Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksoiko vanhempasi ajokortin ja auton sinulle, kun täytit 18?

Vierailija
16.12.2023 |

Maksatko omien lastesi autokoulun?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan, maksoin itse oikeisiin töihin päästyäni 24 vuotiaana. 

Omille maksan ajokortit, autot saavat hommata itse.

Vierailija
22/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena (90 ja 2000 luvulla) kaikki paniikit ja ahdistukset, hankalat tilanteet, olisi ollut mahdoton ajaa korttia. Oli liian moni painostanut kouluun ja työhön, ollut kiusaavakin ja väkivaltainen tyyppi tai usea ilkeä sabotoi. Myöhemmin ehkä oli kerran pari mahdollisuus, mutta käytännön toteutus jäi hämäräksi ja ei ollut realistinen. Ja myöhemmin pelotti, oli terveysjuttuja. Kortin ajo ei ole kaikille itsestäänselvyys, eikä kaikkien vanhempi maksa. Talvella ei ole aina turvallista ajaa, ellei ole osaava ja tietävä. Maalla riskinsä myös osittain. Tämä on realismia joillekin. Onneksi osalla menee ihan hyvin ja kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelle lapselle maksettiin autokoulu. Mutta autoa ei kyllä hankittu kummallekaan!

Vierailija
24/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksaneet kumpaakaan. Omalle lapselle on exän kanssa kustannettu ajokortti puoliksi, exä hankki nuorelle auton (mutta omistaa sen, nuori on vain sen haltija).

Vierailija
25/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ja asuin jo omillani enkä saanut mitään tukea/apua heiltä kertaakaan. Ensimmäisestä kesätyöstäni 15v iässä maksoin äidille "vuokraa".

Itselläni 2 lasta joista toinen ei ole ajokorttia kokenut tarpeelliseksi, toinen kyllä ja se on hankittunakin+auto etsinnässä.

Vierailija
26/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksoi sekä kortin, että auton. Maksoivat muuten polttoaineetkin. Mulla oli sellainen iskä, että aina välillä koulu-/työpäivän aikana mun auto oli pesty ja tankattu. Ihania arjen tekoja. 

Itse olen laittanut molemmille lapsille pienen summan rahaa joka kuukausi pitkäaikaissäästötilille, johon on pientä korkoa maksettu koko ajan. Pääsevät rahoihin käsiksi, kun täyttävät 18v ja niillä rahoilla voi sitten maksaa sen ajokortin ja vähän muutakin. Ensimmäiset autot olen ajatellut myös molemmille sponssata, koska tiedän, kuinka paljon oma auto sujuvoittaa ja vapauttaa arkea.

Vierailija
27/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoivat ajokortin ja olemme maksaneet lastemme ajokortit ja ostaneet kaksi autoa heille yhteisiksi, toki eri aikoina, vanhoja, mutta kunnossa olevia, niin kauaksi aikaa, kun muuttivat pois kotoa. Toisen auton esikoinen kolari ja toisen myimme käytön puutteessa vähän myöhemmin.

Vierailija
28/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin itse autokouluni ja omilla rahoilla ostin ensimmäisen autoni.

Vierailija
29/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, maksoin molemmat itse. Kortin hankin 18-vuotiaana kesätyörahoilla, mutta oman auton vasta monta vuotta myöhemmin, koska tarvitsin sitä töihin.

Lapsille voisin kortit maksaa, mutta auton saavat itse hankkia.

Vierailija
30/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maksoi sekä kortin, että auton. Maksoivat muuten polttoaineetkin. Mulla oli sellainen iskä, että aina välillä koulu-/työpäivän aikana mun auto oli pesty ja tankattu. Ihania arjen tekoja. 

Itse olen laittanut molemmille lapsille pienen summan rahaa joka kuukausi pitkäaikaissäästötilille, johon on pientä korkoa maksettu koko ajan. Pääsevät rahoihin käsiksi, kun täyttävät 18v ja niillä rahoilla voi sitten maksaa sen ajokortin ja vähän muutakin. Ensimmäiset autot olen ajatellut myös molemmille sponssata, koska tiedän, kuinka paljon oma auto sujuvoittaa ja vapauttaa arkea.

Ainiin, mutta hehän on sanoneet, että toivovat mun opettavan ajamaan. Eihän se silloin maksa kuin pienen osan siitä autokoulun hinnasta. No, loppurahalla voi ostaa vaikka kalusteita omaan kotiin tai lentolippuja tai osakkeita. Se on heidän päätettävissä.

Vierailija
31/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät maksaneet, kävin töissä ja maksoin sekä autokoulun että auton itse.

Vierailija
32/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan maksaneet, maksoi itse 25 vuotiaana. Ajelin sitten avomieheni autolla.

Vierailija
33/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai maksoivat, olenhan heidän lapsensa.

Vierailija
34/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
35/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksaneet, koska en halunnut ajokorttia. Enkä maksa lapsillenikaan. Hommaavat kortin ihan omilla rahoillaan, jos tahtovat. 

Vierailija
36/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksanut, omille lapsille masoin ja maksan.

Vierailija
37/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä maksoi ajokortin kaikille lapsilleen ja maksoi myös mun lapsen ajokortin.

Vierailija
38/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoivat kortin ja ostivat tuliterän urheiluauton heti 18v lahjaksi :)

Vierailija
39/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi maksaneet, mutta otin mieluummin matkan. En ole vieläkään hankkinut ajokorttia.

N39

Vierailija
40/76 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan maksaneet, maksoi itse 25 vuotiaana. Ajelin sitten avomieheni autolla.

Niin, jäi kertomatta että kummallekin pikkuveljelleni autokuoulu maksettiin ja heille ostettiin myös autot.