Miksi mikään puuroriisi ei kypsy????
Kommentit (23)
Oothan imeyttänyt veteen ennen puuroksi keittämistä?
Miksi keität puuroriisiä lisäkkeeksi? Ehkä se on syystä puuroriisi.
Puuroriisiä pitää keittää todella kauan. Ei se kypsy niin nopeasti kuin muut riisit.
Ehkä et keitä tarpeeksi? Ensin kiehautetaan riisi parissa desissä vettä kunnes vesi haihtuu ja sitten loppuneste ja haudutetaan n. 45-50 min.
Näin syntyy puuro jopa risottoriisistä.
Vierailija kirjoitti:
Puuroriisiä pitää keittää todella kauan. Ei se kypsy niin nopeasti kuin muut riisit.
Oon 40 vuotta keittäny
Ohjeen mukaan. Imeytän.
Tää on jo kolmas merkki jolla sama tauti. 1,5 tuntia keitetty ja toinen sama hautui
Vierailija kirjoitti:
Oothan imeyttänyt veteen ennen puuroksi keittämistä?
Kyllä
En tiiä. Mulla onnistuu erimerkeillä, nytkin on kypsymässä.
Mistä se jyvä tietää kiehuuko se vedessä maidossa tai mantelimaidossa?
Sama neste
Vierailija kirjoitti:
Tällä olen aina onnistunut
Tälläisella ohjeella olen myös keitellyt 20 v 🙂 Äiti opetti.
Vinkki. Liota yön yli vedessä niin kypsyy hyvin. Liotusveden heitän pois ja huuhtelen riisit pari kolme kertaa ennen kuin laitan kypsymään puuroksi. Vesivaippakattila on paras. Ei pala pohjaan. Viimeisten puuron vielä kermaa lisäämällä. Pehmeää makoisaa puuroa.
Kiehautan illalla (litra maitoa, 2 dl puuroriisiä) hämmentäen ja kun kiehuu, sähkö pois, kansi päälle ja aamulla on puuroutunut ja pehmeä, jolloin kuumennan, lisään tarvittaessa maitoa, lisään suolan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 40 vuotta keittäny
Ohjeen mukaan. Imeytän.
40 vuotta voi olla jo liiankin pitkä keittoaika.
Keitän maidossa haudekattilassa, tunti.
En liottele riisiä.
Aina kypsynyt tunnissa.
Minä teen riisipuuron haudekattilassa ilman mitään vedessä keittämisiä. Riisit suoraan maidon joukkoon ja vesihaude saa porista pienellä aina vähintään 2 tuntia. Jonkin kerran voi vähän sekoitella. Tulee hyvää kypsää puuroa.
Lue ohje pussin kyljestä ja googlaa, mitä tarkoittaa kiehuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 40 vuotta keittäny
Ohjeen mukaan. Imeytän.
Tää on jo kolmas merkki jolla sama tauti. 1,5 tuntia keitetty ja toinen sama hautui
Kyllä pitäisi olla pehmeää jos 40v on keittänyt. Tosin nestettä täytyy lisätä useasti, monta kertaa vuodessa.
Älkää imeyttäkö riisiä veteen, silloin puuro on pilalla. Kokomaitoa haudekattilaan, kun maito on kuumaa, riisit sekaan. Ei tarvitse vahtia. Välillä ohimennen hämmentää vähän. Vajaa tunti siinä menee, mutta voi koko ajan tehdä muita hommia. Maku on täyteläinen, kun riisi maistuu maidolle eikä vedelle.
Ei ole ikinä ollut Risella. kanssa ongelmia.
Kauan olet keittänyt? 10 minuuttia?