Miksi ihmiset ostaa jouluruokia viikkoa ennen joulua.
Kaupassa näin että ostivat rosollia, lanttu ja maksalaatikoita ja kaikkea muuta. Viettääkö ihmiset siis joulua yli viikon ja syövät jouluruokaa.
Ei ne laatikot säily viikkoa hyvänä ja jos ne pakastaa niin eivät ole enää hyviä silloinkaan.
Minä teen maksalaatikon ensi perjantaina koska kaupan maksaalaatikko ei ole hyvää ja ostan ruokaa silloin. Kalat ostan lauantai aamuna.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he haluavat vain jo arkiruokina aloittaa syömään laatikoita? En usko, että kukaan kuitenkaan itse joulupöydässä mitään kaupan eineslaatikoita syö? Eiköhän lähes jokakodissa tehdä itse aatoksi ja joulupäiviksi laatikot ihan itse.
Eineslaatikoita jos jouluna syödään, niin perheessä ei ole varmaan kaikki kunnossa ja huolissaan pitäisi olla jo muistakin asioista.
Hehe. Meillä syödään ekaa kertaa tuunattuja kaupan laatikoita. Syyt sille on aika. Opiskelen täysipäiväisesti ja teen töitä täysipäiväisesti, joten leivon sillä ajalla mieluummin, koska joka ikinen joulu jää laatikoita yli. Siksi mieluummin kaksi einesrasiaa. Ja ajattele, meillä syödään esimerkiksi maksalaatikko ja pinaattikeitto aina eineksenä. Kyllä olisi lasun paikka!
Suomalainen jouluruoka on mautonta mössöä.
Ostavat edullisemmin tarjouksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt jouluruokia jo marraskuun lopusta lähtien. Syökö ap niitä vain tasan joulupäivinä? Ne ovat ruokaa siinä missä muukin ja niitä on ihan sallittua syödä muina päivinäkin.
Ehkä sallittua, mutta ei moraalisesti oikein.
Miksi minun pitäisi kiinnostua siitä milloin ihmiset ostavat ruokiaan? Säilyviä ne vissiin ovat kun aika kauan niitä on jo ollut myynnissä. Joulusuklaat hyvää vuosikertaa 50% alennuksella. Kinkun ja kaiken muun mussutuksen jälkeen saattaa maistua ummetuslääke. Happy f.... x-mas.
Päivää ennen joulua haen jotain kaupasta. Syön kevyesti jotain kalaa ja perunaa ja salaattia.
Eines laatikot on ihan jees, kun niitä hieman vielä itse tuunaa. Maksalaatikko varsinkin. Muuten lastikkojen menekki sen verran vähäistä, ettei niitä itse kannata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Monet laatiko mitä myydään kaupassa on säilytetty pakasteena ja sulatetaan ennen myyntiä. AP:n kommentti että pakastus pilaa maun ei pidä paikkaansa.
Niitä pakastettuja laatikoita ei saa pakastaa uudelleen. Se lukee muistaakseni ihan siinä laatikossakin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he haluavat vain jo arkiruokina aloittaa syömään laatikoita? En usko, että kukaan kuitenkaan itse joulupöydässä mitään kaupan eineslaatikoita syö? Eiköhän lähes jokakodissa tehdä itse aatoksi ja joulupäiviksi laatikot ihan itse.
Eineslaatikoita jos jouluna syödään, niin perheessä ei ole varmaan kaikki kunnossa ja huolissaan pitäisi olla jo muistakin asioista.
Mä tykkään eineslaatikoista. En tiedä miksi tehdä itse kun valmiina saa hyvää. Vähän kermaa ja voita laatikon päälle ja uuniin, ai että.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet mautonta mössöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet laatiko mitä myydään kaupassa on säilytetty pakasteena ja sulatetaan ennen myyntiä. AP:n kommentti että pakastus pilaa maun ei pidä paikkaansa.
Niitä pakastettuja laatikoita ei saa pakastaa uudelleen. Se lukee muistaakseni ihan siinä laatikossakin.
Siitä ei ollut tässä puhe.
Vietetään joulua miehen kanssa kaksin ja kumpikaan ei nauti ylensyömisestä. Meille olisi kauhistus jos jouluaattona pitäisi vetää napaan koko perinteinen jouluruokarepertuaari. Syömme jouluviikolla jouluruokia, yhtenä päivänä silliä ja rosollia, toisena katajanmarjasilakoita, piparjuurikermalla täytettyjä kylmäsavulohiviipaleita joku päivä ja yhtenä päivänä voi olla kaupan valmiita kinkunsiivuja, herneitä ja perunalaatikkoa jne. Jouluna sitten syömme varsinaisia herkkuruokiamme, aattona useimmiten karitsan sisäfilettä, valkosipuliperunoita, paistettuja kirsikkatomaatteja ja vihersalaattia, jossa on mukana myös tuoretta minttua ja saksanpähkinää.
Vierailija kirjoitti:
Saat toki syödä jotain fiinimpää. Me syödään perinteistä suomalaista mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei ollut tässä puhe.
Lue aloitus uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, enpä löytänyt uudelleenpakastamisesta kieltoa vaikka muistin, että niin laatikoissa on sanottu. Ilmeisesti ohje muuttunut?
Monet ostavat jo etukäteen ruokia, jotka säilyvät jouluun asti. Esimerkiksi laatikoita. Monille on tärkeää varmistaa, että se joku tärkeä jouluruoka on varmasti joulupöydässä. Ja helpotetaan samalla sitä viimeistä kauppareissua ennen joulua kun osa on jo hankittu.
Minä esim. ostan mädit ja eräät tietyt suklaat hyvissä ajoin odottelemaan joulua, ja keräilen muitakin joulupöydän herkkuja pikkuhiljaa. Joskus on tosiaan jotkut erikoistuotteet olleet jo loppu ennen aattoa tai niitä on saanut juosta eri kaupoista etsimässä.
Mä ostan ensi viikolla. Ei kerkeä vanhenemaan ennen joulua.
Minä olen ostanut jo kaiken missä menee päiväys yli joulun ajan.
Perjantaina haen lohen ja lauantaina vihannekset, hedelmät ja leivät.
Tosin aattona syömme muuta ja poron sisäfilee ja naudan paisti ovat olleet pakkasessa jo jonkin aikaa.
Joulupäivänä syömme muodon vuoksi jouluruokia ja esim. laatikoita tarvitaan niin vähän, etten rupea tekemään itse.
Ostan kaiken etukäteen. Varmikstan, että laatikoissa ja muissa on leimaa joulun yli. Vain kinkun ja kalat haen edellisenä päivänä.
Rakenteen se pilaa ainakin porkkanalaatikolla, olen huomannut.