Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään puolisoa kuuluu elättää?

Vierailija
14.12.2023 |

Jos on naimisissa ja toisella ei ole kunnon tuloja lähes ollenkaan ja talousahdinko vaikuttaa jatkuvan monia vuosia. Kuinka kauan toisen puolison 'kuuluu' häntä elättää ja missä vaiheessa on 'ok' luovuttaa ja esimerkiksi erota, tai vaan lopettaa maksamasta? Ikävää tämä on, kun ei hän tahallaan ole käytännössä tuloton, vaan on kokp ajan etsinyt töitä, muttei ole saanut. Hän ei tee vastineeksi esimerkiksi kotitöitä, vaan minä hoidan nekin. Tämä kaivertaa omaakin hyvinvointiani ja huomaan välillä miettiväni, että olisi halvempaa vaan erota ja elää yksin. Puoliso on luonnollisesti vähän masentunutkin ajan mittaan ja sekin painaa minua, masennus ja toivottomuus, synkkä ilmapiiri tarttuu. Sellainen tunne on itselläkin, että olisi loukussa, jossa ei ole ulospääsyä. Miten jaksaa tätä ja miten muut jaksavat?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitää osallistua kotitöihin ja luonnollisesti kotona oleva tekee enemmän kun on aikaakin enemmän tai kaikkikin jos hänelle se sopii ja sellaisesta on yhteisymmärryksessä sovittu.

Vierailija
42/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu elättää ja varsinkaan, jos ei ota vastuuta kotitöistä ym. Onko edes kouluttautunut lisää työttömyyden aikana? 

Kyllä muuten kuuluu elättää! JOS sulla  on hyvät tulot niin ei saa tukiakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin kauan kun rakastat häntä, mutta et taida rakastaa enää? 

Vierailija
44/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoa elätetään munalla. Lämpimät heitetään spermat suuhun ja molemmat on tyytyväisiä. Teet jotain selvästi väärin.

Vierailija
45/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä muuten, mutta eipä tullut edes mieleen ryhtyä palvelijaksi kodissani. Käytin aikani opiskeluun ja työnhakuun, en ruuanlaittoon ja tarjousten perässä juoksemiseen. Kun maksan puolet kuluista, ei minulle kuulu enempää kuin puolet kotitöistä.

Ei kai se palvelijana olemista ole, jos hoitaa omaa kotia, vaikkakin enemmän kuin muut, mutta kun myös aikaa on enemmän? Ilman muuta minullekin ykkösjuttu oli työnhaku ja itseni kehittäminen, mutta silti aikaa jäi kotitöihin paljon enemmän kuin töissä ollessa. (avoimia työpaikkoja ei valitettavasti ole niin paljon alallani, että hakemuksiin olisi saanut menemään tunteja päivittäin tai että joka päivälle olisi löytynyt joku hyödyllinen, uutta tietoa antava webinaari tms. eikä työhaastattelujakaan ollut joka viikko) Tarjousten tarkkailu oli myös palvelus omalle kukkarolle, jossa ei työttömänä ole liikaa rahaa. Eikä niitä kotitöitäkään mitenkään ylettömästi ole. Emme esim. imuroi joka päivä tai pese seiniä tai vaihda verhoja viikottain tai mitä ihmettä nyt tekevätkään ihmiset, jotka koko ajan huseeraavat jotain.

Sinulla on kyllä ihan hyvä pointti tuossa ja ymmärrän periaatteen, mutta kenties itselläni vaikuttaa sekä halu helpottaa koko perheen arkea että joku luterilainen syyllisyys työttömyydestä eli että kotona oloa pitää tehdä hyväksyttävämmäksi hoitamalla enemmän kuin oma osa kotitöistä.

Vierailija
46/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puoliso elätetään hautaan saakka. ainakin meillä, kun ukko lupasi 26 vuotta sitten, että saan jäädä kotiin. kumma juttu, että aina kun nainen saa elättää perhettään, alkaa saatanallinen rutina joka asiasta. se joka maksaa laskut, niin se maksaa laskut hiljaisuudessa eikä valita. entä jos tilanne olisi teillä toisinpäin. sinä makaisit ja lihoisit soffalla kun mies on töissä. olisiko ajatuksesi silloin, että minun pitää erota, koska en tee töitä?

Jos nainen on kotona niin hän tekee kyllä ne kotityöt ja huolehtii yleensä kaiken järjestelyn. Se työssä käyvä mies käy töissä, mutta  ei tarvi tehdä kotihommia.

Vierailija
47/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu elättää ja varsinkaan, jos ei ota vastuuta kotitöistä ym. Onko edes kouluttautunut lisää työttömyyden aikana? 

Kyllä muuten kuuluu elättää! JOS sulla  on hyvät tulot niin ei saa tukiakaan

Ei kuulu. Voi otta avioeron tai sanoa, että elämisen  laskut maksan, mutta mitään ylimääräistä ei tipu. 

Ilman rakkauttakin parisuhteessa voi elää, mutta kun kunnioitus loppuu niin suhde on helvettiä. 

Vierailija
48/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi keski-ikäinen nainen ja olen sitoutunut elättämään puolisoani kunnes kuolema meidät erottaa. Vuosien varrella on ollut vittumaisia tilanteita. Oli aika jolloin puolison työttömyysturvakin oli harkinnanvarainen ja siihen vaikuttivat minun tuloni, vaikka en vieläkään voi käsittää miten minun 1800 euron kk-bruttotulo ylitti maagisesti jonkin rajan että puoliso ei saanut mitään. Olen ottanut erittäin henkikökohtaisena loukkausena kaikki TE-toimiston paskat, jotka osuva enemmän minun selkänahkaani kuin puolison.

Emme ole velkaa mihinkään suuntaan, koska sellainen ei yksinkertaiseksi tule kuulonkaan. Emme omista mitään isoa auton lisäksi. Puoliso on nykyisin yrittäjä, josta saa nostettua itselleen joitakin satasia enemmän mitä saisi ollessaan työtön. Minulle se riittää, kunhan TE-toimisto ei ole kuvioissa mukana. Vaikka olen itse sosiaalialan ammattilainen, niin vihani kohdistuu erityisesti työttömyysturva-asioihin ja niitten hoitamisiin. Olen ilmeisesti koonnut jonkinasteisen kyykytystrauman siitä itseeni.

Sisulla, tervalla, höyhenillä, saunalla ja välillä pienellä viinapaukullakin. Ja toisena päivänä Pyhällä Hengellä.

Vierailija
49/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemaan asti. Se on velvollisuus ja tarkoitus avioliitossa.

Vierailija
50/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis puolison elättäjä ja palvelija, joka palkakseen saa lähinnä kiukuttelua.

Avioliitossa ei saa tahallaan aiheuttaa vastamäkiä kieltäytymällä tekemästä kotitöitä, vaikkei käy töissä tai hakeutumasta hoitoon sairastuessa.

Vierailija
51/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä että elättäminen on tuossa se pienin murhe

minä olennhyvin pienituloinen, puolisoni keskituloinen, mutta sen verran yhdessä tienaamme ettei tällä tavalla asuminen onnistuisi kummaltakaan yksin. Se 500€ on iso raha kun se otetaan lompakosta pois. Teen kyllä 90% kotitöistä koska minulla on aikaa. Puoliso tekee kotitöitä aloitteellisesti itsekin eikä ole mikään porsastelija. 

normikotityöt, ruuanlaitto, kaupassakäynti, imurointi, roskien vienti, tiskikoneen käyttö  tekee molemmat yhtälailla, mutta kyllä se olen minä joka pesee vessat, saunat, kylpyhuoneet, ikkunat, kaappien järjestelyn jne.

jos erottaisiin, niin puolisollebjäisi kaikki nuo työt, ja lisäksi pihatyöt, ja -500€ kuussa rahaa.

Vierailija
52/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittyisit papin puheeseen häissä niin ei tarvitse kysellä täällä. 

Näin puhuu vain laiska puoliso joka ei elätä itseään.

Vierailija
53/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa olevalla on lain mukaan puolison elatusvelvollisuus. Avoliittoa asia ei koske.

Vierailija
54/54 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskittyisit papin puheeseen häissä niin ei tarvitse kysellä täällä. 

Näin puhuu vain laiska puoliso joka ei elätä itseään.

Jotkut tosiaan luulee, että papin amen on itselle lupa alkaa sikailla ja loisia, mutta puolisolle velvollisuus elättää ja hoivata kuolemaan saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä