Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vuorotyön vuorot vaihtelevat jatkuvasti ja radikaalisti?

Vierailija
16.12.2023 |

Olin ennen vuorotöissä mutta nyt en enää pysty siihen terveyssyistä. 

Vaikka vuorotyön aiheuttama kuormitus ihmiselle on tiedossa, miksi vuorot eivät vaihdu hitaammalla syklillä ja vähemmän radikaalisti? 

Esim. Miksi on ensin esim. Viikko tai muutama päivä yövuoroa ja sitten aamuvuoroa jne.? 

Samaan aikaan tiedetään, että jo yhden tunnin muutos unirytmiin saa pään sekaisin kun puhutaan talviaikaan/kesäaikaan siirtymisestä. 

Miksi ei ole esim. Niin, että aamuvuoro kestää edes 3kk ja sitten iltavuoro 3kk ja päivävuoro 3kk? 

Tai esim. Niin, että aamuvuoroon, päivävuoroon ja iltavuoroon palkataan ihmiset eikä vuorot vaihdu ollenkaan? Jotkut esim. Tekevät mielellään pelkkää aamua, jotkut pelkkää iltaa. Ryhmää voisi vaihtaa erillisestä hakemuksesta. 

Tai voisiko tehdä niin että työvuoron aloituksia olisi porrastettu enemmän. Esim. Aamuvuoroon tulisi osa kello 6, osa kello 7 ja osa kello 8 tms. 

Mua pelotti sairaalassa kun menin leikkaukseen kun mietin, ovatko työntekijät siellä yhtä sekaisin kuin mitä itse olin ennen kuin oli pakko lopettaa vuorotyöt toisella alalla. 

Hulluinta on, että ihmiset jotka on vastuussa muiden turvallisuudesta ajetaan niin uupuneiksi että ovat univajeen takia käytännössä kuin humalassa töissä. 

Enkä siis puhu vain sotealasta. 

Sitten on " työvoimapula " kun ei palkata riittävästi työntekijöitä niiden tilalle jotka ovat uupuneet ja lähteneet, tai palkataan aina uusi joka käytetään loppuun kuten edellinenkin? 

Lopulta ei ole enää ketään jäljellä. 

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote alalla se ei onnistu siksi, että vuoroissa eri määrä ihmisiä.

Miksi ei voi palkata vaikka pelkästään yöhoitajia, pelkästään aamuhoitajia ja pelkästään päivähoitajia ja jakaa työt näiden kesken esim ( heitän hoitajien määrän hatusta ): 

Ryhmä 1. Käsittää 2 yöhoitajaa. 

Ryhmä 2. Käsittää 2 yöhoitajaa. 

Ryhmä 3. Käsittää 5 aamuhoitajaa

Ryhmä 4. Käsittää 5 aamuhoitajaa

Ryhmä 5. Käsittää 4 päivähoitajaa

Ryhmä 6. Käsittää 4 päivähoitajaa

Kun ryhmä 1 on töissä, ryhmä 2 on vapaalla ja niin edelleen.

?

Tämä olis liian yksinkertaista ja vuorokyttääjä menettäisi työnsä.

Kokemuksesta tiedän ettei menettäisi koska aina tulee silti poissaoloja, lomia, vuoronvaihtoja ja muuta. 

Silti pohja voisi olla vakaa. 

Vierailija
22/23 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että pätkäaamu ennen yövuoroa olisi lopetettu mutta ilmeisesti onkin vielä käytössä. Se on aika hankalaa kun kun tulee kaksi töihinlähtöä samalle vuorokaudelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työssä, jossa oli eri työvuoroja aamu/päivä/ilta. Itse tein vain iltaa kun sopi parhaiten elämäntilanteeseeni. Jotkut taas tekivät vain aamua kun kokivat sen parhaaksi. Jotkut tekivät kaikkia vuoroja sekaisin. Tämä oli toiminut erittäin hyvin vuosikymmeniä. Aina löytyi tekijöitä joka vuoroon.

Aikojen saatossa pomot olivat vaihtuneet, mutta systeemi työvuoroissa pysyi samana. Kunnes, tuli pomo, joka muutti työvuorot niin, että kaikki tekevät jokaista vuoroa. Hän ei ymmärtänyt, että työntekijöiden tekemä valinta työvuoroista oli tärkeä osa työssäjaksamista.

Uuden pomon uudistuksen takia puolen vuoden aikana työstä lähti monta kymmentä työntekijää (osa ollut työssä vuosikymmeniä, osa vuosia, osa vain kuukausia). Työt kuulemma kärsivät kun osaajia lähti kerralla niin monta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi