Jos aiot juoda jouluna, ei ole meidän joulupöytään mitään asiaa!!
Minä en aio katsoa ryyppääviä jouluvieraita! Meillä vietetään raitis joulu, jouluun ei kuulu alkoholi millään tavalla. Tarpeeksi monta jouluaattoa on tullut nähtyä, joissa vieraat ovat aivan naamat.
Kommentit (140)
Voi hellanlettas.
Jos ei osaa juoda kohtuudella niin ei sitä kannata tehdä muinakaan päivinä kuin jouluna.
Itse aion siemailla perjantaista maanantaihin sukulaisten kesken. Osaamme käyttäytyä ja hauskaa on.
Siellähän on hyvä tilaisuus miehelle avata kalja että ei tarvi katsella vittumaista akkaa ja kuunnella se jatkuvaa valitusta ja nalkutusta
En aikonutkaan, viime jouluna teillä oli niin tylsää, että luulin kuolevani siihen. Vietän joulun kotona ihan yksin, hyvän ruuan seuraksi otan hyvää olutta ja jälkiruuaksi makeaa likööriä. En ole silti kännisä vaan täysin toimintakykyinen.
No kylläpäs on soijainen joulu. Sääliksi käy miestäsi kun joutuu tuollaisen tylsimyksen kanssa asumaan
Olin jo tulossa vastaamaan, että on hengenvaarallista olla juomatta, mutta olihan tuossa kommentissa sitten sentään mainittu sana alkoholi. Joillakin on tosiaan erikoinen tapa puhua juomisesta, kun tarkoitetaan kuitenkin ihan eri asiaa eli alkoholin juomista. Sama kuin puhuisi syömisestä, kun tarkoittaa vain ja ainoastaan kinkun syömistä.
No asiaan. Kamalaa kuultavaa, että ap:n jouluissa on oltu naamat. Itse olen elänyt kaikki elämäni joulut varmaan niin, että alkoholia on ollut ihan reippaasti saatavilla, mutta kukaan joulunviettäjä ei ole mitään humalatiloja hankkinut. Meillä on ollut ihan normaalia, että aina kun on juhlaruokaa, on myös jotain viiniä tms. sen kanssa. Nytkin olen ostanut jouluksi olutta, siideriä, viinejä ja likööriä.
Meillä kyllä kaikki osaavat käyttäytyä. Maistellaan lasit glögiä, skoolataan joulupöydässä shamppanjalla ja juodaan punaviiniä lasi tai kaksi. Ei siitä määrästä humalaan edes tule, kun pitkin päivää jaetaan tuo määrä. Älä kutsu ryyppääviä vieraita. Problem solved.
Meillä on ollut aina oma pöytä. Tuleeko teille vaan joku juoppo ovesta pöytään istuun. 😄
Itse vietän vanhoollisten vanhempieni kanssa joulun ja kyllä sielläkin silti viinilasilliset on jouluruuan kanssa.
Mahtaa miestäsi potuttaa kun olet pistänyt tollaset rajat sille ja mahdollisille vieraille.
Mahtaa latistaa tunnelmaa jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna juhlitaan Jeesukseen syntymää.
Meillä on kyllä enempi pakanajoulu. Lahjoja ja mässäilyä.
Meillä vietetään sukujoulua ja nautitaan alkoholijuomia hillitysti ja sivistyneesti, kuten hyvän ruuan kanssa kuuluukin.
Väki kerääntyy meille pikkuhiljaa tuossa vähän ennen puoltapäivää. Katsellaan yhdessä joulurauhan julistus ja nautiskellaan kevyesti terästetystä punaviiniglögistä.
Jouluaterialle käydään tuossa kello neljäntoista aikoihin. Alkumaljaksi on mustaherukkaliköörillä tuunattua kuivaa kuohuviiniä. Siinä jouluevankeliumi luvun lomassa sitä maistellaan pari-kolme lasillista.
Kun kuoharipullot ovat tyhjät, käydään käsiksi alkuruokiin. Kalapöydän ja salaattien kanssa useimmat ottavat oluen ja snapsin. Jotkut toki myös valkoviiniä. Sitten vuorossa ovat perinteiset jouluruuat, kinkku, laatikot ja sen semmoiset. Niitä maistellessa solahtaa alas punaviinipullo jos toinenkin.
Jälkiruuan kanssa sopii portviini ja kahvin kanssa useimmat ottavat konjakin, mutta on meitä linöörin ystäviäkin joukossa.
Iltaa jatketaan verkkaisesti lahjoja jakaen ja pitkiä viskejä tai gintoniceja nautiskellen. Siinä vaiheessa jutellaan suvun kanssa ne oikeat kuulumiset, joista ei kehdattu avautua vielä glögivaiheessa.
Seuraavan päivän krapula-aamu yhteisen yrjösaavin ympärillä on monelle meistä joulun kohokohta. Ihminen on siinä jotenkin aidoimmillaan, kun sisukset kääntyvät nurin kerta toisensa jälkeen, pää tuntuu halkeavan ja horkka vapisuttaa koko ruumista.
En oikein ymmärrä, miksi joulujuhlassa ei saisi olla pientä ilottelua ja rentoutta. Me olemme ihan tavallinen uskovainen perhe emmekä ymmärrä niuhotusta, mikä joulunviettoon valitettavan usein liitetään. Kohtuus toki kaikessa, mutta ei kai kukaan kuivin suin rupea vuoden suurinta juhlaa viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomalainen osaa olla juomatta edes jouluna. Surullista. Moni lapsi viettää joulun itkuntuhruisin silmin katsellessaan vanhempien juomista.
Kyllä lasten pitää ymmärtää, että aikuisetkin voi nauttia joulusta ja ottaa vähän voimajuomaa.
Ihme nipotusta
Minäpä tulen mielelläni sinun pöytääsi! Kiitos kutsusta. Ja varmasti ei sitten oteta alkoholia, hyi että!
Mitä me syömme ja monelta alkaa ohjelma?
Olen absolutisti, mutta teidän joulupöytäänne en kyllä tulisi vaikka maksettaisiin
Fanaattinen suhtautuminen mihinkään ei ole mielestäni tervettä. Minulla ei ole pakkomiellettä juoda alkoholia jouluna, voisin olla ilmankin, jos illan isäntä ja emäntä niin vaatisivat. Jos toimin itse illan emäntänä, en ymmärrä miksi en voisi ottaa lasillista?
Taas sama paska aloitus kuten joka joulu. Sivistys maissa kuten italia, ranska, espanja jne. Ihmiset käyttävät alkoholia ja ei siitä tehdä mitään ongelmaa.
Kaibolet kertonut kaikille millainen pirttihirmu ja diktaattori olet että tietävät vältellä teille tuloa?