Miten selittää työttömyys työhaastattelussa?
Työnsaanti tyssää siihen kun haastattelussa kysytään mikäs tämä neljän vuoden työttömyysjakso on että se aina kiinnostaa.
Mt ongelmat. Tuota en osaa kaunistella. Laittakaa tähän vinkkejä mitä olisin voinut tehdä tuon neljä vuotta jota ei tarvitse paperein tai muutoin todistaa ja olisi kauniimpaa kuin masennus tai muu vastaava.
Kommentit (92)
Joku ehdotti että sano hoitaneesi sairasta äitiäsi. Olen noin sanonut mikä osittain tottakin, tosin isästä kyse. Kun sairastuin masennukseen niin otin happea elämästä ja muutin isäni luokse maalle. Oli jäänyt leskeksi ja kaipasi seuraa. Masennukseni oireili enimmäkseen vaan kaupungissa. Autoin isääni kotihommissa ja muissakin pelto ja metsätöissä. Ei se kyllä työttömyyteeni syy ollut että isäni oli sairas ja tarvitsi hoitamista, mutta mitä pienistä, valkoisista valheista.
Ei sun sitä tarvi selitellä. Julkisella puolella pätevyydet ratkaisevat. Yksityisellä valitsijan halut ja tarpeet . Maailma on täynnä rikkaita ihmisiä jotka ei missään töissä ole. Voivat tietysti myös rikkaat itsensä "työllistää" ja saada työkokemusta ihan miltä vaan yksityiseltä alalta mille perustavat firmansa .
Voit minusta laatia CV:si vaikka ilman työpaikkoja sisältäen koulutuksesi ja osaamisesi.
Itse kyllä rekrytoijana tajuaisin että joku työpaikkojen jatkuva litania voi kertoa ennemminkin esim. hakijan köyhyydestä.
Kauneus on katsojan silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajana toimiminen?
Minä olin monta vuotta ihan oikeasti omaishoitajana vaikeasti vammautuneelle perheenjäsenelle ja mainitsen sen kyllä jo hakemuksissa. En pääse edes haastatteluihin.
Voiko sanoa ihan suoraan, että on ollut mielenterveydellisiä ongelmia? Mutta nyt kokee olevansa valmis työelämään? vai kuulostaako tuo vain oudolta? Itse samassa tilanteessa, 3v työttömyyttä takana.
Itse olen aukkojen vuoksi laittanut vaan työhakemuksiin: "Tehnyt tehtäviä sitä ja tätä vuodesta x lähtien" En sen kummemmin ole eritellyt. Ei kai niillä ole niin tarkkaa miten kauan tehnyt mitäkin ja milloin työsuhde loppunut. Ei edes ole sellaista missä lukee työkokemus siistissä luettelossa vuosilukuineen. Eikä mitään koulutuksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sanoa ihan suoraan, että on ollut mielenterveydellisiä ongelmia? Mutta nyt kokee olevansa valmis työelämään? vai kuulostaako tuo vain oudolta? Itse samassa tilanteessa, 3v työttömyyttä takana.
Olen aina sanonut, mutta jostain syystä haastattelun tunnelma muuttuu aina. Vaikka sen sanoisi vähän niinkuin ohimennen. Tulee usein tauko ja haastattelu loppuu lyhyeen. Tässä kohdin ilmeisesti on se työttömän aika vakuuttaa haastattelija, mutta itse ainakin jäädyn kun toinen muuttuu poissaolevaksi ja alkaa valmistautumaan haastattelun loppumiseen. Itselläni takana kaksi vuotta työttömyyttä juurikin noista syistä.
No rehellisesti, en palkkaisi jos noinkin pitkään työttömänä ja syynä masennus. Olen palkannut jos ollut alle puoli vuotta työtön ja sanonut että masennus ja että lääkityksellä pysyy kunnossa. Miksi et hakenut töihin tuolloin, vaan annoit venyä pitempään?
Vierailija kirjoitti:
No rehellisesti, en palkkaisi jos noinkin pitkään työttömänä ja syynä masennus. Olen palkannut jos ollut alle puoli vuotta työtön ja sanonut että masennus ja että lääkityksellä pysyy kunnossa. Miksi et hakenut töihin tuolloin, vaan annoit venyä pitempään?
Ainakin jossain kuntouttavassa tai vastaassa jos hakija ollut niin sekin parempi kuin täysin tyhjää. Kertoo siitä että ainakin yrittää olla toimintakykyinen.
Ei sitä tarvitse selittää mitenkään. Kertoo enemmän työpaikasta kuin tuhat sanaa jos kysyvät moista.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse selittää mitenkään. Kertoo enemmän työpaikasta kuin tuhat sanaa jos kysyvät moista.
Näin olen todennut itsekin. Ne jotka aukkoja tiirailee on surkeita työnantajia muutenkin. Kerran totesin kun kysyttiin parin vuoden aukosta että no empä muista mitä tein ja aloin luettelemaan harrastuksiani.
perseessä aukko ok....ei cv:ssä. Kukaan ei palkkaa.
Sanot että YKSITYISASIA