Jos aiot juoda jouluna, ei ole meidän joulupöytään mitään asiaa!!
Minä en aio katsoa ryyppääviä jouluvieraita! Meillä vietetään raitis joulu, jouluun ei kuulu alkoholi millään tavalla. Tarpeeksi monta jouluaattoa on tullut nähtyä, joissa vieraat ovat aivan naamat.
Kommentit (140)
Onko likörikarkitkin pannassa jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Niistä ei päihdy.
Meillä mies on juonut aina jouluna ja ollut kaatokännissä vuosi kymmenet, nyt on 73v ja edelleen sama meininki, ei auta puheet ei pyynnöt, ja on vielä sairauksiakin, jättää vastuun minulle, vaimolle, että huolehdin, ettei vs. laske alas (diabetes)ja ettei kaatuile ja loukkaa ja nyt on tullut vaivaksi kertakatetroinnit, joka päivä, koska virtsaa ei muuten tule, parempi nii , ennen kusi kännipäissään housuun välillä. Olisi pitänyt erota jo aikoja sitten, nyt on vaikeaa jättää sairasta miestä, ei tule yksin toimeen, onneksi on vähentänyt juomista, mutta joulut pilaa aina.
On eri asia vetää per...t kuin ottaa muutama lasi. Tämä on jotenkin hakusessa täällä Suomessa näissä alkoholikeskusteluissa
Meidän joulupöydässä saa juoda mitä lystää. On viiniä, maitoa, vettä, vissyä, kotikaljaa, limua, mehua ja jos ei niistä löydä niin saa tuoda tullessaan mieleistään. Saunaankin saa ottaa haluamansa virvoikkeet. Glögiä on perus ja terästettyä. Jouluna ei olla tiukkapipoja.
Meillä vietetään kunnon kännijoulu.
Tänä(kin) jouluna vedän kunnon perseet. Viiden päivän ränni tiedossa ja sitten pikku hengähdys ennen uuden vuoden ränniä.
Itse toivon vielä aikuisenakin, että saisin edes yhden joulun, kun vanhemmat ei juo. Itselleni juhlapyhiin ei kuulu alkoholi. Tai ehkä se ei olisi niin iso ongelma itselle, jos ihmiset osaisivat juoda alkoholia hillitysti eikä tavoitteena olisi se perseiden vetäminen ja kiirehtiminen, kuka ehtii juoda viinipullon tyhjäksi ensimmäisenä. Mutta kun suurin osa suomalaisista eivät osaa juoda hillitysti; heille ei riitä se yksi viinilasi ruoan kanssa, vaan koko ajan pitää juoda enemmän ja isompia määriä. Valitettavasti kuinkahan moni lapsi joutuu taas tänäkin jouluna katsomaan vanhempien tai sukulaisten ryyppäämistä. Jotenkin surullista, että niin monella suomalaisella juhlapyhien ainoa tarkoitus on vaan ryyppääminen.
Mä vaihdoin alkoholin valkoiseen jauheeseen, minkä voi imaista rullatulla setelillä nenään.
Sovitaan näin, ap. En tule teidän joluupöytäänne, vaikken aattona juokaan, ennekuin pääsen omiin oloihini, omaan kotiini. Jos sitten juodessani minulle tulee huono olo, niin saanko tulla pahoinvointisena teidän joulupöytäänne?
Eikö tuo ratkea sillä, ettei osta alkoholijuomia? Vai tuoko vieraat omat viinitonkat tullessaan? En viitsi vaivautuisi kutsumaan tuollaisia vieraita.
Varmaan parempikin, ettei ap sinun joulupöydässäsi ole alkoholia tarjolla, jos porukka vaikka on samaa, kenestä puhut, kun kerrot, että jouluna on oltu ihan naamat.
Itse olen viettänyt jo yli 50 joulua niin, että alkoholia on aina ollut tarjolla. Oli lapsuudenkodissani, mummolassa ja nyt jo vuosikymmeniä omassa kodissani. Meillä ei kuitenkaan ole lähipiirissä koskaan ollut ketään alkoholistia tai sellaista, joka alkaisi ryypätä tarjottavia juomia.
Meillä on ruokapöydässä tarjolla olutta ja viinejä, saunan yhteydessä voi ottaa siideriä tai olutta, ja on illan mittaan vielä tarjolla joku likööri tai konjakkitujauskin. Mutta humalassa ei kukaan tosiaan ole koskaan ollut jouluna, enkä sellaisesta pitäisi itsekään, kyllä tunnelma latistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Niistä ei päihdy.
Ei niin, penskana niitä tuli syötyä paljon, ei päähän mennyt
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että suurin osa juovista EI PYSTY olla juomatta. Juoneet niin kauan, että riippuvuus on syntynyt. Tosi ällöttävää ja säälittävää lasten kannalta.
Jouluun kuuluu hyvä ruoka, juoma ja herkut. Joulun tunnelmaan ei kuulu päihtyminen millään aineella.
Tässä menee aina puurot ja vellit sekaisin. Mitä tarkoitetaan "juovilla" ihmisillä? Heitä, joilla menee ihan överiksi vai heitä, joiden jouluun kuuluu ruoan kanssa viinilasillinen? Ja mitä tarkoitetaan sillä, että ei pysty olemaan juomatta? Itse kyllä esim. pystyn olemaan juomatta viinilasillista jouluruokapöydässä, mutta en halua, koska se on minulle ihan normaalia toimintaa, enkä näe siinä mitään haittaa.
Meidän joulupöydässä on vain aikuisia. Joulu ei ole meille mikään pyhä juhla. Juhla-aterialla tarjotaan halukkaille olutta, viiniä ja kalojen kanssa snapsit. On myös kotikaljaa, vichyä, joululimsaa ym. Kukaan ei ole ollut koskaan kännissä. Pienet huppelit sopii mainiosti. Syödään kuitenkin pari tuntia. Illalla glögiä kun avataan lahjat ja pelätään lautapelejä. Vaihtoehdot eivät ole räkäkännit ja raivoraitis...
Olen pahoillani, että sinun suku ja lähipiirisi on alkoholisteja täynnä.
Ei tuo ole normaali ongelma. Ei missään normaalissa perheessä kukaan ole joulu pöydässä täysin naamat, vaikka viiniä ja olutta onkin ruuan kanssa.
Meidän joulupöytään ainakin kuuluu viini! Illalla pelataan lautapelejä ja myös niihin kuuluu viini ja herkut.
En mä teidän joulupöytään olis tulossakaan.
Totuus on, että suurin osa juovista EI PYSTY olla juomatta. Juoneet niin kauan, että riippuvuus on syntynyt. Tosi ällöttävää ja säälittävää lasten kannalta.
Jouluun kuuluu hyvä ruoka, juoma ja herkut. Joulun tunnelmaan ei kuulu päihtyminen millään aineella.