Mitä vastasyntyneelle tarvitsee?
Meille on tulossa 7 vuoden ikäerolla toinen lapsi ja kun kävin lastentarvikeliikkeessä katselemassa, niin tuntuu, että olen vähän ulalla, missä nykyään mennään. Löysin tuolta odotuspalstalta hyvän listan vauvatarvikkeista, jota itse hivenen muokkasin. Miltäs tämmöinen teidän silmään näyttää? Puuttuuko jotain oleellista? Tuossa on mukana myös meidän ratasvalinnat, onko teillä kokemuksia moisista? Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa katsoa listan läpi!
Vauvan vaatteet
Äitiyspakkauksen lisäksi:
Ohuet tumput - raapimisen estämiseksi
2 60 cm kietaisubodyja - helpompi pukea, kun ei vielä kannattele päätä
Vauvan hoitoon
Perusrasvat
Septidin
Pumpulia ja pumpulipuikkoja
Keittosuolatippoja
Tutti
Tuttipullo
Maidonkorviketta
Vaippoja
Bepanthen
Paperi- tai vanulappuja
Kuumemittari
Harsoliinoja
Vauvaöljy
Peppupyyhkeitä
Kylpyöljy
Vauvatarvikkeita
Rattaat (Teutonian Timmyt + kantokoppa ja Quinny Zapp + turvakaukalo)
Turvakaukalo (Quinny Zappeihin sopiva Maxi Cosi)
Sitteri
Rintareppu
Sänky + patja + petauspatja
Lakanat + pussilakanat + pinnasuoja
Hoitopöytä +alusta
Pyyheliinoja
Kylpyamme
Äidille
Imetysliivit
Liivinsuojuksia
Rintakumi
Siteitä
Rintapumppu
Maidonkerääjät
Kommentit (47)
Ei ole vielä ollut np.ultraa, on tällä viikolla. Kiertoni on niin säännöllinen, että varmaan la on aika oikeassa.
Itsekin vannoin monen monta vuotta ettei ikinä enää. Kolmen alle kolmevuotiaan kanssa rumba oli sellaista ettei sitä ihan heti tullut ikävä. No nyt sitä jo hulluna aloittaa kaiken alusta ja aivan onnessaan ;)
Meillä 56cm vaatteille on ollut paljon käyttöä. Lähinnä tytöillä, poika kasvoi niistä aika nopeasti ulos.
Meillä kaikki on painaneet 3400-3600g välillä ja olleet 50cm pitkiä.
Mies on ollut syntyessään 4400g/54cm ja minä 2200g/44cm, ehkä lapset on siitä välistä!
Mutta eiköhän tuo taas pyöri siinä kolmen ja puolen kilon paikkeilla, sen kokoiselle nuo 56cm vaatteet mahtuu kuukauden päivät.
Onpa yllätys, silloin vuosia sitten teillä oli niin varmat ajatukset vauva-asiasta. Muistan jopa vähän kadehtineeni varmuuttasi...Paljon onnea!
anteeksi, kannattaa aina lukea koko ketju ennen vastaamista. Sinulla on siis tullut muitakin muutoksia (mikä sekin tietty on yllätys, kun emme ole aikoihin kirjoitelleet); vauvauutinen on tietty hauska.
Meillähän on lapsilla 4,5 vuotta ikäeroa. Jännästi tuossakin ajassa muoti ja oma maku muuttuu vaatteiden suhteen. Esim. kun esikoisella oli olkainhousuja, niin toisella meni hyvin vyötäröhousut (normaali, ei hoikka lapsi + syntyessään 200 g painavampi). Ja koko 56 oli aika turha, syntymäpaino 3,9 kg.
Tuohon listaan en paljon osaa ottaa kantaa, kun kuopus on jo 3-vuotias. Mutta eikö suurin osa noista tarvikkeista ole jo äitiyspakkauksessa, esim. tuttipullo, jos sen haluaa hätävaraksi hankkia? Kantorepun vaihtaisin kantoliinaan, kun se on minusta ergonisempi sekä äidille että yleensä myös lapselle.
moi, eli siis sä koit, että se 56 cm oli pieni jo heti alkuunsa?
Mä olen kaksonen, niin omaan painoon ei kai voi verrata. Mies on ollut syntyessään jättiläinen:=), yli 5kg. Molemmat ollaan pitkiä, mutta hoikkia (sillä ei kai merkitystä:=). Tänään just ultrassa 22+3 vauva vastasi viikkoja 23+2, mutta lekurin mukaan ei vielä kerro mitään syntymäpainosta (jos syntyy täysiaikaisena). Onko muilla kokemuksia, onko kasvu ollut jatkunut loppuun asti keskikäyrän yläpuolella?
kiitos taas:=)
-mooli
Tuo äidin syntymäpainoon vertaaminen on kyllä hieman omituinen juttu, koska lapsi saa geenejä molemmilta vanhemmiltaan, ei vain äidiltä. Meillä ainakin katsottiin synnytystapa-arvioissa minua säälien kun menin sinne ison mieheni kanssa ja saivat kuulla, että hän oli syntyessään 4 700 kg. Itse olin 3 700 g. Kyllä ainakin heidän puheidensa mukaan iso lapsi on todennäköisempi jos isä on ollut suuri. Myös mieheni veljen kaikki lapset ovat olleet 4,5-kiloisia eli sen katsotaan olevan selvästi sukurasite
Lapseni kooksi synnytyksessä arvioitiin n. 4 200 g ja olisi sinne todennäköisesti mennytkin, jos olisi ehtinyt täysiaikaiseksi. Lopulta rv 36:lla syntyessään painoi jo 3 310 g eli olisi ollut reilusti itseäni isompi.
Suurta lasta odotellessani en hankkinut hänelle kuin 60-senttisiä vaatteita, mutta onneksi sain lainaksi pienempiä 50- ja 56-senttisiä kaverilta. Kauaa ei niitä kuitenkaan käytetty ja ehdottomasti kannattaa hankkia käytettynä tai ottaa lainaksi, kun vaatteiden kuluminen on tosi minimaalista.
Minä hamstrasin kaikenlaista, joka osoittautui ihan tarpeettomaksi. Kaikki rasvat, sinkkivoiteet jne. jäivät meillä kokonaan käyttämättä. Patjansuojustakaan ei olla koskaan käytetty (meillä pinnasängyssä ohut pestävä petauspatja). Käteviksi osoittautuivat ylimääräiset äitiyspakkauksen makuupussit (kirppareilta 50 senttiä-1 euro/kpl), joita oli hyvä laittaa vaikka minne alustaksi. Samoin pehmeässä kantokopassa ylimääräinen pieni peitto ja lakana olivat hyvä suoja kopalle ja toimivat mukavasti pehmusteena.
Harsoja tarvitaan paljon, niillä on vaikka mitä käyttöä.
Ja ihan vaan samalla perustella kuin tuolla alkuketjussa joku muukin! Eli melban nimimerkki on jäänyt mieleen.
Erityisesti olen saanut hyviä vinkkejä melbalta koskien lasten kenkiä. Hänen lapsellaan on aina runsaasti erilaisia kenkiä, ja siksi äidillä hyvää kokemusta niistä. Kiitos vaan vinkeistä.
Onnellista odotusta koko perheelle!
T: Auris
PS: Toivottavasti saan joskus kans hyödyntää tuota melban vauvatarvikelistaa... Esikko täyttää ihan just 5v. Kakkosta ollaan toivottu/yritetty jo 2½ vuotta. Pinoilen nykyään pääasiassa tuolla lapsettomien palstalla. Hoidot kun ovat menossa...
Riikalle:
Jalka vaan reippaasti pois suusta, tosin ihailen notkeuttasi.
Meillä tosiaan pojan isän kanssa oli varmuus, ettei enempää lapsia tehdä. Päätöstä oli kyllä hyvin vahvasti aikaansaamassa ja vahvistamassa pojan isän vakava sairaus. Mutta niipä se elämä vaan heitti, että yksi mies meni pois ja toinen tuli sittemmin taloon ja minäkin pääsin taas näitä vauvahaaveita toteuttamaan. Nyt kyllä olen sitä mieltä, että jos meille vielä lapsia lisää tulee, niin joku muu saa ne tehdä ;-)
Niin ja mitä tuttipulloihin tulee, niin joo, äitiyspakkauksessa tulee tosiaan pullo. Mä vaan olen aikanani ihastunut Aventin pulloihin ja vaikka poikakin oli ihan täysimetetty, niin kyllä pulloille tuli sittemmin käyttöä - käyhän ne vellinkin syöttämiseen.
Mitäs teille kuuluu? Meille ei oikeastaan muuten mitään uutta. Erossa pidin molemmat vanhat kotimme ja auton ja elelin tovin yksinhuoltajan elämää, samassa työpaikassakin olen ollut koko ajan. Sitten jossain vaiheessa oltiin miehen (silloin ei kyllä oltu vielä naimisissa) kanssa kolmen asunnon loukossa, mutta mies luopui sittemmin omastaan. Niin ja viimekesän tempaus oli, että hommasimme mökkitontin. Emme sinne nyt ala rakentaa tämän vuoden kesänä, kun tää vauva lupasi tulla näin sopivasti pojan koulunaloituksen aikaan, mutta ehkä sitten seuraavana kesänä, jos kukkaron nyörit antavat periksi.
-Auris-: Kiitokset onnitteluista ja toivottavasti pääsen vastavuoroisesti teitä onnittelemaan joku päivä tässä. Tuntuu sillä elämällä olevan välillä varsin kivoja yllätyksiäkin nurkan takana odottamassa.
Lansinohiahan ei tartte jos ostat Bepanthenia, koska se käy rinnanpäille! Meillä sitä ei vauvalle ole tarvittu, äiti käyttää huulille ja rinnanpäille=)
Meidän äitiyspakkauksessa ei muuten ollut tuttipulloa (poika syntyi 12/06)!
Ja h&m:n bodyt minustakin hyvälaatuisia ja kivoja! Ja aika halpoja!
Onnea odotukseen!
t.november ja poika 4vk
Joo, mullekin muisti palaa pätkittäin. Uudessa äitiyspakkauksessa ei tosiaan ole tuttipulloa, mutta kestovaippa siellä on kyllä (mitä kai ei välillä taas ollut, esikoisen aikaan oli vielä).
ihan sivullisena haluaisin vain kertoa, että meillä oli teutonian Timmyissä Lastentarvikkeesta ostettu Emma (?) kantokassi, jossa kovan pohjan pystyi myöhemmin ottamaan pois. Mahtui nipin napin Timmyihin, mitään valmiita kiinnityssysteemejä runkoon ei tietenkään ollut mutta kassi pysyi hyvin kyydissä kuitenkin. Varmasti pystyy jonkun systeemin itse siihen kehittämään jos haluaa. Olin tosi tyytyväinen siihen " yhdistelmään" . Melban muistan minäkin esikoisen vuosilta, kiitos kenkävinkeistä silloin.
Minäkin muistan Melban paitsi mainioista kenkävinkeistä (kiitos!) myös jostain muinaisesta keittokirjakeskustelusta ;-D
Ajat muuttuvat, samoin tavarat ja suositukset. Jos ei ole ä-pakkauksessa enää tuttipulloa ei nykysuositusten mukaan enää suositella vauvoille vellejäkään, ei imetetyille eikä pulloruokituille.
Onnea odotukseen!
Mooli moi, meillä tuo 56 oli tosi äkkiä liian pieni. Voi olla, että muisti heittää, mutta meni kaksi viikkoa? Esikoiselle en ollut ostanut noin pieniä muiden suositusten perusteella, joten nyt on sitten tosi pieniä, vähän käytettyjä menossa myyntiin :o(
ÄP:n sisällöstä ei käsitystä, mutta nyt kun mainitsitte, niin taisi olla Itun ansiota, että pullo siitä poistettiin. Ja täysimetystähän suositellaan nykyisin 6 kk asti + vellin sijasta puuroa, kun niiden aika on. Tuosta ikäerosta vieläkin: ostin kyllä aika paljon tavaraa toiselle. Esikoiselle oli monta turhaa juttua, niin toiselle ostin vasta, kun tarvittiin.
melba
Niin, muistan, että kirjoiteltiin pitkiä viestejä juuri siinä vaiheessa, kun diagnoosi oli mullistanut elämänne. Mutta onhan siitä jo viitisen vuotta, ehtiihän siinä tapahtua.
Olen menossa syksyllä töihin, nyt on kiivas hoitopaikan etsintä käynnissä. Hienosti teillä ajoitettu tuo vauva, ekaluokkalaisista tuntuu olevan kivaa, kun äiti tai isä tai mummo on iltapäivällä vastassa. Täällä on tuo suositumpi ip-kerho kovin levoton. Asumme samassa kaupinginosassa edelleen, en ihan saanut selvää, asutteko tekin siellä vielä.
Kengistä ;o) Varmaan muistat monet valitukset esikoisen littanoista ja kapeista jaloista. No, kuopuksella on hieman korkeampi jalka - mutta jalkavaivoja! Jalat kipeytyvät tosi helposti ja käyttämättä onkin jäänyt goreja ja yhdet Kangaroon lenkkarit. Välillä aina ajattelen, että ostaisin vain ekat sopivan kokoiset kengät, enkä piittaisi yhtään, mutta eihän niillä sitten pysty kävelemään...Onneksi minulla on muutakin ajateltavaa *hah* sillä olen etsimässä ylimaallisen hyvännäköistä, mutta lapsiperheeseen sopivaa sängynpeittoa!
Kiva nähdä täällä vanhoja tuttuja. Onhan täällä tullutkin pyörittyä v. 99 lähtien, joten elämässä on monelle ehtinyt sattua vaikka mitä jo sinä aikana.
Vai ettei vellejälkään enää - tuntuu kuin eläisin väärällä vuosikymmenellä! Joskus kyllä nauratti kun luki niitä 70-luvun ohjeita, joissa 2-viikkoiselle alettiin syöttää porkkanaraastetta ja ollaanpa mekin elossa ;-) Saapa nähdä miten noiden neuvolan suositusten käy. Onneksi meillä oli esikoisen aikana fiksu neuvolantäti ja onni on saada nyt toisellekin kierrokselle sama neuvolan th. Kuvaavaa on, että meidän isokokoiselle vauvalle hän määräsi jo silloin v. 2000 toisen liha-aterian päivään 5-6 kuisena ohi yleisten suositusten, kun mikään ei tuntunut riittävän (ja hoikka poika oli). Oikeasti minusta tuommoinen tilanteen katsominen on tärkeää. Ei ne vauvatkaan ole ihan samasta muotista tehtyjä.
Niin Riikalle vielä sen verran, että ihan koko ajan ollaan asuttu tässä samaisessa paikassa (pojan kanssa siis).
Toivottavasti hyvä hoitopaikka tärppää!
Mun suurin huolenaihe on, että poika ei pääsis tuohon lähikouluun, johon ei tarvitse ylittää yhtään tietä. Yksi tältä " meidän puolelta" oli joutunut tuonne ison tien toiselle puolelle kouluun viime syksynä ja sillä lapsella on nyt sitten 0 tienylityksen sijaan 7 ja nämä eivät ole mitään ihan pikku kyläteitä. No, mutta uskon siihen, että meidän pojalle lähikoulusta nyt löytyy paikka.
mutta useimmat ekaluokkalaiset kuljetetaan aamuin ja iltapäivisin. Puistoon menevät omin päin, siinä on valot, mutta muuten siis suurin osa kulkee vielä aikuisten ohjauksessa. Ihan ok, kun sen on tiennyt etukäteen, mutta ensi syksy mietityttää, kun osa autoilijoista on niin törkeitä.
Aloitin palstailun syksyllä 98, enkä muista ketään siltä ajalta enää. Tosin on nikitkin voineet vaihtua, silloin ei edes ollut kirjautumista. Vähän säälittävää myöntää noin pitkä suhde - mutta on täällä oikeasti varmaan muitakin?!
Itse olen palstaillut -99 lähtien, mutta tämän nikin ottanut vasta kun tuli rekistöröitymispakko. En edes muista vanhoja nikkejä...
Itsekin olen tosi tyytyväinen että saa olla kotona kun kaksi vanhinta lähtee syksyllä kouluun. Toinen 500m päähän lähikouluun, on ainakin lyhyt matka saatella kouluun. Ja toinen 10km päässä olevaan erityiskouluun, no sinne hakee taksi portin pielestä.
On ainakin vilskettä, kun 5v jää kokonaan pois päiväkodista ja kaksi ekaluokkalaista kotiutuu jo puolen päivän aikaan.
Vaan innolla odotan tuota aikaa. Nyt vuorotyöläisenä tuntuu välillä ettei lapsia nää ikinä kunnolla =(
Nyt menee ihan asian vierestä, mutta kerroit että sinulla on jäänyt Goreja käyttämättä. JOs sinulta löytyy pojalle sopivia kokoa 26 tai 27, laita viestiä eh1705@kolumbus.fi
Meillä poika on vähän reilu 1,5-v ja annoin hänelle vellejä neuvolantädin suosituksesta n. 3 kk alkaen. Hän juo itse asiassa vieläkin vellin puuron päälle illalla, kun siitä tuntuu tykkäävän. Ja tuo toinen liharuoka tuli samoin meilläkin kehiin jossain 5-6 kk kohdalla.
Suositukset ovat suosituksia, kukin saa onneksi kuitenkin itse edelleen valita, miten lapsensa ruokkii. Ja suosituksetkin vaihtelevat neuvolantätien mukaan -meillä paljon nähnyt hieman alle eläkeikäinen, mutta samoja juttuja olen kuullut vastavalmistuneilta, joilla on omia lapsia. Eli tervettä järkeä kehiin, lapsen parasta ajatellen. Jos lapsi tuntuu tarvitsevan tujumpaa ruokaa, niin miksei sitä voisi antaa.
Ja se tuttipullo lähti äitiyspakkauksesta siksi, että on kuulemma imetysvastainen. Nyt useimmat tuntuvat kuitenkin sellaisen sitten itse ostavan esimerksi vesipulloksi tai satunnaista pulloruokintaa varten.
Kun odotin poikaa, niin silloin tuli tutustuttua noihin painoarvioihin oikein urakalla. Minä olen itse painanut ihan saman mitä poika, joten ainakin meillä se äidin ja lapsen syntymäpaino korreloi tosi hyvin. Varmasti kyllä poikkeuksiakin löytyy. Keskimäärin pojat ovat 200 g painavampia ja samoin seuraavat lapset keskimäärin painavat noin 200 g enemmän.
Tällä logiikalla kai meidän tuleva vauva voisi painaa 4400 g, jos se on poika ja jos on tyttö, niin sitten keskimäärin painaisi sen 4,2 kg, mitä poikakin painoi. No, mutta kaikkihan tietää, että ei se näin tarkasti mene, kun vauvoja syntyy eri viikoilla ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta keskiarvona on näin saatu laskettua.