Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et ole ajanut ajokorttia - Miksi et?

Vierailija
16.12.2023 |

Mikä on sun tekosyysi?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei töitä -> ei rahaa -> ei ajokorttia -> ei töitä, koska ei ajokorttia.

Et kai ole koko elämääsi ollut työttömänä kuitenkaan?

En tietenkään. Olen opiskellut ahkerasti, että saisin töitä. Ilmaisharjoitteluihin ovat ottaneet näihin päiviin asti hyvin, mutta nyt pitäisi maksaa, että pääsisi ilmaistöihin.

Vierailija
42/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen. Ei riitä aivokapasiteetti. Olen kyllä ekonomi koulutukseltani mutta autolla ajo on liikaa. 

Miksi valehtelet? Oikeastihan olet 14-vuotias Veeti-poika, joka yrittää olla kovinkin hauska provoissaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen. Ei riitä aivokapasiteetti. Olen kyllä ekonomi koulutukseltani mutta autolla ajo on liikaa. 

🤪

Vierailija
44/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedättekö ne ihmiset jotka ajavat ihan oudosti, jopa vaarallisesti, tekevät outoja käännöksiä, ajavat liian hitaasti/nopeasti, eivät oikein tunnu pärjäävän? Olisin varmaan yksi noista, jos lopulta onnistuisi saada kortti. Kävin siis autokoulua ja tarkoituskena oli suorittaa se kortti. Ei onnistunut ja sain paniikkikohtauksia, edistykseni oli hirveän hidasta sekä hätäännyn liikenteessä. En usko että olisin turvallinen kuski..ehkä jos on joku puoliatomaattinen auto joka ajaa osin itse itseään niin voisin pärjätä. Tai jos pitäisi ajaa vain jossain syrjäseudulla hiljaisia teitä.

Vierailija
45/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kallista.

Vierailija
46/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon etten olisi ajanut. Voimakas ajopelko ei hälventynyt missään vaiheessa vaikka ajoin väkisin pari vuotta ja minulle vakuutettiin että epävarmuus lähtee ajamalla. Ei lähtenyt koskaan, aina oli pala kurkussa ja möykky mahassa kun piti lähteä ajamaan. Muut kuskit pelottaa, sekä se että en ehtisi reagoimaan yllätyksiin, kun vähän väliä hyppäsi joku eläin tai lapsi eteen ja kuskina olet automaattisesti syyllinen jos jotain tapahtuu. 

Asiaa ei auttanut, että juuri kortin saanut kaverini ajoi päin puuta ja kuoli silloin kun minulla oli autokoulu vielä kesken. 

Lopetin ajamisen muutama vuosi sitten ja välillä se aiheuttaa ylimääräistä vaivaa, mutta aina on löytynyt kuitenkin töitä ja on löytynyt vaihtoehtoisia tapoja kulkemiseen. Positiivinen puoli on että rahaa säästyy tuhansia euroja vuodessa 

Vierailija
47/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että kortittomia ärsyttää jos mainitsee tuosta että ovat aina pyytämässä kyytiä :D Ihan kuin olisi kiellettyä huomauttaa että voi olla toisten mielestä raskasta kyydittää kortitonta, kun itse on kortin hommannut ja auton ostanut ja vastuullisesti huolehtii omista menoistaan.

Ja aina on se joku joka täytyy hakea jostain. 

Vierailija
48/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että kortittomia ärsyttää jos mainitsee tuosta että ovat aina pyytämässä kyytiä :D Ihan kuin olisi kiellettyä huomauttaa että voi olla toisten mielestä raskasta kyydittää kortitonta, kun itse on kortin hommannut ja auton ostanut ja vastuullisesti huolehtii omista menoistaan.

Oletko noin reppana ettet voi kieltäytyä?

Vierailija
49/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää autoista niin paljoa, että kortista mitään maksaisin.

Vierailija
50/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tarvetta.

Vierailija
51/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama syy. 

- Ei rahaa

- Ei varaa silmälääkäriin

- Ei varaa ajokorttiin saati autoon.

-Tai no. Ois varmaan vara ehkä just ja just, mutta ulosotto veisi auton kuitenkin, niin en näe syytä ostaa autoa.

Vierailija
52/79 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut isoissa kaupungeissa. Suomessa Helsingissä, ulkomailla miljoonakaupungeissa. Jos olen halunnut mennä maaseudulle, olen mennyt bussilla tai junalla. Minulla on aina ollut ruokakaupat vieressä, olen tottunut kulkemaan kaikilla mahdollisilla julkisilla.

Kerran nuorena pummasin kyytiä veljeltäni, joka nyrpeänä heitti minut kaverini luokse, ja sen jälkeen en ole kyytejä ruinannut. En edes kehtaisi soittaa sukulaisille tai ystäville ja pyytää viemään minua jonnekin. Jos jonnekin olen mennyt kavereiden kyydillä yhdessä, olen osallistunut bensakuluihin. Tämä tosin vain Suomessa, missä bensakuluihin osallistuminen tuntuu olevan erittäin tärkeää. 

Jos olisi iso perhe ja lapsia pitäisi kuljetella tai jos asuisin maalla, silloin pitäisi olla ajokortti.

Vierailija
53/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teko- vaan järkisyy.

Jo nuorena tajusin, että autoilu on kallista. Isä oli kova autoilija, jopa tehtaalla ollut töissä, mutta hänellä oli niukalti rahaa. Äiti taas ei autoa ajellut, pääsi töihin kävellen, ja ei hänellä raha ollut ikinä lopussa.

Perheellä kyllä oli niukkaa, joten päätin välttää yhden riidan ilmoittamalla, etten tarvitse korttia. 90-luvulla ei oikein töitäkään sen ansaitsemiseksi ollut, ja opiskelu oli tärkeämpää muutenkin. Enkä sitä korttia tarvinnutkaan, pääsin kaikkialle pyörällä tai kävellen.

Yliopistossa sitten laskeskelin kuluja ja kyselin kavereilta. Tulin johtopäätökseen, että autoilun kulut ovat useita tuhansia euroja vuodessa - taksikin olisi työmatkoihin melkein parempi. Yhä pääsin kaikkialle jalan, pyörällä, julkisilla tai sillä taksilla. Lisäksi verkkokaupat yleistyivät, joten arvelin, ettei minun tarvitse kuljetella rojujani kaupasta kotiin itse.

Jossain vaiheessa tajusin, että tulen tekemään passiivista istumatyötä, ja autoilu ei olisi terveydelleni eduksi. Olisi fiksumpaa kulkea töissä jalan tai fillarilla. Pidemmät työmatkat tultaisiin tekemään taksilla ja lentokoneella kuitenkin. Silloin päätin, etten hanki autoa tai korttia koskaan.

Nyt jälkeenpäin se on osoittautunut hyväksi valinnaksi. Kiloja ei ole kertynyt ja työuran aikana vyötärölle ja rahaa lienee säästynyt jo 100000€, suomalaisten keskimääräisten autoilukulujen mukaan laskettuna.

Vierailija
54/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä aivopieru-aloituksia sikiää?

Minulla ei ole mitään tekosyytä auton ajokortille, kun se on ollut kymmeniä vuosia ja ajan n. 4000 km/kk. 

Mutta en ymmärrä, miksi joku suorittaisi ajokorttia, jos siihen ei ole mitään tarvetta. 

Senkin rahan voi yhtähyvin laittaa muuhun, joka antaa iloa ja elämyksiä elämään tai jos haluaa edistää työllistymistä, suorittaa erilaisia tutkintoja, sertifikaatteja jne. 

Eikä siihen tarvitse mitään tekosyitä, kun se on vain yksi lisäarvo, tuhansien muiden arvojen joukossa. 

Yhtähyvin voisin kysyä ap. miksi et ole suorittanut ja mikä on tekosyysi, kun et ole suorittanut ensiapukurssia tai tulityökorttia tai hygieniapassia, josta myös on hyötyä ihan arjessa. Tai väitellyt tohtoriksi. 

Vierailija
55/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingin ydinkeskustassa. 

Vierailija
56/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristösyistä pitäisi suosia kimppakyytejä. Onhan se älytöntä, että samasta kerrostalon pihasta lähtee 10 auton letka samalle työpaikalle, päivällä jokainen heistä käy kotona syömässä, taas takaisin työpaikalle ja sieltä kotiin.

Vierailija
57/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei töitä -> ei rahaa -> ei ajokorttia -> ei töitä, koska ei ajokorttia.

Ikinä ei ole ajokortittomuus ollut este työnsaamiselle. Haistahtaa tekosyyltä. 

N42, ei päivääkään työtön, ei ajokorttia

No on se kyllä este!

Esim kotisairaanhoitajalla pitää olla ajokortti jne jotka vanhuksilla käyvät! EN päässyt erääseen kodinomaista hoitoa nuorille tarjoavaan paikkaan kun ei ollut ajokorttia.

Joten älä puhu pötyä äläkä yleistä!

Vierailija
58/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kallis, ei ole varaa. Varsinkaan sellaiseksi asiaksi jonka hyöty on enemmän teoreettinen (ehkä auttaa työllistymään, saattaa ehkä tarvita hätätilanteessa) kuin käytännöllinen, koska minulla ei ole varaa myöskään hankkia saati ylläpitää autoa.

Vierailija
59/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi tervettä jalkaa ja pidemmät matkat hoituvat julkisilla. Oliko muuta kysyttävää?

Yläkropassako sitten viiraa kun et saanut korttia vaikka jalat terveitä?

Olipa typerä kommentti!

Mulla näkö estää kortin saannin! Vaikka voidaan korjata laseilla, ei riitä ajokorttiin koska hämäränäkökin on melkein nolla!

Eli älä viisastele!

Vierailija
60/79 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättivät kun olin ajokortti-ikäinen että veljeni saa kortin ja minä saan samalla rahalla opiskella opistossa. Mielipidettä ei kysytty. Tyydyin siihen koska ei mikään autokoulu edes kiinnostanut. 

Muutin sitten 24 -vuotiaana Helsinkiin. Julkisilla kuljen. 

Kyytiä pummaan jos tulee HSL lakkopäivä, mutta tietenkin maksan bensat siinä tapauksessa.

Jos jotain isompaa pitää kuljettaa siihen on olemassa kuljetuspalvelut. Ei ne halpoja ole, mutta jos kerran viidessä vuodessa niitä tarvitsee niin ei tuo kovin kalliiksi tule.

Täällä on kuulemma myös ihan painajaista etsiä parkkipaikkoja tai edes saada taloyhtiöstä parkkipaikkaa. Ja jos onnistuu sellaisen saamaan se maksaa tyyliin 200€/kk.

Lisäksi on vakuutukset, verot, huollot ja bensat. 

Ei mulla ole varaa pitää autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän