia, niin miten sellainen ihminen voisi pärjätä pienen lapsen kanssa kotona kaksin?

Miksi te lisäännytte tällaisten miesten kanssa?

Kerro heti mistä löytyy sellaisia miehiä jotka myös sen lapsen syntymän jälkeen ovat niitä vastuullisia aikuisia miehiä!?

Vaikka heti lisääntyisin sellaisen kanssa jos tuollainen ihme on oikeasti olemassa! 

On niitä olemassa vaikka kuinka. Niissä on vain yksi pieni "mutta". Ne hyvät, vastuulliset miehet jotka kelpaisivat sinun lisäksesi lukuisille muille naisille... niitä ei kiinnosta olla koulutettuna puudelina dun kotileikeissä. He ovat aikaa sitten todenneet ettei naisilla ole heille mitään tarjottavaa, ja parisuhde jossa vain heiltä vaaditaan asioita ja he toimittavat mitä nainen tarvitsee... ei se ole tasa-arvoinen. Naiset luulevat että he voivat olla parisuhteessa vapaamatkustajia koska sattuvat synnyttämään. Tasokkaat miehet sanovat sellaiselle "ei kiitos"

Vierailija
137/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona 6 kk, mies sen jälkeen 6 kk. Koska minä olin vaatinut miestä tekemään kotityöt töiden jälkeen, teki mies saman minulle eli kotona odotti toinen työpäivä. Harmitti, että itse olin vauvan kanssa jättänyt kotityöt miehelle olettaen, että näin kuuluu ollakin. Mies nautti 6 kk ajasta vauvan kanssa, minä siivosin ja pesin pyykkiä illat (kuten mies oli tehnyt ne ekat 6 kk).

Sellainen tarina palstapeikolla tänään.

Mutta noinhan se menee! Kun mies tulee töistä, alkaa hänellä tasan jaettavien kotitöiden tekeminen, vaimo kun teki osansa jo päivällä hoitamalla vauvaa. Kun sitten isä on kotona ja olettaa, että se aika on lapsen kanssa olemista, niin työstä palaava vaimo on ihmeissään, että miksi ei ole siivottu ja tiskattu - miksi olisi, kun ei äitikään lapsen kanssa ollessaan ehtinyt moista tekemään.

Vierailija
138/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Usein vedotaan siihen, että miehellä on paremmat tulot, ei kannata jäädä, mutta usein tulisi taloudellisesti kannatavammaksi, että se pienituloisempi me

Ei se suurituloinen saa yhtään se parempaa kotihoidontukea kuin pienituloinenkaan!

Vierailija
139/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Olen hyvin nopeasti jättänyt miehen, jossa on sovinistisia, ilkeitä ja laiskoja piirteitä. Se kertoo miehestä paljon, miten tämä suhtautuu ympäröiviin ihmisiin ja miksei eläimiinkin. Mies, joka pysähtyy auttamaan pyörällä kaatunutta lasta tai auttaa ikästä mummelia on melko varmasti myös hyvä isä. Lisäksi miehen kaveripiiri kertoo hänestä todella paljon. Naisen todellakin kannattaa olla nirso.

Tietysti naisen kannattaa olla nirso, mutta mitäs sulla on tuollaiselle lapsia auttavalle miehelle tarjota? Harva hyvä mies välittää olla naisen koulutetttuna puudelina Sirkus Parisuhteessa.

Vierailija
140/150 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia ajattelin, että jaetaan kaikki modernisti tasan, mies hoitaa lasta siinä missä minäkin ja myöhemminkin lapsen sairastelut jaetaan puoliksi.

Ei se sitten ihan niin mennyt. Ensinnäkin sekä raskaus, synnytys että imetys vaikuttivat minuun, lapsen isään eiväy mitenkään. Kärsin unettomuudesta koko imetysajan, eikä lapsi suostunut juomaan pullosta. Minä siis olin se, joka valvoi ja heräili yö toisensa jälkeen. En ollut täysin työkykyinen.

Miehen tunnetaidot eivät myöskään ole ihan yhtäläiset kuin minulla. Hoitaa kyllä konkreettiset asiat, mutta ei osaa sanoittaa omiakaan tunteitaan oikeastaan yhtään ja kuunteleva läsnäolo on vierasta. Lapsi huomaa tämän, ja on todella paljon minussa kiinni heti kun olen taas paikalla. Kipeänä itkee perääni koko ajan. Lapsen isä kyllä selviää päivästä lapsen kanssa, mutta tiedän että on parempi jos minä enimmäkseen olen siinä. Vaikka on ihan hyvä isä.

Ottaahan se päähän, mutta koen niin että vielä tänäkin päivänä valtaosa naisista joutuu priorisoimaan joko lapset tai uran. Ja jos ei valitse niitä omia lapsia, niin ei niille kukaan muukaan useimmiten hyvää lapsuutta rakenna. Joskus kyllä, on myös oikeasti tunnetaitoisia ja panostavia miehiä.

Onneksi mikään ei pakota sinua porsimaan ja naisten hoivavietti + vauvakuumekin on täällä jo kumottu patriarkaatin valheiksi.

Toisaalta, se ura valitaan jo lukiossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi