Koronan itämisaika?
Te, jotka olette vastikään olleet koronassa ja tartuttajakin on selvillä; kauanko tauti iti? Tarttuiko saman tien vai esim. vasta viikon päästä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Minun koronassani oli kaksi todennäköisintä vaihtoehtoa tartunnan lähteelle + itämisajalle. Joko sain tartunnan Wolt-kuskilta (jolta sain tilaukseni pihalla kasvokkain, koska hän ei jostain syystä päässyt jättämään sitä porraskäytävään), jolloin itämisaika oli 2 vrk. Tai sitten sain sen luentotyyppisessä tilaisuudessa ollessani, jolloin itämisaika oli 5 vrk.
"jolta sain tilaukseni pihalla kasvokkain"
Korona ei todellakaan tartu noin lyhytkestoisessa kontaktissa vieläpä ulkotiloissa. Kun ei se tartu edes kaupassa, jos kontakti on kestoltaan luokkaa ohi käveleminen. Koronatartunnat ovat pääasiassa kaikki lähtöisin pitkäkestoisista altistustilanteista.
Höpö höpö. Viime vuonna saatiin korona suojautumisesta, maskien käytöstä ja välttelystä huolimatta. Se tuli joko apteekkireissulta tai lelukaupasta.
Korona on tällä hetkellä yksi herkimmin tarttuvista taudeista, tarttuu paljon helpommin kuin esim. tuhkarokko, itämisaika taitaa olla nykyisellä variantilla noin 2 vuorokautta.
Itselläni alkoi oireet 23.12, testi antoi heti selkän tuloksen 25.12, mietin miten käy muun perheen..
Tod.näk sain tämän töistäni, kuten aina kaikki pöpöt mitä siellä liikkuu, siis jos tarttuvat minuun, en ollut muualla ollut viikkoon ennenkuin alkoi oireet.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kuinka herkästi toisille tarttuu.
Istuin marraskuun lopussa bussissa 2 tuntia henkilön vieressä, jolla nousi seuraavana päivänä kuume ja oli siis korona, enkä saanut sitä. Omalla lapsellani oli korona lokakuun lopussa, en saanut sitä. Miehellä oli 2022 kaksi kertaa korona, en saanut sitä.
Jostain luin, että itämisaika 1- 14 vuorokautta, mutta näissä "uusimmissa" varienteissa keskimääräisesti 3 vuorokautta.
20 % on käytännössä immuuneja, eli ei tule oireita, vaikka voitkin kantaa virusta. Paska juttu leviämisen kannalta, kun ei tiedä levittävänsä.
Koko perhe altistui koronalle samaan aikaan ja kaikki sairastuivat. Oireet alkoivat 7-12 vrk:n jälkeen. Aikuisilla itämisaika oli lyhyempi 7 ja 8 vrk, lapsilla 10-12 vrk.
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä. Meillä oli bussimatka. Yksi selvästi sairaana perjantaina kun matka alkoi. Maanantaina puolet 50 hengen porukasta sairastui. Tiistaina lisää.
Oletko varma, että sillä sairaan oloisella oli todellisuudessa korona? Ei ole ollenkaan riittävä mielestäni pelkkä epäilys, vaan testiä tarvittaisiin.
Minä en ollenkaan ymmärrä, mistä ihmeestä korona-ajan myötä ja sen jälkeen tuli näitä oman elämänsä lääkäreitä, jotka omien luulojen perusteella kuvittelevat pystyvänsä määrittämään taudin kuin taudin. Kyllä ainakin ennen taudinmääritys, oli sitten mikä tauti tahansa, on pitänyt tehdä ihan tarvittavien testien ja tutkimusten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä. Meillä oli bussimatka. Yksi selvästi sairaana perjantaina kun matka alkoi. Maanantaina puolet 50 hengen porukasta sairastui. Tiistaina lisää.
Oletko varma, että sillä sairaan oloisella oli todellisuudessa korona? Ei ole ollenkaan riittävä mielestäni pelkkä epäilys, vaan testiä tarvittaisiin.
Minä en ollenkaan ymmärrä, mistä ihmeestä korona-ajan myötä ja sen jälkeen tuli näitä oman elämänsä lääkäreitä, jotka omien luulojen perusteella kuvittelevat pystyvänsä määrittämään taudin kuin taudin. Kyllä ainakin ennen taudinmääritys, oli sitten mikä tauti tahansa, on pitänyt tehdä ihan tarvittavien testien ja tutkimusten kautta.
Eiköhän kaupasta ostetut parin euron koronatestit kerro positiivisina aika vahvasti koronatartunnasta. Tuskin tarvitaan lääkäreitä tulkitsemaan positiivinen koronatesti positiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Korona on tällä hetkellä yksi herkimmin tarttuvista taudeista, tarttuu paljon helpommin kuin esim. tuhkarokko, itämisaika taitaa olla nykyisellä variantilla noin 2 vuorokautta.
Jep. Viime kerralla koronan itämisaika oli vain pari päivää.
CORONA
Aurinko
Lautapeli
Kahvimerkki
Ompelukone
Olutmetkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Minun koronassani oli kaksi todennäköisintä vaihtoehtoa tartunnan lähteelle + itämisajalle. Joko sain tartunnan Wolt-kuskilta (jolta sain tilaukseni pihalla kasvokkain, koska hän ei jostain syystä päässyt jättämään sitä porraskäytävään), jolloin itämisaika oli 2 vrk. Tai sitten sain sen luentotyyppisessä tilaisuudessa ollessani, jolloin itämisaika oli 5 vrk.
"jolta sain tilaukseni pihalla kasvokkain"
Korona ei todellakaan tartu noin lyhytkestoisessa kontaktissa vieläpä ulkotiloissa. Kun ei se tartu edes kaupassa, jos kontakti on kestoltaan luokkaa ohi käveleminen. Koronatartunnat ovat pääasiassa kaikki lähtöisin pitkäkestoisista altistustilanteista.
Höpö höpö. Viime vuonna saatiin korona suojautumisesta, maskien käytöstä ja välttelystä huolimatta. Se tuli joko apteekkireissulta tai lelukau
FFP2-maski, kirurginen ei auta. Itse voin olla oireisen kanssa tuntejakin kasvokkain, kunhan pidän tuota maskia (enkä koskettele sitä ja muistan pestä käsiä). Omalla kohdalla toiminut aina verrattuna maskittomuuteen tai kirurgiseen maskiin.
Itse sairastuin perjantaina, en tiedä missä ja koska altistuin. Mies sai tartunnan varmaan minulta, sairastui seuraavan viikon torstaina.
Kolmas korona ja kaikista pahin. No ehkä se eka kuitenkin oli pahin hengenahdistuksineen jne, mutta nyt olin todella kipeä kaksi viikkoa.
Reilu vuorokausi, tiistai aamulla altistuin ja keskiviikko iltana nousi korkea kuume. Kuume kesti 5 vuorokautta. Kova tauti oli.