Mehukkain tapa sanoa itsensä irti?
Asiallinen, mutta mehukkaan imelä tapa sanoa itsensä irti?
vihdoin pääsen sieltä perslävestä!
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntää päänsä hydrauliseen prässiin ja painaa nappia huutaen allahu akbaria esimiehen katsellessa zoomin/teamsin kautta.
Näin olen aina tehnyt itsekin.
Oletko päätön ja miten pystyt silloin kirjoittamaan tänne palstalle?
Berseestään ihmiset tänne ajatuksiaan muutenkin suoltaa. Aivopieru on vain sanontatapa.
Olin jättänyt irtisanomisilmoituksen perjantaina aamulla, joten HR ja pomo tiesivät että lähden ja syyn siihen. Pomo, jonka toiminta oli syynä lähtöön, pyysi, että odotellaan sopivaa aikaa kertoa tiimille, koska irtisanomisaikaa oli kuukausi.
Perjantain päättävässä tiimipalaverissa oli pomon alkulässytysten jälkeen tapana että ns. toisena komentoketjussa annan oman raporttini kuluneen ja tulevan viikon osalta. Mutta totesin että toisin kuin täällä on tapana toimia, haluan suoraan, avoimesti ja ajoissa tiedottaa että olen irtisanoutunut. Ja kuten kaikki tiedämme, joissain tapauksissa rekrytointi on hidasta ja erittäin vaikeaa elinosa muista joutuu opettelemaan ja ottamaan hommani hoitoon, joten pomo kertonee maanantaina ketä alan opastaa ja missä.
Meitä oli silloin 10 mun ja pomon lisäksi ja ne 10 lähti saman tien huoneesta, tiesivät siis tarkkaan mikä oli syynä. Pari nuorempaa, jotka olin itse rekrynnyt ja perehdyttänyt oli yllättävän järkyttyneitä ja muut lähinnä vittuuntuneita. Pomo oli ihan hermona ja ähisi jotain, johon huikkasin että eiköhän anneta hänen rauhoittua ja lähdetään me muut viereiseen baariin.
Ei montaa sanaa tarvinnut vaihtaa sen vikan kuukauden aikana. Osa muistakin lähti aika pian, se pomo sai jossain vaiheessa kenkää ja itseasiassa oon samassa firmassa nyt vuosien jälkeen eri hommissa.
Olen ollut sellaisessakin tilanteessa missä, omasta mielestään varmaan hyvinkin mehukkaasti, irtisanoutuvan henkilön poistuttua huoneesta ovat esimies ja tämän kolleega hymyilleet leveästi ja lyöneet yläfemmat keskenään kun rasittavasta urposta päästiin lopultakin eroon.
Esimies/alaiskeskustelu. Kulutetaan siinä pomon aikaa runsaasti paskan jauhamisella ja turhalla väännöllä. Lopuksi ojennetaan irtisanomisilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sellaisessakin tilanteessa missä, omasta mielestään varmaan hyvinkin mehukkaasti, irtisanoutuvan henkilön poistuttua huoneesta ovat esimies ja tämän kolleega hymyilleet leveästi ja lyöneet yläfemmat keskenään kun rasittavasta urposta päästiin lopultakin eroon.
Meidän työpaikalla oli kans yksi jonka sopimus olisi purettu koeajalla, mutta kerkesi itse pari päivää ennen pomoa. Koko työyhteisö huokaisi helpotuksesta. Hän alkoi katua kyllä päätöstään, koska luuli olevansa korvaamaton vajaamiehityksellä toimivassa toimipisteessämme. Todellisuudessa hän oli täysin hyödytön ja toiset tekivät hänen työnsä ylitöinä joka päivä.
Yksi mieleeni jäänyt irtisanoutumiseni oli toisen yksikön pomon valitus, miten en "totellut"häntä kiireisellä hetkellä. Hän loukkaantui kehoittaessani odottamaan vuoroaan, koska asiakkaita oli sillä hetkellä paljon ja he menevät ensiksi ennen talon omaa väkeä. Siitä seurasi palautekeskustelu, johon minun mielestäni kulutettiin kallista työaikaa aivan turhaan heikon itsetunnon omaavan pikku pomon takia. Muutaman päivän kuluttua sanoin omallepomolle kaikkien kuullen, etten enää jatka aiheuttaessani työpaikalla niin huonoa ilmapiiriä. Oli mukava katsella pomon, myös sen valittajapomon ilmeitä, koska heillä oli työvoimapulaa ja parempi olisi heidän miettiä käytöstään kuin minun. Oma pomoni kulki perässäni houkutellen takaisin, mutta toistin joka kerta olevani niin pahoillani niin hirveästä käytöksestäni ja toivon heille kaikkea hyvää kivemmilla työntekijöillä. Asiakkaat pitivät minusta, joten se mehusti mukavasti lähtöäni,
Muitakin tarinoita mehukkaista irtisanomisista olisi. Osaan paukutella ovia ja laitella pomot soittamaan anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta. Minulla oli pieni yritys, mutta ala mielenkiintoinen, joten sain paljon yhteydenottoja harkkapaikoista. Halusin tarjota jotakin ja että harjoittelija saisi sellaista mikä auttaisi ja innostaisi häntä alalle. En tehnyt harjoittelijasta orjia, vaan yhteistyössä lähdettiin liikkeelle. Se oli joidenkin kohdalla virhe. Jotkut luulivat olevansa valmiita osaajia ja tekivät siksi myös virheitä. Niinpä oli ilo, jos joku valitti työn määrää ja ns silmät suurina halusi " irtisanoutua". Pyynnöstä kirjoitin työtodistuksen, johon merkitsin vain ajanjakson työharjoittelusta. Jos opettajat soittivat korjauttaakseen työtodistukseen palautetta harjoittelista totesin vain, ettei ole syytä antaa palautetta juuri sille tyypille, Että vaikenen korrektisti tästä ikävästä ja vaivalloisesta kokemuksesta harjoittelijan kanssa. Lisään, että osa harjoittelijoista olivat mahtavia ja fiksuja ja todellakin saivat hyvät suositukset.
Itse suosin kohteliasta ja asiallista linjaa aina, vaikka taustalla olisi mitä. Olen huomannut, että kiukku ja katkeruus syö vain ihmisen ja kohteet jatkaa elämää. Mutta toki jatkakaa, jos haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntää päänsä hydrauliseen prässiin ja painaa nappia huutaen allahu akbaria esimiehen katsellessa zoomin/teamsin kautta.
Näin olen aina tehnyt itsekin.
Oletko päätön ja miten pystyt silloin kirjoittamaan tänne palstalle?
Minulle ei käynyt kuinkaan, sillä olen insinööri. Tässäkin tilanteessa fiksumpi antoi periksi
Itse suosin passiivis-agressiivista lähtöä, hymyssä suin kerron kuinka kiva oli olla töissä. Jätän kuitenkin mainitsematta kaikki ongelmat ja syyt miksi lähden, ettei niitä saada korjattua. Ja teen vain ihan minimin kun jaan tietoa kolleegoille että tulee haastavaa löytää joku jolta hoituu minun työt. Niin että voisin sanoa "hups unohtui mainita" ettei kuitenkaan näytä tahalliselta.
Olin painajaismaisessa työpaikassa jossa en osannut enkä saanut perehdytystä tarpeeksi. Menivät kuitenkin irtisanomaan toisen paremman työntekijän koska olin halvempi. Helvetti repesi kun kerron etten jatka paikassa, meinasi äijä tulla iholle.
Mä sanoin itseni irti yksikön palaverissa.
Kohdassa "muut ja tiedotettavat asiat", nousin ylös ja sanoin, että se on moro, mä lähden tästä firmasta.
Tämä tapa ei ollut mehukas, mutta kerrottakoon silti. Joitakin vuosia sitten vaihdoin työpaikkaa, ja odotukset olivat tietty "korkealla". Aika nopeasti selvisi, että kaikki oli retuperällä, eikä muutoksille oltu varattu rahaa. Olin, että tämä ei tiedä hyvää. Tuli vastaan ilmoitus, että eräs yritys on hakemassa kokonaan uuteen tehtävään 15 ihmistä. Laitoin hakemuksen sisään, ja kappas vaan sainkin paikan. Tuolloin elettin kesäkuuta, ja hommat alkaisivat elokuun puolessa välissä. Duunipaikalta häipyivät ihmiset kesälomalle, ja itse huomasin olevani melkein yksin koko talossa. Yritin kirjaimellisesti keksiä tekemistä. Kesäkuukin ehti kääntyä heinäkuun puolelle. Onneksi yhtenä päivänä HR:n ihminen oli paikalla, ja sanoin hänelle, että tämä olkoon viimeinen päivä täällä. Suunnitelmat ovat muuttuneet omalla kohdallani, ja olen saanut toisen työpaikan. Aion vaan ennen tätä nollata itseni täysin. Olin aiemmin yrittänyt tavoitella paikan johtajaa sähköpostilla, mutta ei hän lomalla posteja lukenut. Tyhjensin puhelimeni ja jätin avaimet tuon päivän päätteeksi pöydälle. Meni ehkä viikko, niin paikan johtajalta tuli mailia, että harmi, että meidän tiemme eivät jatkuneet tämän pidempää. Ehdin olla tuossa paikassa alle 1,5 kk. Tuostakin työpaikasta, mihin vaihdoin, on tullut siirryttyä pois, menihän tuolla melkein 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten seuraavan työpaikan haastattelija soittaa tälle pomolle. Voithan aina kieltää soittamasti.
Ei cv:ssä tarvitse kertoa kaikkia työpaikkojaan. Aukot voi selittää ulkomaanreissuilla vaikkapa puolison työn vuoksi.
Aloita uudessa paikassasi heti valehtelemalla 👍
Olen selittänyt aukot milloin milläkin. Vai olisiko pitänyt avautua mahdolliselle työnantajalle rankoista ajoista masennuksen vuoksi. Ei. Kyseiset asiat ei kuulu muille pätkääkään eikä varsinkaan jollekin random haastattelijalle. Nykyinen työpaikkani ei tiedä edelleenkään aukkojeni oikeita totuuksia.
Kyl se arvaa..masennus, burn out jne näkyvät susta ja tavasta, jolla teet työtä.
Kerro lähteväsi pahimmalle kilpailijalle tärkeisiin tehtäviin. Työvelvoite loppuu saman tien, palkka juoksee irtisanomisajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten seuraavan työpaikan haastattelija soittaa tälle pomolle. Voithan aina kieltää soittamasti.
Ei cv:ssä tarvitse kertoa kaikkia työpaikkojaan. Aukot voi selittää ulkomaanreissuilla vaikkapa puolison työn vuoksi.
Olen selittänyt aukot milloin milläkin. Vai olisiko pitänyt avautua mahdolliselle työnantajalle rankoista ajoista masennuksen vuoksi. Ei. Kyseiset asiat ei kuulu muille pätkääkään eikä varsinkaan jollekin random haastattelijalle. Nykyinen työpaikkani ei tiedä edelleenkään aukkojeni oikeita totuuksia.
Kyl se arvaa..masennus, burn out jne näkyvät sust
Oletko masentunut kun nostelet puolitoista vuotta vanhoja ketjuja?
pitkä sairasloma ja sinä aikana irtisanot ja etsit uuden työpaikan.ei draamaa ja ei tarvi käydä työpaikalla, kun palautat kaikki työvaatteet ja avaimet ennen sairasloman aikana" varmuuden vuoksi"
en lähtisi tappeleen vaan jotenkin sairasloman tai loman aikana irtisanoutuminen ilman draamaa. todistuksen tarvitset ja pyydä se sähköpostina asiallisesti.
Mä oon tykännyt tehdä sen niin, että koputan johtajan ovelle ja kysyn, että olisiko sulla hetki aikaa? Sitten kerron, että firma X on nyt tarjonnut mulle x.x. alkaen tälläistä hommaa ja olen ottanut tarjouksen vastaan. Sanon, että muutos ei liity mitenkään meidän firmaan, mutta tuli niin hyvä tarjous ettei voinut sanoa ei ja samalla kiitän yhteistyöstä. Ehdotan, että tehdään yhdessä suunnitelma miten hoidetaan loppuaika? Pari kertaa on käynyt tuolla lähestymistavalla niin, että pomo on sanonut, että älä lähde, mä teen sulle paremman tarjouksen ja katotaan vähän työkuvaa uusiksi samalla. Siltoja polttamalla niin harvemmin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En..Googlasin kokemuksia irtisanomista ja tämä ketju sai osuman..Kommentoin, koska aihe ei ole vanhentunut, vaikka keskustelijat vaihtuisivat.
Juu, ja ympäri mennään yhteen tullaan. Todennäköisesti törmäät samoihin naamoihin joskus tulevaisuudessa, kun sitä vähiten odotat.