Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki poistaa erityisuimakortin melkein kaikilta

Vierailija
15.12.2023 |

Minulla on krooninen pitkäaikaissauraus jonka vuoksi olen oikeutettu erityisuimakorttiin. Käyn usein keskellä viikkoa päiväsaikaan uimassa jos se vaan mitenkään sopii opiskeluaikatauluuni. Muut päiväsaikaan uimassa olevat ovat usein ikääntyneitä, heikkokuntoisia, huonosti liikkuvia ihmisiä. Varmasti useimmilla heistä on joku sairaus tai vamma minkä perusteella he ovat oikeutettuja erityisuimakorttiin. Mietin vaan että miten se mukamas säästää yhteiskunnan rahoja että nämä sairaat, huonosti liikkuvat ihmiset eivät voi jatkossa käydä enää uimassa säännöllisesti kun heillä ei ole rahaa? Uiminen, vesijuoksu ja vesijumppa käy jopa monille huomattavan ylipainoisille, veden noste keventää ihmisen olemattoman painoiseksi ja nivelet eivät rasitu liikaa. 

Nyt erityisuimakortti poistetaan tuhansilta reumaatikoilta, astmaatikoilta ja muilta kroonista keuhkosairautta sairastavilta, diabeetikoilta, sydämen vajaatoimintaa ja sepelvaltimotautia sairastavilta jne. Monille liikunta on tärkeä osa ylläpitää mielenterveyttä, auttaa painonhallinnassa ja näkee muitakin ihmisiä. Veikkaanpa että tämä leikkaus ei oikeasti säästä pitkällä aikavälillä yhtään mitään. 

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes ole tiennyt että tuollaista on saanut hakea.

Vierailija
2/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ne 2 valittajaa on ylpeitä itsestään. Jos minä en jotain saa, niin ei saa saada kukaan muukaan! Kateus vie kalatkin, tai tässä tapauksessa uimaritkin vedestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissakin kunnissa ihmiset maksavat omat uimiset.

Vierailija
4/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi monilla kunnilla on erityisuimakortti. Useiden sairauksien hoitotasapainoa parantaa että ihminen liikkuu joten sillä voidaan parhaimmillaan vähentää terveydenhuollon kuluja ja toisaalta parantaa työssäkäyvän pitkäaikaissairaan toimintakykyä (jotta jaksa/kykenee käymään töissä jatkossakin). 

Vierailija
5/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella lopetetaan koko erityisuimakortti. Loppuuko se Helsingissä myös kokonaan vai tiukennetaanko kriteerejä?

Vierailija
6/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissakin kunnissa ihmiset maksavat omat uimiset.

Ei se erityisuimakortti mikään ilmainen ole, nyt on maksanut jotain 60 euroa vuodessa tms. Mutta moni muukin kunta tukee pitkäaikaissairaiden liikkumista, erityisuimakortin on voi jatkossakin ostaa esim Vantaalla, Espoossa, Kirkkonummella, Tampereella jne. Monissa kunnissa tätä palvelua ollaan jopa laajentamassa, esimerkiksi koskemaan kaikkia yli 65-vuotiaita. 

Vierailija
7/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uimakorttia ei saa automaattisesti vaan siihen oikeuttavat vain tietyt, kaupungin listaamat sairaudet, kuten MS-tauti, kehitysvamma tai rintasyöpä, jonka hoito on vaatinut leikkauksen."

Miksei tässä sanota lymfedeemaa sairastavat ihmiset? Se on se mikä rintasyövän leikkauksesta tulee ja koskee myös muita kuin rintasyöpä.

Vierailija
8/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uimakorttia ei saa automaattisesti vaan siihen oikeuttavat vain tietyt, kaupungin listaamat sairaudet, kuten MS-tauti, kehitysvamma tai rintasyöpä, jonka hoito on vaatinut leikkauksen."

Miksei tässä sanota lymfedeemaa sairastavat ihmiset? Se on se mikä rintasyövän leikkauksesta tulee ja koskee myös muita kuin rintasyöpä.

Ainakin Helsingissä on voinut hakea erityisuimakorttia myös omalla hakemuksellaan, kun vaan on lääkärintodistus tms lausuntona mukana. Eli listaus ei ole ollut mikään absoluuttinen. 

Vierailija
9/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se erityisuimakortti on mennyt myös rikkaille ilman tulorajaa ja kriteerit on ollut epäreilut 

Vierailija
10/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi monilla kunnilla on erityisuimakortti. Useiden sairauksien hoitotasapainoa parantaa että ihminen liikkuu joten sillä voidaan parhaimmillaan vähentää terveydenhuollon kuluja ja toisaalta parantaa työssäkäyvän pitkäaikaissairaan toimintakykyä (jotta jaksa/kykenee käymään töissä jatkossakin). 

Mä olen saanut allasterapiaa, ja sossusta saanut tavalliseen uimakorttiin tukea toimeentulotuella ollessa, siis sairauden takia. Kun oli rahaa ja ei toimeentulotukea niin maksoin itse. Eli ei entisessä omassa kunnassa ole ainakaan silloin ole ollut kun olen siellä asuin.

Vierailija
11/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pitäisi maksaa maltaita ennenkuin menisin uimahalliin. 

Vierailija
12/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää jatkossa kokoomusta niin teilläkin menee hyvin.

Vierailija
13/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle pitäisi maksaa maltaita ennenkuin menisin uimahalliin. 

Ei sua sinne kukaan haluaisikaan

Vierailija
14/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on sana KUTEN, eli nuo ovat esimerkkejä, eivät ainoita sairauksia millä sen saa

Vierailija
15/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä on voinut hakea erityisuimakorttia myös omalla hakemuksellaan, kun vaan on lääkärintodistus tms lausuntona mukana. Eli listaus ei ole ollut mikään absoluuttinen. 

Niin, ihmettelin outoa ilmaisua mutta kai tuossa on noin laitettu siksi, että sitä voi saada myös ennaltaehkäisevästi silloin jos on rintasyövän takia leikattu imusolmukkeita.

Vierailija
16/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tämä astmaatikko joutuu näemmä keksimään uuden harrastuksen. Olisiko heittää vinkkejä? Astman vuoksi talviliikunta ei onnistu. Nyt olen käynyt talvisin uimassa ja vesijuoksemassa, mutta jatkossa ei varmaan enää varaa. 

Vierailija
17/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää jatkossa kokoomusta niin teilläkin menee hyvin.

Niin siis elikkä Helsinkiä on johtanut vihreät vuosikausia.

Vierailija
18/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se erityisuimakortti on mennyt myös rikkaille ilman tulorajaa ja kriteerit on ollut epäreilut 

Hyppää järveen.

Vierailija
19/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat saa myös lapsilisää. Mietipä sitä. Mutta ei se erityisuimakortti mene hukkaan jos se kannustaa edes yhden ihmisen liikkumaan enemmän. Nyt suomalaiset on ihan ennätyshuonossa kunnossa, vaikka toki se varmasti on poliitikkojen mielestä hyvä juttu, säästöjä tulee kun mahdollisimman moni kuolee jo ennen eläkeikää. 

Vierailija
20/117 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuresta hintaerosta on kyse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän