Helsinki poistaa erityisuimakortin melkein kaikilta
Minulla on krooninen pitkäaikaissauraus jonka vuoksi olen oikeutettu erityisuimakorttiin. Käyn usein keskellä viikkoa päiväsaikaan uimassa jos se vaan mitenkään sopii opiskeluaikatauluuni. Muut päiväsaikaan uimassa olevat ovat usein ikääntyneitä, heikkokuntoisia, huonosti liikkuvia ihmisiä. Varmasti useimmilla heistä on joku sairaus tai vamma minkä perusteella he ovat oikeutettuja erityisuimakorttiin. Mietin vaan että miten se mukamas säästää yhteiskunnan rahoja että nämä sairaat, huonosti liikkuvat ihmiset eivät voi jatkossa käydä enää uimassa säännöllisesti kun heillä ei ole rahaa? Uiminen, vesijuoksu ja vesijumppa käy jopa monille huomattavan ylipainoisille, veden noste keventää ihmisen olemattoman painoiseksi ja nivelet eivät rasitu liikaa.
Nyt erityisuimakortti poistetaan tuhansilta reumaatikoilta, astmaatikoilta ja muilta kroonista keuhkosairautta sairastavilta, diabeetikoilta, sydämen vajaatoimintaa ja sepelvaltimotautia sairastavilta jne. Monille liikunta on tärkeä osa ylläpitää mielenterveyttä, auttaa painonhallinnassa ja näkee muitakin ihmisiä. Veikkaanpa että tämä leikkaus ei oikeasti säästä pitkällä aikavälillä yhtään mitään.
Kommentit (117)
Missä siis on tietoa, että mitkä ryhmät eivät enää saa tuota korttia ja miksi? Tuolla linkitetyllä sivulla lukee edelleen nuo astmat ja muut.
Ihan perusteltu ratkaisu rajata, eivät lääkärit pysty sitä oikeutuspuolta arvioimaan vaan joutuvat tekemään diagnoosin sen mukaan kuin potilas kertoo oireistaan, sillä kohta on muutoin joka toinen jonkin sortin erityinen.
Tapa 1: Erityisuimakortin voi ostaa yllä mainituista toimipisteistä näyttämällä kassalla henkilöllisyystodistuksen ja
1. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen tai vammaisen pysäköintiluvan TAI
2. Taksikortin, joka on myönnetty vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua varten TAI
3. Näkövammaiskortin TAI
4. KELA-kortin, jossa on jokin seuraavista tunnuksista:
Astma, keuhkoahtaumatauti KELA kortin tunnus 203
Diabetes KELA kortin tunnus 103
Lihastauti KELA kortin tunnus 108
MS-tauti KELA kortin tunnus 109 tai 303
Parkinsonin tauti KELA kortin tunnus 110
Psykiatriset sairaudet KELA kortin tunnus 112 tai 188
Reuma KELA kortin tunnus 202
Sepelvaltimotauti KELA kortin tunnus 206
Sydämen vajaatoiminta KELA kortin tunnus 201 TAI
Tapa 2. Tietyille vammaisille ja pitkäaikaissairaille henkilöille voidaan myöntää erityisuimakortti lääketieteellisen selvityksen perusteella, mihin diagnoosi ja tarvittaessa haitta-aste tai haittaluokka on selvästi kirjattu. Erityisuimakorttiin ovat oikeutettuja seuraavat vammaiset ja pitkäaikaissairaat henkilöt:
Alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret vammaiset, pitkäaikaissairaat ja erityistä tukea tarvitsevat
lääketieteellinen selvitys
CP-vamma (diagnoosi G80)
Kelan hoitotukipäätös tai lääketieteellinen selvitys
Etenevät keskushermoston sairaudet (diagnoosit G10-G13)
Kehitysvamma
Kehitysvammahuollon lausunto, Kelan hoitotukipäätös, josta ilmenee tieto kehitysvammasta tai muu lääketieteellinen selvitys
Lihastaudit (diagnoosi G70-G73)
MS-tauti (diagnoosi G35)
Polion jälkitilat
Psykiatriset sairaudet (diagnoosi F32.2 tai F33.2)
Rintasyöpä (rintasyöpäleikatut)
Mikä tahansa sairaus tai vamma, josta on pysyvä liikkumista haittaava vähintään 55% haitta-aste tai haittaluokka 11
lääketieteellinen selvitys, haittaluokka selkeästi määritelty
Tavalla 2 erityisuimakorttia voi hakea liikuntapalveluista vapaamuotoisesti. Hakemuksessa tulee olla
asiakkaan nimi
kotiosoite
liitteenä lääketieteellinen selvitys, johon
diagnoosi
tarvittaessa haitta-aste tai haittaluokka on selvästi kirjattu
Vierailija kirjoitti:
Missä siis on tietoa, että mitkä ryhmät eivät enää saa tuota korttia ja miksi? Tuolla linkitetyllä sivulla lukee edelleen nuo astmat ja muut.
Löysin
Diagnoosikoodi ei useinkaan kerro sairauden sen hetkisestä vaikeusasteesta tai oirekuvasta kovinkaan paljon. Minäkin voisin halutessani hakea omalla kelakortin koodilla jonkunlaisen edun jostain. Sairauteni ei kuitenkaan haitaa tavallista elämääni tällä hetkellä mitenkään. Miksi veronmaksajien pitäisi olla maksamassa minun uintia vain siksi että kelakorttini takana on numero? Uusi rajaus on reilu. Kelan tehtävä on huolehtia sairaiden tuet.
Puoli suomea on nykyään koko Diabeetikkoja tai keuhkoahtaumatautisia. Mutta sitten selkäpotilaat ei saa?
niille juuri kimpasts olisi suuri hyöty
Eli artikkelin mukaan:
"
Uudistuksen keskeisin sisältö on se, että jatkossa erityisuimakortin saisi vain vammaisen pysäköintiluvalla, vammaispalvelulain perusteella myönnetyllä taksikortilla, EU:n vammaiskortilla tai näkövammaiskortilla.
"
Tosi harmillista. Uinti on ollut hyvä harrastus kuntoutustuella elävälle mt-ongelmaiselle astmaatikolle. Tai sitten täytyy selvittää, voinko helsinkiläisenä ostaa kortin Vantaalle tai Espooseen...
Astmaatikot ja muut kroonista keuhkosairautta sairastavat voivat hyötyä tuosta, jos ei tarvi mennä klooria hengittämään
Eikös tuo ole enemmän diagnoosittomuuden vuoksi syrjintää, kuin diagnoosin vuoksi syrjintää? Siis ettei kaikilla diagnooseilla ole voinut saada tuota korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää jatkossa kokoomusta niin teilläkin menee hyvin.
Niin siis elikkä Helsinkiä on johtanut vihreät vuosikausia.
Joko hävettää että kokkarit johtaa Helsinkiä? Kokoomus on ollut Helsingin suurin puolue vuosikymmenet ja on nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusteltu ratkaisu rajata, eivät lääkärit pysty sitä oikeutuspuolta arvioimaan vaan joutuvat tekemään diagnoosin sen mukaan kuin potilas kertoo oireistaan, sillä kohta on muutoin joka toinen jonkin sortin erityinen.
Ei pidä paikkaansa. Mietitäänpä nyt vaikka astmaa ja tuota kelakoodia mistä puhutaan tällä hetkellä kriteereissä. Lääketieteelliset kriteerit astman toteamiseen on löyhemmät kuin mitä kela vaatii. Eli esim ne jotka sairastavat lievää astmaa eivät saa lääkkeistä kelakorvausta eikä heillä ole tuota koodia kelakortissaan. Niinpä he eivät ole myöskään riittävän sairaita jotta olisivat oikeutettuja tuohon erityisuimakorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosikoodi ei useinkaan kerro sairauden sen hetkisestä vaikeusasteesta tai oirekuvasta kovinkaan paljon. Minäkin voisin halutessani hakea omalla kelakortin koodilla jonkunlaisen edun jostain. Sairauteni ei kuitenkaan haitaa tavallista elämääni tällä hetkellä mitenkään. Miksi veronmaksajien pitäisi olla maksamassa minun uintia vain siksi että kelakorttini takana on numero? Uusi rajaus on reilu. Kelan tehtävä on huolehtia sairaiden tuet.
Kela ei tue erityisuimakorttia vaan kaupunki. Eri rahoittaja siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Mietitäänpä nyt vaikka astmaa ja tuota kelakoodia mistä puhutaan tällä hetkellä kriteereissä. Lääketieteelliset kriteerit astman toteamiseen on löyhemmät kuin mitä kela vaatii. Eli esim ne jotka sairastavat lievää astmaa eivät saa lääkkeistä kelakorvausta eikä heillä ole tuota koodia kelakortissaan. Niinpä he eivät ole myöskään riittävän sairaita jotta olisivat oikeutettuja tuohon erityisuimakorttiin.
Persu-incel -lääkäri tuntee Kelan kriteerit ja astman diagnosoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työtön kävin tosi usein uimassa (erityisuimakortilla). Normihinnoilla ei olisi ollut varaa. Elämässä oli jotain rutiinia kun lähti edes kotoa pois, uimahalliin ja sieltä kirjastoon. Työttömyys sai oikeasti tosi masentuneeksi. Ei ole ihmisen elämää semmoinen että ei ole mitään tekemistä ja kaikki maksaa liikaa.
Minulle erityisuimakortista kertoi nimenomaan työkkäri. Minulla on krooninen sairaus jonka vuoksi piti miettiä uudelleenkouluttautumista. Nyt kun olen päässyt opiskelemaan uutta alaa käyn edelleen säännöllisesti uimassa silloin kun vaan ehdin, sairauteni kannalta hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, tämä astmaatikko joutuu näemmä keksimään uuden harrastuksen. Olisiko heittää vinkkejä? Astman vuoksi talviliikunta ei onnistu. Nyt olen käynyt talvisin uimassa ja vesijuoksemassa, mutta jatkossa ei varmaan enää varaa.
Oma juoksumatto tai ostat halvan salikortin. Kuntopyörä.
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikot ja muut kroonista keuhkosairautta sairastavat voivat hyötyä tuosta, jos ei tarvi mennä klooria hengittämään
Monille astmaatikoille ja keuhkosairaille uinti ja vesiliikunta käy oikein hyvin. Kuivana pakkaspäivänä kostea uimahallin ilma voi olla paljon helpompi hengittää kuin ulkona. Klooriallergikoille ei tietenkään käy. Toki on jonkin verran uimahalleja joissa vesi otsonoidaan, niistä minulla ei ole sen parempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monille astmaatikoille ja keuhkosairaille uinti ja vesiliikunta käy oikein hyvin. Kuivana pakkaspäivänä kostea uimahallin ilma voi olla paljon helpompi hengittää kuin ulkona. Klooriallergikoille ei tietenkään käy. Toki on jonkin verran uimahalleja joissa vesi otsonoidaan, niistä minulla ei ole sen parempaa tietoa.
Kloorille ei tarvi olla allerginen että se olis epäterveellistä
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen kortti maksaa vuodessa 60 euroa (ja 4 euron korttimaksu alussa). Summa pitää pystyä maksamaan kerralla. Ei se ole mikään köyhien kortti. Itsekin joudun laskemaan onko sitä kannattavaa ostaa, vai käydä harvemmin kerta- tai sarjakortilla, koska en pysty liikkua niin usein. Kortilla on tuettu sairaiden liikkumista, ei köyhien, joten perusteet sen lopetukselle ovat melko ontot. Köyhien liikkumista pitää tukea, mutta antamalla alennuksia kassalla jokaisen käynnin yhteydessä.
Itsekin olen köyhyysrajan alapuolella ja tuon kortin olen mielelläni maksanut. Sillä saa kuitenkin käydä uimassa halutessaan vaikka joka päivä. Onpahan jotain muutakin tekemistä kuin kotona kököttäminen. Ymmärrän että ei yhtä kannattavaa niille jotka eivät voi käydä kovin usein. Kokeilin että voiko kortin saamiseen saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, niin ei voi. Eli ei sitä köyhille pitkäaikaissairaille makseta sossun pussista. Onneksi sentään edes maksusitoumus lääkkeisiin, ilman niitä en pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kloorille ei tarvi olla allerginen että se olis epäterveellistä
Kloorin määrää on nykyään laskettu ihan huomattavasti siitä mitä oli joskus. Veden puhdistamiseen on muitankin keinoja, esimerkiksi tuo otsonointi. Jos käy uimassa vaikka 3 kertaa viikossa, niin ei siinä terveydelle haitallista määrää altistu jos viettää 3h viikossa kloorilla putsatussa vedessä. Enemmän vaikkapa ne uimahallin työntekijät tai vaikka kilpauimarit altistuvat.
Mikä juttu nuo Kela-kortin koodit oikein on?? Mulla on astma ja mt-diagnooseja tehty viime vuosina, mutta en ole mitään uutta Kela-korttia saanut?