Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hakenut töitä viimeiset 4 vuotta. Miten sosiaalietuuksien leikkaaminen auttaa minua työllistymään?

Vierailija
14.12.2023 |

En ihan ymmärrä logiikkaa. Voiko joku selittää?

Kommentit (497)

Vierailija
461/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta eikä kukaan uskalla enää ottaa asuntolainaa, kun irtisanomissuoja heikkenee eikä ole enää ansiosidonnaista. 

Vierailija
462/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niiden ole tarkoituskaan kaltaisiasi työllistää. Sinut on todettu toivottomaksi tapaukseksi ja idea on vähentää sinun elämäntyylistä valtiolle koituvaa taakkaa. Jos ei mikään työ ole 4 vuoteen kelvannut tai et ole saanut mitään tilanteellesi tehtyä, ei ole enää todennäköistä, että ryhdistäytyisit jatkossakaan. Toinen syy tukien leikkaamiseen on pyrkimys ennaltaehkäistä uuden loissukupolven muodostuminen. Kun vaihtoehto ei ole houkutteleva, useampi pyrkii välttämään sitä.

Sä olet kyllä pihalla noine luuloinesi. 

Onneksi irtisanomissuoja heikkenee. 

Me työkokeilussa olevat voidaan vahtia teidän vakituisten taukojen pituuksia ja tupakalla ei kannata käydä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö lähettää kaupunginvaltuustoon kysymys saako tietyssä kaupungin yksikössä pitää kahvitaukoa 40 min ja käydä tunnin välein tupakalla.

Ei taida vakituisia kiinnostaa työnteko. 

Vierailija
464/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjän työt, niitä voi tehdä etänäkin, ympäri Suomea 

Niistä vaan ei valitettavasti makseta palkkaa. Eikä sinne oteta kuin myyntinälkäisiä. Valitettavasti en onnistunut huijaamaan testissä olevani sellainen. Yritin kyllä.

Vierailija
465/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo selvisi siitä että ap ei halua töihin kun ei ollut valmis lähestymään yrityksiä itse ja puhui täysin normaalista työnhausta nimikkeellä kuurupiilo. Itse soitin tällä viikolla pariinkin yritykseen ja toiseen on haastattelu ensi viikolla.

NO, teillä voi kyllä muutenkin olla erilaiset taustat, jos tuo aloittaja edes on työtön eikä pelkkä provokaattori.

Kyllähän se nyt riippuu taustasta, ja siitä miten siinä soittaessa puhuu ja esittää asiansa... äänenväri ja -sävykin voi vaikuttaa.

Ei ole siitä kyse vaan ap ei edes YRITÄ.

Vierailija
466/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun täytyy vaihtaa työnetsinnän tapaa.

Nyt kun leikataan, rupeat käymään ihan ovella kysymässä. Ihan mistä vaan.

Ellet sitten satu asumaan paikkakunnalla jossa on vain kaks yritystä, yks tai ei yhtään kauppaa.

Tosin jos on mahdollisuus liikkua vähän etäämmällä säteellä, niin esim. kaupoista voi käydä kauempaakin kysymässä.

Käyt ihan ovella kysymässä.

Ei tuolla tavalla saa nykyään yhtään mitään töitä. Useimmiten siellä paikan päällä ei edes ole sellaista henkilöä, joka rekrytoinnista mitään tietäisi. Neuvoo vaan lähettämään avoimen hakemuksen sinne ja sinne. Ja siihen hakemukseen (olkoon kuinka räätälöity tahansa) ei tule ikinä mitään vastausta. Ihan sama haetko kaupan kassan vai markkinointiassistentin töitä, ei niitä paikan päällä käymällä nykyään saa.

Ehkä tämä on vain minun kokemukseni, mutta: minun mielestäni silloinkin kun ilmoituksessa korostetaan, että haetaan oma-aloitteista ja joukosta erottuvaa hakijaa, käytännössä siitä oma-aloitteisuudesta ja erottumisesta ei olekaan mitään hyötyä. Kun katsoo, millaisia tyyppejä tuollaisiinkin töihin lopulta valitaan, tulee vahva mielikuva, että tärkein kriteeri on max. 30 v ikä ja "turvallinen" CV. Kaikki muut karsitaan pois, vaikka olisi maailman luovin ja oma-aloitteisin tyyppi ikinä.

Vierailija
467/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle siivous oli lähinnä kävelyä, moppausta, vessojen ja tasojen pyyhkimistä. Ei sitä kannata säikähtää. Samoin tämä lähihoitajan työ on löpinää ja kävelyä, enimmäkseen. Työpaikkoja on erilaisia, täällä hoidetaan kahdestaan raskaat potilaat. Toki nuo vanhusten palvelukodit on fyysisesti raskaita. Mitään kaikille sopivaa työpaikkaa mulla ei ole ehdottaa mutta hoito- ja siivousalaa ei kannata pelätä.

Se on oikeasti hieman vaikeaa käsittää mikä kaikki voi vaikuttaa toisen terveyteen, jota itse voi tehdä ilman ongelmia. Esimerkiksi mopin tai lastan kiertoliikerata, siivousvaunujen täyttäminen, jätesäkin nostaminen, siivousvaunujen nostelu kynnysten yli voi olla vaikeaa tai mahdotonta ja kahvilan tai ruokapäydän pyyhkiminenkin on kumartelua. Ei millään selkä suorana yllä sinne keskelle, vaan on taivuttava pöydän tasolle. Lähihoitajakoulutukseen taitaa olla ihan virallinen rajoitus:

Lähihoitajaksi opiskelevilta edellytetään hyvää terveyttä ja toimintakykyä tulevaan työhön. Terveydenhuollon henkilöstö arvioi tarvittaessa opiskelijan soveltuvuuden koulutukseen.

SORA-tutkinnoissa hakijan terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä ongelma voi tulla esteeksi opiskelijaksi ottamiselle.

Ei sinne kannata sellaisen ihmisen toisten vaivoiksi lähteä, joka on itse lähinnä potilas.

Vierailija
468/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene nyt muualle keskustelemaan itsesi kanssa ja jankkaamaan sähkölämmityksestä ja sijoitus asunnosta.  Miten sinua ei bannata? 

Syö lääkkeesi. Hae apua itsellesi.

Sulla ei ole varaa lääkkeisiin, kun alat maksaa naapureiden yhtiölainoja ja vastikkeita. 

1000 netto eläkettä saava mummo on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista yhtä lailla kuun muutkin osakkaat. Ei siinä tuloja katsota. 

Ihan on kuule omalla työllä maksettu, velaton omakotitalo. Ja lääkkeitä en tarvi, ei ole levy jumissa, kuten sinulla. Itseasiassa sinulla on koko keskusy

Miksi myisin? Asun tässä halvemmalla, kuin missään. Asumistukea en ole tähänkään mennessä tarvinut. Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että tukien leikkaus on aivan oikein. Tukien on tarkoitus olla viimeinen apu, ei vuosien elämäntapa. 

Vierailija
469/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle siivous oli lähinnä kävelyä, moppausta, vessojen ja tasojen pyyhkimistä. Ei sitä kannata säikähtää. Samoin tämä lähihoitajan työ on löpinää ja kävelyä, enimmäkseen. Työpaikkoja on erilaisia, täällä hoidetaan kahdestaan raskaat potilaat. Toki nuo vanhusten palvelukodit on fyysisesti raskaita. Mitään kaikille sopivaa työpaikkaa mulla ei ole ehdottaa mutta hoito- ja siivousalaa ei kannata pelätä.

Se on oikeasti hieman vaikeaa käsittää mikä kaikki voi vaikuttaa toisen terveyteen, jota itse voi tehdä ilman ongelmia. Esimerkiksi mopin tai lastan kiertoliikerata, siivousvaunujen täyttäminen, jätesäkin nostaminen, siivousvaunujen nostelu kynnysten yli voi olla vaikeaa tai mahdotonta ja kahvilan tai ruokapäydän pyyhkiminenkin on kumartelua. Ei millään selkä suorana yllä sinne keskelle, vaan on taivuttava pöydän tasolle. Lähihoitajakoulutukseen taitaa olla ihan vi

Lähihoitajilta kuulema edellytetään, että ei ole huume/lääke/alko-ongelmaa. Osa siivouskohteita vaatii puhtaat luottiedot ja nuhteettoman taustan. Esimerkiksi jos jalka on murtunut niin ei voi pahemmin pysyä ripeässä työtahdissa mukana (monesti siivoustyö on pelkkää juoksemista eikä taukojakaan ehdi pitää), jos selässä on ongelmia niin si pysty tiettyihin liikkeisiin ja se vaikuttaa kävelyyn, jos ranteissa on ongelmia niin se rajoittaa tiettyjä liikkeitä, jos polvissa on ongelmia jne. Huono näkö ilman korjaavia silmälaseja rajoittaa pölyn näkemistä jne. Jos on astmaatikko ja allerginen siivousaineille ja pölylle jne.

Vierailija
470/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut siivoojan töitä koska merkintä luottotiedoissa. Hullunkurista kun ilman töitä en sitten saa koskaan puhtaitakaan. 

Vierailija
471/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipalkkaisena, mielellään veroja maksavana ihmetyttää, minkälaiset ihmiset haluavat saada pienituloiset ja työttömät hirveään ahdinkoon ja samalla tukevat hyvä tuloisten veronkevennyksiä.

Itsekin olen ollut työtön ja köyhä opiskelija, ja minulla on vielä tuoreessa muistissa, miten jokaista hankintaa piti miettiä tarkkaan, ja kaupassa laskea jokaisen tuotteen hinta, jotta rahat riittävät. Ja tämä oli ennen ruoan hinnan nousua ja muun elämisen kallistumista.

Nyt noin 3k/kk tienaavana ei se muutaman satasen lisä palkassa tunnu missään, mutta pienituloiselle se olisi iso raha.

Täytyy olla joko täysin pihalla pienituloisen arjesta tai täysin sydämetön k-pää.

Vierailija
472/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikouluun lähihoitajalinjalle ja ammattikoulun asuntolaan asumaan opintojen ajaksi. Kyllä se siitä.

Uusi nuoruus ja hurjuus?!?! 🤩🥳

Vierailija
473/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää, että jos oot ollu 4v työttömänä ja hakenut töitä niin ootko varmasti hakenut myös ns oman alan ulkopuolelta niitä hakenut? Ja jos oot niin miten olet edelleen työttömänä? Mulla on vaan lukio + yks amistutkinto pohjalla ja 11kk tein tän amispuolen hommia kunnes jäin työttömäksi 8kk ajaksi. Pääsin sitten osa-aikatöihin ihan muun alan töihin ja samalla pääsin opiskelemaan korkeakouluun unelma-ammattia. Mietin vain, että miten te 4v+ työttömät oikeasti elätte, koska jo mulle 8kk oli ihan tarpeeksi. Se työttömyys kuoletti mun koko sosiaalisen elämän ja raha-asioista puhumattakaan.

Vierailija
474/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene nyt muualle keskustelemaan itsesi kanssa ja jankkaamaan sähkölämmityksestä ja sijoitus asunnosta.  Miten sinua ei bannata? 

Syö lääkkeesi. Hae apua itsellesi.

Sulla ei ole varaa lääkkeisiin, kun alat maksaa naapureiden yhtiölainoja ja vastikkeita. 

1000 netto eläkettä saava mummo on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista yhtä lailla kuun muutkin osakkaat. Ei siinä tuloja katsota. 

Ihan on kuule omalla työllä maksettu, velaton omakotitalo. Ja lääkkeitä en tarvi, ei ole levy jumissa

Jos liitot nyt loppuvat niin saat vain työmarkkinatuen 595 netto, vaikka olisi lapsiakin. 

Vierailija
475/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun täytyy vaihtaa työnetsinnän tapaa.

Nyt kun leikataan, rupeat käymään ihan ovella kysymässä. Ihan mistä vaan.

Ellet sitten satu asumaan paikkakunnalla jossa on vain kaks yritystä, yks tai ei yhtään kauppaa.

Tosin jos on mahdollisuus liikkua vähän etäämmällä säteellä, niin esim. kaupoista voi käydä kauempaakin kysymässä.

Käyt ihan ovella kysymässä.

Voin kertoa, että kaikki työttömät käyvät työnhaku kurssin, joten sun neuvot on turhia ja ainakin monessa työpaikasssa ovet on lukossa, että ei mennä töitä kyselemään niin vaan. 

Vierailija
476/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi oli kyllä hyvä suunnitelma, että kun saa ihmiset eroamaan liitoista niin saa poistaa vuorolisät. 

Ei kukaan ole sanomassa ei. 

Liittoihin voi yleensä liittyä jäseneksi uudelleen.

Ei voi, kun ne loppuvat. 

Niitä voi perustaa uudelleen. Ehkäpä parempia, koska edelliset alkoivat olla työnantajien puolella.

Ei kukaan mitään uusia perusta eikä ne saa enää sellaista määrää jäseniä.

Ei meitä muita kiinnosta teidän vuorolisät. 

Vierailija
477/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi toivoa kenellekään pahaa, mutta toivottavasti sairastut ja kuolet pois, olisi yksi valittaja vähemmän ja joku pitkäaiaistyötön voisi työllistyä siihen työpaikkaan, joka sinulta vapautuu.

No, mutta hieno homma. Toivotaan, että toiveesi toteutuu. Itsekin usein mietin, että olisi parempi kuolla pois.

Siitä vaan meille hommiin. Tervetuloa. Jatkuvasti on haku päällä ja nytkin neljä paikkaa netissä, ei siis jää kiinni edes niistä piilopaikoista joita et uskalla hakea, kun sehän olisi niin noloa. Ammunko aivoni pellolle niin varmasti mahdut parempana ihmisenä tänne?

Meillä on myös sihteerin töitä tarjolla käytännössä jatkuvalla haulla. Niin paha pula, että lähes kuka vain kelpaa jos osaa lukea ja kirjoittaa.

Nytkin käynnistettiin uusi rekrykierros, kun ei saatu uusia hakemuksia. Palkka on n. 2100e ja työt arkisin 8-16

MIHIN!? 

Vierailija
478/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttää, että jos oot ollu 4v työttömänä ja hakenut töitä niin ootko varmasti hakenut myös ns oman alan ulkopuolelta niitä hakenut? Ja jos oot niin miten olet edelleen työttömänä? Mulla on vaan lukio + yks amistutkinto pohjalla ja 11kk tein tän amispuolen hommia kunnes jäin työttömäksi 8kk ajaksi. Pääsin sitten osa-aikatöihin ihan muun alan töihin ja samalla pääsin opiskelemaan korkeakouluun unelma-ammattia. Mietin vain, että miten te 4v+ työttömät oikeasti elätte, koska jo mulle 8kk oli ihan tarpeeksi. Se työttömyys kuoletti mun koko sosiaalisen elämän ja raha-asioista puhumattakaan.

En ole tuo, jolta kysyit, enkä tiedä, minkä ikäinen hän on. Omasta puolestani voin kertoa, että kyllä minäkin sain aikoinani töitä aina, heti kun olin uutta hakemassa, löytyi nopeasti ja välillä peräänkin soiteltiin, kun oli vain kuultu, että olen taas työnhaussa. Sitten tein virheen ja täytin 45. Alkoi käydä vaikeammaksi. Ja kun viimeisin paikka päättyi, uutta ei löytynytkään. 

Ja voin kertoa, että tämä on melko tavallinen tarina. Raha-asiat ovat hankalia työttömyyden pitkittyessä, mutta tässä iässä on onneksi löytänyt elämään muutakin sisältöä kuin työ.

Vierailija
479/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin palkatusta asiantuntijatyöstä harvoin joutuu työttömäksi

Vierailija
480/497 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit, enkä tiedä, minkä ikäinen hän on. Omasta puolestani voin kertoa, että kyllä minäkin sain aikoinani töitä aina, heti kun olin uutta hakemassa, löytyi nopeasti ja välillä peräänkin soiteltiin, kun oli vain kuultu, että olen taas työnhaussa. Sit

Tuuriakin tarvitaan sitten kun on 45+. Silloin olisi hyvä jos saisi olla samassa paikassa töissä ainakin lähelle eläkeikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan