Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset jättävät epassi edun käyttämättä

Vierailija
16.12.2023 |

Koska unohtavat, sanoo uutiset.

Roskaa.

Sitä on ihan mahdoton käyttää kun se ei käy mihinkään. "Osta leffalippuja" mutta sielläkin käy vaan yhteen tiettyyn ja tosi hankalasti.

Kommentit (574)

Vierailija
501/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan käyttänyt niitä etuja. En vaan käytä enkä halua jatkossakaan käyttää mitään palveluita mitä sillä saa. En käy elokuvissa, en harrasta mitään maksullista liikuntaa, en käy museoissa. Lähinnä elän korvessa mökilläni ja ulkoilen ja luen. 

Käyköhän äänikirjoihin jos sellaisia tykkää kuunnella? Tai ostat hierontalahjakortin ja annat sen joululahjaksi jollekin läheiselle?

Liput ovat henkilökohtaisia,sammoin lahjakortit. 

Vierailija
502/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia mahdollisimman hyödyttömiä "etuja" ne keksivätkin ettei tarvitsisi maksaa palkkaa selvänä rahana!

Ei. Palkka pitää maksaa rahana.

Epassi on työnantajan tarjoama LISÄetu. Jos se ei miellytä, sen voi jättää käyttämättä. Verovapaana ja vähennyskelpoisena erittäin tehokas niille, joilla on sille käyttöä.

En tiedä ketkä ovat "ne", joiden uskot edun keksineen, mutta pelisäännöt tulevat verottajalta.

Tällaiset turhakkeet on pois palkasta, ei nämä varmasti ilmaisia ole järjestää.

Tämä on työnantajalle kätevä ja edullinen tapa pestä kätensä työntekijän hyvinvoinnista! Ei itse tarvitse järjestää mitään työhyvinvointia vaan se on ulkoistettu firmoille. Itse voidaan jatkaa samalla usein työhyvinvointia vähentävällä linjalla!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällähän voi käydä esim kylpylässä. Mutta entäs jos menee kylpylähotelliin viikonlopuksi niin voiko sen hotellin maksamiseen myös käyttää? Tämä on vähän epäselvää itselleni

Käsittääkseni ei voi.

Vierailija
504/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja kulttuurietua ei voi käyttää fysioterapiaan, hierontaan, lääkäriin, joita kipeästi tarvitsisin. Edes iäkkäät eivät voi käyttää rahaa lääkärissä käyntiin. Työkyky säilyisi, jos saisi hoitoa, mutta ei,  pitäisi mennä johonkin iskelmäkonserttiin, jotka eivät kiinnosta. Mitään oikeaa apua ei edes haluta antaa. 

Kulttuurietua lääkärikäyntiin? Meillä lääkäriin pääsee työterveydessä, ei tarvita e-passia.

Ensisijaisesti se työkyvyn (ja elämän laadun) ylläpito on yksilön omalla vastuulla, ei työnantajan. Ei siitä fyssarista tai hieronnassa ramppaamisesta ole iloa, jos ei viitsi itse tehdä asian eteen muuta kuin valittaa. Voisi käydä vaikka kuntosalilla? Eikä se 400 loppujen lopuksi kovin moneen hierontakeetaan riitä. 

Sinulla ei ole asialllista mennä toisen työkykyä arvioimaan ja tarpeita! Todellakin terveydenhoito olisi järkevää nykytilanteessa kun esim.hammashoitoon on pitkät jonot. Joka paikkakunnallla ei ole järkevää tarjontaa näihin epasseihin; teatteria ja museota ei ole tai ne on huonot eikä ole halua ajaa ympäri Suomea niitä katsomaan. Itsellä ei ole ollenkaan hyvinvointietua, vain kulttuuri ja liikunta. 

Vierailija
505/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia mahdollisimman hyödyttömiä "etuja" ne keksivätkin ettei tarvitsisi maksaa palkkaa selvänä rahana!

Epassi on työnantajan tarjoama LISÄetu. Jos se ei miellytä, sen voi jättää käyttämättä. Verovapaana ja vähennyskelpoisena erittäin tehokas niille, joilla on sille käyttöä.

En tiedä ketkä ovat "ne", joiden uskot edun keksineen, mutta pelisäännöt tulevat verottajalta.

Tämä on työnantajalle kätevä ja edullinen tapa pestä kätensä työntekijän hyvinvoinnista! Ei itse tarvitse järjestää mitään työhyvinvointia vaan se on ulkoistettu firmoille. Itse voidaan jatkaa s

Miten työhyvinvointi järjestetään yrityksissä, joissa ei ole epassia tai vastaavaa? Esimerkkejä, kiitos.

Vierailija
506/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on työnantajalle kätevä ja edullinen tapa pestä kätensä työntekijän hyvinvoinnista! Ei itse tarvitse järjestää mitään työhyvinvointia vaan se on ulkoistettu firmoille. Itse voidaan jatkaa s

Miksi alapeukutus, kun se on juurikin näin!  Eikä freelancerit, sijaiset jne.edes saa epassia. 

Vierailija
507/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on työnantajalle kätevä ja edullinen tapa pestä kätensä työntekijän hyvinvoinnista! Ei itse tarvitse järjestää mitään työhyvinvointia vaa

Ja epassi on isoin yksityisellä sektorilla oleville jatkuvassa työsuhteessa oleville ja kuntien työntekijöille pienempi. 

Vierailija
508/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja kulttuurietua ei voi käyttää fysioterapiaan, hierontaan, lääkäriin, joita kipeästi tarvitsisin. Edes iäkkäät eivät voi käyttää rahaa lääkärissä käyntiin. Työkyky säilyisi, jos saisi hoitoa, mutta ei,  pitäisi mennä johonkin iskelmäkonserttiin, jotka eivät kiinnosta. Mitään oikeaa apua ei edes haluta antaa. 

Mulla on ollut vuosia kulttuurietu käytössä, eikä kukaan ole pakottanut iskelmäkonserttiin. Ihan vapaavalintainen on käyttökohde. Voi myös vapaasti jättää käyttämättä.

Työnantajalle on aivan sama, jääkö edut käyttämättä. He eivät häviä koskaan tässä pelissä.  

Vierailija
509/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla menee vartissa. Puolen vuoden jumppa- ja uimakortti ilman käyttörajoitusta ja se on siinä. 

Te ette käy museoissa? Kuntosalilla? Uimassa? Kesällä Rukalla? Talvella Saariselällä? Oopperassa? Kesäteatteissa? Hieronnassa? Missään? Joillekin käy jopa hammashoitolassa, eikö sekään ole ok?

Ja kyllä, harrastan minäkin ilmaisia asioita, kuten vaeltamista. Mutta kyllä tuo on luovuuden puutetta  

Kävisin oopperassa ja varmaan kesäteattereissakin, mutta sinne e-passi ei käy. Eikä hierontaan, kun se ei ole liikuntaa eikä kulttuuria. Olen kyllä käyttänyt e-passiedut itse, mutta kyllä tympii, kun lipun voi ostaa vain itselle, joten moni mukava konsertti menee esim. aivan ohi, kun ei ole rahaa ostaa lippua kumppanille. En ymmärrä, miksi ei saa ostaa edes kahta lippua kerralla, minua se virkistäisi paljon enemmän kun ei tarvitsisi mennä yksin.

Vierailija
510/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on työnantajalle kätevä ja edullinen tapa pestä kätensä työntekijän hyvinvoinnista! Ei itse tarvitse järjestää mitään työhyvinvointia vaa

Maksetaan säällistä palkkaa, jolla voi itse ostaa palveluita ja kohdellaan henkilöstöä hyvin! Työhyvinvoinnin bisneistäminen on 2000-luvun hapatusta. Alloitin työuran 1995 eikä kukaan mitään työhyvinvointiseteliä tarjonnut. Viihdyin töissä ja työkavereiden kanssa. Pikkujoulut, illanvietot jne.järjestyi ilman passeja ja käytettiin markkkoja. 

Vierailija
511/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurietua lääkärikäyntiin? Meillä lääkäriin pääsee työterveydessä, ei tarvita e-passia.

Ensisijaisesti se työkyvyn (ja elämän laadun) ylläpito on yksilön omalla vastuulla, ei työnantajan. Ei siitä fyssarista tai hieronnassa ramppaamisesta ole iloa, jos ei viitsi itse tehdä asian eteen muuta kuin valittaa. Voisi käydä vaikka kuntosalilla? Eikä se 400 loppujen lopuksi kovin moneen hierontakeetaan riitä. 

Sinulla ei ole asialllista mennä to

Liikunta edesauttaa hyvinvointia, paitsi tietysti sinun tapauksessasi. Aika ankea on elämä, jos ei koskaan tule käytyä kotikunnan rajojen ulkopuolella, jossa kulttuurietua voisi käyttää. Mutta, se ei ole työnantajan vika, se on oma valinta.

Flex-etu on hyvä, ota asia puheeksi oman työnantajan kanssa. Turha siitä on uhriutua täällä, jos itsellä ei mielikuvitus riitä keksiä käyttökohteita.

Vierailija
512/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän 200e epassin kuntosalille, saan sillä 5kk maksettua. Mun mielestä todella iso etu ja kyllä lisää työssä jaksamista. 

Vierailija
513/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan haistapaskakeksintö, käyttäisivät senkin rahan palkanmaksuun ihan selvänä rahana! En minä voi esim. vuokraa ja sähkölaskuja maksella jollain e-passilla!

Vierailija
514/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan haistapaskakeksintö, käyttäisivät senkin rahan palkanmaksuun ihan selvänä rahana! En minä voi esim. vuokraa ja sähkölaskuja maksella jollain e-passilla!

Rahana se etu olisi paljon pieniempi, koska työnantaja joutuisi maksamaan myös sivukulut. Etkö elämässäsi tarvitse mitään muuta kuin vuokraa, sähköä ja muita välttämättömyyksiä?

Vierailija
515/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se elämä joillain vaikeaa. Itse olen varsinaisesta tuppukylästä ja lähimpään kaupunkiinkin on yli tunnin matka, mutta silti ei ole epassi jota työnantaja tarjoaa, jäänyt koskaan käyttämättä. Toki se on vain 200e/v, mutta ei olisi vaikeuksia käyttää vaikka olisi 400. 

Meillä se on sitä flex etua (vai mikälie) jonka käyttö on suhteellisen vapaata.

On se näin tarkan markan ihmiselle ihan kiva etuus, kun on rahaa jota voi hassata turhuuksiin, eikä kerrankaan tarvitse miettiä, onko niille rahoille parempaakin käyttöä.

Ymmärrettävää toki, että jos ei harrasta tai tee mitään, niin ei sille ole käyttöäkään. Mutta koko epassin ajatushan on tarjota mahdollisuus harrastaa ja tehdä juttuja, jotka osaltaan auttavat jaksamaan arjessa.

Vähän verrattavissa siihen, että työnantaja tarjoaa vaikkapa työpaikalla virvokkeita, niin joku kitisee siitä, että ennemmin ottaisin senkin rahana kuin virvoikkeina. Koska eihän se työpaikan tee, kahvi, vissy tms sähkölaskua maksa.

Vierailija
516/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran

Jos työnantaja maksaa minulle 400 euroa saldoa ePassiin, se maksaa yritykselle 400 euroa.

Jos työnantaja maksaa minulle nykyisen palkkani (40000 e/vuosi) lisäksi lisäpalkan, josta on tarkoitus jäädä minulle käteen 400 euroa, se maksaa työnantajalle vähintään 1000e. 

Selvittäkää mitä tarkoittaa ja miten vaikuttaa palkkaverokiila ja korkea progressio. Auttaa ymmärtämään ePassin lisäksi monta muutakin asiaa.

Vierailija
517/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä mitään tuollaisia etuja saanut, oon niin kade. Hyvätuloiset viitsii inistä, ettei kiinnosta?! Itse joudun kuntosalit, hammaslääkärit sun muut maksamaan matalasta palkasta. Oikeesti mua ottaa pähän 😭

t. myyjä

Vierailija
518/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä mitään tuollaisia etuja saanut, oon niin kade. Hyvätuloiset viitsii inistä, ettei kiinnosta?! Itse joudun kuntosalit, hammaslääkärit sun muut maksamaan matalasta palkasta. Oikeesti mua ottaa pähän 😭

t. myyjä

Ei ole vain hyvätuloisille. Riippuu työnantajasta. Mun bruttopalkka on 1600e. Harmi että sulla ei ole. 😐

Vierailija
519/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. myyjä

Tämä on puhtaasti ammatinvalintakysymys. Olisiko koulussa kannattanut opiskella jotain, niin olisi päässyt parempiin hommiin?

Vierailija
520/574 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla menee vartissa. Puolen vuoden jumppa- ja uimakortti ilman käyttörajoitusta ja se on siinä. 

Te ette käy museoissa? Kuntosalilla? Uimassa? Kesällä Rukalla? Talvella Saariselällä? Oopperassa? Kesäteatteissa? Hieronnassa? Missään? Joillekin käy jopa hammashoitolassa, eikö sekään ole ok?

Ja kyllä, harrastan minäkin ilmaisia asioita, kuten vaeltamista. Mutta kyllä tuo on luovuuden puutetta  

Kävisin oopperassa ja varmaan kesäteattereissakin, mutta sinne e-passi ei käy. Eikä hierontaan, kun se ei ole liikuntaa eikä kulttuuria. Olen kyllä käyttänyt e-passiedut itse, mutta kyllä tympii, kun lipun voi ostaa vain itselle, joten moni mukava konsertti menee esim. aivan ohi, kun ei ole rahaa ostaa lippua kumppanille. En ymmärrä, miksi ei saa ostaa edes kahta lippua kerralla, minua se virkistäisi paljon enemmän kun ei tarvitsisi mennä yk

Oopperaa on varmaan muuallakin, mutta Kansallisoopperassa oon käynyt e-passilla, just riitti piippuhyllypaikkaan mun saldo. Lippupisteen kautta liput. Samoin kävin yhdessä konserttisarjassa vuosia ja kun meille muuttui edellinen kortti e-passiksi, niin se ei käynyt enää tälle järjestäjälle heidän omaan lipunmyyntiinsä, mutta sinnekin sai Lippupisteen kautta liput. Tosin vähän kalliimmalla, mikä harmitti, mutta kuitenkin.  Myös kesäteattereita näkyy olevan tuolla hakutuloksissa, vaikka tarjontaa on nyt vähänlaisesti.

Kumppanille pitäis lippu varmaan ostaa ihan palkkarahoilla, kun se ei ole verovapaata, ellei sitten jollain lahjakorttipuljaamisella tms. onnistu. Keilaamassa joskus kävin niin, että jollain silloisella lipareella (ei ollut vielä e-passia) sai radan koko porukalle, sukulaisnuoria vein.