Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aivan järkyttynyt näistä asumistuista

Vierailija
17.12.2023 |

https://aamuset.fi/artikkeli/6188169

Aamulehden esimerkissä on kerrottu miten asumistuen leikkaukset vaikuttavat ihmisiin. Esimerkissä 2500e tienaava Ilona on saanut asumistukea 274eur/kk. Mielestäni on järkyttävää, että töissäkäyvä ihminen ihan ok tuloilla saa yhteiskunnalta asumistukea??? Kuinka syvällä sosialismissa Suomi on ja miten KEHTAATTE valittaa leikkauksista, vaikka esimerkin henkilön tulisi saada pyöreä 0 euroa tukea yhteiskunnalta. Tätäkö on kaikkein heikoimmassa asemassa olevan elämä Suomessa, että maailman mittapuulla RIKAS ihminen saa vielä LISÄÄ rahaa valtiolta? 

Tämä on jotain niin oksettavaa, että en tiedä mitä sanoa. Tulen jatkossakin antamaan ääneni leikkausten puolesta.

Kommentit (452)

Vierailija
121/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihminen nyt vaan on sellainen että se käyttää tilaisuutta hyväkseen, VAIKKA tajuaa "tämä tuki ei kuuluisi minulle".

Jos oikeus tukeen on olemassa, niin silloin se ihmiselle periaatteessa kuuluu, vaikka varsinaista tarvetta ei välttämättä olisikaan. Moraalinen puoli on sitten erikseen, mutta aika harva ihminen on niin altruisti, että kieltäytyy jostain itseään hyödyttävästä tuntemattomien tai yleisen yhteiskunnan edun vuoksi. 

No kävihän Mauno K. hakemassa veteraaneille tarkoitetua ruoka-apua, vaikka hänellä ei voinut

olla mitään puutetta siinä elämänvaiheessa. Eräs lehti uutisoi asiasta ja kertoi samalla, että apua

jakavalla taholla ei ollut resursseja auttaa kaikkia niitä veteraaneja,j otka pyysivät heiltä.

Vierailija
122/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki perheet saa asumistukea yhtään. Meillä perheessä kaksi lähihoitajaa, kolme alaikäistä lasta, vuokra lähelle 1000€. Asumistukea 0€.

Sama, mutta meillä puoliso tienaa 2200 brutto ja mä saan työmarkkinatukea 740

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuki poistuu. 

Jos irtisanotaan niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

https://www.kela.fi/kulukorvaus 

Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta eli kulukorvausta saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin www.mol.fi

Tämä on kyllä myös aivan idioottimaista. Työkkärin koulutukset aikuiskoulutuskeskuksissa on aivan luokatonta shittiä. Niissä ei ole edes päteviä opettajia. Näihin saa tukea, mutta ei oppilaitoksiin joissa oikeasti saa pätevää opetusta. Amk-tutkinnonkin suorittaisi parhaassa tapauksessa kahdessa vuodessa, jos on jo aiempia opintoja, mutta silti se aika pitää mielummin käyttää johonkin diipadaapa-koulutukseen akk:ssa.

Vierailija
124/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh ei saa vuoden päästä asumistukea omistusasuntoon

Irtisanomissuojaa heikennetään. 

Vierailija
125/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks nää geedut bamblaa et niillon skraippaa londossa?

Vierailija
126/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki omistusasuntoon loppuu tammikuussa 2025 eli vuoden päästä. 

Päätös tuli jo. 

Vierailija
127/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös tuli jo. 

Ansiosidonnaisesta poistetaan lapsikorotukset ja se porrastetaan. 

Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa. 

Vierailija
128/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 euron bruttotulot eivät kylläkään ole "ihan ok tulot", vaan pienet tulot, jotka eivät ainakaan kolmen ihmisen elämiseen ole riittävät. 

Ap, unohdat nyt myös sen, mikä alunperin on ollut asumistuen idea. Asumistuen idea oli alunperin juuri se, että se auttoi pienituloisia saamaan paremman asunnon kuin mihin heidän tulonsa riittävät. Tällä vältettiin liian ahtaissa tai puutteellisissa asunnoissa asuminen ja taattiin myös pienituloisille asialliset asumisolosuhteet. Ennen asumistukea saatettiin asua vaikka minkälaisissa murjuissa ja nelihenkinen perhe oli ahtautunut yksiöön. Tällainen todettiin käytännön kokemuksella huonoksi ja siksi siitä haluttiin eroon.

Vierailija
129/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan riippuu ihan missä asuu. Jossakin kuppaisessa kaksiossa pk-seudulla toi raha ei riitä mihinkään. Radanvarren pienemmässä kaupungissa tai jopa Turussa kyllä tuolla kahden lapsen yh pärjää taloudellisesti ihan ok. Ei toki ulkomailla joka vuosi käydä

Ihmelliseksi on mennyt maailma kun elintasopakolaisia on kansaväestönkin sisällä

Vierailija
130/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä yhtälössä mättää. Itsellä bruttotulot 1850 ja asumistuki 42€. Ehkä se on tuo asuinpaikka kunta koska itselläni vuokra on tasan puolet pienempi. 

Vierailija
131/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös tuli jo. 

Ansiosidonnaisesta poistetaan lapsikorotukset ja se porrastetaan. 

Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa. 

Ansiosidonnaisesta poistetaan lapsikorotukset. 

Ja ensimmäiset 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja jonkun ajan päästä 75%.

Vierailija
132/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kovin hyvä tulo ole. Ja lapsetkin täytyy elättää js tarjota heille jotain. Työssäkäyvää on ihsn ok tukea. Tuki pois kotona makaavilta terveiltä.

Vierailija
133/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja saan kaikkia tukia yhteensä 2450 euroa (asumistuki, työttömyystuki, lapsilisä, elatustuki ja toimeentulotuki).

Jos tuo työssäkäyvä ei saisi mitään tukea, niin työssäkäynnissä ei olisi mitään järkeä. Saisi varmaan vähemmän kuin kotona olemalla. 

Leikkaukset ei vaikuta minun tuloihin, koska toimeentulotukea ei leikata. 

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

Uskon vasta kun itse näen. Tuntuu että elämäntapatyöttömyys ellet ei mahdeta mitään ja osaavat kyllä nyhtää ja vaatia kaikenlaista. Eivät toki kaikki mutta osa on hyvinkin röyhkeää porukkaa. Tiedän koska kaverini on sosiaalityöntekijä.

Veljeni on psykiatri j

Älä nyt viitsi, olen itse psykologi. Ja myös ollut aiemmin sossussa töissä tehden sijaisuuksia mutta siitä on jo vuosikausia. Osa porukasta on röyhkeää ja osa ei. 

Vierailija
134/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on järkyttävää, kun pienituloinen saa muutaman huntin. Samalla kymppitonneja tienaavat nostavat myös niitä lapsilisiä, eikä kukaan järkyty.

Vierailija
135/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni saa palkkaa 2500 euroa ja yhtä paljon asumistukea töissä ollessaan kun minä työttömänä. Minun vuokra on 378 euroa.  Tuollaisten pitä muuttaa halvempaan asuntoon ei voi olla niin että kun tienaa 2500 euroa niin saa tukia. En minä saanut asumistukia kun tienasin 1500 euroa.

Vierailija
136/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on kahden lapsen yksinhuoltaja. Tämä on nyt sitä lapsiperheiden tukemista että lapset pärjäisivät ja vältetään pahin lapsiperheköyhyys. Tuo äiti saanee nettona n. 1900e/kk tai jotain sinne päin, ja sillä on nykymaailmassa kyllä vaikea elättää kolmea ihmistä.

Kun puhutaan yksinasujista jotka saa asumistukea ja käy töissä, raja on jotain n. 1400 e/kk paikkeilla tai vähemmän. 

Tämä nimenomaan on näissä keskusteluissa ongelmana: moni joko ei ymmärrä, miten verotus toimii, tai sitten tarkoituksella "unohtaa", että palkasta menee veroa, ja pienituloisia koskevissa keskusteluissa lasketaan bruttopalkka kokonaisuudessaan tuloksi. Näin saadaan tarkoitushakuisesti perheen tulot näyttämään isommilta kuin ne ovatkaan. Ja sitten saadaan taas närkästyä. Osa kirjoittajista saattaa olla Kokoomuksen porukkaa, joka tehtailee näitä aloituksia kääntääkseen kansalaisten mielipiteet tukien leikkaamisen puolelle.

Vierailija
137/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anni saa palkkaa 2500 euroa ja yhtä paljon asumistukea töissä ollessaan kun minä työttömänä. Minun vuokra on 378 euroa.  Tuollaisten pitä muuttaa halvempaan asuntoon ei voi olla niin että kun tienaa 2500 euroa niin saa tukia. En minä saanut asumistukia kun tienasin 1500 euroa.

Eihän hän sitä 2500 euron palkkaa tuollaisenaan saa käteen, menee verot ensin. 

Vierailija
138/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
139/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huhtikuussa leikataan yleistä asumistukea. 

Ja omistusasuntoon ei saa asumistukea enää 1.1.2025

Vierailija
140/452 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi aikaa myydä asunto. 

Paitsi jos irtisanotaan ensi joulukuussa. 

😂😁😜