Minulle suututtiin toden teolla kun ilmoitin etten aio ostaa joululahjoja :(
Sukulaiset, perhe, ystävät kaikki olivat aivan hiilenä kun ilmoitin etten laita euroakaan lahjoihin tänän jouluna. Petän koko joukon ja lupaukset, vaikka en ole ikinä mihinkään joululahjarumbaan lupautunut. Antaa olla ja en jaksa vaivautua. Onko palstalla muita kaltaisiani ja mitä luulette teidän lähipiirin reagoivan jos tekisit samanlaisen ilmoituksen?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
En usko. Taidat liioitella.
En minäkään osta yhtään lahjaa, en edes miehelle, lapsia ei ole.
Olen aina vetänyt omat rajani. Jos se on jollekin ongelma niin se on hänen ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lahjo kuin lapsia.
Lahjonta on rikos. Miehenä ja isänä suosin kovaa ja ahkeraa työtä lahjojen eteen.
Ihanaa luonto kiittää ettet osallistu ostohysteriaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vetänyt omat rajani. Jos se on jollekin ongelma niin se on hänen ongelmansa.
Miten toimit jos uusi tuttavuus yllättäen tuokin sinulle lahjan ilmoittamatta? Todella kiusallinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lahjo niitäkään.
Minä ostan sukulaislapsille ihan pienet jutut. Kunnon lahjan ostan vain ex-miehelleni, koska hän on auttanut minua viime aikoina paljon (hoitanut remonttijuttuja ym.). Mietin että olenko kauhea kun en haluaisi ostaa sukulaislapsille mitään, ja lahjoa vähistä varoistani vain exääni, koska olen hänelle kiitollisuudenvelassa 😅
Vierailija kirjoitti:
Olen mummi neljälle lapselle ja lopetin viime vuonna lastenlasten ja lapsieni lahjonnan, kun lastenlapset osoittivat kiittämättömyyttä kutomilleni lapasille ja sukille. Lahjoitan joululahjoihin tarkoitetut lahjat hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimit jos uusi tuttavuus yllättäen tuokin sinulle lahjan ilmoittamatta? Todella kiusallinen tilanne.
Ei ole. Kiitän ja ehkä halaan. Siinä se.
Minä en jaksaisi ostaa lahjoja, enkä tarvitse niitä muilta. Valitettavasti lähipiiriin kuuluu ostohulluja, joilta tulee satavarmasti lahjat ja ikään kuin pakko itsekin lahjoa takaisinpäin. En tykkää kaupallisesta joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksaisi ostaa lahjoja, enkä tarvitse niitä muilta. Valitettavasti lähipiiriin kuuluu ostohulluja, joilta tulee satavarmasti lahjat ja ikään kuin pakko itsekin lahjoa takaisinpäin. En tykkää kaupallisesta joulusta.
Ilmoita hyvissä ajoin ettet aio ostaa mitään. Katsos kun mitään ei ole pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mummi neljälle lapselle ja lopetin viime vuonna lastenlasten ja lapsieni lahjonnan, kun lastenlapset osoittivat kiittämättömyyttä kutomilleni lapasille ja sukille. Lahjoitan joululahjoihin tarkoitetut lahjat hyväntekeväisyyteen.
Niin minäkin ja ostin vuohen Afrikan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita hyvissä ajoin ettet aio ostaa mitään. Katsos kun mitään ei ole pakko tehdä.
Olen ilmoittanut, mutta osa on ilmoittanut takaisinpäin että aikovat silti ostaa minulle jotain. Vaikka miten sanoisin, etten halua yhtään mitään. Miten tuollaisten ihmisten kanssa voi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut, mutta osa on ilmoittanut takaisinpäin että aikovat silti ostaa minulle jotain. Vaikka miten sanoisin, etten halua yhtään mitään. Miten tuollaisten ihmisten kanssa voi toimia?
Sanot kiitos ja lisäät, ettet enää osta lahjoja kenellekään. Todennäköisesti ensi vuonna tai sitä seuraavana eivät enää osta. Ainakin oma kokemus meni näin eli uskovat kyllä, kunhan pysyy kannassaan.
Ensi vuonna jo osaavat olettaa. Kyllä se siitä. Siinähän hiiltyvät. En itsekään osta. Turhaa hössötystä ja rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mutta ei kiitos etkä osta mitään takaisin. Simple as that.
Osa kuvittelee että "En halua lahjoja, enkä aio niitä ostaa kenellekkään " on suomalaista kursailua, joka tarkoittaa "Noo ihan vain tämmösen kirjan ja kukkia ja suklaata nyt ostin, ja 50 euroa tuossa kuoressa, ja nämä villasukat kudoin, mutta eihän tämä nyt ole mitään ja eikä minun takia mitään tarvitse hommata.... no voi että, minullekko? No ei olisi tarvinnut...." ja oikeasti loukkaannutaan jos ei saada mitään.
Miksi et voinut ilmoittaa lokakuussa? Sun syy.
Vierailija kirjoitti:
Sun ei tarvitse tehdä mitään. Ostakoot ne jotka haluavat.
Kannattaa pitää suu kiinni, kun et tiedä taustoja. Ei ollut mahdollisuutta ilmoittaa aikaisemmin ja sain juuri vakavan syöpädiagnoosin, joten joulu ja uusi vuosi menee sairaalassa. Ei voisi vähempää kiinnostaa lahjat. Aito kakara olet, kun alennut moiseen halpamaiseen haukkumiseen.