Harmaiden sohvien tyrannia jatkuu! Miksi 98% kaikesta sohvatarjonnasta on harmaata?
Täytyy myöntää, että joskus kymmenisen vuotta sitten sorruin itsekin harmaaseen sohvaan. Mutta se on jo vuosia sitten myyty pois. Uutta sohvaa ei sen jälkeen enää ole ollut, oikeastaan täysin siitä syystä, etten ole löytänyt kivaa sohvaa vuosiin. Ja olen kyllä käynyt huonekaluliikkeissa, sisustusputiikeissa ja selannut netissä tarjontaa aina aika ajoin.
Tarjonta on pääsääntöisesti sitä samaa harmaata, jota se on ollut jo vuosikausia. Minusta harmaa sohva, vaikka se olikin silloin trendikäs, oli jotenkin masentava möllöttävä hökötys olohuoneessa. En tykännyt siitä oikein silloinkaan.
Voiko kukaan rehellisesti sanoa, että rakastaa harmaata sohvaa? Vai onko se vain semmoinen, joka ostetaan, koska kaikilla muillakin on ja niitä on helposti saatavilla joka paikassa?
Kommentit (72)
Samaa olen kironnut. Meillä sohvan valinta ei käy niin että mennään vaan ja valitaan kivoimman värinen, koska sohvan tärkeimmät kriteerit on että päälliset on pestäviä, sohvalle on mahduttava 1 makaamaan ja 1 istumaan samaan aikaan (divaani) mutta sohva ei saa olla iso. Joku 190 cm on jo liikaa. Löytyi sopiva malli ja väreinä vaaleanharmaa, tummanharmaa ja beige eli mielestäni nuo ei ole edes värejä. Mies sai päättää koska ajattelin itse sitten vaan tottuvani. Tummanharmaa sohva tuli ja en ole vuodessa tottunut, sohva on kamala. Sen päällä on nyt räsymatto ja tekotaljoja, että pystyn olemaan. Inhoan sitä sohvaa 😄 Ei koskaan enää MITÄÄN harmaata meille. Ei tosin myöskään beigeä, ruskeaa,valkoista eikä mustaa. Kodissa pitää olla värejä.
Kyllä minulle esiteltiin paksu nippu kangasvärimalleja kun sohvaa kävin ostamassa. Tilauksesta sain turkoosin sohvan sitten.
Pakkoko sitä on ostaa se esittelykappale. Melkein malliin kuin malliin on joka liikkeessä värivaihtoehtoja hengästymiseen saakka. Avaat suun ja kyselet vaihtoehdoista, siitä se lähtee.
Meillä on tummanharmaa sohvakalusto ja juuri meille sopiva väri. Kolmen istuttava sohva ja kaksi yhden hengen nojatuolia. En ymmärrä miksi ei saisi tykätä tummanharmaasta sohvasta. Makuasioista katsokaas. Se, että tykkään tuosta tummanharmaasta ei tarkoita sitä, että en osaisi sisustaa. Mähän olen sisustanut kuten itse haluan ja mikä sopii meidän kotiin. Mitään värikästä sohvaa en haluaisi koska sitten ei sopisi mitkä tahansa matot ja verhot sen kanssa. Meidän omakotitalon olohuone on iso, että ei tuo sohvakalusto missään vuokrakaksion pienessä olkkarissa ole. Kulmasohva ei oikein toimisi meidän olkkarissa.
Mitään valkoista kotia meillä ei ole, ei ole mun juttu. Talo on 70 vuotta vanha enkä halua tänne mitään moderneja juttuja ja vitivalkoinen ei ole mun mielestä tällaisen rintamamiestalon juttu. Väriä kyllä löytyy kodista sen verran mitä itse halutaan. Tämä on meidän koti ja meitä varten sisustettu. Ihan sama mitä muut on tästä talosta mieltä.
Violetta
Onhan Suomessa joitain henkisesti sairaita henkilöitä, joilla on valkoinen sohva.
Saahan sieltä valita minkä tahansa värin ja kankaan. Mä ostin vuosi sitten vaaleanruskean sohvan.
Ne on ihan hirveitä. Samanlaisia hirvityksiä kuin ne muoviset ristipunosta jäljittelevät puutarhakalusteet.
Kannattaa ostaa kotimainen sohva, niin saat välitä kymmenistä eri väreistä. Oma sohvamme ostettiin 19 vuotta sitten ja silloin valitsin siihen hiekan väriset päälliset. Vuosi sitten tuli ajankohtaiseksi ostaa uusi päällinen kuluneen tilalle ja valitsimme mustat päälliset.
Toki sohva maksoi silloin 19 v sitten lähes 3000 euroa, mutta uskon sohvasta olevan iloa vielä ainakin 10 vuotta.
Se kaupan malli sohva ei ole kuin malli, että näkee mallin, koon ja voi koeistua. Kysy myyjäältä, niin hän esittelee kangas vaihtoehdot ja muut mahdolliset muutosvaihtoehdot (joskus voi esim. jalat vaihtaa tai käsinojia muuttaa). Jopa Ikeassa on useimmissa sohvissa värivaihtoehtoja.
Enkä kyllä muista monellakaan harmaata sohvaa nähneeni.
Vierailija kirjoitti:
Halusin nimenomaan harmaan sohvan. On klassinen ja tyylikäs. Sitä voi sitten somistaa eri värisillä tyynyillä, vilteillä halutessaan Jouluna punaista ja valkoista sohvatyynyä , ruudullista vilttiä 😊 Harmaa sopii kaikkeen , siksi se on täydellinen väri huonekaluille.
Hyh, ankea väri. Varsinkin niin isossa huonekalussa kuin sohva.
Ostin harmaan, se on neutraalisävyinen. Ei ollut myöskään varaa kalliiseen. Sisustus ei muutenkaan ole tärkeä asia elämässäni.
Juuri sohvakaluston ostaneena selvitin ensin tarjolla olevia vaihtoehtoja. Valitsin mieleiset mallivaihtoehdot ja pyysin sen jälkeen tarjoukset samasta kalustosta useammasta eri paikasta. Hintaerot olivat melkoiset, joten kannatti vertailla. Meidän sohvakalusto verhoiltiin Lauritzonin Valencialla ja värivaihtoehtoja löytyi kyllä aivan varmasti jokaiseen makuun. En siis oikein voi allekirjoittaa ajatusta, että valinnanvaraa olisi ollut kourallinen. Kyllä sitä oli, niin malleissa kuin väreissäkin ja meillä ainakin oli suorastaan valinnan vaikeus. Tuo Valencia on vain yksi esimerkki siitä, että muutakin on kyllä tarjolla kuin harmaata.
https://lauritzon.fi/fi/product/valencia