Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää/hyväksyä vapaaehtoista lapsettomuutta?

Vierailija
15.12.2023 |

Mitä pahaa tai väärää siinä on, että haluaa elämältä eri asioita kuin itse? Missään laissa ei lue, että ihmisen on pakko lisääntyä.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaan huomannut, että asiaa olisi sen enempää kritisoitu tai puitu. Jos joku on kysynyt onko lapsia, niin olen vaan todennut että ei ole ja siirtynyt seuraavaan aiheeseen. Ei siitä aiheesta ole sen enempää koskaan tarvinnut keskustella tai perustella.

Tämä palsta nyt on oma kuplansa, jossa kritisoidaan yksilöiden kaikki valinnat riippumatta siitä, onko lapsia vai ei, matkustaako vai ei, panostaako uraan tai opiskeluun vai valitseeko perhekeskeisen elämän jne. 

Vierailija
2/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sama kun jeesuksen tuputtamisessa ne tekee sitä ihan puhtaasti sua varten molemmat uskoo ettei ilman voi elää. jeesuksesta en tiiä mutta lapsi on tuonu uuden kulman elämään muttei mua haittaa puhua kavereidenkaa kaikesta muusta kun lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TAAS joku joka kuvittelee olevansa jotenkin vähemmistössä ja näin olevansa jotenkin erityisten paheksuttu. 🥱

Vierailija
4/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä,että joku tuputtaja ei ymmärtäisi vaikka sitä,että kaikilla ei ole varaa. Tai joku ei yksinkertaisesti halua lasta,ei vaan tykkää.

Vierailija
5/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei sitä hyväksy, se on hänen ongelmansa. Ei kaikesta pidä itseensä ottaa. 

Vierailija
6/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun ne kuuluttaa sitä kaikkialla.

Ja jotkut sanovat että eivät halua vauvaa. Hei haloo vauva-aika on lyhyt. Lapsi on koko loppuelämäsi (jos hyvin käy) ajan mukana elämässä. Aikuisesta lapsestaan saa hyvässä lykyssä tavallaan uuden ystävän. Sitä elää mukana lapsen elämässä, valmistujaisia, häitä, eroja ja suruja, lapsenlapsia..

Tämä on tietysti sellainen ihannekuva ja tiedän hyvin että kaikki voi olla päinvastoin. Mutta siitä on kiva ottaa selvää. 

Vierailija
7/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, ei ketään oikeasti kiinnosta, turhaan uhriudut aiheesta tälläkin palstalla.

Itseäsi voi vanhana ja yksinäisenä kiinnostaa, mutta silloin varmaan ei tätäkään palstaa enää ole, jotta voisit ruikuttaa silloin aiheesta.

Ihan hyvähän se on, ettet AP lapsia hanki. Et olisi kelpo niitä kasvattamaan tai hoitamaan.

Vierailija
8/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokin seuraavista syistä:

-kapeakatseisuus

-alhainen älykkyys

-empatiakyvyn puute

9/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sivuston nimi on???? Hmmm, vauva.fi.

Vierailija
10/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä,että joku tuputtaja ei ymmärtäisi vaikka sitä,että kaikilla ei ole varaa. Tai joku ei yksinkertaisesti halua lasta,ei vaan tykkää.

Sitä minä en ymmärrä, että joutuu keksimään lapsettomuudelleen järkiperäisiä perusteluja. Minä en halua lasta. 

Vierailija
11/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut sanovat että eivät halua vauvaa. Hei haloo vauva-aika on lyhyt. Lapsi on koko loppuelämäsi (jos hyvin käy) ajan mukana elämässä. Aikuisesta lapsestaan saa hyvässä lykyssä tavallaan uuden ystävän. Sitä elää mukana lapsen elämässä, valmistujaisia, häitä, eroja ja suruja, lapsenlapsia..

Tämä on tietysti sellainen ihannekuva ja tiedän hyvin että kaikki voi olla päinvastoin. Mutta siitä on kiva ottaa selvää. 

Lapsi on todella vaativa otus. Kun lasta lähtee yrittämään, pitää sitoutua siihen, että se oma lapsi saattaa olla neuroepätyypillinen tai sille saattaa tulla kehityksen häiriöitä. Pitää olla valmis laittamaan lapsi kaiken edelle. Jos siihen ei ole valmis, on ainut oikea päätös jättää yrittämättä lasta.

- en haluaisi kasvattaa lasta etenkään tällä vuosikymmenellä, 

Vierailija
12/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, ei ketään oikeasti kiinnosta, turhaan uhriudut aiheesta tälläkin palstalla.

Itseäsi voi vanhana ja yksinäisenä kiinnostaa, mutta silloin varmaan ei tätäkään palstaa enää ole, jotta voisit ruikuttaa silloin aiheesta.

Ihan hyvähän se on, ettet AP lapsia hanki. Et olisi kelpo niitä kasvattamaan tai hoitamaan.

Yritätkö nyt jotenkin loukata?

Mulle on sanottu, että mä en voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Se tuntuu tosi pahalta. Varmasti se pitää paikkansa, mutta se on aika karusti sanottu.

Minulta on myös kysytty, eikö pelota, että lapsettomuus kaduttaa häntä myöhemmin.

Totta kai se on tosi iso valinta, samoin kuin se, että tekee lapsia. Kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä.

- eri

Vierailija
13/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen on huomannut omalla kohdalla: moni vähän kuin odottaa,meinaanko itse. Siis on mulla muutakin elämää ja ajateltavaa. Itseasiassa tuo lapsi-asia on muuttunut niin,etten ole enää ollenkaan varma,haluanko edes😄

Vierailija
14/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jatkuvaa uhriutumista. Minä minä minä. Ei ketään oikeasti kiinnosta aihe, joten lakkaa valittamasta miten on niin kauheaa kun muka "kaikki" kyselevät lapsettomuudestasi.

En minäkään halua elämääni Jeesusta, mutta en hoe sitä koko ajan enkä valita tällä palstalla kuinka rankkaa on, jos joskus kerran vuodessa tulee lähetyssaarnaaja tyrkyttämään kadulla pamflettia tai mormoni soittaa ovikelloa (jota en avaa).

Vierailija
15/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on tosi iso valinta, samoin kuin se, että tekee lapsia. Kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä.

Mun mielestä taas ei juuri muusta puhutakaan kuin siitä, että kadutaan lasten hankkimista tai että ne on pilannut elämän. Itse en ole uskaltanut vielä hankkia, kun joka tuutista tulee pelkkää negatiivista.

Vierailija
16/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti- yhteisö vaikuttaa ahdistavalta ja tuomitsevalta. Se ei ole maailma, johon haluaisin osallistua. Tuntuu homeiselta ja menneisyyteen jämähtäneeltä.

Vierailija
17/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja TAAS joku joka kuvittelee olevansa jotenkin vähemmistössä ja näin olevansa jotenkin erityisten paheksuttu. 🥱

Jos on kokenut asiasta tyrkyttämistä,niin ei sitä muuksi muuta

Vierailija
18/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kenenkään lapsiasiat ketään kiinnosta. Luulen, että äiti- ja isäihmisillä alkaa olla mitta täysi kuunnella sitä kun nämä velat tyrkyttävät itseään ja juttujaan ihan kaikkialla. Ihan sama mitä elämällänne teette, antakaa meidän muiden olla rauhassa perheellisiä. 

Vierailija
19/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmaisia sellaiset jotka puuttuvat muiden asioihin. Turha välittää niistä. 

Vierailija
20/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mä en tunne ketään, joka kuuluttaisi turuilla ja toreilla, että on valinnut lapsettomuuden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän