Olen aivan järkyttynyt näistä asumistuista
https://aamuset.fi/artikkeli/6188169
Aamulehden esimerkissä on kerrottu miten asumistuen leikkaukset vaikuttavat ihmisiin. Esimerkissä 2500e tienaava Ilona on saanut asumistukea 274eur/kk. Mielestäni on järkyttävää, että töissäkäyvä ihminen ihan ok tuloilla saa yhteiskunnalta asumistukea??? Kuinka syvällä sosialismissa Suomi on ja miten KEHTAATTE valittaa leikkauksista, vaikka esimerkin henkilön tulisi saada pyöreä 0 euroa tukea yhteiskunnalta. Tätäkö on kaikkein heikoimmassa asemassa olevan elämä Suomessa, että maailman mittapuulla RIKAS ihminen saa vielä LISÄÄ rahaa valtiolta?
Tämä on jotain niin oksettavaa, että en tiedä mitä sanoa. Tulen jatkossakin antamaan ääneni leikkausten puolesta.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa 2500e tuloilla asumistukea. Saan 1400e bruttotuloila eläkkeensaajan asumistukea 230e. Tuki loppuu kokonaan kun bruttotulot on 1800e
Kyllä saa jos alaikäisiä lapsia
Mä toivoisin, että näissä esimerkeissä olisi yksinhuoltajana mies, kun nykyään se on lähes aina nainen näissä median artikkeleissa.
Lasten hyvinvointiin kannattaa satsata. Heistä kasvaa tulevaisuuden veronmaksajia.
Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja saan kaikkia tukia yhteensä 2450 euroa (asumistuki, työttömyystuki, lapsilisä, elatustuki ja toimeentulotuki).
Jos tuo työssäkäyvä ei saisi mitään tukea, niin työssäkäynnissä ei olisi mitään järkeä. Saisi varmaan vähemmän kuin kotona olemalla.
Leikkaukset ei vaikuta minun tuloihin, koska toimeentulotukea ei leikata.
Voi kyynel, minäpäs en saa asumistukea enkä mitään tukea mistään, 1200 e tienaan kelan mielestä tienaan tarpeeksi.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, saahan se Anni vielä kahesta pennusta lapsilisääkin.
Eli Annilla on palkkatuloa 2500€, lisäksi hän saa lapsilisiä , joihin sisältyy yh-korotus, n. 320€/kk, lisäksi elatustuet, joiden täytyy olla minimissään 380€ yhteensä kahdesta lapsesta. Jos palkasta vähennetään verot, on se joku 2000€/kk nettona, lisäksi tukia/elatusmaksut yht. 700€, on se 2700€, mikä on minusta ihan siedettävä summa yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Ainakaan jos ne lapset eivät ole vielä isoja teinejä,jotka kuluttavat lähes saman kuin aikuinen.
Mutta tuosta pitää maksaa myös esim vuokra mikä voi olla 800, vesi, sähkö.
Ei kannata asua pk-seudulla jos käy matalapalkkatyössä tai jos on keskituloinen, mutta lapsia elätettävänä. Pk-seudulla on niin isot vuokrat. Mieluummin muuttaa sitten vaikka Porvooseen, Hyvinkäälle, Riihimäelle tai Kirkkonummelle, jos on pakko asua lähellä pk-seutua. Kyllä niitä kokin, tarjoilijan, siivoojan ja lastenhoitajan töitä on myös pk-seudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, minäpäs en saa asumistukea enkä mitään tukea mistään, 1200 e tienaan kelan mielestä tienaan tarpeeksi.
Asutko yksin? Jos on puoliso niin kulut jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni eläkeläinen saa 1200, mutta heillä on velaton asunto eli vastike vaikka 300.
Nuoremmat ei saa asuntolainaa ja vuokra voi olla 800.
Moni työtön on työkokeilussa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Tulee karenssi, jos ei suostu ja on kuitenkin AMK tutkinto.
Työttömiä on työmarkkinatuella kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne eikä ole rahaa edes parturiin, pitää leikata hiukset itse.
S
Lisäksi työttömiä vielä haukutaan.
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee myös valtion ja kaupungin työntekijöitä ja palkkarahoja leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hyvinvointiin kannattaa satsata. Heistä kasvaa tulevaisuuden veronmaksajia.
Joskin jos YH-nainen vanhempana niin lapsista tulee mitä todennäköisemmin työtön väliinputoaja. Tämän vuoksi itsenäistä äitiyttä kehuvat jutut ovatkin karhun palvelus koko yhteiskunnalle
Ai, että ihan järkyttynyt 274 euron tuesta. Mitäs siitä sanot, kun ammattikoulua käyvä nuori saa kuntoutusrahaa usean tonnin vuodessa kolmen vuoden ajan? Nyt voit vaikka rypeä kateudessa koko joulun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja saan kaikkia tukia yhteensä 2450 euroa (asumistuki, työttömyystuki, lapsilisä, elatustuki ja toimeentulotuki).
Jos tuo työssäkäyvä ei saisi mitään tukea, niin työssäkäynnissä ei olisi mitään järkeä. Saisi varmaan vähemmän kuin kotona olemalla.
Leikkaukset ei vaikuta minun tuloihin, koska toimeentulotukea ei leikata.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Tarkistin Kelan asumistukilaskurista.
Kyllä YKSINHUOLTAJA saa 2500 euron ansiotuloilla lisineen asumistukea, jos on kaksi lasta ja kolmio, jonka vuokra on 890 euroa kuukaudessa.
Tuolloin asumistuki kolmen hengen perheelle ( 1 aikuinen ja kaksi lasta, asuntona kolmio) on noin 274 euroa kuukaudessa.
EI KYLLÄ KÄY KATEEKSI. Ite saan tuon verran asumistukea yksinkin, ilman yhtäkään huollettavaa lasta. Asumistuen takia ei kyllä kannata lapsia tehdä. Eipä tuo tuki työtä tekevälle yksinhuoltajalle mikään ruhtinaallinen ole !!! :)
Mun pitkäaikaistyötön serkku muutti pienestä kehyskunnasta 20km päähän isoon kaupunkiin, kun siellä on niin paljon kivempi asua, ja kun asumistuen avulla se oli mahdollista.
Percelien porukuoro käynnissä 😂
Odottakaas kun vanhempanne kuolevat ja peritte sen töllin, jonka peräkamarissa teitä nyt elätetään.
Napsahtaa perintövero ja kiinteistövero ettekä saa mitään etuutta kun omistatte sen hometalon 😂😂😂😂😂
Joudutte töitä etsimään. Työssäkäyntialue on 70 km kotoa riippumatta siitä, onko kulkuneuvoa. Olematon ammattisuoja ei ole voimassa enää. Pääsette pesemään vuodepotilaiden sontaa tonnin kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin Kelan asumistukilaskurista.
Kyllä YKSINHUOLTAJA saa 2500 euron ansiotuloilla lisineen asumistukea, jos on kaksi lasta ja kolmio, jonka vuokra on 890 euroa kuukaudessa.
Tuolloin asumistuki kolmen hengen perheelle ( 1 aikuinen ja kaksi lasta, asuntona kolmio) on noin 274 euroa kuukaudessa.
EI KYLLÄ KÄY KATEEKSI. Ite saan tuon verran asumistukea yksinkin, ilman yhtäkään huollettavaa lasta. Asumistuen takia ei kyllä kannata lapsia tehdä. Eipä tuo tuki työtä tekevälle yksinhuoltajalle mikään ruhtinaallinen ole !!! :)
No hyvät on tuet jos 3 tonnia vuodessa ilmaiseksi veronmaksajilta ihan hyvin työssä viela tienaavalle on vähän. Tuohon päälle tietysti vielä lapsilisät ja elatusmaksut.
Osa-aikatyötä tekevältä 2 lapsen yh-vanhemmalta leikataan 500 euroa kuukaudessa.
Jos hakee toimeentulotukea tilalle niin siinä on työvelvoite jatkossa eli teet 40 h viikossa esim. 30 h kaupassa ja 10 h julkisen yksikössä.
Hallitus kannustaa kokoaikatyöhön.
Christiiina kirjoitti:
Mä toivoisin, että näissä esimerkeissä olisi yksinhuoltajana mies, kun nykyään se on lähes aina nainen näissä median artikkeleissa.
Mä toivoisin myös, että miehiä kiinnostaisi huoltaa ja kasvattaa omat siitoksensa. Sensijaan ne tekevät lisää kakaroita, joilla on isänsä luonneviat.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Irtisanomissuojan heikentäminen koskee myös valtion ja kaupungin työntekijöitä.
Ja alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee.
Huoh, tiedätkö edes millä perusteilla yritystukia saa? ETTÄ KEHTAAT