Mitä vastasyntyneelle tarvitsee?
Meille on tulossa 7 vuoden ikäerolla toinen lapsi ja kun kävin lastentarvikeliikkeessä katselemassa, niin tuntuu, että olen vähän ulalla, missä nykyään mennään. Löysin tuolta odotuspalstalta hyvän listan vauvatarvikkeista, jota itse hivenen muokkasin. Miltäs tämmöinen teidän silmään näyttää? Puuttuuko jotain oleellista? Tuossa on mukana myös meidän ratasvalinnat, onko teillä kokemuksia moisista? Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa katsoa listan läpi!
Vauvan vaatteet
Äitiyspakkauksen lisäksi:
Ohuet tumput - raapimisen estämiseksi
2 60 cm kietaisubodyja - helpompi pukea, kun ei vielä kannattele päätä
Vauvan hoitoon
Perusrasvat
Septidin
Pumpulia ja pumpulipuikkoja
Keittosuolatippoja
Tutti
Tuttipullo
Maidonkorviketta
Vaippoja
Bepanthen
Paperi- tai vanulappuja
Kuumemittari
Harsoliinoja
Vauvaöljy
Peppupyyhkeitä
Kylpyöljy
Vauvatarvikkeita
Rattaat (Teutonian Timmyt + kantokoppa ja Quinny Zapp + turvakaukalo)
Turvakaukalo (Quinny Zappeihin sopiva Maxi Cosi)
Sitteri
Rintareppu
Sänky + patja + petauspatja
Lakanat + pussilakanat + pinnasuoja
Hoitopöytä +alusta
Pyyheliinoja
Kylpyamme
Äidille
Imetysliivit
Liivinsuojuksia
Rintakumi
Siteitä
Rintapumppu
Maidonkerääjät
Kommentit (47)
Olipa hyvä et nimimerkin takia vaivauduit! Teille kanssa oikein rutkasti onnea! Milloin teille ensi kesänä syntyy vauva? Meille pitäisi tulla heinäkuun alussa.
Mistäs olet kietaisubodeja aikonut löytää? Mä en tietty ole vielä päässyt asian ytimeen, mut kun muistin et pojalla oli tosi hyvin Johan bodeja, niin kahdelta Stockalta jo katsoin ja tuossa koossa ei oota myivät.
Itse vaihdan nyt tuon rintarepun kantoliinaan. Tuntui jo silloin 5v sitten, että rintarepun käyttömahdollisuudet oli aika rajalliset.
Joo, tuo kantoliinakin kyllä kiinnostaisi, mutta rintareppu on jo olemassa, joten kokeilee vaikka nyt sitä alkuunsa. Viimeiksi isokokoinen poika otti kyllä aika äkkiä kokonsa puolesta kiinni siinä, mutta kesällä ja alkusyksystä oli kyllä oikein mukava väline.
Ostaisin lisäksi lansinoh rasvaa, sen totesin silloin tosi hyväksi rinnanpäille.
Lisäksi itse olen kokenut imetystyynyt tosi tarpeellisena, olen aina ollut niskoista helposti jumissa ja imetysaikana vielä pahemmin.
Hei, Lansinohin olin ihan kokonaan unohtanut. Sitä mulle säälistä antoivat Naistenklinikalla viime kerralla ja nappasin sen purkin mukaan (sormella piti ottaa sellaista lääkepurkista, joten ei sitä olisi kukaan muukaan huolinut) ja sillä pärjäilin.
Niin ja tuo imetystyyny vois olla tarpeen kans. Viimeiksi pärjäsin ihan hyvin pojan kanssa ilman, mutta nyt kun viime talvena olin kolarissa ja niskat meni nurin, niin voi tulla kyllä enemmän kuin tarpeeseen.
Minä poden kroonista vauvakuumetta, eikä yhtään auta se, että kuopuskin täytti jo viisi vuotta. Kolmatta meille ei kyllä enää tule, koska mies ei halua enempää lapsia.
Asiaan: Ihan pienellä vauvalla minäkin tykkäsin kietaisubodyista ja puolipotkareista. H&M:n vauvan vaatteet ovat söpöjä ja yllättävän hyvälaatuisia.
Kappahlista ostin sellasen nepparillisen kietaisubodyn,joka oli ehkä kätevämpi muutaman viikon ikäsellä.Nauhallisen sai paremmin tiukalle pienelle vastasyntyneelle. En nyt muista oliko listassa nenänniistäjä,mut meillä ainakin se on ollut molemmilla lapsilla vauvoina tarpeen.Ei siis varsinaiseen nuhaan,vaan " kökköjen" poistoon.Pikkuniistäjä on ollut riittävä. Onnea Odotukseen Molemmille!
Ihan ensiksi, onnea odotukseen :) Asian vierestä: Meillä lapset 6 vuoden ikäerolla (vauva nyt 6-viikkoinen) ja jos jotain uskaltaa tämän mini-pituisen kokemuksen perusteella sanoa, niin aika kiva ikäero on. Esikoinen on kiinnostunut vauvasta ja suhtautuu ymmärtäväisesti vauvan tarpeisiin. Mustasukkaisuutta ei ole vielä ilmennyt, mutta se olisikin luonnollinen tunne, kun on saanut 6 vuotta olla ainoana silmäteränä. Olemme tosin yrittäneet panostaa siihen, että esikoinen saisi aikaamme runsaasti myös kahdenkesken toisen vanhemman kanssa. Alku näyttänyt siis lupaavalta :)
Mutta asiaan: Listasi vaikuttaa hyvältä. Minäkin lisäisin vielä imetystyynyn. On ainakin meillä osoittautunut hyväksi, koska niin on välttynyt irtonaisten tyynyjen kasailulta ja imetysasento istualtaan on miellyttävä/ergonominen imetystyynyn kanssa.
Meille myös itkuhälytin tarpeellinen ulkona nukuttamisen takia.
minä lisäisin listaan äidille muutaman imetyspaidan. Varsinkin kun kyseessä on kesävauva niin jos liikutte perheen voimin kesällä on kivempi imettää vauvaa huomaamattomammin. Itse tykkäsin eniten Boobin paidoista. Ovat toki vähän hinnakkaampia mutta hyvälaatuisia ja napakoita.
Sitteriksi suosittelen Baby Björnin 1-2-3 sitteriä. Musta se oli huippu hyvä. Ekalla oli se tavallinen keinusitteri ja kakkosella toi BB eikä niitä musta voi edes verrata keskenään...
Muuten näytti olevan kaikkea tarpeellista noissa sun listoissa.
toukovauvalle kyselen kanssa kokeneemmilta - kuinka paljon vaatteita tarvitsee esim. ekaksi kolmeksi kuukaudeksi, siis kesäksi? Ja mitä kokoa pitäisi hankkia, jos koot menevät 50, 56, 62, 68 cm jne... - onko 56 heti pieni? Jotain lämpimämpää tarvinnee myös - esim. fleece?
Kiitos:=)
-mooli
Tällaisia ketjuja tiiraillessa iskee pieni haikeus, että josko jo kohta toista lasta...Esikoinen täyttää ensi viikolla 11 kk, ja en kyllä ihan oikeasti ihan vielä jaksaisi uutta vauvaa, kun tyttö on aika temperamentikas.
Mutta siis listaasi kommentoin omalla kokemuksellani:
Vauvan vaatteet
-Bodeja, sekä kietaisu- että tavallisia, joissa napit tms. olalla. Jos kesä kuuma, niin lyhythihaisia ja hihattomia kanssa.
Pakkauksen bodyt, joita oli vaan 3 kpl., olivat esim. meillä niin suuria (vauva 48 cm ja 3290g), että 50-56 kokoiset olivat aluksi hyviä. Itse en tykkää pitää vauvalla liian isoja, ehkä pari kokoa 56 ostaisin. Hennesin bodyt minusta hyviä, kestävät rumpukuivauksenkin. Moni muukin merkki hyvä.
-Tosi kuumalla t-paita vaipan kanssa on parempi kuin body, että ehkä pari ohutta paitaa.
-Sisähousuja/shortseja
Vauvan hoitoon
Hyvä lista, omasta kokemuksesta kommentoin:
Perusrasvat
- Itse ostin vaikka mitä; hyväihoinen vauva eikä vaippaihottumia eli käyttämättä ovat suurelta osin jääneet...
Maidonkorviketta
-Ostettiin 2 tetraa, heitin roskiin päiväyksen ummettua, ei koskaan tarvittu. Toisaalta ei oo iso investointi.
Vaippoja
-Me ostettiin kotiuduttuamme, kun kokeiltiin ensin sairaalassa eri merkkejä ja kokoja. ÄP:n, Liberolaukun ja Muumi-kassin vaipoilla pärjää muuten pari-kolme päivää.
Vauvaöljy
-Meillä jäänyt käyttämättä.
Kylpyöljy
-Jäänyt käyttämättä. Ei kylvetetty pienenä kuin pari kertaa (koettiin hankalaksi) sen jälkeen käytetty suihkussa ja pesty Natusanin baby softwash voidesaippualla, joka tosi hyvä!
Vauvatarvikkeita
-Timmy on hyvä:)
-Zapp on näppärä, harkitsen ostamista itsekin.
Mulla ei itsellä näitä, mutta oon ollut lastentarvikeliikkeessä vuosia töissä, eli myyjänä kokemusta monista merkeistä ja malleista.
Villarasvaa saa tosiaan sairaalasta purkkiin mukaan, jos tarvitsee.
Itse ostin Mollavauvan imetystyynyn, kokeilin muutaman kerran ja myin pois. En tykännyt/osannut käyttää. Törmäsin sen ostaneeseen naiseen tossa viime viikolla, ja hän kehui, että ollut tosi hyvä. Eli pakostakin varmaan jotakin hankkimiaan ei tule käytettyä ja toisaalta jonkin hankkimattomuus kaduttaa myöhemmin. Mulla jäi ostamatta kantoliina ja olen katunut. Nyt harkitsen Ergon hankintaa.
Tuli vähän pitkä sepustus, sori!
hei!
Hyvä lista sinulla! Täydennyksenä, itsekn ostaisin vaikka kirppareilta lisää kietaisubodeja. Ja sänkyyn patjansuojaksi muovitettua froteeta vahinkojen varalle.
En tiennytkään että Timmyihin saa kantokopan! Jostain teutonian tai lastentarvikeliikkeen sivuilta luin, ettå juuri noihin ei koppa käy ja siksi unohdimme nuo Timmyt, koska meilläkin listalla kevytkuomarit ja koppa. Oletko kokeillut että toimii?
Itse kiittelin onneani siitä, että olin ostanut tytölle parin kuukauden vaatevaratot valmiiksi. Meinaan meni se muutama kuukausi, kun tyttö kokoajan tissillä, ja ei siinä paljoa kaupoissa juostu :). Että minä ainakin varautuisin ostamalla vaatteita ihan reippasti. Meidän tyttö syntyi pienikokoisena (47cm, 3kg), ja meillä oli muutamat 50cm vaatteetkin käytössä, mutta muuten vaatteet olivat 56cm. Sitten neiti aloittikin hurjan kasvun, ja käytännössä katsoen hyppäsi koon 62 ohi.. Mutta ainakin niitä pienempiä kokoja kannattaa ostaa sen verran, ettei heti tarvitse kaupoille lähteä.
Minuakin näin jälkeenpäin harmittaa, etten liinailuun tutustunut.. Olisi voinut montaa kotiaskaretta helpottaa. Mutta eiköhän tässä lueteltu jo tärkeimmät.
PS. Minä muuten inhosin kietaisubodyja käytössä ;). Meillä käytettiin vastasyntyneellä venepääntiellisiä bodyja, koin ne helpommiksi. Näin me ollaan erilaisia.
Meillä kanssa toi BB:n sitteri, en olis muuta edes huolinut, ihana!
Ekan D-vitamiini pullon sai meillä neuvolasta.
Minäkään en ostaisi kietaisubodeja montaa, kaikki ei tosiaan tykkää niistä, mulla oli yksi, muut oli napeilla, neppareilla tai veneaukolla. Koko asia on hankala. Meillä meni 60 kokoiset vielä 4-kuisella. Kaverin vauvalla (saman ikäinen) ne olivat heti sopivia :)
Lyhytlahkeiset ja -hihaiset kokopuvut, joissa nepparit haaroissa, on kesäksi kivoja, voi käyttää yökkärinäkin, myydään usein nimellä " leikkipuku" .
Nyt meen nukkumaan...
Meille tulee heinäkuun puolivälin tienoilla, eli aika samaan aikaan =)
Itse olen kietaisubodeja ostanut kirppareilta ja Hm:ltä ja kappahlista.
Mielenkiinnolla odotan millainen ikäero tulee olemaan. Meillähän kolme ekaa lasta on vuoden välein, ensi kesänä ovat 7v, 6v ja 5v. Kyllähän tämä ikäero on varmasti aivan erilainen! Tosin ei edellisessäkään mitään vikaa, lapset on tosi hyviä kavereita toisilleen ja seuraa on aina kotona. Kukaan ei ole valitellut, vaikka ovat nytkin olleet 3vkoa päiväkodista isän kanssa joululomalla.
Mutta nyt varmaan osaavat erilailla odottaa ja nauttia vauvasta. Ainakin tytöt on jo pitkään kyselleet, koska meille tulee vauva. Vielä eivät tiedä, että sellainen on oikeasti tulossa.
Itse olen varmasti kummajainen,mutta en ostaisi etukäteen kaikkea.Käytännössä sitten huomaa mitä oikeasti tarvitsee.
Luettelemasi lista on hyvä ja kattava ;).Esim. rintareppua meillä ei ole käytetty koskaan,eikä kantoliinaa.Sitteriäkin tuli käytettyä tosi vähän.
Vaatteita ei kannata ostaa liikaa,ehtiihän niitä ostaa myöhemmin sitten kun vauva on syntynyt.Itse olen ollut kondiksessa synnytysten jälkeen ja käynyt kaupoilla (mukavaa piristystä kotona olemiseen ;).
Ensinnäkin kiitokset kaikille onnitteluista!
Palailen tähän ketjuun huomenna tai ylihuomenna tarkemmin, mutta sen verran nyt tässä vaiheessa vielä, että en ajatellutkaan ettei Timmyihin saisi kantokoppaa. Ihan vaan oletin, että saa, kun saa matkarattaisiin. Niin ja oltiin Vaunu-aitassa katsomassa Timmyjä eikä sielläkään kokenut myyjä tyrmännyt mun ideaa laittaa siihen kantokoppaa. Kävin kuitenkin eilen kurkkaamassa ja tosiaan netissä lukee ettei Timmyihin saisi kantokoppaa. Paradoksaalista kyllä, samoilla sivuilla on kuva Timmyistä kantokopalla! Tältä palstalta olen ymmärtänyt, että ihmiset ovat kantokoppaa Timmyissä käyttäneet.
Mites tässä ketjussa oleva lastentarvikkeiden myyjä tai muut kokeneet, mihin tuo vois perustua ettei Timmyihin kantokoppaa saisi? Olisiko kyse vain siitä, että Timmyt ovat 3 cm kapeammat kuin muut Teutoniat? Onnistuuko se kantokoppa kuitenkin?
Taisi olla yllätysvauva, kun muistelen sinun aikaisemmin maininneen, ettei toista tule:)
Kuopuksen aikana tutustuin Nenä-Fridaan, ja se osoittautui minusta huippunäppäräksi niistäjäksi vauvalle ja koin sen kyllä tosi tarpeelliseksi kapistukseksi. Kuopus tottui vauvasta asti, että nenässä ei ole koskaan mitään häiritsevää ylimääräistä töhnää ja oikein odotti nenän putsausta.
Muistelen että olisin nähnyt Prismassa Marlonin kietaisubodeja (samanmerkkisiähän on äitiyspakkauksessa).
Jos imetys jatkuu syksy/talvikylmille, Ruskovillan silkki-villaiset rinnanlämminttäjät ovat huippuhyvät. Ja minusta vauvan ehdoton varuste on sillkinen kypärämyssy.
Korvien putsailuun käteviä ovat " turvavanupuikot" , ne joissa on vanupuikon pää niin paksu että ei mahdu korvaan. Ennen haalin niitä ulkomailta mutta nyt saa Tarjoustalossa.
Kommentit kopan käyttämisestä Teutonia Timmyissä perustuu nyt enemmän mutuun kuin tietoon, mutta itsekin käytin pehmeää koppaa kuomurattaissa enkä sellaisissa joihin se valmistajan ohjeiden mukaan on tarkoitettu. Meidän rattaissa ei turvakaarta saanut irroitettua, jolloin kopan joutui pujottamaan kaaren alle, ja se ei onnistu vauvan ollessa kopassa. Vauva siis laitetaan koppaan, kun koppa on jo rattaissa. Eli se kätevyys että vauvan voisi nostaa koppineen päivineen nukkuvana rattaista pois ei onnistunut. Meitä ei haitannut, annettiin vauvan jatkaa uniaan rattaissa. Se että valmistaja kieltää kopan laittamisen vapauttanee myös vastuusta, jos jotan ongelmia ilmenisi, en kyllä terveellä järjellä ajatellen keksi tilannetta, että miksi rattaista tulisi sen turvattomammat, jos sinne laitetaan pehmeälaitainen koppa ja lapsi siihen.
Kuopuksemme täyttää tiistaina kolme viikkoa. Hän oli syntyessään kookas: 4070 g ja 52 cm. Tällä kertaa saimme lainaan/omaksi paljon 50-senttisiäkin vaatteita, mutta osa niistä oli jo synnärillä liian pieniä. Huomasin, että etenkin Lindexin ja H&M:n bodyt ovat isompia mitoitukseltaan. Niistä meillä ovat tällä hetkellä käytössä 56-senttiset koot. Meillä koko 50 cm oli oikeastaan tarpeeton. Toisaalta koko 62 cm on vielä ihan liian iso, mutta äkkiähän se vauva kasvaa. Tosin ne muutamat viikotkin on mukava käyttää sopivia vaatteita
Esikoinen painoi aikanaan syntyessään muutaman viikon etuajassa 2,7 kg ja oli 46 cm pitkä. Hän taas oli kuin lainahöyhenissä viikkokausia. Silloin olisimme kyllä tarvinneet ihan 44-senttisiä vaatteita aluksi. Niitä taitaa nykyään ihan H&M:nkin myydä.
Esikoisen aikana ei juuri kietaisubodyja ollut. Nyt ihan pienelle tuntuvatkin nuo normaalibodyt vähän hankalilta laittaa. Oletkin saanut suosituksia, mistä noita kietaisubodyja nykyään löytyy. Minäkin voin suositella niitä lämpimästi.
Itse olen tykännyt käyttää vauvalla ainakin tähän asti eniten terällisiä housuja (siis vyötärömallisia) ja bodyja. Öisin hänellä on päällä terällinen " haalari" . Sukkien kanssa ei mielestäni ole kovin hauska pelata.
Olosuhteista varmasti riippuu, tarvitseeko esim. rintakumia, maidonkerääjiä ja rintapumppua. Meiltä esikoisen jäljiltä löytyy noista varusteista rintapumppu, mutta toistaiseksi se on ollut tarpeeton.
Meilläkin on esikoisen ja kuopuksen ikäero jonkinmoinen (melkein 4 v), joten olin kyllä ihan ulalla, mitä kaikkea sitä tarvitseekaan. En tiedä, oliko osa tuosta listasta jouluntähtien jostain ketjusta, ainakin se vaikutti tutulta. :-) Itse hommasin suurimman osan tarvikkeista sen mukaisesti. Oikeastaan olen ostanut vauvan syntymän jälkeen D-vitamiinia, Cuplatonia ja parit imetysliivit.
Onnea odotukseen melballe ja kaikille muillekin! :-)
babar:
Meidän rattaissa ei turvakaarta saanut irroitettua, jolloin kopan joutui pujottamaan kaaren alle, ja se ei onnistu vauvan ollessa kopassa. Vauva siis laitetaan koppaan, kun koppa on jo rattaissa. Eli se kätevyys että vauvan voisi nostaa koppineen päivineen nukkuvana rattaista pois ei onnistunut.
Timmyistä saa turvakaaren pois, joten tätä ongelmaa ei ole. Mutua tämäkin, mutta luulisin, että pehmeä kantokoppa toimii ok. Mä en kyllä mahdolliselle seuraavalle lapselle aio hankkia timmyihin kantokoppaa vaan jonkun luksus-makuupussin (tyyliin ticket to heaven tai eischbärchen), sillä ensimmäisellä lapsella kantokoppa osoittautui turhaksi. No, tämähän on tietysti ihan lapsesta ja perheestä kiinni, että onko kantokoppa tarpeellinen vai ei.
No niin, taas kunnon tietokoneen ääressä ja palaillaan tähän ketjuun.
Kietaisubodyissä tykkäisin just nepparillisista versioista, Johassa tais olla joku versio aikanaan pojalla vielä sellainen, että haaroissa oli tuplanepparit, jotka pidensi käyttöaikaa sopivan kokoisena lyhythihaisessa bodyssa huimasti.
Niistäjästä on sen verran kokemusta, että esikoiselle ostin ja koskaan ei käytetty... missähän se on nyt, en enää muista olenko myynyt vai löytyykö jostain tallesta.
Moolille: tuosta bodyjen koosta ovat äidit kovin eri mieltä - osa kun saa 2,5 kiloisen ja osa 4,5 kiloisen ja pituuksissakin on hurjia eroja. Keskimäärin vauvan syntymäpaino korreloi parhaiten äidin oman syntymäpainon kanssa (vaikka tietty mitään takeita ei ole), niin siitä voi vähän arvailla, että mitä kokoa tarvitsee. Meillä poika oli syntyessään 4,2 kg ja kuvaavaa on, että kun 6-viikon iässä kastettiin, niin yhden kastemekon löysin kaupasta, joka mahtui päälle ja silloin oli jo 62 koon vaatteet ihan tismalleen oikean kokoisia. Itse en siis aio ostaa 50 cm koon vaatteita tälläkään kertaa yhtään ja 56 vaatteitakin ihan muutaman kappaleen vaan ja loput sitten 60/62 kokoa. Eihän sitä tiedä sitten, jos vauva syntyykin etuajassa ja sattuu olemaan pienempi, mut sit haetaan kaupasta pienempiä, jos niin käy, ne 60/62:t kun menee kuitenkin jossain vaiheessa sitten kuitenkin.
L@iturille: joo, tuo muovitettu frotee tosiaan puuttuu listasta, unohdin sen kokonaan, kun meillä on esikoisen (vai onkohan tuo poika esikoinen... mun esikoinen on, sen sijaan vauva on miehen esikoinen ;-) vanha frotee tallessa, mutta lisään listaan, jos joku muu joskus listaa kyselee ja tulee sitä eteenpäin jaettua. Kätevä tämmöinen netissä kulkeva lista, jota siten kaikki muokkaa omaan makuunsa sopivaksi.
Epiapille: meilläkin vauvan laskettu aika olisi kuukautisista laskien paljon lähempänä puolta väliä kuuta, mutta ultrauksissa osoittautunut niin isoksi, että alkukuu on nyt laskettuna aikana. Jokos sulla on ollut np-ultra?
Smaragdille: ei kyllä tää vauva on oikein kovasti toivottu. Olen tosiaan joskus sanonut et meille ei tulis lisää lapsia, mut never say never... Se oli totta sillä perhekokoonpanolla, mutta kun mies on vaihtunut, niin on kummasti mieli muuttunut, tai ei mun mieli vaan miehen mieli, heh ;-) Niin ja kiitos onnitteluista niin sinulle kuin muillekin onnitelleille.
Ihan varmasti joku noista listan tarvikkeista saattaa osoittautua tarpeettomaksi, kun vauvatkin ovat yksilöitä, mutta uskoisin, että tällä kertaa virheostokset jäävät aika paljon halvemmiksi kuin viime kerralla (käyttökerrat yhdistelmille jäivät luvattoman vähäisiksi).
Kiios kaikille vastauksista ja Melballe kans. Joo, onhan se niin, että vauvan syntymäkokoa ei oikein voi tietää - kun eipä kai sukupuolikaan koko-osviittaa anna. Ehkä odottelen vielä hieman ostosten kanssa, mutta ainakin niitä 60/62 senttisiä voin jo hankkia, kun se aika tulee sitten kumminkin.
Onnea kaikille odotukseen ja mukavaa perhe-eloa!
-mooli
Vau, onnittelut vauvasta!
Meillä tulee ensi kesänä vauva 5v ikäerolla kuopukseen ja tuntuu että jo viidessä vuodessa on paljon muuttunut vauvamaailma. Kuopuksella oli kyllä kaikki kesällä 7v vanhan esikoisen vanhaa.
Itse halusin nyt ehdottomasti kantoliinan ja tilasinkin sen jo. Mieskin siitä innostui heti.
Mutta sun listaan:
Vaatteet:
Itse kanssa ostelen kietaisubodeja ja lisäksi puolipotkareita reilusta. Nyt kun lapsi on jo neljäs, niin pyykätä ei ehdi joka päivä pelkkiä vauvanvaatteita ja siksi hankin vaatteita reilusta.
Vauvanhoitoon:
Tuo lista tuntuu varsin kattavalta!
Vauvatarvikkeita:
Itse vaihdan nyt tuon rintarepun kantoliinaan. Tuntui jo silloin 5v sitten, että rintarepun käyttömahdollisuudet oli aika rajalliset.
Äidille:
Ostaisin lisäksi lansinoh rasvaa, sen totesin silloin tosi hyväksi rinnanpäille.
Lisäksi itse olen kokenut imetystyynyt tosi tarpeellisena, olen aina ollut niskoista helposti jumissa ja imetysaikana vielä pahemmin.