Kumppani viettää joulun lapsensa sekä tämän äidin ja sukulaisten kanssa
Mun on vaikea suhtautua. Tavallaan ymmärrän ja hyväksyn, koska lapsi suht pieni, tavallaan mua loukkaa tämä asetelma.
Kaikki muut eronneet, jotka tunnen, viettää esim. vuorovuosina joulua lasten kanssa, eikä se ex todellakaan silloin ole mukana. Varsinkaan, jos on uusia kumppaneita jollain osapuolella.
Onko kuitenkin tällainen kumppanini harrastama eronneiden vanhempien yhteinen joulu "lapsen takia" yleinen tapa?
Kommentit (53)
Kukin tavallaan ja omien valintojensa siivittämänä. Monet parit viettävät joulun erillään. Muistan kun luin joku vuosi sitten tanssinopettajista jotka viettävät joka joulu erillään joulun. Molemmat omien vanhempiensa luona. Kyse on Jutta ja Sami Heleniuksesta.
Meillä mies viettää omien lastensa ja lasten äidin kanssa joulun ja minä oman lapseni ja lapsuudenperheeni kanssa. Olen tyytyväinen järjestelyyn. Haluan jouluna keskittyä omaan lapseeni, ja sallin sen mielelläni myös miehelleni. Lisäksi on helpotus, että miehen ex järjestää heille jouluruoat yms., minun ei tarvitse passata ketään.
Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Ymmärrän aloittajan harmituksen. Mutta lasten huomiointi on jouluna tärkeintä.
Onhan sitä olemassa pikkulasten vanhempia, jotka joutuvat olemaan töissä joulun pyhinä, esim. Lääkärit, palomiehet, poliisit , ravintolatyöntekijät jne...
Jaa-a.
Meillä vietetty joulut exien, ja kaikkien nyxien ja kaikkien muksujen kanssa, yhdessä. On siellä isovanhempiakin ollut ja joulupukki.
Kaikki jouluruuat, leivonnaiset ja lahjat, niihin kaikki osallistuu tasapuolisesti, kuten myös tekemisiin ja siivoamisiin.
Ja kännissä ei ole kukaan.
Näillä on menty sulassa sovussa useat joulut.
Ja nyt kun jälkipolvi jo kasvanut, vanhemmat heistä jo kakskymppisiä ja pienimmät alakouluikäisiä, tuumailevat, että vietetäänhän taas yhteiset joulut: "Ne on olleet parasta kaikille".
Tuohon on ollut helppo kaikkien yhtyä.
Ei kenellekään olisi tullut mieleenkään jakaa porukkaa jouluksi.
Sitä saa, kun ottaa käytetyn miehen. Hyvä, että mies on lapsensa kanssa, joka tietysti on hänelle paljon tärkeämpi kuin tapailunainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä aloit panna pienen lapsen isää? Sellaista ei kerta kaikkiaan tehdä.
Nykymaailmassa on se vika, että tehdään mitä mieleen juolahtaa, esim. sekaannutaan toisten ihmisten perheisiin.
Mietipä nyt joulupyhät tekojasi, kun mies on alkuperäisen perheensä luona, jonne hän oikeasti kuuluukin.
Ja tämä kertomuksen mies ei tehnyt sinun mielestäsi mitään, niinkö?
Hän ei sekaantunut kehenkään, vaan vietti auvoista perhe-elämää arvostamansa naisen ja lapsensa kanssa?
Hän ei pannut ketään?
Mitä sinä sekoilet?
Äijä on halunnut uuden suhteen ja nyt hän haluaa vielä vanhankin suhteen lisäksi uuteen, mutta ei huomioikaan joulun aikana tätä uutta "rakastaan".
Vaihtoon!
Niin ja herää kysymys: ketähän tää äijä pylsii jouluna?
Sopii toivoa, että käyttävät edes ehkäisyä.
Kun äiti laittaa lastaan etusijalle, on se äitien mielestä niin oikein ja ihanaa ja osoittaa kuinka hyvästä naisesta on kysymys. Ääni muuttuu kellossa, kun se onkin isä, joka laittaa lastaan etusijalle. Yh-isänä on tullut ihmeteltyä tätä touhua jo toistakymmentä vuotta. Omaa kullanuppuaan äidin on oikeus ja kohtuus paapoa kuinka pitkälle tahansa. Annas olla, kun minä isänä teen samalla tavalla.....sen nyksän mielestä jään ikään kuin velkaa hänelle jotain.....ikään kuin olisin itsekkäästi/narsistisesti käyttänyt aikaani tai rahaani itseeni ja mun pitäis jotenkin kompensoida tämä hänelle.
Mun lapsuudenkaveri kutsuu eksänsä ja tämän äidin jouluksi. Olivat Kympin uutisissakin kertomasa tästä erikoisuudesta muutamia vuosia sitten. 😂
Hyvin on joulut mennyt. Nyt on uudet kumppanitkin olleet, muttei ne halua mukaan tuohon perhejouluun. Lapset on jo aikuisuuden kynnyksellä, että ovat aika monta vuotta joulua eronneena viettäneet.
Tuohon joulun viettoon kuuluu se jouluaatto, noin puolilta päivin menevät. Kasilta lähtevät. Onhan siinä vielä iltaa viettää kumppaninsakin kanssa.
Mun (meidän) äiti näki tuon Kymppiuutis jutun, kun siskoni eros. Yhden joulun mami murehti, kun ei ole kaikki samassa paikassa. Sitten rohkastu kutsumaan siskon eksän.. siskon selän takana -tietenkin. Että olihan se joulu suht mielenkiintoinen jännitteiltään. Ei riitoja, sellaista satunnaista sähinää, mutta kaikki palasi seuraavana vuonna! Viisaampina.
Meitä on kaikkiaan 25 hlöä ja perhekunnittain omat sopet, joihin pääsee pakoon, jos tarve. Tuolle eksällekin löytyi oma paikka. Onhan tuo meidän muiden sisarusten ja puolisoiden ystävä muutenkin.
Kyllä tää järjestely vaatii läsnäolijoilta, mutta varmasti uusilta kumppaneilta. Sisko meni kihloihin kesällä ja tää eksäkin on deittaillut. Mielenkiinnolla odotan, että lisääntykö väki. Äiti kutsui uudetkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun äiti laittaa lastaan etusijalle, on se äitien mielestä niin oikein ja ihanaa ja osoittaa kuinka hyvästä naisesta on kysymys. Ääni muuttuu kellossa, kun se onkin isä, joka laittaa lastaan etusijalle. Yh-isänä on tullut ihmeteltyä tätä touhua jo toistakymmentä vuotta. Omaa kullanuppuaan äidin on oikeus ja kohtuus paapoa kuinka pitkälle tahansa. Annas olla, kun minä isänä teen samalla tavalla.....sen nyksän mielestä jään ikään kuin velkaa hänelle jotain.....ikään kuin olisin itsekkäästi/narsistisesti käyttänyt aikaani tai rahaani itseeni ja mun pitäis jotenkin kompensoida tämä hänelle.
Vähän ehkä järkytyin näistä kommenteista, että naisen pitää olla miehelle ykkönen, eikä lapset.
Mutta näkeehän sen irl, että eronneet isät nyksän ja eksän armosta harrastaa isyyttä.
Tsemppiä, jatka samaan malliin. Pidä itses omistautuvana hyvänä isänä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tuollaisessa suhteessa, ja tulin lopulta jätetyksi. Ja hyvä niin. Kärsin valtavasti mm. siitä, että usein tuli perumisia ja äkillisiä suunnitelmien muutoksia lapsen vuoksi, tai pikemminkin lapsen äidin masinoimana. Olin kuitenkin tosi rakastunut, joten en itse pystynyt jättämään miestä. Aluksi ero tuntui hirveältä, mutta pian tajusin miten alisteisessa asemassa olin ollut ja miten tarpeeni sivuutettiin, joten parempi että suhde päättyi ennemmin kuin myöhemmin. Opin, etten enää toiste ryhdy suhteeseen eroisän kanssa.
Oikeesti, mitä ihmiset kuvittelevat kun alkavat lisääntyneen kanssa veivaamaan. Tämä viesti, varsinkin jos lapsi on nuori, kuvitteleeko että lapsi lakkaa olemasta vai miten asia muotoutuu tämmöiseksi? Jos paskaa tilaa, niin sitä saa, ei se muutu muuksi pelkästään siksi ettei se olekkaan kivaa.
No kaikkien se on kokeiltava ja hakattava päätä seinään, sinunkin, kun ottaa käytetyn lapsellisen. Kyllä se aikanaan selviää, että oli huono veto.
Huh tätä ihmisten kyvyttömyyttä ajatella lapsen parasta.
Itse olen erolapsi ja molemmat vanhemmat viettivät jouluaattoa kanssamme, se oli meistä lapsista aivan ihanaa. Tunsimme olevamme rakastettuja ja tärkeitä. Isä oli jo uudessa suhteessa, mutta isä onneksi ajatteli rakkaimpiaan eli meitä. Jouluaatto on lapsille tärkeä. Uuden kumppanin kanssa ehtii sitten viettää kaikki muut joulunpyhät. Kun kuvioa sitten lakkasi jostain syystä, tuntui se kurjalta. oli aina ikävä sitä vanhempaa, joka ei ollut paikalla.
Vanhempani olivat viisaita ja näyttivät hienoa mallia, miten ero hoidetaan sivistyneesti ja miten lapsia ajatellaan aidosti.
Sinusta ei vain tunnu että olet sivuroolissa, vaan sinä OLET sivuroolissa. Olen itse ollut samassa tilanteessa. Nyt olen vapaa ja helpottunut.