Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vaivaa ihmistä joka sanoo työttömälle, että "mene vaikka kassalle tai hoitoalalle?"

Vierailija
17.12.2023 |

Tajuaako toi ihminen, että kaikki ihmiset ei ole soveltuvia noihin töihin? Sama kuin sanoisin vaikka rekkakussille että "no hae kampaajaksi"

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kyllähän jokainen osaa sen verran uhriutua että osaa julkisesti itkeä että en kykene mitään työtä tekemään jota perustellaan erilaisilla tekosyillä että saisi olla muiden elätettävänä ilman että tarvitsee ottaa vastuu omasta elämästä ja taloudesta

Kyllä meillä on ihan epikriisit ja lääkärin todistukset vaivoistamme.

Kaikkihan sen tietää että Suomessa lääkäreiltä saa puhuttua diagnoosin kuin diagnoosin jos omistaa hyvät puhujan lahjat.

Vai väitätkö että et tunne yhtään ihmistä joka olisi saanut lääkäriltä puhuttua sitä lääkettä tai diagnoosia mitä itse haluaa?

Tunnen montakin. Olen hoitaja, ja nähnyt työssäni monenlaista yrittäjää. Ei todellakaa

"Pointti olikin siinä että aina löytyy lääkäreitä että saa haluaman diagnoosin niin sitä diagnoosia on aivan turha käyttää tekosyynä että jotain työtä ei voi tehdä"

Juu, kaikki sairaat on vaan huijareita, oikeasti kaikki on ihan terveitä, ei ole mitään rajoitteita ja täysi työkyky...Oikeesti trolli, älä viitti.

Vierailija
162/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi rekkakuski ei voisi hakea opiskelemaan kampaajaksi. 

Voi toki jos kokee, että pystyisi siihen hommaan. Pointti onkin siinä, ettei kaikkien rekkakuskien kuitenkaan tavitse olla kampaajiksi soveltuvia ja mennä väkisin alalle, johon ei ole ollenkaan lahjoja tai taipumusta ja olisi työssään todella huono. Esimerkissä vamaankin oli takoitus ottaa esille kaksi hyvin eriaista ammattia, joihin vaaditaan hyvin erilaista osaamista ja ominaisuuksia. Toki jollakin voi olla nämä kaikki molempiin ammatteihin vaadittavat ominaisuudet ja soveltuvuus, muttei välttämättä kovin monella rakkauskilla näin ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi rekkakuski ei voisi hakea opiskelemaan kampaajaksi. 

Voi toki jos kokee, että pystyisi siihen hommaan. Pointti onkin siinä, ettei kaikkien rekkakuskien kuitenkaan tavitse olla kampaajiksi soveltuvia ja mennä väkisin alalle, johon ei ole ollenkaan lahjoja tai taipumusta ja olisi työssään todella huono. Esimerkissä vamaankin oli takoitus ottaa esille kaksi hyvin eriaista ammattia, joihin vaaditaan hyvin erilaista osaamista ja ominaisuuksia. Toki jollakin voi olla nämä kaikki molempiin ammatteihin vaadittavat ominaisuudet ja soveltuvuus, muttei välttämättä kovin monella rakkauskilla näin ole

Vierailija
164/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka laukoo suustaan vieraille ihmisille ohjeita ja arvostelee ventovieraiden esim ulkonäköä, painoa, elämän valintoja tai ihan mitä vaan, ei ole ainoastaan tökerö ja huonokäytöksinen vaan hänellä voi olla ns frontaalidementia. Pahin versio muistisairauksista.

Vierailija
165/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan tuo muutenkin hieman alentava kommentti. Kassan ja hoitajan töissä ei ole mitään vikaa, en sillä sano. Mutta jos on kouluttautunut jollekin alalle, kerännyt vuosikausia alalta kokemusta ja ensimmäinen heitto on "mene kassalle". Että laittais noin vain hukkaan kaiken osaamisen ja lähtis kassalle?? Kiva olisi kuulla vaikka että kyllä sä ihan varmasti vielä löydät hyvän työpaikan. Tai oletko miettinyt lisäkoulutusta tai ihan uudelle alalle kouluttautumista? Tai voi olla kommentoimatta mitään. Se työnetsijä kun on taatusti pyöritellyt mielessään kaikki vaihtoehdot. 

Vierailija
166/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle jolla on neljä tervettä raajaa löytyy töitä, jos ei ole liian nirso. Esimerkiksi maatalouslomittajista on niin kova pula, että siviilipalvelusmiehiä on suunniteltu käytettäväksi lomittajina. Samoin henkilökohtaisista avustajista ja lähihoitajista on pulaa. Yhteiskunta ei voi toimia niin, että jokainen tekee vain omaa untelmajuttuaan, en itsekään tee sitä, vaan sellaista, mistä maksetaan.

Lomittajan töitä ei kyllä todellakaan mennä tekemään tuosta noin vaan. Vaatii koulutusta ja osaamista tuotantoeläinten parissa työskentelystä. Myös koneita täytyis osata käyttää. Kukaan ei todellakaan ota kallista omaisuuttaan hoitamaan jotain vaan työtöntä. 

Vierailija
167/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kauppoihin töihin, mutta mulla 20+ vuotta liikaa ikää. Kun itsekin noissa kaupoissa asioin, niin näen kyllä, kun uudet työntekijät ilmestyy kuvioihin. Kellään tuskin montaa vuotta yli kahdenkymmenen ikää. Mutta hyvähän se on, että nuoria työllistetään. Ankeampaa se olisi parikymppisenä työttömäksi joutua, kun elämä on vasta alkutaipaleella. 

Vierailija
168/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tylyjä ihmisiä vaivaa pelko siitä, että heille itselleen voisi käydä samoin. He vakuuttelevat itselleen, että eihän minulle voisi käydä noin, ja alkavat etsiä syitä työttömästä. He pitävät kynsin hampain kiinni turvallisuudentunteestaan ja jankkaavat siksi täälläkin päivästä toiseen syytöksiä työttömien laiskuudesta.

Vierailija
169/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaisia niitä vaivaa. Se on parantumaton sairaus. Jotkut persut on lampaina lähteneet kuoroon mukaan.

Vierailija
170/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuossa aiemmin lähihoitajan työstäni, amk-koulutus siis myös on. 

Lisään, että semmoista työpaikkaa ei ole, johon sopisi kuka tahansa työtön. Lähihoitajakoulu oli helppo, mun mielestä, mutta vaikka sen läpäisisi, pitää olla jonkinlainen kärsivällisyys tai sinnikkyys siihen, että oppii olemaan ihmisten kanssa. Tarkoitan potilaita/asiakkaita, mutta myös työkavereita ja omaisia. Ketään ei saa loukata, vaikka se toinen olisi kuinka väärässä. Mullakin meni vuosia, että opin tästä huolimatta olemaan luja ja puolustamaan itseäni, kuitenkaan saamatta riitelijän mainetta. Ja viimeisenä konstina tunnistamaan se hetki, että työpaikkaa kannattaa vaihtaa NYT.

Mutta pointtini oli alunperin rohkaista hakemaan hoitoalalle, ei kaikki ole peestä sielläkään. Hyvin monenlaiset persoonat sopii sekaan. Mielenterveyspuolella ei (välttämättä) tarvitse nostella ketään, vanhuksia ei tarvitse jännittää, mä jännitin ihmisiä ensin ja labrassa/vastaanotossa ei pyyhitty pyllyjä. (Harvinaisempi työpaikka tosin)

Olen oppinut näiden kohta kymmenen vuoden aikana paljon, myös itsestäni. Aiemmin heikommat ominaisuuteni ovat vahvistuneet.

Ja mä olen onnellinen, ei päivääkään työttömänä :) 

Vierailija
171/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle jolla on neljä tervettä raajaa löytyy töitä, jos ei ole liian nirso. Esimerkiksi maatalouslomittajista on niin kova pula, että siviilipalvelusmiehiä on suunniteltu käytettäväksi lomittajina. Samoin henkilökohtaisista avustajista ja lähihoitajista on pulaa. Yhteiskunta ei voi toimia niin, että jokainen tekee vain omaa untelmajuttuaan, en itsekään tee sitä, vaan sellaista, mistä maksetaan.

Lomittajan töitä ei kyllä todellakaan mennä tekemään tuosta noin vaan. Vaatii koulutusta ja osaamista tuotantoeläinten parissa työskentelystä. Myös koneita täytyis osata käyttää. Kukaan ei todellakaan ota kallista omaisuuttaan hoitamaan jotain vaan työtöntä. 

Ei suoraan, mutta koulutukseen pääsee käytännössä jokainen ja täällä päin Suomea ainakin aikuislinjalla on non-stop-aloitus eli pääsee opiskelemaan vaikka huomenna.

Vierailija
172/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa sosiopaatin hoitoalalle tai kassantyöntekijäksi?

Tuskin kaikki työttömät ovat sosiopaatteja? 

Puhuin itsestäni.

Sma

Vierailija
173/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän muiden pitää elättää ihmisiä jotka eivät ole riittävän kyvykkäitä heidän unelma-alalleen? Kyllä silloin voi mennä töihin ihan vaan  johonkin jos ainut mikä kiinnostaa olisi helikopterilentäjä mutta äly ja näkökyky ei riitä juuri siihen. 

Vaikka rekkakuskiksi vaikkei ole ajokorttia😂

Vierailija
174/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän alalla sanoja itse on? Liikkeenjohdon konsulttina, kansanedustajana? No miksi kansanedustaja ei lopeta työtä kansanedustajana ja vaihda sitä työtä Alepan kaupan kassan töihin? No, kun mulla on migreeni! Eikö niillä muilla sitten ole?

Vierailija
175/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän muiden pitää elättää ihmisiä jotka eivät ole riittävän kyvykkäitä heidän unelma-alalleen? Kyllä silloin voi mennä töihin ihan vaan  johonkin jos ainut mikä kiinnostaa olisi helikopterilentäjä mutta äly ja näkökyky ei riitä juuri siihen. 

Vaikka rekkakuskiksi vaikkei ole ajokorttia😂

Miksi minun pitäisi ryhtyä JONKUN MUUN unelma-ammattiin? Ryhtyvätkö muut ihmiset sitten MINUN unelma-ammattiin?

Vierailija
176/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on nuori, hyväkuntoinen, ahkera, puhelias, sosiaalinen ja innokas ihminen, mutta silti hän ei pääse kaupankassalle töihin, koska on niin paljon muitakin jotka haluavat sinne alalle, joten vaikeahan veljeni mitään tehdä kun häntä ei vain palkata, vaikka kuinka yrittää.

N.22

Vierailija
177/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väsynyt näihin lokkeihin, jotka vaan pitää itseään liian hyvänä yksinkertaisiin töihin. Onneksi lokkien elämää ollaan tekemässä vaikeammaksi. Ihmeesti alkaa kelvata työ kuin työ.

Olisi hauska nähdä miten lomittajan työssä pärjää kaupunkilainen, joka ei ole eläessään eläimiä nähnyt eikä ole koulutusta alalle.

Vierailija
178/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät arvosta kassatyöntekijöitä ja hoitajia.

Ajattelevat että kuka tahansa voi tehdä niitä hommia. Todellisuudessa kassalla tarvitaan huippu nopeaa päässälaskutaitoa ja pitkää matematiikka. Ihmisistä vain 1 kymmenestä soveltuu tältä osin ja prosenttia voi pienetää myös asiakasystävällisyydellä. Suomessa on vaikea löytää normaalin käytöstavan hallitsevia ihmisiä.

Vierailija
179/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikilla ei ole noita mainittuja neljää tervettä raajaa. Vammat eivät välttämättä näy päällepäin, tai ehkä joku fysioterapeutti osaisi heti katsoa, että aijaa, sullahan on tuollainen vamma, kun liikut noin. Eli vaikka sinusta näyttäisin terveeltä ja vammattomalta, saatan olla työkyvytön.

Maatalouslomittajaksi en soveltuisi, koska olen pahasti allerginen sekä eläimille (nisäkkäät ja linnut) että siitepölylle. Henkilökohtaisen avustajan pitäisi pystyä nostelemaan eikä se onnistu minulta välilevyn pullistuman takia. Tai voi onnistua kerran, mutta sen jälkeen olen pitkällä sairauslomalla. Lähihoitajaksi en sovellu, koska pyörryn, kun ajattelenkin verta tai vammoja. 

Vierailija
180/187 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väsynyt näihin lokkeihin, jotka vaan pitää itseään liian hyvänä yksinkertaisiin töihin. Onneksi lokkien elämää ollaan tekemässä vaikeammaksi. Ihmeesti alkaa kelvata työ kuin työ.

Olisi hauska nähdä miten lomittajan työssä pärjää kaupunkilainen, joka ei ole eläessään eläimiä nähnyt eikä ole koulutusta alalle.

Jos osaat käyttää Googlea, huomaat, että lähes kaikissa ammattioppilaitoksissa on alalle jatkuva haku. Eli koulutuksen alalle voi aloittaa koska haluaa. Töitä löytyy varmasti valmistumisen jälkeen.